کد خبر : 1675816 | 10 فروردين 1399 ساعت 20:32 | 39.5K بازدید | 1 دیدگاه

برای روزی که بیشتر از عید، بوی دربی می دهد؛

10 فروردین؛ روز گلزنی یاغی‌ها، دوربین آرش و چیپ فرشید!

دهمین روز از سال شمسی سالگرد برگزاری سه مسابقه حساس بین تیم های پرطرفدار پایتخت ایران است.

10 فروردین؛ روز گلزنی یاغی‌ها، دوربین آرش و چیپ فرشید!

به گزارش "ورزش سه"، دربی پایتخت همیشه خاطرات خاصی از خود به جا می گذارد. آنقدر تقابل مهمی است که هر نسخه آن یا از نظر فنی به یاد می ماند، یا با حاشیه هایش ماندگار می شود و یا به خاطر سردی و احتیاط بیش از حد در ذهن ها جا می گیرد. در هر صورت هوادار پرسپولیس یا استقلال یک مسابقه دربی را با تصاویر منحصر به فردی در ذهن خود حک خواهد کرد.

 

بعضی از دربی ها هم پیش از آغاز، آماده ماندگاری هستند؛ مثل دربی های نوروزی که در تعطیلات برگزار شده اند و از این رو در ذهن ها مانده اند.تا به حال 5 رویارویی سرخابی های پایتخت در تعطیلات نوروزی صورت گرفته که 2 برد برای پرسپولیس، 2 تساوی و یک برد برای استقلال در این بازی ها رقم خورده است.

 

اما نکته جالب در تاریخچه تقابل های نوروزی استقلال و پرسپولیس این است که 3 تا از این بازی ها در یک روز – یعنی دهم فرودین – برگزار شده است و این روز را به یکی از پرتکرار ترین روزهای برگزاری دربی پایتخت تبدیل کرده است. دو دیدار نوروزی دیگر هم در روزهای سوم و هفتم فروردین ماه انجام شده اند. اینجا نگاهی می اندازیم به بازی های روز 10 فروردین که خاطرات زیادی را در ذهن هواداران سرخابی ثبت کرده. امتیازات در مجموع بازی های روز دهم فروردین بین دو تیم تقسیم شده است؛ یک برد 1-0 برای هر تیم و یک تساوی 1-1.

 


-  استقلال 1 – پرسپولیس 1 ؛ 10 فروردین 86

 

در نیم فصل دوم ششمین دوره از لیگ برتر فوتبال ایران استقلال و پرسپولیس در حالی به مصاف هم می رفتند که هر دو امیدوار به کسب عنوان قهرمانی بودند. فلیکس بریش آلمانی که هم اکنون یکی از مطرح ترین داوران دنیاست، در آن زمان در سن 31 سالگی سوت شهرآورد را در دست گرفت.

 

دربی رفت را پرسپولیس با گل معروف مهرزاد معدنچی و ضربه چیپ اولادی با نتیجه 2-1 برده بود. در این بازی هم اولین اتفاق مهم برای معدنچی رخ داد ولی او در برابر گلر پنالتی گیر استقلال ناکام ماند و نتوانست دروازه وحید طالب لو را باز کند. دقایقی پس از این ناکامی، پرسپولیس با ادامه حملات خود بالاخره به گل اول رسید. برای دربی که به خودی خود پذیرای حواشی و اتفاقات داغ است، چه کسی بهتر از یک یاغی که دروازه تیم سابق خود را باز کند؟ علیرضا نیکبخت واحدی که در انتقالی جنجالی استقلال را به مقصد پرسپولیس ترک کرده بود، در اولین فصل حضور در پرسپولیس دروازه آبی ها را باز کرد. اما استقلال تا قبل از نیمه اول کار را به تساوی کشید. برای استقلال هم اتفاقا بازیکنی گلزنی کرد که فصل قبل را در پرسپولیس سپری کرده بود؛ علی علیزاده که مثل علی انصاریان از اردوگاه سرخ به نیمه آبی پایتخت کوچ کرده بود، موفق شد گل تساوی را بزند و نهایتا این دیدار با نتیجه یک یک خاتمه یافت.

