کد خبر : 1675747 | 10 فروردين 1399 ساعت 14:21 | 18.1K بازدید | 0 دیدگاه

روزنامه‌نگاران خارجی به "ورزش سه" گفتند

کرونا چه بر سر فوتبال و هواداران می‌آورد

در روزهایی که انتشار ویروس کرونا، به تعطیل شدن رقابت های فوتبال در سراسر دنیا منجر شده، ورزش سه در گفتگو با سه روزنامه نگار در قاره های مختلف، به بررسی تاثیر این اتفاق پرداخته است.

کرونا چه بر سر فوتبال و هواداران می‌آورد

به گزارش "ورزش سه"، انتشار ویروس کرونا تاثیر زیادی روی رقابت های ورزشی و کار روزنامه نگاران این حوزه داشته است. تقریبا همه رقابت های مهم ورزشی در سراسر دنیا به تعویق افتاده و چگونگی ادامه و برگزاری تعدادی از آنها، به یک مشکل بزرگ تبدیل شده است. به همین بهانه، با جیمز مونتاگیو، نویسنده انگلیسی، ماریا فرناندا می‌یان، روزنامه نگار کلمبیایی و شان ماکی، روزنامه‌نگار ژاپنی صحبت کردیم تا در مورد تاثیر این اتفاق در این کشورها و همین طور تصمیم‌گیری های انجام شده در مورد ادامه برگزاری رقابت ها صحبت کنیم:


جیمز مونتاگیو- روزنامه‌نگار آزاد و نویسنده

 

1487975


به نظر می رسد این اتفاق، تاثیر زیادی روی فوتبال اروپا داشته باشد و باعث تغییرات زیادی بشود؟


درست است. ابهام های زیادی وجود دارد که راه حل مشخصی در حال حاضر برای آنها وجود ندارد. اینکه آیا لیگ ها به پایان می رسند یا نه. اگر قرار باشد لیگ ها نیمه تمام بمانند، تکلیف تیم های صعود کننده به رقابت های فصل بعد چمپیونزلیگ یا تیم های سقوط کننده مشخص نیست. یا مثلا مشخص نیست بازیکنانی که قراردادشان در پایان این فصل به اتمام می رسد، چه کار باید بکنند.
از طرف دیگر فقط برگزاری رقابت های این فصل هم نیست؛ شروع رقابت های فصل بعد هم باید در نظر گرفته شود و اینکه چطور می توان این رقابت ها را برنامه ریزی کرد؛ با توجه به اینکه حق پخش رقابت ها مسئله بسیار مهمی است و همین حالا هم باشگاه ها از این مسئله بسیار متضرر شده اند. و این می تواند به مشکلات بزرگتری هم منجر شود؛ اینکه اسپانسرها در فوتبال دست بالاتری پیدا کنند و آنوقت بتوانند خواسته های خودشان را بر باشگاه ها تحمیل کنند. 
مثلا خیلی وقت است که بحث تشکیل سوپرلیگ اروپا یا یک لیگ جهانی مطرح است؛ چیزی که یک تهدید بزرگ برای لیگ های داخلی است و در صورتی که باشگاه ها از نظر مالی به مشکل بخورند، احتمال اینکه برای درآمد بیشتر حاضر به این کار شوند، بیشتر است و به این ترتیب فوتبال بیشتر به دست سرمایه دارها می افتد و این خوب نیست.


فکر می کنی بهترین راه حل برای این وضعیت چیست؟ نیمه تمام گذاشتن رقابت ها یا تغییر تقویم بازی ها؟ مخصوصا اینکه مسئولان لیگ برتر گفته اند هر طوری هست این لیگ را تمام خواهند کرد.


اول از همه اینکه خیلی حیف است لیگ برتر این فصل تمام نشود و جام به لیورپول نرسد. آنها واقعا شایسته قهرمانی هستند و حتی هواداران سایر تیم ها هم از اینکه آنها نتوانند جشن قهرمانی بگیرند، به نوعی ناراحت می شوند.
خب باید در نظر گرفت که ما سال آینده یورو را خواهیم داشت و سال بعد از آن جام جهانی 2022 که خودش قرار است در زمستان و در اواسط لیگ های اروپایی برگزار شود و همین حالا هم شرایط پیچیده است. با توجه به اینکه هیچ دورنمایی برای شروع دوباره رقابت ها وجود ندارد، تغییر تقویم بازی ها، اجتناب ناپذیر است. خیلی از لیگ ها اعلام کرده اند که احتمالا از ماه می بازی ها دوباره آغاز می شود اما حتی اگر قرار باشد بازی ها بدون تماشاگر باشد، چه تضمیمی برای سلامت بازیکنان وجود دارد.
همین حالا هم مربیان و بازیکنان زیادی به این ویروس مبتلا شده اند؛ میکل آرتتا، سرمربی آرسنال، بازیکنان یوونتوس، بازیکنان خیلی از تیم های دیگر. بنابراین با توجه به این شرایط، تغییر تقویم احتمالا بهترین گزینه است. مثلا لیگ سال آینده را کلا در سال 2021 برگزار کنند. مثلا از ژانویه شروع شود و با توجه به برگزاری یورو، تا نوامبر به اتمام برسد. سال بعد هم می توانند دوباره از ژانویه شروع کنند و دو ماه قبل از جام جهانی، لیگ های اروپایی به اتمام برسد. 


