کد خبر : 1673322 | 21 اسفند 1398 ساعت 14:18 | 253.1K بازدید | 0 دیدگاه

بحث عادل بحث مدیریتی است و من صحبتی نمی کنم؛ 

پاسخ مجری مشهور به اظهارات قلعه‌نویی

رضا جاودانی مجری برنامه گزارش ورزشی و عضو کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به حرف های امیرقلعه نویی که او را متهم به داشتن علایق رنگی کرده بود، واکنش نشان داد.

پاسخ مجری مشهور به اظهارات قلعه‌نویی

به گزارش "ورزش سه"، روز گذشته امیرقلعه نویی در مصاحبه ای با کنایه از حرفی که رضا جاودانی در برنامه گزارش ورزشی زده بود، انتقاد کرد و گفت کسی که در کمیته انضباطی کار می کند و در صدا و سیما تیکه می اندازد، عدالت را رعایت نمی کند و مجری برنامه را به داشتن علایق رنگی در صدور حکم محکوم کرد.»

 

به همین دلیل با رضا جاودانی عضو کمیته انضباطی و مجری باتجربه و مشهور برنامه گزارش ورزشی هم صحبت شدیم تا در رابطه با حکم دیدار حساس پرسپولیس و سپاهان که با نتیجه 3 بر 0 به سود پرسپولیس اعلام شد، نظر او را جویا شویم.

 

گفتن اینکه تیمی لیست نداده، دلیل بر علایق رنگی نیست 


جاودانی در شروع حرف هایش در پاسخ به این سوال که آیا علایق رنگی در رای او دخیل بوده است، تاکید کرد و گفت:« نه مسلما که این نظر شخصی آقای قلعه نویی است و هر کسی هم آزاد است که نظر شخصی اش را بگوید. اولا اینکه زمانی که من آن حرف را زدم، داشتم به وظیفه رسانه ایم عمل می کردم. دوم اینکه آن زمان کمیته انضباطی رای را داده بود و بحث کلا منتفی بود. سوم اینکه گفتن یک ایراد در تلویزیون که حالا باشگاه بزرگ سپاهان برای آن بازی لیستی نداده است یا نیامده است برای بازی، دلیلی بر رنگی بودن و علایق رنگی نیست.» 

 

چون بازی برگزار نشده، دلیل نمی شود کسی حرف نزند


عضو کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در ادامه اضافه کرد:« نکته دیگری که می خواهم بگویم، اینکه خوشبختانه من چند سال است، سمت فوتبال داخلی نرفته ام. من در مورد فوتبال داخلی اصلا صحبت نکرده ام و در برنامه هم داشتیم در مورد بازی ال کلاسیکو میان بارسلونا و رئال مادرید صحبت می کردم. آنها هم بازی کردند، لیستشان را هم دادند و به خوبی و خوشی هم بازی برگزار شد. ال کلاسیکوی ایران هم بازی پرسپولیس و سپاهان است و حالا که بازی نکرده اند، دلیل نمی شود که کسی حرفی نزند، چون بازی نکرده اند.»

 

در این پرونده هر 6 عضو رای یکسانی داشتند


جاودانی در ادامه به پرونده بازی پرسپولیس و سپاهان و مستنداتی که دو باشگاه ارائه کردند، اشاره کرد و افزود:« اتفاقا این پرونده یکی از پرونده هایی بود که همه متفق القول می گفتند که نتیجه اش باید سه بر صفر شود. ما در کمیته انضباطی پرونده هایی داشته ایم، که از 6 عضو حتی سه موافق و سه مخالف وجود دارند و بالاخره رئیس طبق قانون نظر نهایی را می دهد. در این پرونده اما تمام اعضا اتفاق نظر داشتند با توجه به مستندات موجود، بازی باید سه بر صفر شود.»

