کد خبر : 1675085 | 05 فروردين 1399 ساعت 14:37 | 39.9K بازدید | 1 دیدگاه

ستاره هایی که یک سال دیرتر برای طلا آماده ترند

تعویق المپیک 2020 و لبخند ورزش ایران!

تعویق یک ساله المپیک توکیو می تواند فرصت مناسبی برای اوج گرفتن ستاره های مصدوم ورزش ایران باشد.

تعویق المپیک 2020 و لبخند ورزش ایران!

به گزارش "ورزش سه"، آنطور که پیداست تقریبا همه اهالی ورزش در جهان بر روی تعویق المپیک توکیو به توافق رسیدند و منتظر اعلام رسمی این موضوع از سوی کمیته بین المللی المپیک هستند. حتی از ایران هم رییس کمیته ملی المپیک در نامه ای به توماس باخ چنین اتفاقی را خواستار شده و هم در نظرخواهی فدراسیون جهانی دوومیدانی، احسان حدادی و حسن تفتیان، 2 ورزشکار المپیکی ایران بر تعویق مسابقات المپیک تاکید کردند.


با توجه به اینکه همه برنامه ریزی ها برای برگزاری المپییک 2020 در مردادماه سال 99 انجام شده بود، قطعا تعویق احتمالا یک ساله این مسابقات می تواند به سود یا ضرر برخی از ورزشکاران شود.


با نگاهی به وضعیت ستاره های ورزش ایران و مصدومیت تعدادی از آن ها به این نکته پی می بریم که تعویق یک ساله المپیک از نظر فنی چندان اتفاق بدی هم برای ورزش ایران محسوب نمی شود. شما چهره هایی همچون حسن یزدانی، علیرضا کریمی، حمیده عباسعلی و سهراب مرادی را در نظر بگیرید که روزهای پس از مصدومیت شدید خود را پشت سر می گذارند و شاید تا المپیک هم به آمادگی صددرصدی نرسند.


از سوی دیگر البته بالا رفتن سن برخی از ستاره های ورزش ایران که قرار بود در المپیک آخرین بار پیراهن تیم ملی را بر تن کنند، کمی نگران کننده است. آن ها شاید تا تابستان 1400 نتوانند آمادگی فعلی خودشان را حفظ کنند.


چقدر از تعویق المپیک سود می بریم؟


با اینکه این روزها بحث تعویق 6 ماهه یا یک ساله المپیک مطرح شده، اما بعید است المپیک توکیو در زمستان برگزار شود و به همین دلیل احتمال برگزاری آن در تابستان سال 2021 بسیار زیاد است.


*حسن یزدانی، تک ستاره ورزش ایران که یکی از طلایی ها در ریو هم بود، بعد از مصدومیت از ناحیه زانو و عمل جراحی هنوز تمرینات خود را به صورت جدی آغاز نکرده. با اینکه پزشکان از رسیدن او به المپیک خبر می دهند، اما نگرانی اینجاست که او تا مردادماه به آمادگی صددرصدی نرسد و طلای المپیک از دست نابغه کشتی ایران سُر بخورد.

 

1487031


*علیرضا کریمی دیگر کشتی گیر آزادکار ایران است که به خاطر مصدومیت شدید تمریناتش را جدی دنبال نمی کند. او که برای المپیک به وزن 97 کیلوگرم کوچ کرده، می دانست اگر جراحی کند، شانس المپیکی شدن را از دست می دهد، اما اگر المپیک به تعویق بیفتد، شاید همین امروز تصمیم به جراحی زانوی خود بگیرد و با به دست آوردن سلامتی اش به المپیک در سال 2021 فکر کند.

 

1487032


*سهراب مرادی هم یکی دیگر از طلایی های ایران در المپیک ریو بود. او نه تنها با توجه به مصدومیت شدیدی که در یک سال اخیر از ناحیه کتف داشت، برای تکرار طلای المپیک کار بسیار دشواری دارد، بلکه در کسب سهمیه المپیک نیز به مشکل برخورده است. این وزنه بردار آماده ایران در سال 2016 تا 2018 بعد از مصدومیت از ناحیه کمر و کتف بیش از یک سال است که نتوانسته رکوردهای قبلی خود را تکرار کند، اما به مرور رکوردهایش در حال افزایش است. سهراب باید اواخر فروردین در مرحله آخر مسابقات گزینشی شرکت می کرد و باید بالای 400 کیلوگرم درمجموع وزنه می زد که کار دشواری برای او بود. حالا که این مسابقات به تعویق افتاده، تا همین جا به نفع سهراب است. مرادی اگر المپیک یک سال به تعویق بیفتد، بدون شک می تواند بار دیگر به رکوردهای فوق العاده خود دست پیدا کند.

