کد خبر : 1676151 | 13 فروردين 1399 ساعت 15:55 | 81.8K بازدید | 4 دیدگاه

از شماره یک تا بی نهایت؛

این شما و این به‌‌‌یادماندنی‌ترین شماره‌های استقلال (عکس)

شماره‌های لباس در ورزش خصوصاً در رشته فوتبال تنها یک عدد نیستند بلکه بعضی از آن‌ها قادرند به یک بازیکن هویت تازه‌ای ببخشند و البته گاهی این ماجرا روایتی معکوس پیدا می‌کند.

این شما و این به‌‌‌یادماندنی‌ترین شماره‌های استقلال (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، از اولین روزهای تأسیس باشگاه استقلال توسط جمعی از دوچرخه‌سواران مطرح و برجسته آن زمان تا به امروز، آبی پوشان پایتخت روزهای تلخ و شیرین زیادی را همراه با هوادارانشان پشت سر گذاشته‌اند. از قهرمانی این تیم در سطح آسیا، تحت عنوان تیمی مقتدر به نام تاج با هدایت زدراکو رایکوف فقید تا تکرار دوباره این افتخار بزرگ پس از دو دهه با منصور پورحیدری این بار با نام استقلال و یا آغاز دوران طلایی ژنرال همراه با قهرمانی‌های متعددش و بالاخره تجربه شیرین پیروزی‌های متوالی این تیم در دربی پایتخت با پرویز مظلومی، همگی دورانی ماندگار در تاریخ این باشگاه محسوب می‌شوند.


 البته اگر مثل من معتقدید که فوتبال شباهت عجیبی به زندگی دارد، باید بگوییم که استقلال در کنار اتفاقات شیرین، روزهای تلخی را هم تجربه کرده است. از شکست تاریخی 6 بر 0 در دربی سال 1352 گرفته تا از دست دادن دو عنوان قهرمانی آسیا درست درزمانی که بیش از هرلحظه‌ای به کسب این عنوان نزدیک شده بود (خصوصاً شکست در برابر جوبیلیو ایواتا در مقابل 110 هزار تماشاگر)، سقوط این تیم با تمام ماجراهایش به دسته سوم، خاطره تلخ دربی ایمون زائد و یا ناکامی‌های این تیم در چند سال اخیر، همه بیانگر این است که همواره قرار نیست در به روی یک پاشنه بچرخد.


 اما در طول این 7 دهه گذشته باشگاه استقلال محل تولد و ظهور و یا پرورش بازیکنان زیادی بوده است که شاید با دیدن آن‌ها و یا شنیدن نامشان خاطرات زیادی در اذهان زنده شود که مهم‌ترین آن‌ها دو اسطوره فقید این باشگاه یعنی ناصر حجازی و منصور پورحیدری هستند که در سال‌های 90 و 95 چشم از جهان فروبستند تا اثرات ناشی از این فقدان، هنوز هم این باشگاه را تحت تاثیرخودش قرار دهد.

 

 

1488425

 


از دیگر بازیکنانی که باید به آن‌ها اشاره شود علی دانایی فرد، عارف قلی زاده، پرویز کوزه کنانی، محمود بیاتی، کامبیز جمالی وبیوک جدیکار و آندرانیک اسکندریان هستند که در دهه‌های 40 و 50 نقش زیادی در موفقیت‌ها بی‌شمار آن دوران استقلال یا همان تاج سابق ایفا کردند. کمی جلوتر که بیاییم کم‌کم باید به شاگردان رایکوف اشاره‌کنیم و آن نسل طلایی که با غلبه بر نماینده رژیم اشغالگر قدس توانستند شبی فراموش‌نشدنی در تاریخ این باشگاه رقم بزنند. به دهه 60 که نزدیک می‌شویم نام‌های بیشتری در ذهن خطور می کند ازجمله برادران مظلومی، پرویز قلیچ خانی، اصغر حاجیلو، رضا رجبی، بهتاش فریبا، رضا نعلچگر، رضا احدی، سعید مراغه چیان و تنی چند از بازیکنان بی‌شمار آن نسل بی‌ادعا که در دوران جنگ تحمیلی با تمام مشکلات موجود نگذاشتند تب فوتبال در این مرز و بوم فروکش کند. نسلی که فوتبال ایران برای همیشه مدیونشان خواهد بود. اما پس‌ازاین می‌رسیم به نسل طلایی دهه 70 و ظهور تیمی قدرتمند که دو سال پیاپی تحت هدایت منصور پورحیدری و بونجاک مجارستانی به فینال جام باشگاه‌های آسیا راه پیدا می‌کند و علی پروین هم با تکیه‌بر همین بازیکنان در مسابقات آسیایی پکن موفق به‌عنوان قهرمانی آسیا می‌شود. احمد عابدزاده، رضا حسن‌زاده، جواد زرینچه، برادران بیانی، مجید نامجو، مهدی فنونی زاده، صمد مرفاوی، ... که به‌اتفاق هم، به هر چه خواستند در ایران و آسیا دست یافتند. بعد از یک افت ده‌ساله، دوران طلایی امیر قلعه نوعی با تیم جوانانش آغاز می‌شود. تیمی که شالوده آن متشکل از بازیکنانی است که در تیم امید استقلال از هم شناخت زیادی دارند. وحید طالب لو، پیروز قربانی، امیرحسین صادقی، مجتبی جباری، آندو، خسرو حیدری و سایر بازیکنانی که توانستند روزهای خوبی را در تاریخ این باشگاه رقم بزنند. اما استقلال دیگر بعد از پایان این نسل نتوانست روزهای خوبش را تکرار کند و شاید تنها برگ برنده پس‌ازاین دوران را بتوان به چهار برد متوالی شهرآورد تهران در زمان پرویز مظلومی اشاره کرد که سرمربی حال حاضر استقلال نقش بسزایی در ثبت این نماد 4 ایفا کرد.