 

حتی مستندات سپاهان را خارج از ضوابط بررسی کردیم


مجری برنامه گزارش ورزشی در مورد مستندات باشگاه سپاهان عنوان کرد:« ما صبر هم کردیم که مستندات بیاورند. تا لحظه آخر هم نیاوردند و بعد با یک پیک موتوری مستندات خیلی ناقصی آوردند که اصلا خارج از روابط و ضوابط اداری بود ولی باز هم ما تمام مستنداتی که دادند را بررسی کردیم و بعد با آنها تماس گرفتیم که باید مواردی را با توجه به مستنداتی که ارائه کرده اید، ضمیمه می کردید. یک سری چیزها را هم ضمیمه کرده بودند، ولی شما وقتی گزارش ناظر را می خوانید؛ گزارش داور را می خوانید؛ حال و هوای قصه را می بینید؛ چیزهایی که باشگاه سپاهان فرستاد را بررسی کردیم و دیدیم؛ مستنداتی که باشگاه پرسپولیس فرستاده بود را دیدیم؛ همه این ها در مجموع متفق القول به اتفاق کلیه آراء گفتیم که باید سه بر صفر شود.» 

 

وکیل پرسپولیس آمد ولی وکیل سپاهان نه 


جاودانی در ادامه به مهلت کوتاهی که کمیته انضباطی برای صدور رای در اختیار داشت، اشاره کرد و توضیح داد:« ما طبق قانون یک هفته بیشتر فرصت صدور رای نداشیم. ما نمی توانستیم بگوییم که باشگاه سپاهان هر زمانی می خواهد مستنداتش را برای ما ارسال کند. باشگاه پرسپولیس دو سه روز پس از بازی مستنداتش را برای ما ارسال کرد. وکیل آنها آمد و دفاعیاتش را به ما داد و همه چیز را واضح در اختیار کمیته انضباطی قرار دادند ولی سپاهان روز آخر با پیک موتوری مستندات را به ما داد. مسئله اینقدر مهم بود که می توانستند وکیل بفرستند. می توانست وکیل آنها بیاید در کمیته انضباطی و برای ما استدلال بیاورد؛ ما هم انسان هستیم و استدلال را قبول می کنیم ولی با توجه به مدارک موجود و وقت موجود ما به کار قانونی خودمان عمل کردیم و رای را صادر کردیم. حالا ان شاالله کمیته استیناف می رود و رای را بررسی می کنند. کمیته انضباطی هم دادگاه پایین تری هست و باید تمکین کنیم ولی می خواهم بگویم که در مجموع برای این حکم، هیچ موردی از سوی کمیته انضباطی وجود نداشته که آقای قلعه نویی اعتراض کنند.»


حرف های قلعه نویی فرافکنی بوده


جاودانی در ادامه با اشاره به حرف های امیرقلعه نویی که او را به داشتن علایق رنگی متهم کرده بود، بیان کرد:« اینکه آقای قلعه نویی ما را به داشتن علایق رنگی متهم می کنند، فرافکنی است، چون در خود موضوع هیچ تغییری ایجاد نمی شود.»

 

آنچه مهم بود گزارش داور و ناظر بازی بود 


از جاودانی پرسیدم که آیا می تواند به مواردی اشاره کند که بر اساس آنها رای بازی با نتیجه سه بر صفر به سود پرسپولیس اعلام شد که او در این زمینه گفت:« حالا چون هنوز حکم قطعی نشده است، ما از انتشار محتوای پرونده طبق قانون معذور هستیم و نمی توانیم این کار را بکنیم ولی به هر حال آنچه که برای ما مهم است، گزارش ناظر بازی و داور بازی بوده است. خب بازی که برگزار نشده تا داور بازی بتواند گزارش بدهد و شرح ماوقع نوشته است. خارج از بازی را اما اتفاقاتش را ناظر بازی به صورت گزارش نوشته است؛ از نظر ما حتی این گزارش مفصل نبود ولی کافی بود.»