با تعطیلی بازی ها، رسانه ها و روزنامه نگاران هم روزهای عجیبی را تجربه می کنند. کتاب جدید خودت هم تازه به بازار آمد. این شرایط چه تاثیری روی فروش آن داشت؟


راستش هر چند خرید از کتاب‌فروشی ها کم بود اما در مقابل، فروش اینترنتی کتاب قابل توجه بود و شاید حتی بتوانم بگویم برای من بهتر شد اما از طرف دیگر من یک قرارداد برای پوشش لیگ سوئد داشتم که کنسل شد. سایر روزنامه نگاران هم شرایط مشابهی دارند. وقتی بازی ای برگزار نشود، چیزی برای نوشتن وجود ندارد و این خیلی کار را سخت می کند و ضربه بزرگی به رسانه هاست؛ مثلا جایی مانند سایت اتلتیک که سرمایه گذاری زیادی انجام داد و ادامه شرایط فعلی برای آنها ضربه بزرگی محسوب می شود.


ماریا فرناندا می‌یان- خبرنگار آ.اس کلمبیا در آرژانتین

 

1487976


وضعیت در آرژانتین و کلمبیا به طور کلی چطور است؟

در آرژانتین رئیس جمهور قرنطینه کامل اعلام کرده و به جز افرادی که مشاغل خاص دارند، کسی اجازه خروج از منزل ندارد. کسانی که می خواهند از خانه خارج شوند، حتما باید دلیل خاص و ویژه ای داشته باشند؛ مثلا به طور محدود برای خرید می توان از خانه خارج شد. خیابان های بوئنوس آیرس الان کاملا خالی است. اما در کلمبیا شرایط متفاوت است و قرنطینه صورت نگرفته و تنها توصیه کرده اند که در خانه بمانید ولی خیلی از مردم در خیابان ها رفت و آمد می کنند.


الان در کشورهای مختلف بحث های زیادی در مورد نحوه به پایان رساندن لیگ ها و همین طور پرداخت دستمزد بازیکنان وجود دارد. شرایط در آرژانتین و همین طور کلمبیا چطور است؟


در آرژانتین پیش از ایجاد قرنطینه، باشگاه ها مایل بودند بازی‌ها ادامه پیدا کند اما بازیکنان علاقه ای به این کار نداشتند و تنها ریورپلات بود که در هفته آخر بازی نکرد. در مورد بحث کاهش دستمزدها هم به جز باشگاه راسینگ، سایر باشگاه ها به دنبال این کار هستند که بخشی از دستمزد بازیکنان را نپردازند؛ چون در آرژانتین باشگاه ها، موسسات اجتماعی هستند که درآمدشان را از طریق حق عضویتی که از اعضا می گیرند، کسب می کنند و در واقع این پول هواداران است که به بازیکنان می رسد. اما بعید است بازیکنان به راحتی قبول کنند. البته باشگاه ها گفته اند که حقوق کارمندان را به طور کامل می دهند اما می خواهند حقوق بازیکن ها را کم کنند.


در کلمبیا شرایط متفاوت است. باشگاه ها شخصی هستند، با مالک مشخص و درآمدزایی باشگاه ها از طریق حق پخش است اما هنوز مشخص نیست در شرایط فعلی که بازی ای برگزار نمی شود، پولی به باشگاه ها پرداخت می شود یا نه. در واقع هنوز هیچ اظهارنظر رسمی ای در این مورد صورت نگرفته است. مشکل اصلی برای باشگاه های کلمبیایی، پرداخت اجاره ورزشگاه هاست چون بیشتر باشگاه ها، ورزشگاه ها را اجاره می کنند و حالا در این شرایط که درآمدی از بازی ها ندارند، باید اجاره آنها را بپردازند. مثلا باشگاه هایی مثل ایندیپندینته و آمه‌ریکا دِ کالی همین حالا اعلام کرده اند که با ادامه این وضع، از نظر مالی دچار مشکل می شوند.