 

 

1488428

 

در تمامی این سال‌ها که به‌صورت اجمالی به آن پرداخته شد بازیکنانی در استقلال بودند که به شماره لباسشان هویت بخشیدند و به‌نوعی آن شماره را مال خود کردند تا جایی‌که هرکسی دیگر بخواهد بعد از آنها این شماره را بر تن کند از آنها رخصت می‌گیرد. دقیقاً همان کاری که در این فصل مهدی قائدی در قبال پوشیدن شماره 10 استقلال انجام داد و از حسن روشن رخصت گرفت. اما گاهی اوقات هم پیش‌آمده که شماره لباسی تا قبل از پوشیدن بازیکنی ارزش خاصی نداشته باشد اما بازیکنانی با بر تن کردن آن شماره هویتی تازه به آن بخشیدند. برای مثال شماره پیراهن 16 استقلال حالا با پوشیدن ورمزیار و علیرضا اکبرپور تبدیل به شماره خاصی در این باشگاه شده است. حالا در ادامه این گزارش قصد داریم که بهترین‌های استقلال را از شماره 1 تا 90 با توجه به شماره لباسی که درزمان حضورشان در استقلال بر تن می‌کردند انتخاب کنیم. انتخابی که بعضا به خاطر تعدد بازیکنان برجسته و شاخص در پوشیدن یک شماره خصوصاً شماره‌های 6-10 بسیار سخت و تا حدی غیرممکن کرد. از همین رو تصمیم گرفتیم تا شماره‌های 6-7-8-10 را تنها به یک نفر محدود نکنیم که البته بااین‌وجود هم نام‌های بزرگ زیادی را از قلم انداختیم.

 


1-ناصر حجازی

 

1436113

 

شخصیتی کاریزماتیک و سنگربانی بی‌نظیر و بدون شک خوش‌تیپ‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران و استقلال که به دلیل افتخارات متعددش و شخصیت منحصر به فردش بیشتر از هر بازیکنی در این تیم به اسطوره شباهت داشت.دومین دروازه بان برتر قرن بیستم در آسیا که با قهرمانی در آسیا در کسوت مربیگری تیم محبوش فقط یک گام کم آورد.

 


2- منصور پورحیدری

 

1488433


نام پدر معنوی استقلال برازنده تنها کسی است که در ثبت هر دو ستاره استقلال نقشی کلیدی ایفا کرد و تا زمانی که جان در بدن داشت حمایتش را از تیم محبوبش دریغ نکرد. تصویر او با عصا در کنار نیمکت استقلال از ماندگارترین قاب‌های تاریخ  فوتبال ایران است. 

 


3- اکبر کارگرجم


مرد سال فوتبال ایران در سال 52 و جالب است بدانید او اولین سیم‌خاردار فوتبال ایران است قبل از اینکه این لقب را به شخص دیگری اطلاق کنند.

 


4- رضا حسن‌زاده


مدافعی با استایل منحصربه‌فرد که نقشی اساسی در موفقیت‌های استقلال در دهه 60 تا 70 ایفا می‌کرد و شاید اگر او نبود شمار گل‌های پیوس به استقلال بیش از دو گل بود.

 


5- شاهین بیانی


کاپیتان خوش استایل باشگاه استقلال که یکی از دو جام قهرمانی استقلال در آسیا با دستان او بالا رفت و گفته می‌شود هنوز مدافعی در استقلال در اندازه‌های او ظهور نکرده است.

 


6- بهتاش فریبا-محمود فکری


آقای گل جام ملت‌های آسیا و اولین کسی که توانست 4 گل در یک بازی ملی به ثمر برساند و دیگری کاپیتان پرافتخار باشگاه که همراه با استقلال موفق به کسب 6 عنوان قهرمانی در لیگ و جام حذفی شد.

