کد خبر : 1675527 | 08 فروردين 1399 ساعت 19:40 | 54.6K بازدید | 1 دیدگاه

وقایع نگاری یک تمرین تاریخی؛

روز بازگشت حجازی به استقلال در سال نفرین شده

نوشتن از ناصر خان حجازی قطعا یکی از سخت‌ترین کارهای ممکن است اما او را می‌توان مثل شعار روی یک بنر به عنوان “حجازی، سالار فوتبال ایران” یاد کرد.

روز بازگشت حجازی به استقلال در سال نفرین شده

به گزارش “ورزش سه”، در سری چهارم خاطره نویسی نوستالژی از آرشیو تصاویر امیرحسین خیرخواه، او به سراغ یکی از چهره‌های خاص و البته محبوب فوتبال ایران رفته ؛ ناصر حجازی که از دوره بازی تا روزهای بازنشستگی و خانه نشینی همواره تیتر اول رسانه‌ها بود:


* سال 1386 فصل خزان استقلال بود.من در روزنامه جهان فوتبال کار می کردم.فصل قبل استقلال با صمد مرفاوی رتبه‌ای بهتر از چهارم دست نیافتاده بود.تیرماه ۸۶صدای پای ناصر خان به گوش می رسید و علی فتح‌الله زاده حجازی را مجددا به تیمش برگرداند. 


* این اولین تمرین استقلال با سرمربی جدید بود . پس بعدازظهر با خبرنگار حوزه استقلال راهی ورزشگاه کشوری شدیم. ورزشگاهی با چمن مصنوعی و مشرف به یک سالن چندمنظوره!برای خودم علامت سوال بود چرا یکی از دو‌تیم مهم پایتخت باید در چنین زمینی تمرین کند، بماند که همچنان بعد از گذشت ۱۴سال هنوز استقلال زمین مناسبی برای تمرین ندارد.


* استقلال یارگیری اش را در لیگ آغاز کرده و تیم خوبی را آماده مسابقات فصل بعد می‌کرد.تیمی که البته ستاره‌اش ناصرخان حجازی بود.بیخود نبود که اطراف زمین تاج گل‌های بزرگ و بنرهایی خوش آمدگویی قرارداده شده بود و همه چیز تحت تاثیر بازگشت گلر سابق آبی ها بعد از چندسال غیبتی بود که قراربود به یک فصل خوش ختم شود.


* هواداران  حاضر در تمرین در تشویق کم نمی‌گذاشتند اما ناصر خان رو فرم نبود و انگار چیزی باعث عصبانیتش شده بود و واکنش خاصی به هواداران نشان نمی‌داد. شاید هم می‌خواست نشان دهد حال تیمم خوب نیست. اما بعد از حضور فتح‌الله‌زاده و خوش و بش او با حجازی روحیه ناصر خان عوض شد؛شاید خبر خرید بازیکنی جدید(مثلا پژمان منتظری یا آرش برهانی)


* ستاره‌های استقلال یکی‌یکی آمدند؛منصوریان،پاشازاده،نوازی،پیروز قربانی و...چند بازیکن جدید و تعدادی بازیکن تستی هم به تیم اضافه شدند. اما یادم هست سوژه انروز تمرین برای خبرنگاران و هواداران بازیکنی بود که سیبل‌هایی عجیب و غریبی مثل فیلم فارسی‌های دهه ۴۰ داشت. 


* اولین تمرین راس ساعت شانزده سی‌ دقیقه آغاز شد بازیکنان طبق روال سالهای قبل پشت سر بهمنی مربی بدنساز استقلال در اطراف زمین شروع به دویدن کردند. 


* مرحوم حجازی در این تمرین با لباس شخصی حضور داشت.او چند دقیقه‌ای هم به صورت خصوصی با صمد مرفاوی سرمربی فصل قبل صحبت کرد تا کارها را با سرمربی فصل پیش استقلال تقسیم کرده باشد. یکسری از بازیکنان به دلیل مصدومیت و یا عدم توافق برای فصل جدید در تمرینات حضور نداشتند ولی همین استقلال نصف و نیمه هم جذاب بود.اگرچه هنوز تعدادی از ستاره‌های روزهای بعد، مثلا فرهاد مجیدی هنوز استقلالی نشده بودند. این تیمی بود که بعد از ماهها بحران با سرمربی سومش یک جام حذفی برد و پرونده کاری ناصرخان را در ایران بست.مربی ای که هنوز برای خیلی ها زنده است و سمبل باشگاه محسوب می‌شود. حجازی در این فصل در میانه راه کنار گذاشته شد اما با استقلال به کارش ادامه داد و جالب اینکه صمد مرفاوی بعنوان دستیار مجید جلالی به اهواز رفت تا جای فیروز کریمی و کادرش را بگیرند ؛کادری که تعدادی از آنها به استقلال آمدند و ناکام از موفقیت در انتهای فصل جای خود را به امیرقلعه نویی دادند. 


واقعا دل من برای آن روزها تنگ شده. شما مخاطبین "ورزش سه" رو به دیدن گلچینی از عکس‌های اولین تمرین استقلال مدل ۸۶ دعوت می‌کنم.

 

 

 

 

1487707

 

ناصر حجازی در تمرین استقلال

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1487706

 

دیدگاه‌ها