کد خبر : 1673184 | 20 اسفند 1398 ساعت 16:34 | 17.4K بازدید | 0 دیدگاه

خودم را نماینده جامعه ورزش می دانم

گفت و گو با مربی‌ای که نماینده مجلس شد

نماینده فوتبالی مجلس یازدهم در گفتگویی با ورزش سه به سوالات ما در حوزه های مختلف پاسخ داد.

گفت و گو با مربی‌ای که نماینده مجلس شد

به گزارش "ورزش سه"، پس از پایان شمارش آرا از حوزه انتخابیه فیروزآباد و قیر و کارزین و فراشبند و میمند در استان فارس، محمد مهدی فروردین با کسب ۲۹ هزارو ۶۶۱ رای از کل آرا اخذ شده ( ۹۲ هزارو ۸۸۶ رای) از این منطقه به مجلس یازدهم راه یافت و فوتبال فارس برای نخستین بار صاحب یک نماینده در مجلس شد تا ثابت گردد که فوتبالی ها هم می توانند در سیاست شرکت کنند.


با رفتن مهدی فروردین به مجلس یازدهم به نظر می رسد حال و هوای فوتبال فارس که چند سالی است ابری است دوباره آفتابی خواهد شد و فعالان ورزش استان انتظار دارند که این چهره بتواند در کنار رسیدگی به اولویت اصلی کشور، از حق فوتبال و به ویژه فوتبال استان فارس دفاع کند.

 

با مهدی فروردین یکی از نمایندگان مجلس یازدهم به همین بهانه هم صحبت شدیم تا از دغدغه ها و برنامه های او برای تغییر شرایط کشور و فوتبال بپرسیم.

 

در ادامه گفتگوی ما با فروردین را دنبال کنید.

 

*چه دغدغه ای باعث شد که فکر ورود به عرصه انتخابات را داشته باشید؟


بی شک یکی از دلایلم اوضاع نامناسب مدیریت ورزش کشور است، که وادار کرد احساس مسئولیت کنم. به نظرم در سطح کلان تصمیمات خوبی گرفته نمی شود و نیاز بود که یکی از جنس ورزش در میان مجلسی ها باشد تا درک کند مشکلات ورزشی های جامعه را. این موضوعات من را متقاعد کرد تا وارد عرصه انتخابات شوم.

 

*الان هم شرایط کشور فوتبال کشور خوب نیست و فیفا اجازه برگزاری انتخاب را به فدراسیون فوتبال نمی دهد.


خب ما هفتم خردادماه به صورت رسمی وارد مجلس می شویم و احتمالا تا آن زمان در این مورد تصمیم گیری می کنند. اگر به زمان ما برسد، قطعا هم از نظرات کارشناسان استفاده کنیم و هم به نظرات اصحاب رسانه احترام می گذاریم تا انتخابات در فضایی سالم برگزار شود با اولویت های فوتبالی. گذشته از این ها، نابسامانی های زیادی در فوتبال هست و ما هر ساله غرامت هایی باید بدهیم به خاطر تصمیم های غلط مدیریتی.

 

•  همین حالا هم پرونده ویلموتس روی میز مدیران فدراسیون فوتبال است...


خب این ها برمی گردد به تصمیمات غلط مدیریتی که گرفته شده است. ما حاضر نیستیم بنشینیم و موضوعات را آسیب شناسی کنیم. الان مدیران غیر ورزشی در حال مدیریت ورزش کشور هستند و جالب اینکه وقتی من به عنوان یک ورزشی وادر مجلس شده ام، می گویند ورزشی را چه به مجلس ! این ها البته رقبای ورزشی من بودند ولی خدا را شکر جامعه ورزشی شیراز حمایت زیادی از من داشته اند. البته من هم به کمک همه اهالی ورزش نیاز دارم. در تمامی حوزه ها برنامه هایی برای رفع مشکلات کلان جامعه داریم ولی ورزش، هم در بحث بین المللی، هم در بحث داخلی، مقوله ای است که نیاز به توجه ویژه ای دارد. ناخوادآگاه با توجه به شرایط ویژه ای که ایجاد شده، اگر ورزش هدایت نشود، مشکلات دو چندان می شود.  من معتقدم می شود با کمک خود اهالی ورزش، مدیران ورزشی و اصحاب رسانه با تعامل و همدلی و اتحاد می توان مشکلات ورزش را در سطح بین المللی و داخلی به حداقل رساند.