 

1487033


*حمیده عباسعلی، نخستین کاراته کای زن ایرانی که سهمیه المپیک را کسب کرد هم در ثانیه های پایانی مبارزه اش در فینال مسابقات اتریش با مصدومیت سختی مواجه شد و بعد از المپیکی شدن نتوانست جشن بگیرد. این ملی پوش کاراته بلافاصله در آلمان جراحی شد و فعلا مشغول فیزیوتراپی است. با اینکه پزشکان از رسیدن او به المپیک خبر دادند، بدون شک تعویق یک ساله المپیک می تواند دختر کاراته کای ایرانی را به روزهای اوج خود نزدیک کند و او را در قامت مدعی کسب طلای توکیو نشان دهد.

 

1487034

 


از تعویق المپیک توکیو ضرر هم می کنیم؟


درباره اینکه از نظر فنی ورزش ایران از تعویق المپیک ضرر می کند یا خیر، به صورت قطعی نمی توان نظر داد. در این بخش می توانیم به مسن شدن برخی از ستاره های ایرانی اشاره کنیم، اما شاید آن ها بعد از یک سال هم بتوانند با همان آمادگی در المپیک شرکت کنند. البته ممکن است در یک سالی که المپیک به تعویق می افتد، برخی اتفاقات غیرمترقبه مثل مصدومیت برخی از ورزشکاران هم رخ دهد که قابل پیش بینی نیست.


*احسان حدادی که چند ماه قبل 35 سالگی خود را جشن گرفت، در سال 98 به رکوردهای خوبی رسیده بود و با برگزاری اردوهای متوالی سعی داشت در المپیک 2020 مدال خود در المپیک 2012 لندن را تکرار کند. با عقب افتادن یک ساله المپیک حدادی باید برنامه ریزی دقیقی برای حفظ آمادگی خود داشته باشد؛ اگرچه او همواره می گوید در المپیک 2024 هم می خواهد شرکت کند.

 

1487035


*تیم ملی بسکتبال بعد از 12 سال به المپیک رسید و حامد حدادی و صمد نیکخواه بهرامی، 2 ستاره باتجربه بسکتبال ایران جزو چهره های ویژه این تیم هستند. این 2 بازیکن که به سال های پایانی بازی خود نزدیک شدند، المپیک را به عنوان ایستگاه پایانی بازی خود برای تیم ملی تعیین کرده بودند. حالا نه تنها به تعویق افتادن المپیک می تواند خداحافظی آن ها از تیم ملی را یک سال به عقب بیاندازد، بلکه ممکن است آمادگی آن ها را نسبت به شرایط فعلی کاهش دهد.

 

1487036


*مجتبی عابدینی، کاپیتان تیم ملی شمشیربازی ایران دیگر ستاره باتجربه ای است که شاید خیلی علاقه ای به تعویق المپیک نداشته باشد. او که یک بار بعد از بازی های آسیایی 2018 تصمیم به خداحافظی گرفته بود، سال گذشته یک مدال تاریخی در مسابقات جهانی کسب کرد و از المپیک 2020 به عنوان ایستگاه پایانی برای خود خبر داده بود. حالا عابدینی که یکی از شانس های مدال ایران در المپیک است، باید خداحافظی خود را یک سال به تاخیر بیاندازد.

 

1487037

 

ضرر مالی کمیته، وزارت و فدراسیون ها از تعویق المپیک


جدا از مسائل فنی بدون شک فدراسیون های ورزشی، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش هم از تعویق المپیک ضرر مالی خواهند کرد. همه برنامه ریزی آن ها برای برگزاری المپیک در مردادماه سال 99 بود، اما با تعویق یک ساله، مسئولان باید هزینه های بیشتری را برای آماده سازی ورزشکاران انجام دهند. اینکه مسئولان ورزش مجبور می شوند یک سال دیگر بودجه ویژه المپیکی را در ورزش خرج کنند، بدون شک بار مالی سنگینی برای آن ها خواهد داشت. با این حال کمیته ملی المپیک با در نظر گرفتن تمامی شرایط از IOC خواسته المپیک به تعویق بیفتد. تعطیلی اردوهای تیم های ملی در روزهای شیوع ویروس کرونا و پایین آمدن آمادگی ورزشکاران دلیل اصلی چنین خواسته ای بوده است.

دیدگاه‌ها