کد خبر : 1675765 | 10 فروردين 1399 ساعت 15:49 | 18.5K بازدید | 0 دیدگاه

فروردین 99 ؛ کابوس چک سی میلیاردی شستا!

فدراسیون فوتبال تا 20 روز دیگر باید 30 میلیارد تومان پولی که از پتروشیمی فن‌آوران (زیرمجموعه شستا؛شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) برای پرداخت حقوق مارک ویلموتس قرض کرده بود، پس بدهد.

فروردین 99 ؛ کابوس چک سی میلیاردی شستا!

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایران ورزشی ، درباره این فعل و انفعال مالی در ماه‌های گذشته مطالب مختلفی در رسانه‌ها منتشر شد. همه به یاد دارند در آستانه بازی ایران با عراق در مقدماتی جام جهانی، سرمربی بلژیکی وقت تیم ملی تمرینات را در زمان تعیین شده شروع نکرد و نامه فسخ قرارداد خود را به دلیل عدم دریافت حقوق به فدراسیون فرستاد. بحران در آن مقطع به قدری جدی بود که مسوولان فوتبال با کمک مسئولان دولتی به سختی توانستند بدون انعقاد هیچ‌گونه قراردادی مبلغ دو میلیون یورو از شرکت فن آوران با کمک مسئولان شستا استقراض کنند. آنها از طریق سیستم مالی و بین المللی همین شرکت هم کل مطالبات ویلموتس را در ترکیه به حساب او واریز کردند و حتی پول قرارداد چند ماه بعد این مربی را هم جلوتر به‌حسابش واریز کردند تا خیالشان راحت شود. با این وجود طرفین بعد از نتایج فاجعه‌بار تیم‌ملی به فکر فسخ قرارداد افتادند و این اتفاق هم رخ داد. حالا ویلموتس از فدراسیون ایران برای دریافت کل پول قرارداد سه ساله‌اش به فیفا شکایت کرده و اگر بتواند ادعای خود را ثابت کند، 6 میلیون یورو به اضافه سود این مبلغ از ایران دریافت خواهد کرد. البته مدیران فدراسیون در ماه های اخیر تاکید کرده‌اند قرارداد محکم و خوبی با ویلموتس امضا کرده‌اند و شکایت او به جایی نمی‌رسد.

 

جدا از این بحران حقوقی به‌وجود آمده حالا با نزدیک شدن به پایان فروردین 99، موعد چک 30 میلیارد تومانی که مدیران فدراسیون در ازای دریافت 30 میلیارد تومان به شستا دادند فرا می‌رسد. سوال اصلی این است که مدیریت فوتبال ایران به چه شکل می خواهند این بدهی هنگفت را تسویه کنند؟

 

فدراسیونی که تا آخرین روزهای سال 98 حتی برای پرداخت حقوق و عیدی کارمندان خود مشکلات اساسی داشت و از وزارت ورزش درخواست دریافت 3 میلیارد تومان پول کرده بود؟ فدراسیونی که بیش از 50میلیارد تومان بدهی مالیاتی و چندین میلیارد تومان بدهی به اشخاص حقیقی و حقوقی مثل آژانس های هواپیمایی، هتل و ... دارد؟ فدراسیونی که در بحث انعقاد قرارداد اسپانسرینگ هم خوب عمل نکرده و حتی پول ندارد حقوق کادر فنی تیم‌های ملی و پاداش بازیکنان را بدهد؟

 

قضیه وقتی جدی‌تر می‌شود که بدانید نهادهای نظارتی  و نمایندگان مجلس هم به پرونده استقراض30 میلیاردی فدراسیون فوتبال از شستا ورود کرده‌اند و مدیران شستا هم به‌خاطر همین فشارها از مدت‌ها قبل به فدراسیون پیغام داده بودند که چک مورد نظر را در همان تاریخ ثبت‌شده پاس کنند.

 

حالا مدیران فوتبال ایران که به خاطر برگزار نشدن انتخابات  و پروسه اصلاح اساسنامه با فشار فیفا تحت فشار هستند و ترکیب هیات‌رییسه هم با جدایی مهدی تاج و علی کفاشیان ناقص شده باید به جامعه فوتبال توضیح بدهند که چه فکری برای تسویه حساب با شرکت شستا خواهند داشت؟

 

دیدگاه‌ها