به طور رسمی زمانی برای ادامه رقابت ها اعلام شده؟

همه چیز در حد گمانه‌زنی است و گفته شده که رقابت ها از اوایل می دوباره شروع می شود اما بعید است این اتفاق بیفتد. علاوه بر رقابت های داخلی، رقابت های قاره ای هم هست؛ کوپا لیبرتادورس و کوپا سود آمه‌ریکانا هم هست اما هنوزکُنمبول (کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی)، به طور رسمی چیزی اعلام نکرده است.


کار برای روزنامه نگارها و رسانه های ورزشی هم باید سخت شده باشد.


بله، من خودم روزهای زیادی است که در خانه هستم و بقیه هم همین شرایط را دارند. نه بازی ای برای پوشش دادن وجود دارد و نه امکان خروج از خانه هست. البته بعضی از شبکه های تلویزیونی برنامه های گفتگو محور پخش می کنند که در آن فقط مجری در استودیو حضور دارد و مهمان ها به شکل ویدئویی با برنامه ارتباط برقرار می کنند. در حال حاضر مشکلی در مورد احتمال تعطیلی یا کاهش نیرو وجود ندارد اما در صورت ادامه این شرایط معلوم نیست چه پیش می‌آید.
در کلمبیا اما شرایط برای شبکه ای که به تازگی حق پخش لیگ را خریده بود، سخت شده است. آنها از همین ژانویه شروع به پخش بازی ها کردند و هنوز مشترکان زیادی نداشتند و حالا با تعطیل شدن بازی ها، معلوم نیست چطور می خواهند پول باشگاه ها را بدهند.


شان ماکی- خبرنگار ورزشی کیودو نیوز

 

1487977

 

برای ژاپنی ها مهمترین تاثیر شرایط اخیر، به تعویق افتادن المپیک بود که به نظر می رسید تصمیم گیری در مورد به تعویق افتادن آن هم راحت نباشد. 


بله، تصمیم گیری راحت نبود چون برای رسیدن به تصمیم نهایی، مقامات زیاد در سطوح مختلف باید به نتیجه می رسیدند؛ از مقامات شهری توکیو تا دولت ژاپن و مسئولان کمیته بین المللی المپیک. به همین دلیل کمی زمان برد اما نظرسنجی ها نشان می دهد که بیشتر مردم ژاپن از به تعویق افتادن رقابت ها استقبال کردند. به هر حال در شرایط فعلی این بهترین تصمیم بود.


بحث به پایان رساندن لیگ های داخلی، به یکی از پیچیده ترین مسائل در کشورهای مختلف تبدیل شده؛ در مورد جی لیگ تصمیمی گرفته شده است؟


همین جمعه گذشته بود که مدیران باشگاه های مختلف جی لیگ از طریق ویدئو کنفرانس جلسه ای برگزار کردند و قرار شد که رقابت ها از پایان ماه آوریل دوباره شروع شود که شاید کمی خوش بینانه باشد. اما قرار شد تنها در صورتی قهرمان و تیم های سقوط کرده مشخص شوند که حداقل 75 درصد از دیدارهای این فصل برگزار شده باشد. 


برگزار نشدن بازی ها، مشکلی برای باشگاه ها ایجاد نکرده؟ و بحثی در مورد کاهش دستمزد بازیکنان به وجود نیامده؟


به هر حال به تعویق افتادن بازی ها روی درآمد باشگاه ها تاثیر منفی داشته؛ هم از لحاظ درآمد روز بازی و همین طور حق پخش تلویزیونی اما جی لیگ برای اینکه باشگاه ها دچار مشکل نشوند، در مجموع مبلغی حدود 9 میلیون دلار به باشگاه ها کمک خواهد کرد تا آنها بتوانند این دوره را پشت سر بگذارند.


تاثیر این شرایط روی رسانه ها و کار روزنامه نگاران چطور بوده؟


خب تنها چیزی که الان برای نوشتن وجود دارد، خبرهای مربوط به کروناست؛ اینکه باشگاه ها برای مبارزه با آن چه کار می کنند و یا چه کسی به بیماری مبتلا شده است؛ وگرنه هیچ رویداد ورزشی ای برگزار نمی شود؛ نه فوتبال، نه بیس بال و نه سایر رقابت ها. حتی کشتی سومو که ورزش ملی ژاپن است، برای اولین بار بدون تماشاگر برگزار شد و مردم تنها از طریق شبکه های تلویزیونی این مسابقات را تماشا کردند.

 

مصاحبه ها از: بهنام جعفرزاده

دیدگاه‌ها