 

قانونی نیست اگر گزارش ناظر و داور را نادیده بگیریم


یکی از 6 عضو کمیته انضباطی در ادامه با اشاره به موارد قانونی برای صدور رای تصریح کرد:« ما تنها زمانی می توانیم گزارش ناظر و داور را طبق قانون کنار بگذاریم که دلیل قانونی داشته باشیم که اشتباه آنها محرز و مسلم است. یعنی طرفینی که متضرر شده اند، دلیلی قانونی به ما ارائه بدهند که بگویند، برداشتی که شده، اینطور نبوده است و داستان طور دیگری بوده است. خب شما وقتی گزارش ناظر را دارید و دلیل قانع کننده ای هم ندارید، شما باید گزارش ناظر را مدنظر قرار دهید و اگر کاری غیر از این انجام بدهید، تخلف کرده اید.»

 

اصلا گیرم من آدم اشتباهی ولی یک رای دارم ! 


جاودانی با اشاره به یک نکته افزود:« من این نکته را می خواهم بگویم که من یک رای هستم. یک رای در مقابل پنج رای دیگر چه کاری می خواهد انجام بدهد. هر شش رای هم متفق القول رای به نتیجه سه بر صفر دادند. هر شش نفر. یک نفر هم نبود که بگوید بازی سه بر صفر نشود و کسی نبود که مثلا بگوید بازی تکرار شود یا بازی در شهر دیگری برگزار شود. این جزو پرونده هایی بود که هر شش نفر رای یکسان داشتند. پرونده هایی هست که حتی سه به سه می شویم و رئیس رای نهایی را می دهد ولی این پرونده جای بحثی هم نداشت. حالا گیرم من اصلا آدم اشتباهی ولی یک رای که بیشتر ندارم. بعد هم من در زندگی ام یاد گرفته ام که جز خدا و عدالت چیزی را مدنظر نداشته باشم و فرقی ندارد که برای چه تیمی از استقلال، سپاهان، پرسپولیس یا .. حکم می دهم. برای من واقعیت و عدالت مهم است.» 

 

اصلا موافق بدون تماشاگر کردن بازی ها نیستم 


عضو کمیته انضباطی در مورد اینکه در این کمیته معمولا به طرفداری از باشگاه ها متهم می شود، عنوان کرد:« من را در کمیته انضباطی متهم به این می کنند که خیلی با باشگاه ها مماشات می کنم. چون معتقدند که من چون در فوتبال و برنامه گزارش ورزشی هستم، بیشتر از باشگاه ها حمایت می کنم. من شخصا مخالف بدون تماشاگر شدن بازی ها هستم، چون روح فوتبال به حضور تماشاگر است ولی یک چیزی هم هست؛ شما در فوتبال اروپا، هوادار نزدیک بازیکن است ولی هیچ بی احترامی ای نمی کند ولی در اینجا از چند متر فاصله سنگ پرتاب می کنند. خب ما باید چه کاری کنیم؟ دستمان هم بسته است. من تا جایی که جا داشته باشد، اصلا محرومیت تماشاگر نمی دهم، مگر خیلی شرایط بد باشد که من موافق بدون تماشاگر شدن بازی ها باشم.»

 

چه اشکالی دارد زاهدان میزبان بازی های لیگ برتر شود


جاودانی با اشاره به یک گزینه در دسترس استفاده نشده برای جلوگیری از برگزاری بازی ها بدون هوادار، توضیح داد و گفت:« با این حال معتقدم که اگر کمیته برگزاری مسابقات بتواند، اجرا کند، بازی بدون هوادار را در شهر دیگری برگزار کند؛ مثلا چه اشکالی دارد که زاهدان میزبان یک بازی برای استقلال، پرسپولیس، سپاهان یا تراکتور باشد که این همه طرفدار دارند. به نظرم اگر این تیم ها تخلف کردند، می توان بازی هایشان را مثلا به شهری مثل زاهدان برد؛ هم روح فوتبال کشته نمی شود و هم آن علاقمند به فوتبال زاهدانی هم می تواند یک فوتبال از لیگ ببیند؛ چون تیم ندارند. کلا این را می خواهم بگویم که دستمان هم از لحاظ قانونی بسته است. از همه این ها بگذریم، من یک رای داشتم و اصلا نمی دانم چی به چی یا کی به کی بوده است و در این پرونده هم همه متفق القول رای یکسان داشته ایم. حالا هم هر حکمی کمیته استیناف بدهد، ما تابع هستیم.»