 

*این انتظار از شما وجود دارد که به عنوان یک ورزشی، عضو فراکسیون تخصصی ورزش در مجلس شوید. آیا برنامه ای برای ورود به این فراکسیون دارید؟


قطعا؛ ما با نمایندگانی که در سطح کشور وارد مجلس شده اند، تماس داشته ایم و آنها هم از همین حالا این درخواست را از من داشته اند که وارد فراکسیون ورزش شوم. قطعا یکی از فراکسیون های که مورد نظر ماست، فراکسیون ورزش است. من هم به دنبال این هستم که دینم را به جامعه فوتبال و ورزش ادا کنم.

 


*اصلی ترین دغدغه و برنامه شما پس از ورود به مجلس چیست؟


ایجاد منابع مالی پایدار؛ تا هم باشگاه های خصوصی و دولتی بتوانند بر اساس این منابع مالی هدف گذاری کنند. ببینید شرکت های زیادی در تمام استان های کشور وجود دارند که اگر قرداد برد-برد برای آنها ایجاد شود، خیلی از حضور در ورزش استقبال می کنند ولی این نگاه الان منفی شده است و دیدگاه خوبی نسبت به آن وجود ندارد.با این حال اگر مزیت های یک قرارداد برد-برد را برای اسپانسرها توضیح بدهیم، آنها متقاعد می شوند و من خیلی به این موضوع خوش بین هستم. این یکی از اولویت های اصلی است. ورزش یکی از صنعت های پولساز است. دنبال تقویت زیرساخت ها هستیم و بعد دنبال تشویق اسپانسر هستیم و می خواهیم به آنها بگوییم که این یک معامله برد برد است. به نظرم اگر کسی هدف داشته باشد، وارد شدن به فوتبال می تواند برای آن شرکت و اسپانسر یک سرمایه گذاری باشد.


*با ورود به مجلس دنیای مربیگری را کنار خواهید گذاشت؟


مربیگری را کنار می گذارم  ولی از دور نظارت می کنیم بر فوتبال. بچه هایی که به من رای داده اند انتظار دارند که فوتبال را حمایت کنم. در سطح ملی مشکلات زیادی داریم، نظیر مشکلات معیشتی و مشکلات اشتغال؛ ولی اگر با برنامه وارد شویم، می توانیم به ورزش هم که تخصص اصلی من است، کمک کنیم.

*شاید خیلی ها در فارس این انتظار را از شما داشته باشند که بار دیگر فجرسپاسی یا یک تیم شیرازی نظیر قشقایی را مانند سال های درخشان گذشته، به لیگ برتر بازگردانید.


خب خدا را شکر استان فارس یکی از استان های برتر از نظر استعداد هست. واقعا استعدادهای زیادی در همه رشته ها به خصوص فوتبال در استان فارس وجود دارد. زمانی که برق و فجر در لیگ برتر بودند، بازیکنان زیادی از این دو تیم به تیم ملی راه پیدا کردند. همین حالا هم بازیکنان زیادی در استان هستند ولی لازمه اش داشتن یک تیم در لیگ برتر است. مسئولان استانی هم بر این باور هستند تا یک عزم جدی به کار بگیریم تا حداقل در سال 99 یک تیم لیگ برتری داشته باشیم. استعدادهای زیادی در استان وجود دارند. در سال های قبل ما بازیکن ساز بودیم و امیدوارم در سال های آینده شاهد حضور یک تیم از شهر در لیگ برتر باشیم.

