کد خبر : 1675598 | 09 فروردين 1399 ساعت 14:52 | 9K بازدید | 0 دیدگاه

میشل هیدالگو، مرگ پای فینال جام جهانی

فرانسه در دهه 80میلادی دارای تیمی بود دوست داشتنی که هیچ تیمی در برابرش روزآسانی سپری نکرد، از هلند و آلمان گرفته تا برزیل و اسپانیا .فرانسه نفس همه تیم ها را به شمارش می انداخت .

میشل هیدالگو، مرگ پای فینال جام جهانی 

به گزرش "ورزش سه " در روزهائی که  چراغ جادوئی فوتبال کم سو شده و علاقه مندان و ورزشکاران این ورزش پر هیاهو همراه با اقشار جامعه جهانی منتظر ریشه کن شدن بیماری کرونا هستند، خبر مرگ میشل هیدالگو مربی نامدار فرانسوی جامعه جهانی فوتبال را عزادار کرد.انگاری خاطره سازهای بزرگ ذهن ما  فروردین را برای رفتن انتخاب کرده اند ، چهار سال قبل نماد فوتبال هلند نوین بعد از رینوس میشل ، یوهان کرایف از دست دادیم و دو روز قبل هیدالگو، رهبر تیم دوست داشتنی بزرگ فرانسه اواخر دهه 70و اوایل دهه 80از کنار فوتبال دوستان فرانسوی رفت .


فرانسه هیدالگو که بعدها به هانری میشل سپرده شد روزهای بزرگی برای فوتبال ساخت .هیدالگو با فرانسه به مقام چهارم جهانی 1982اسپانیا رسید و دو سال بعد جام ملتهای اروپا را فتح کرد.


 
فینال بزرگ برابر اسپانیا که با دو گل و پیروزی فرانسه همراه بودتا سال ها در اذهان عمومی و نسل جوان آن دوره باقی مانده است .کاشته میشل پلاتینی که از زیر دستان آرکونادا دروازه بان اسپانیا رد شدو شادی در جای پلاتینی یکی از ماندگارترین صحنه های جام بود .

 

1487838


 
هیدالگو تیمش را به دستیارش هانری میشل سپرد ،تیم هیدالگو که توسط دستیارش هدایت می شد در جام جهانی 1986مکزیک به مقام سوم جهان رسید.خیلی ها معتقدند زیباترین بازی تاریخ جهان در آن سال بین برزیل و فرانسه برگزار شد که پربیراه نیست ، بازی که داور رومانیای آن ایگورایگنا در طول 90دقیقه 11بار در سوت خود دمید .فوتبالی سراسر تهاجمی که تلویزیون ایران به جهت درخواست های متعدد سال ها آن بازی را در ایام نوروز پخش مجدد کرد .فوتبالی تماشائی با گزارشی ماندگار از مرحوم شفیع در صلات ظهر کشور مکزیک که به ضربات مرگبار پنالتی رسید و در نهایت  فرانسه بازی را 4بر 3برد.فرانسه باز هم در نیمه نهائی همانند جام جهانی 82به آلمان خورد و باشکست برابر آلمان در نهایت بلژیک با نتیجه 4بردو شکست داد و به مقام سوم جهان دست یافت .


 
اما قهرمان قصه ما در جام جهانی 1982برابر آلمان یادگاری تاریخی از هیجان ،امید،عشق ،برتری ،نفرت ، ناراحتی و پایان تلخ فراهم زد که تا ابد در گوشه ذهن هواداران فوتبال باقی خواهد ماند.هیدالگو در جام جهانی 1982تیمی خوب و دوست داشتنی داشت. برد در آن دوره دو امتیازی بود و تیم هیدالگو  در گروه چهار بعداز شکست برابر انگلستان کویت رابا چهارگل برد و با تساوی برابر چکسلواکی قدیم با 3امتیاز به عنوان تیم دوم به همراه انگلستان به مرحله بعد صعود کرد.مسابقات در 6گروه 4تیمی برگزار می شد ،از هر گروه دو تیم صعود می کردند و در مرحله دوم 4گروه سه تیمی از تیم های صعود کننده تشکیل و تیم های برتر به مرحله نیمه نهائی می رسیدند،فرانسه خوش شانس در گروه ساده با اتریش و ایرلند با دو برد به نیمه نهائی برابر آلمان غربی رسید .بازی که یکی از پرهیچان ترین بازی های جام جهانی بود و بازگشتی پر شکوه برای ژرمن ها رقم زد.آلمان، که در دور مقدماتی در بازی خارج از روح فوتبال برابر اتریش مساوی کرده بود تا الجزایر را که برابرش شکست خورده بود از دور مسابقات حذف کند،طرف مقابل بازی بود.