 

بازی نکردن تیم میزبان یک مسئله نادر بود


او در مورد ضرر کردن بقیه تیم ها و اینکه ممکن است قانونی در آینده برای حمایت از سایر تیم ها در این شرایط تعبیه شود، اضافه کرد:« ما قانونی در این زمینه نداریم. اگر قانونی داشتیم می توانستند اعتراض کنند. این سه امتیاز برای قهرمانی خیلی مهم بود. این بازی 6 امتیازی بود نه سه امتیازی و روی سرنوشت تیم های دیگر هم تاثیر گذاشت. تا حالا اصلا چنین موردی نداشتیم که میزبان نیاید برای بازی. من سابقه اش الان در ذهنم نیست و مورد نادری است.»

 

منظورم عادل نبود


سوال بعدی ما از رضا جاودانی در رابطه با حرف های چند هفته اخیر او بود که خبر از سورپرایزی برای هواداران فوتبالی داده بود و خیلی ها در فضای مجازی این حرف ها را نشانه ای برای بازگشت عادل فردوسی پور قلمداد کردند. مجری برنامه گزارش ورزشی در پاسخ به این سوال گفت:« اصلا این بحث منظورم عادل فردوسی نبود. اصلا من نمی دانم داستان چه چیزی هست و نمی توانم در مورد همکارانم اظهارنظر کنم. این بحث، بحث مدیریتی است؛ اینکه بقیه هم چه فکری می کنند که من نمی توانم جلوی فکر کردن بقیه را بگیرم. آنچه که بود، این بود که آقای احمدی پس از مدتی که در برنامه ستاره ساز بود، برگشته و آدم دوست داشتنی ای هم هست.» 

 

کمتر پیش می آید اینطوری درهای گزارشگری باز باشد


در پایان از وضعیت گزارشگری این روزهای فوتبال پرسیدیم که جاودانی اینگونه پاسخ داد:« الان یک سری درها باز شده؛ امیدوارم فقط قدر این موقعیتی که شبکه سه در اختیار آنها قرار داده را بدانند. به هر حال رسیدن به جایگاهی که آدم های بزرگی که از قدیم در تلویزیون ایران گزارشگر بوده اند، واقعا به نظرم جایگاه بزرگی است. باید خیلی تلاش کنند که رضایت مخاطب را جلب کنند. مطالعه کنند. به فکر یک شبه مشهور شدن نباشند، چون مشهور شدن تفاوت دارد با کار حرفه ای. این کار ذاتا شهرت می آورد ولی برای اینکه در ذهن ها ماندگار بشوی، باید زحمت کشید. امیدوارم این زحمت را بکشند و قدر این موقعیتی که شبکه سه در اختیار آنها قرار داده را بدانند، چون به هر حال کمتر پیش می آید اینطوری درها باز شده باشد تا جوانان بیایند و خودشان را محک بزنند. امیدوارم قدر موقعیتی که دارند را بدانند. امیدوارم کاری نکنند که وجهه‌شان خدشه دار شود. خودشان باشند و مطالعه عمقی و درست داشته باشند.» 

 

سعی داریم در برنامه گزارش ورزشی بینندگان لذت ببرند


مجری برنامه گزارش ورزشی حرف هایش را این جملات خاتمه داد:« کلا تمام هدف برنامه گزارش ورزشی این است که در ساعاتی که خدمت بینندگان هستیم، دستاورد خوبی داشته باشیم؛ هم اینکه لذت فوتبال را به آنها انتقال دهیم و هم آمار و ارقامی را به بینندگان بدهیم که لذت ببرند.»

دیدگاه‌ها