 

*نیاز به ایجاد چه تغییراتی را احساس می کنید؟


من علاوه بر اینکه خودم را منتخب حوزه انتخابی می دانم، بیشتر خودم را نماینده جامعه ورزش به شمار می آوردم. می دانم که چقدر این جامعه در حقش ظلم شده است. بیشتر از 50 درصد جمعیت کشور را جوانان تشکیل می دهند. نیاز به تغییر در چرخه مدیریتی داریم و باید مدیرانی را از جنس ورزش بیاوریم در راس کارها، تا خودشان دغدغه حل مشکلات را داشته باشند، نه اینکه به آنها گفته شود.

 

*به نظر می رسد شاهد یک چرخه مدیریت تکراری در کشور و همینطور ورزش هستیم... آیا وقت اعتماد کردن به جوانان نیست؟


اصلا شک نکنید وقتی نیروی جوانی اعتماد کنید، ضرر نمی کنید. در فدراسیون های مختلف، وقتی در بخش های مختلف به جوانان اعتماد کرده اند، موفق بوده اند. به نظرم در چرخه مدیریتی نیاز به پوست اندازی داریم. جوان سبک دارد و سنتی کار نمی کند. در همه حوزه ها همین است ولی در ورزش باید به جوان سازی روی بیاوریم.

 

*فروردین ادامه داد:« خب خدا را شکر در استان فارس 18 فرد منتخب، نگاه مثبتی به ورزش دارند. دوستان دیگر هم همگی تماس گرفته اند. فکر می کنم مجلس یازدهم مجلس هماهنگی است. روحیه انقلالی در تمام اعضای این مجلس وجود دارد و فکر می کنم می توانیم با هماهنگی، اتحاد و روحیه همدلی شرایط خوبی را برای ورزش رقم بزنیم. در این راه من دوست دارم از نظرهای اهالی رسانه، پیشکسوتان ورزش و استادانی که در زمینه ورزش فعالیت می کنند، استفاده کنم؛ به ویژه اهالی رسانه که ریشه مشکلات را می دانند و دوست دارم تعامل خیلی خوبی با آنها داشته باشم.

 

*این روزها کشور درگیر ویروس کرونا شده است. توصیه شما در این زمینه چیست؟


می دانید که این خطری تهدیدی جدی به شمار می رود. من به عنوان یک هموطن از خدا می خواه این ویروس زودتر ریشه کن شود. به هموطنان توصیه می کنم که این ویروس را جدی بگیرند و خودشان را قرنطیه کنند. احساسی نشوند. اگر این انتقال تصاعدی شود، به یکبار بخش زیادی از کشور خدایی ناکرده درگیر می شوند. امیدوارم مردم به این موضوع اهمیت بدهند. امیدوارم در این یک ماه هم مردم خودشان را قرنطینه کنند و هشدارها را جدی بگیرند. به اندازه کافی کشور ما تحت فشار است و نیاز نیست بیشتر از این آسیب ببینیم.

 

*شنیده می شود عده ای در این شرایط قصد سفر به شیراز را دارند. توصیه شما به این افراد چیست؟


شیراز همانطور که می دانید از توریستی ترین شهرهای کشور است. ما خیلی دوست داریم که میزبان هموطنانمان باشیم ولی در این شرایط سفر به شرایط هم برای میهمانان عزیز خطرناک است و هم مردم شیراز. امسال هم ما و هم میهمانان باید تحمل کنند. فرصت زیاد است و می توانیم بعدا همدیگر را ملاقات می کنیم. بهتر است سفرها را کنسل کنند تا به امید خدا از این بحران عبور کنیم.

 

حرف پایانی؟


امیدوارم در آینده بتوانیم کشوری را بسازیم که همه مردم را راضی نگه داریم. در کنارش امیدوارم بتوانیم در حوزه ورزش هم عملکرد خوبی ارائه کنیم.

دیدگاه‌ها