 

1488041

 

جدا از اتفاقات خود بازی، نکته دیگری که از این دیدار ماندگار شد، صحبت های صمد مرفاوی بود. در حالی که پرسپولیس نمایش بهتری در دربی داشت و یک پنالتی را هم از دست داده بود، مرفاوی در نشست خبری با اعتماد به نفس درباره اختلاف 12 امتیازی تیمش با پرسپولیس در جدول صحبت کرد و از پاسخ دادن درباره کیفیت تیمش در روز دربی طفره رفت. ادامه فصل به قدری برای استقلال دور از انتظار پیش رفت که آبی ها در پایان با یک امتیاز کمتر از پرسپولیس در رده چهارم ایستادند و تیم مصطفی دنیزلی سوم شد.

 


-  پرسپولیس 0 – استقلال 1 ؛ 10 فروردین 90

 

علی دایی که در سال 88 به لطف گل کریم باقری به نوار تساوی های دربی پایان داده بود، فصل بعدی را اصلا خوب سپری نکرد. در دربی رفت که آفساید اعلام شدن گل محمد نوری جنجال به پا کرده بود، استقلال با گل معروف فرهاد مجیدی به برتری رسیده و این بار در نوروز سال 90 سرخابی ها پا به دربی شماره 70 گذاشتند. پرسپولیس انگیزه بالایی برای جبران دربی رفت داشت و موقعیت های زیادی را هم روی دروازه رقیب سنتی خود ایجاد کرد اما تیم های پرویز مظلومی حتی در روزهایی که خیلی روی فرم نبودند هم خطرناک ظاهر می شدند. عصای دست مظلومی در این دیدار کسی نبود جز آرش برهانی که با ضربه سر خود دروازه رحمان احمدی را گشود و این گل تا پایان بازی باقی ماند تا مظلومی موفق شود پرسپولیس و دایی را در یک فصل دبل کند. خوشحالی آرش برهانی و گرفتن دست هایش به شکل دوربین یکی از تصاویر ماندگار این دربی شد. پیروزی نوروز 90، دومین برد از دربی هایی بود که بعدها مظلومی را میان استقلالی ها به سوبله چوبله لقب داد.

 

1488042

 

-  پرسپولیس 1 – استقلال 0 ؛ 10 فروردین 98

 

در حالی که پرسپولیس منسجم ترین تیم لیگ از سال 95 به بعد به شمار می رفت، استقلالی ها دلخوش به پیروزی های خود در دربی های برگشت 2 فصل متوالی، پا به بازی دهم فروردین 98 گذاشتند. پرسپولیس به عنوان مدافع عنوان قهرمانی پا به زمین گذاشت ولی فرم استقلال زیر نظر وینفرد شفر بسیار خوب بود و پیروزی های پرگل در مقابل تیم های مختلف، روحیه بالایی به آبی ها داده بود. همین امر باعث شروع بهتر استقلال در این بازی شد. موقعیت ها ولی تبدیل به گل نشد و برعکس، ضربه سر احمد نوراللهی روی یک کرنر دروازه مهدی رحمتی را باز کرد. استقلال خیلی زود آماده جبران گل خورده شد و در اواخر نیمه اول بهترین فرصت برای رسیدن به هدف را به دست آورد. اما بر خلاف دربی های قبلی که روز دهم فروردین که در دقیقه 43 برای استقلال گل داشتند، این بار پنالتی ای که در دقیقه 43 برای آبی ها اعلام شد، به گل ختم نشد و از قضا لحظه ای تلخ برای استقلال در تاریخ دربی ثبت کرد. توپی که ابتدا در دست منشا بود و بعد پاتوسی قصد زدن آن را کرده بود، نهایتا با پای فرشید اسماعیلی نواخته شد؛ یک ضربه چیپ، به بالای دروازه بیرانوند. این مهم ترین لحظه برای استقلال بود و تیم وینفرد شفر از همان پنالتی دچار حاشیه های عجیبی شد. دربی به سود پرسپولیس خاتمه یافت و در پایان فصل هم برانکو سومین قهرمانی خود با سرخپوشان در لیگ برتر را جشن گرفت.

 

1488045

 

1488043

دیدگاه‌ها