کد خبر : 1673690 | 23 اسفند 1398 ساعت 11:20 | 10.6K بازدید | 0 دیدگاه

لیگهای بزرگ، چشم‌انتظار تصمیم‌گیری لیگ ایتالیا

سناریوهای سری آ؛ سرنوشت این فصل چه می‌شود؟

ویروس کرونا، سری آ را با آشوب و سردرگرمی عجیبی مواجه کرده ولی هر تصمیمی که لیگ ایتالیا برای ادامه کارش در این فصل بگیرد به احتمال زیاد توسط دیگر لیگهای بزرگ تقلید خواهد شد.

سناریوهای سری آ؛ سرنوشت این فصل چه می‌شود؟

به گزارش "ورزش سه"، ایتالیا تا این لحظه یکی از اصلی‌ترین کشورهای درگیر با ویروس کرونا بوده. تا کنون در ایتالیا چیزی نزدیک به 10هزار نفر به این ویروس مبتلا شده و 600 نفر جان‌شان را از دست داده‌اند. دولت ایتالیا در تلاش برای مهار شیوع این ویروس اقدامات جدی‌ای انجام داده و این کشور عملا تعطیل شده است.

 

بعد از دستور نخست‌وزیر کشور در روز دوشنبه این هفته همه مسابقات سری آ تا روز 3 آوریل به تعویق افتاده. این در حالی است که برخی استادیوم‌ها مثل سن‌سیرو از اواسط ماه فوریه میزبان تماشاچی نبوده‌اند. روز چهارشنبه اعلام شد که دانیله روگانی مدافع یوونتوس به ویروس کرونا مبتلا شده است. با توجه به تعویق سری آ دست‌کم تا ماه آوریل، سرانجام فصل جاری سری آ در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

 

حالا که اولین بازی لیگ برتر بین منچسترسیتی و آرسنال هم به تعویق افتاده شکی نیست که در آینده در لیگ برتر هم شاهد تعویق بازی‌های بیشتری خواهیم بود. اما به نظر می‌رسد هر تصمیمی که در نهایت سری آ بگیرد سرمشقی برای دیگر لیگهای بزرگ اروپایی و از جمله لیگ برتر خواهد بود.

 

1485338

 

اما احتمالات ممکن در روزهای آینده از این قرار است:

 

پایان لیگ با حفظ موقعیت فعلی تیمها در جدول

رئیس فدراسیون فوتبال ایتالیا سه سناریو برای حل و فصل مشکل سری آ مطرح کرد که اولین آنها این بود که جایگاه فعلی تیمها در جدول به عنوان جایگاه نهایی‌شان در نظر گرفته شود. در ایتالیا بسیاری از رسانه‌ها هم معتقدند که توزیع سهمیه لیگ قهرمانان فصل آینده بر اساس رتبه فعلی تیمها در جدول منصفانه‌ترین راه‌حل خواهد بود. به این ترتیب یوونتوس که در حال حاضر صدرنشین جدول است برای نهمین بار پیاپی فاتح اسکودتو خواهد شد.

 

اما بعید به نظر می‌رسد که هواداران لاتزیو این تصمیم را به راحتی قبول کنند. آنها در حال حاضر تنها یک امتیاز کمتر از یوونتوس دارند و قصد دارند بعد از بیست سال بار دیگر طعم قهرمانی در سری آ را بچشند.

 

1485339

 

انجام بازی‌های پلی‌آف

یکی دیگر از سناریوهای پیشنهادی فدراسیون فوتبال ایتالیا این است که تنها برای مشخص شدن قهرمان لیگ و تیمهای سقوط کننده و صعود کننده به سری آ از مسابقات پلی‌آف استفاده شود.

 

اما پلی‌آف تعیین قهرمان خودش می‌تواند شامل سناریوهای مختلفی باشد. این پلی‌آف می‌تواند تنها شامل بازی یوونتوس با لاتزیو در دو دیدار رفت و برگشت باشد یا دو تیم می‌توانند در یک زمین بی‌طرف تنها یک بازی انجام داده و تکلیف قهرمان در این تک‌بازی مشخص شود.

 

موضوع این است که در حال حاضر روی کاغذ 12 تیم همچنان برای قهرمانی در سری آ شانس دارند. گزینه دیگری که به عقیده خیلی‌ها منصفانه‌تر به نظر می‌رسد این است که تیمهای اینتر و آتالانتا هم به یوونتوس و لاتزیو اضافه شده و این چهار تیم در مسابقات پلی‌آف که بین خودشان برگزار خواهد شد تکلیف قهرمان را مشخص کنند.

 

1485340

 

تاخیر، تاخیر، تاخیر

واقعیت این است که ویروس کرونا همچنان به سرعت به شیوع و گسترش خود ادامه می‌دهد و دولتها و سازمانهای مسئول به هیچ عنوان نمی‌توانند تشخیص دهند که روند شیوع گسترده کرونا چه زمانی متوقف خواهد شد.

 

هیچ تضمینی وجود ندارد که لیگهای اروپایی بتوانند در شروع فصل 2020-2021 طبق تاریخ از پیش مشخص شده آغاز شوند و در نتیجه فدراسیون فوتبال ایتالیا معتقد است یکی دیگر از گزینه‌ها این است که سری آ تا اطلاع ثانوی به تعویق بیفتد و اینقدر صبر در پیش گرفته شود تا اینکه در نهایت زمانی که حتی شاید هواداران هم بتوانند وارد ورزشگاه‌ها شوند این لیگ دوباره از سر گرفته شود.

 

این تصمیم از سوی هواداران با استقبال روبرو خواهد شد ولی از معایب آن می‌توان به تاثیرگذاری بر تقویم فصل آینده رقابتها، تاثیرگذاری منفی بر روی شرایط اقتصادی باشگاه‌ها و کسب و کارهای مربوط به فوتبال اشاره کرد.

 

دیدگاه‌ها