کد خبر : 1670219 | 04 اسفند 1398 ساعت 20:00 | 42.6K بازدید | 0 دیدگاه

جنگ آئین نامه به نفع سپاهان یا پرسپولیس

ال کلاسیکوی ماده 20 و ماده 12(عکس)

بازی تیم های سپاهان و پرسپولیس که قرار بود امروز در نقش جهان برگزار شود انجام نشد تا این دیدار حساس به یک جنگ آئین نامه و قانونی بدل شود.

ال کلاسیکوی ماده 20 و  ماده 12(عکس)

به گزارش" ورزش سه" مهمترین بازی لیگ برتر بین دو تیم اول و دوم جدول رده بندی و دو مدعی اصلی قهرمانی قرار بود امروز در هفته بیست و یکم لیگ برتر برگزار شود که این اتفاق نیفتاد. موضوعی که باعث شد رقابت فوتبالی این دو باشگاه تبدیل به یک جدال قانونی و آئین نامه ای شود.


کدام ماده و کدام آئین نامه


آئین نامه برگزاری مسابقات لیگ برتر و شرایط برگزار نشدن این بازی به گونه ای است که احتمالا هرکدام از دو باشگاه به استفاده از مفاد قانونی مختلفی برای نشاندن نظرشان به کرسی دست بزنند. ماجرا این است که پرسپولیسی ها معتقدند بازی باید سه بر صفر به سود آن ها شود و سپاهانی ‌ها معتقدند که بازی باید در زمان دیگری برگزار شود. در این رابطه دو کارشناس حقوقی فعال در ورزش و لیگ برتر نظرات مختلفی دارند.
مصطفی سلیمانی وکیل و کارشناس حقوقی معتقد است که با اتکا به دو ماده آئین نامه رای باید به سود پرسپولیس اعلام شود. او در این ارتباط گفت:" براساس ماده 13 آئین نامه برگزاری مسابقات لیگ برتر و دسته اول مصوب سال 1398 ، اگر بازی به دلایل قهری یعنی اتفاقاتی که خارج از اراده طرفین باشد در زمان مقرر برگزار نشود براساس بند 1 و 2 همین ماده، سی دقیقه در نظر گرفته می شود و ده دقیقه هم برای گرم کردن لحاظ می شود. اما باشگاه سپاهان ارادی به این بازی نیامد چون مسئولان سازمان لیگ قبلا اعلام کرده بودند که این بازی بدون تماشاگر برگزار می شود.


او همچنین افزود:" اما در ماده 20 و بند 4 این ماده آمده است که هیچ مسابقه ای نباید به تعویق بیفتد مگر با صلاحدید و دستور فدراسیون و سازمان لیگ که این اتفاق نیفتاد و سازمان لیگ و فدراسیون خواهان برگزاری بازی بودند."

 

1480482


سلیمانی در ادامه گفت:" این اتفاق مشمول ماده 62 آئین نامه انضباطی می شود که مطابق این قانون اگر به علت رفتار یک تیم یا باشگاه (به استثنای قوای قاهره ) یک مسابقه برگزار نشود یا نیمه تمام بماند ، باشگاهی که مسئول شناخته می شود توسط کمیته انضباطی 3 بر صفر بازنده وضمنا به پرداخت 500 میلیون ریال جریمه به علاوه کلیه خسارات وارده به سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال محکوم می شود. در بند 2 همین ماده آمده که کمیته انضباطی مکلف است ظرف یک هفته رای را اعلام کند."


هوشنگ نصیرزاده کارشناس حقوقی ورزش اما نظر دیگری در این رابطه دارد. او در این رابطه می گوید:"طبق ماده دوازده آئین نامه برگزاری مسابقات مصوب 1398 ، در صورتی اوضاع در کنترل مسئولین نباشد می توان نیم ساعت مسابقه را با تعویق آغاز کرد و اگر شرایط همچنان باقی باشد باز هم می توان یک نیم ساعت دوم به حالت انتظار اضافه شود."


او درباره اینکه بازی براساس ماده 36 تنها به خاطر مسایل قهری می تواند لغو شود گفت:" نه علاوه بر مسایل قهری ، مواردی که از کنترل خارج باشند هم مورد نظر هستند که موضوعیتش گستردگی دارد."


نصیرزاده با بیان اینکه باید درباره این بازی به ماده 12 آئین نامه برگزاری مسابقات رجوع کرد گفت:" ماده 12 در رابطه با همین موضوع است و مربوط به مواردی است که مسابقات هنوز تاریخ و زمانش مشخص نشده است که بگویند بازی نمی کنیم و به زمین نمی رویم. می توان گفت که اتفاقاتی که رخ داده خارج از کنترل بوده است."


او همچنین گفت:" شاید بهترین تصمیم تعویق بازی بود اما سازمان لیگ کمبود وقت دارد و باید مسابقات را برگزار کند تا تیم ملی در مسابقات بین المللی شرکت کند ضمن اینکه قرار است بازی ها به ماه رمضان کشیده نشود. این موضوع استرس زیادی را به کمیته برگزاری مسابقات وارد کرده است. با این حال توقف دونیم ساعت برابر مقررات بوده ضمن اینکه تیم ها ده دقیقه هم زمان گرم کردن دارند که به این یک ساعت باید اضافه شود."

 

1480514

 

1480485

 

1480484

دیدگاه‌ها