کد خبر : 1676196 | 13 فروردين 1399 ساعت 22:16 | 53.2K بازدید | 0 دیدگاه

روزی که باران، ستاره سوم با خود برد

عجیب‌ترین بازی تاریخ ورزشگاه آزادی

استقلال سه سال بعد از باخت در فینال آسیا برابر جوبیلو ایواتا، اینبار در شرایطی عجیب به حریف کره ای باخت تا ستاره سوم از دست برود.

عجیب‌ترین بازی تاریخ ورزشگاه آزادی

به گزارش "ورزش سه"، این روزها که شیوع کرونا و ندیدن فوتبال در قرنطینه های خانگی به یکی از چالش های اصلی جامعه فوتبال در جهان تبدیل شده است، مرور گذشته های دور و نزدیک روزهایی تلخ و شیرین را به یاد اهالی فوتبال می آورد که هرکدام دنیایی از شاید و کاش با خود به همراه دارد. فوتبالی باید باشی تا با خاطره هایش همذات پنداری کنی و در ذهنت تجسم کنی اگر این ضربه محکمتر بود و یا تکل به موقع زده بود و یا داور اگر درست می‌دید و اگرهای متعدد دیگر" چه می شد".


فوتبالی باید باشی و خودت را بگذاری جای یک هوادار استقلال و بگویی اگر چهارشنبه 14فروردین 1381باران نمی‌آمد یا چمن الان ورزشگاه آزادی را داشتیم و با کاور از آن نگهداری میکردیم الان ستاره سوم هم می توانست روی پیراهن تیم نقش ببندد.


استقلال که جام باشگاه های آسیا را در سال 81_80 با کامبک فراموش نشدنی برابر الاتحادعربستان آغاز کرده بود و در مرحله گروهی برای تعیین 4تیم نیمه نهایی در امارات توانسته بود به عنوان صدرنشین به همراه نسف قارشی ازبکستان به مرحله نیمه نهایی برسد، میزبان مرحله نیمه نهایی و فینالی شد که دو تیم سامسونگ و آنیانگ از نمایندگان شرق آسیا بودند.

 

1488473


برنامه ریزان کنفدراسیون فوتبال آسیا تاریخ مرحله نیمه نهایی را 14 فروردین اعلام کردند. بعداز آن هم در روز قبل از بازی خبرهای زیادی در مطبوعات منتشر شد که کره ای ها اعتقاد دارند بازی زیر باران شدید برگزار خواهد شد و هر دو نماینده کره از چند روز قبل زمین تمرین خود را به آب بسته اند.


جالب اینکه سیزدهم نوروز تهران تا ظهر هوای خوبی داشت اما از عصر، بارانی سیل آسا باریدن گرفت. این باران به تناوب و به شدت به باریدن ادامه داد تا زمان آغاز بازی که ورزشگاه آزادی را تبدیل به دریاچه کند. توان مدیریتی کم، کنترل موضوع بدون دور اندیشی مناسب و چمن نامناسب آن روزهای ورزشگاه آزادی، شرایط برگزاری یک مسابقه مطلوب از دو تیم را گرفت. بازی باید برگزار می شد. وسایل سنتی مثل سطل، آبکش دستی، حوله بزرگ و ... نیز نتوانست آب جمع شده در چمن  ورزشگاه که همزمان بارش شدید باران را هم تحمل می کرد، جمع کند.

 

 

1488474

 

استقلال و آنیانگ در زمینی که توپ در آن حرکت نمی کرد و بازیکنان توان دادن پاس یک متری هم نداشتند و تنها حدود 30هزارنفر در دو طبقه ورزشگاه بازی را تماشا می کردند به مصاف هم رفتند. تنها راه انتقال توپ پله کردن و ضربه زدن به آن بود که بازی فیزیکی دو تیم به جهت عدم جابجائی زیاد توپ این شرایط را هم از بازیکنان گرفته بود.


در این بازی عجیب استقلال در نیمه اول صاحب ضربه پنالتی شد. محمدنوازی که همیشه پنالتی هایش را محکم به گوشه بالای  سمت راست دروازه می زد چاشنی ضربه را زیاد کرد تا توپ از بالای تیر افقی به بیرون رود. بازی در نیمه اول بدون رد و بدل شدن گلی به اتمام رسید.

 

در آغاز نیمه دوم مارکوس دنر برزیلی گل اول را به استقلال زد. دقایقی بعد سانتر نوازی و ضربه سر فراز فاطمی و دخالت دین محمدی با ضربه تمام کننده یدالله اکبری در شش قدم تبدیل به گل استقلال شد. آبی ها که بازی را به تساوی کشیده بودند در دقیقه 72مغلوب کارتیمی حریف با ضربه تمام کننده سانتوس دیگر یار برزیلی آنیانگ که این روزها به اف سی سئول تغییر نام داده شدند تا در روزی که باران و ورزشگاه آزادی را قوی تر از حریف خود می دیدند به دیدار رده بندی بروند و با پیروزی 5 بر 2 برابر نسف قارشی به مقام سومی آسیا بسنده کنند.

 

1488475

 


در نهایت باران رحمت الهی، سبب خیر برای فوتبال ایران شد تا مسئولین به مدت یک سال  روی زیر ساخت های چمن ورزشگاه آزادی کار کنند و استاندارد چمن این ورزشگاه خاطره ساز را به استانداردهای روز ورزشگاه های جهان نزدیک کنند.


محمدرضا تقی خانی

دیدگاه‌ها