 

1487839


 
تلویزیون ایران دو بازی جام جهانی 82با تاخیر به تصویر کشید .بازی افتتاحیه جام که در آن بلژیک با یک گل مدافع عنوان قهرمانی آرژانتین شکست داد را بعد از پایان بازی پخش کرد و دومی پخش با تاخیر 15ساعته دیدار فرانسه و آلمان غربی از شبکه یک سیما و از ساعت 14 در پنج شنبه ای در خردادماه 38سال قبل  و در سال1361 بود.آن زمان نه روزنامه ورزشی بود و نه شبکه اجتماعی و نه اخبار ورزشی .دو روزنامه کیهان و اطلاعات هم بعداز ظهرها به کیوسک مطبوعات می رسیدندو هنوز کسی از نتیجه بازی خبری نداشت . 


شبکه یک سیما به جز برنامه ورزش و مردم که در ساعات پایانی شب پخش می شد، یک ساعت برنامه ورزشی در اوایل شروع پخش برنامه ها در روز پنج شنبه داشت ،در اقدامی بی سابقه این بازی پرگل در ادوار مراحل نیمه نهائی جام های جهانی را با تاخیری چندین ساعته پخش کرد تا دوستداران فوتبال را سیرآب کند.


فرانسه که دارای خط هافبکی بی نظیر به رهبری میشل پلاتینی و آلن ژیرس داشت و بعدها با حضور لوئیز فرناندز و ژان تیگانا تکمیل شد در برابر آلمانی قرار گرفت که کارل هاینس رومنیگه را بروی نیمکت می دید. بازی در حضور 70هزار تماشاگر در ورزشگاه رامون سانچز شهرسویل اسپانیا به قضاوت کورور هلندی برگزار شد .

 

 

1487836

 

آلمان ها گل اول بازی توسط پیر لیت بارسکی بعد از ریباند توپ کلاوس فیشر در دقیقه 17به ثمر رساندند.


فرانسه خیلی زود به پنالتی دست یافت و میشل پلاتینی دروازه هارولد تونی شوماخر دروازه بان آلمان و عموی شوماخر معروف راننده را باز کرد. خطای بد شوماخر در اواخر نیمه دوم  برروی باتیستون دفاع جلوی کشیده فرانسه در بیرون هجده قدم توسط داور مستحق اخراج شناخته نشد تا آلمان همچنان با 11نفر به مسابقه ادامه دهد.خطای زشت و بدون توپ شوماخر در حالی که پاتریک باتیستون به توپ ضربه زده بود بعدها به شدت مورد انتقاد اهالی فوتبال قرار گرفت و خود شوماخر نیز در کتاب "سوت آغاز" که نویسنده اش بود ندامت خود از این صحنه را اعلام کرد.

 


باتیستون با برانکارد به بیمارستان انتقال یافت و ماه ها مصدوم ماند تا فرانسه بازی را که می توانست در وقت های اضافه به اتمام برساند و به فینال برسد در ضربات پنالتی از دست بدهد . بازی با تساوی یک بر یک به وقت های اضافه رسید در آغاز وقت های اضافه دو گل تماشائی از تروسر در دقیقه 92و آلن ژیرس در دقیقه 98فرانسه را سه بریک پیش انداخت . اما تعویض طلائی یوپ دروال مربی فقید آلمان غربی و آمدن رومنیگه همه چیز را عوض کرد.

 

 

1487837

 


آلمان با گل دقیقه 102رومنیگه در کات بکی زیبا فاصله را کم کرد و در نهایت کلاوس فیشر سانتر ارسالی  هروست هروبش را با برگردانی زیبا در دقیقه 108به گل تساوی آلمان تبدیل کرد.


بازی 3بر3شده بود.تمام اندوخته های هیدالگو با بازگشت آلمان متخصص در کام بک دود شد و به هوا رفت ، تا در ضربات پنالتی آلمان که با پنالتی از دست رفته اولی اشتیلیکه از فرانسه عقب بود با هنرنمائی شوماخر و گرفتن دو پنالتی سیکس و ماکسیم بوسیس به فینال برسد .

 

 

1487833

 

این تلخ ترین شکست ممکن برای هیدالگو و تیمش بود؛بردی  که او آن را از داور بازی طلب دارد!

 


محمدرضا تقی خانی

دیدگاه‌ها