 


7- فرهاد مجیدی – مجید نامجو مطلق

 

1250438

 

اولی ستاره محبوب استقلالی‌ها و خالق نماد 4 و هفت مقدس و دومی نیازی به تعریف ندارد. او یکی بود و می‌گویند مانندش در فوتبال ایران یافت نشده است در سال‌های اوج فوتبالش تصویری از یک مارادونا در ابعاد ایران بود.

 


8- علی جباری- مجتبی جباری 

 

1163095


استقلالی‌ها اعتقاد دارند قبل از هرکسی سلطان لقب او محسوب می‌شود. جباری اولین کاپیتان ایرانی فاتح جام باشگاه‌های آسیا و اولین کاپیتان فاتح لیگ سراسری ایران است و دومی همان 8 شاکی که در وصف او شاید لقب زیدان آسیا کافی به نظر برسد.


9- آرش برهانی 


ماشین گلزنی یا همان آرش آقای گل. کسی که با زدن 108 گل در 292 بازی بهترین گلزن تاریخ باشگاه استقلال به شمار می‌رود. البته بماند که گاهی جانت را به لب می‌رساند.

 


10- حسن روشن و شاهرخ بیانی


اولی طفل شیرین رایکوف و یکی از پدیده‌های فوتبال ایران در دهه 50 باسابقه گلزنی در جام جهانی و دومی یک فوتبالیست کامل که همراه با استقلال به هر چه خواست رسید. شاهرخ از آن دسته از بازیکنانی است که حضورش موفقیت را در هر تیمی تضمین می‌کرد.

 

 

1488429


 

11-رضا عنایتی و یدالله اکبری


اولی، رضا آقای گل و بهترین گلزن تاریخ لیگ برتر با 150 گل زده و کسب سه عنوان آقای گلی کافی است تا پی به تبحرش در گلزنی ببریم. دومی، یداله اکبری، یک هافبک تدافعی که در زمان حضورش به پاسهای بلند و قطری اش معروف بود. اکبری ۵ فصل در استقلال توپ زدو بازیکنی کم حاشیه که توانست ۳۰ گل برای استقلال بزند و همچنین ۳۸ پاس گل برای مهاجمین ارسال کند.

 


12- صمد مرفاوی


متخصص گلزنی در دربی و زننده گل قهرمانی استقلال در آسیا و یکی از معدود نفراتی که در تاریخ این باشگاه هم به‌عنوان بازیکن و هم به‌عنوان مربی در استقلال حضور پیداکرده است.

 


13-جواد زرینچه 


شاید همه او را با شماره دو بشناسیم اما به‌هرحال خالق لحظه‌های بی‌بدیلی که اتفاقاً یکی از آن‌ها تبدیل به گل قرن شد. او با سابقه 14 سال حضور در استقلال جزو لاینفک تاریخ این باشگاه محسوب می‌شود.

 


14- آندو تیموریان

 

1393547


لقب سامورایی فوتبال ایران برازنده کسی است با سابقه حضور در دو جام جهانی که هیچ ابایی از جنگیدن و دویدن نداشت و حضورش پیروزی در هر نبردی را تضمین می‌کرد.

 


15-اصغر حاجیلو

اصغر با تعصب و یکی از هشت بازیکنی که تمام دوران حرفه‌ای فوتبال خود را در باشگاه استقلال (تاج) گذراند و 11 سال در سمت چپ استقلال آقایی کرد.

 


 16- صادق ورمزیار


صادق با تعصب و متخصص گلزنی در دربی، بازیکنی که ارسال 63 تا 76 به مدت 13 سال در استقلال بازی کرد و با همین لباس آبی خداحافظی کرد.او قبل از ظهور پدیده ای به نام طارمی در گرفتن پنالتی تخصص زیادی داشت.


17- عبدالعلی چنگیز


مهاجمی بی‌بدیل سال‌های جنگ تحمیلی که همراه با استقلال به مقام قهرمانی آسیا رسید. او نقطه مقابل ناصر محمدخانی برای استقلالی‌ها بود.وی علی رغم ویژگی ظاهریش ضربات سر شیرجه ای معروفی داشت.

 

1488426


 

18-جعفرمختاری فر


نابغه چپ پای آبی‌ها که در یک وجب جا می‌توانست مدافع پیش رویش را دریبل بزند. مهاجمی که همراه با استقلال قهرمان آسیا شد و گل دیدنی‌اش در دربی هیچ‌وقت فراموش نمی‌شود.


19-پیروز قربانی 


کاپیتان نسل جدید استقلال باشخصیتی منحصربه‌فرد و زننده گل پیروزی دربی در دقیقه 94 که اگر قدر خودش بیشتر می‌دانست می‌توانست جایگاهی به‌مراتب بالاتر از این در باشگاه استقلال داشته باشد.


