کد خبر : 1675136 | 05 فروردين 1399 ساعت 18:52 | 16.1K بازدید | 0 دیدگاه

حسرت برای ایران ماند، پیشرفت سهم ژاپن شد؛

15 سال گذشت؛ روزی که هلی کوپتر به سمت آلمان پرید

پانزده سال پیش در چنین روزی تیم ملی ایران یکی از بردهای مهم خود را در ورزشگاه آزادی کسب کرد.

15 سال گذشت؛ روزی که هلی کوپتر به سمت آلمان پرید

به گزارش ورزش سه، همواره در نیمه اول فروردین ماه دو فیفا دی در تقویم فیفا گنجانده می شود و در نخستین روزهای آغاز سال نو در ایران، بازی های حساس ملی در اقصی نقاط دنیا برگزار می شود که در سال های نزدیک به جام جهانی، این بازی ها اختصاص به مراحل مقدماتی مهم ترین تورنمنت فوتبالی دنیا دارد.

 

تیم ملی ایران هم در تعطیلات نوروز بازی های مهمی را طی سال های مختلف برگزار کرده؛ بازی هایی که تاثیر بسزایی در سرنوشت نهایی ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی داشته است. یکی از این دیدارهای خاطره انگیز، دقیقا در چنین روزی انجام شده است. 

 

پنجم فروردین سال 1384، تیم ملی ایران در یک عصر دل انگیز بهاری میزبان ژاپن بود. این بازی در چارچوب مرحله مقدماتی جام جهانی 2006 آلمان به اندازه ای حساس بود که حتما عده زیادی از شهروندان تهرانی سفر نوروزی خود را به خاطر آن کنسل کردند و مردم زیادی هم از شهرهای مختلف، به تهران سفر کردند تا بتوانند این بازی را از نزدیک تماشا کنند.

 

1487153

 

اصلا دور از انتظار نبود که هیچ جای خالی ای در ورزشگاه آزادی نماند و حدود صد هزار ایرانی یک صدا تیم کشورشان را حمایت کنند تا پس از یک دوره حسرت و ناکامی، ایران گام بلندی به سمت سومین جام جهانی خود بردارد. ایران پس از این بازی یک دیدار مهم دیگر نیز در پیونگ یانگ مقابل کره شمالی در پیش داشت و به همین دلیل، کسب نتیجه مطلوب در برابر ژاپن بسیار حیاتی بود. سرانجام به دلیل اهمیت بازی و همچنین رایگان شدن بلیت، بیش از 100 هزار نفر خود را به استادیوم رساندند.

 

حریف البته ژاپن بود و از قدرت بالایی بهره می برد. اگر ایران هواداران زیادی روی سکوها داشت، سامورایی ها هم روی نیمکت خود زیکو، اسطوره فوتبال برزیل را داشتند. تیمی که چند ماه قبل تر قهرمان جام ملتهای آسیا شده بود، مانع ایران در رقابت بر سر صعود به جام جهانی بود. ستاره های بزرگی مثل ناکازاوا، میاموتو، ناکامورا، اونو، تاکاهارا و تامادا در ترکیب ژاپن بودند و هیدتوشی ناکاتا هم پس از مدتها به بازی تیم کشورش رسیده بود و در ترکیب اصلی قرار داشت.

 

1487155

ترکیب ایران در این بازی خاطره انگیز عبارت بود از: ابراهیم میرزاپور، مهدی مهدوی کیا، یحیی گل محمدی، محمد نصرتی، رحمان رضایی، حسین کعبی، جواد نکونام، علی کریمی، فریدون زندی، وحید هاشمیان و علی دایی.

 

با تمام این اوصاف، فشار قابل پیش بینی هواداران اثر خود را گذاشت و تیم ایران که بازی را مقابل ژاپن بهتر شروع کرده بود، روی یک ارسال طولی از مهدی مهدوی کیا، توسط وحید هاشمیان قفل دروازه ژاپن را شکست و مقابل تماشاگران انبوه خود از حریف پیش افتاد. این برتری پابرجا بود تا اواسط نیمه دوم که فوکونیشی، مدافع پیش تاخته ژاپن مثل بازی فینال جام ملتها، گلزنی کرد و دروازه ابراهیم میرزاپور را فروریخت. در این شرایط، ایران بار دیگر نیاز به گل داشت و این بار در زمانی کمتر باید خود را مهیای حمله به سمت دروازه رقیب قدرتمند می کرد. در دقیقه 75 یکی از پاس های طولی بازیکنان ایران از سمت راست زمین، توپ را به علی کریمی رساند و کریمی با پای چپ ارسالی زیبا روی دروازه انجام داد و نارازاکی یک بار دیگر دروازه خود را باز شده دید. روز، روز هلی کوپتر بود و هاشمیان در یکی از به یاد ماندنی ترین بازی های دوران حرفه ای خود دومین گل را هم وارد دروازه ژاپن کرد تا یک برد تاریخی برای ایران رقم بخورد و مسیر رسیدن به جام جهانی آلمان برای شاگردان برانکو هموار تر از قبل شود. پس از این بازی، دو پیروزی مقابل تیم های کره شمالی و بحرین، سرانجام حضور ایران در جام جهانی 2006 را قطعی کرد و ستاره های فوتبال ایران فرصت عرض اندام در مهم ترین آوردگاه دنیا را به دست آوردند.

 

1487156

 

اما اولین جمعه سال 84، از زاویه ای دیگر سراسر تلخی بود. ازدحام جمعیت در ورزشگاه آزادی برای تماشای این دیدار مهم و مسدود شدن قسمتی از راه خروجی تماشاگران، جان 7 هوادار فوتبال ایران را گرفت و ضایعه ای بسیار دردناک در تاریخچه استادیوم آزادی و بازی های ملی ایران به ثبت رسید.

 

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم، این است که پیروزی سال 84 مقابل ژاپن، آخرین برد فوتبال ملی ما برابر سامورایی ها بوده و از آن روز تا به حال، هرگز ایران موفق به شکست ژاپن نشده است. حدود دو ماه بعد از این بازی، دیدار برگشت ایران و ژاپن در مقدماتی 2006 برگزار شد که به دلیل صعود ایران، کم اهمیت به شمار می رفت. در این دیدار ژاپنی ها موفق شدند شکست 2-1 را با همین نتیجه جبران کنند. پس از آن مسابقات، ایران و ژاپن 10 سال از هم دور بودند تا اینکه در دوران سرمربیگری کارلوس کی روش ژاپنی ها به تهران آمدند و مقابل ایران به تساوی 1-1 رسیدند. آخرین تقابل ایران و ژاپن هم دقیقا آخرین حضور کی روش روی نیمکت ایران بود؛ دیداری حساس در نیمه نهایی جام ملتهای آسیا که با شکست 3 بر صفر ایران و فینالیست شدن سامورایی ها همراه شد.

 

1487157

 

پس از برد در نوروز 84، ایران هیچ وقت برابر ژاپن به برتری نرسیده اما در عوض، آبی پوشان شرق آسیا یک قهرمانی و یک نایب قهرمانی را در جام ملتهای آسیا به دست آورده و عنوان پرافتخار ترین تیم قاره کهن را نیز از چنگ ایران خارج کرده اند. در این پانزده سال، ژاپن هر 4 دوره جام جهانی را تجربه کرده و در دو دوره، موفق به صعود از گروه خود نیز شده است.

دیدگاه‌ها