20- مهدی هاشمی نسب 

 

1288535


مدافع یاغی فوتبال ایران که انتقالش به استقلال بدون شک جنجالی‌ترین انتقال تاریخ فوتبال ایران بود و با 5 گل زده هنوز هم سلطان دیدار دربی به شمار می‌آید.


21- مهدی رحمتی


رکورددار کلین شیت در لیگ قهرمانان آسیا، بهترین دروازه‌بان آسیا که به‌عنوان کاپیتان روزهای بسیار خوبی برای استقلال رقم زد و موفق به کسب سه عنوان قهرمانی همراه با این تیم شد.


22-ایرج دانایی فرد


فرزند خلف استاد علی دانایی فرد، بنیان‌گذار تیم تاج و هافبک اعجوبه تیم ملی و باشگاه تاج، که همراه با این تیم به‌عنوان قهرمانی آسیا رسید. ایرج همان زننده اولین گل ایران در همه ادوار جام جهانی است.

 


23-علی سامره

 

1435826

 

مهاجم رفسنجانی سابق استقلال که به خاطر زدن سریع‌ترین گل دربی به علی 30 ثانیه معروف است و در 102 بازی 32 گل به ثمر رسانده است. البته او در سال‌های آینده شماره لباسش را به عدد 9 تغییر داد.

 


 شماره‌های عجیب:


24-محمد خرمگاه


مدافع خوش‌اخلاق استقلال که از اولین حضورش در استقلال این شماره را بر تن کرده و نه سال در استقلال سابقه عضویت دارد. او نیز سابقه حضور روی نیمکت استقلال را دارد.


26-امیرحسین صادقی


مدافع پرافتخار و پرسابقه استقلال با سابقه یک دهه بازی در این تیم و کسب 4 عنوان قهرمانی که تیم پایه استقلال به‌ بزرگ‌سالان ملحق شد. مثلث او، پیروز، طالب لو افتخارات زیادی را برای استقلال به دست آوردند.


29- علی اکبریان


هافبک اردبیلی استقلال که دوران کوتاه و نسبتاً موفقی را در استقلال سپری کرد اما بعد از اتمام فوتبالش درگیر حواشی عجیب‌وغریبی شد. نام او نیز به‌ واسطه شماره عجیبی است که معمولاً هیچ بازیکنی را در فوتبال وسوسه نمی‌کند.


30-وحید طالب لو

 

1322949

 

دروازه‌بان پنالتی گیر استقلال که او نیز از تیم امید استقلال به تیم بزرگ‌سالان دعوت شد و به مدت یک دهه در استقلال بازی کرد. طالب لو به همراه استقلال دو بار به‌عنوان قهرمانی در لیگ برتر و یک‌بار قهرمانی در جام حذفی دست‌یافت.

 


32-ایمان مبعلی


با شنیدن نام مهندس در میان فوتبالیست‌ها اولین نامی که به ذهنت خطور می‌کند کسی نیست جز ایمان مبعلی. البته مدت حضور او در استقلال بسیار محدود بود اما محبوبیت زیادی در بین استقلالی‌ها دارد.

 


33- پژمان منتظری


یکی از موفق‌ترین مدافعان پرافتخار طول تاریخ باشگاه استقلال، با سابقه حدوداً یک دهه حضور در این تیم و کسب 4 عنوان قهرمانی که جایگاهش در تاریخ این باشگاه و فوتبال ملی کاملاً محفوظ است.


37- فابیو جانواریوَ

 

1118783


یکی از موفق‌ترین فوتبالیست‌های خارجی نه‌تنها در تیم استقلال، بلکه در کل لیگ ایران به شمار می‌رود و به خاطر به ثمر رساندن گل قهرمانی استقلال در لیگ هشتم از محبوبیت زیادی در بین هواداران استقلال برخوردار است.


شماره 88: فرشید اسماعیلی

 
هافبک دوست‌داشتنی حال حاضر استقلال که بیش از 100 بازی برای این تیم تابه‌حال به میدان رفته و در دو دیدار شهرآورد داستان کاملاً متفاوتی را تجربه کرده است. شماره 88 آبی‌ها آرزوهای زیادی با این تیم دارد.


شماره 90: پادووانی

 

1397061


مدافع محبوب وخوش اخلاق و بلندقامت برزیلی که سرنوشت بسیار تلخی دریکی از بازی‌های استقلال برایش رقم خورد اما هرگز لب به گلایه نگشود و همیشه خود را یک استقلالی خوانده است و ازاین‌رو استقلالی‌ها برایش احترام زیادی قائل‌اند.

 

 

✍🏼 کیاوش عزیزی

 

دیدگاه‌ها