کد خبر : 1676692 | 16 فروردين 1399 ساعت 20:53 | 202K بازدید | 0 دیدگاه

حذف حقیقی از تمام صحنه‌ها!

راز تصویربرداری از بهتاش فریبا مقابل پرسپولیس

فیلمبردار و طراح جلوه‌های بصری سریال پایتخت درباره تصویربرداری از سکانس دیدار نساجی و پرسپولیس صحبت کردند.

راز تصویربرداری از بهتاش فریبا مقابل پرسپولیس

به گزارش "ورزش سه"، یکی از به یادماندنی‌ترین بخش‌های سریال پایتخت ۶ به دروازه‌بانی بهرام افشاری(بهتاش فریبا) در تیم نساجی مازندران و در دیدار حساس مقابل پرسپولیس برمی‌گردد که او با تصاویر و جلوه‌های ویژه‌ای در استادیوم آزادی، ستاره این مسابقه لقب گرفت.

 

بهتاش فریبا که در این سریال علاقه خاصی به پیتر چک، دروازه‌بان سابق چلسی و آرسنال دارد و با کلاه مخصوص او در بسیاری از صحنه‌ها دیده می‌شود، به نوعی تصاویرش در سریال پخش شد که به همراه کاروان نساجی تا استادیوم آزادی رفت، در جریان گرم کردن قبل از بازی، ورود تیم‌ها به زمین، مراسمِ پیش از شروع مسابقه و حتی جریان این دیدار حضور داشت و با واکنش‌های خود مرد اول زمین شد.

 

 

فرشاد گل‌سفیدی، فیلمبردار سریال پایتخت درباره صحنه‌های منتشر شده از بهتاش فریبا در ورزشگاه آزادی و واکنش‌هایی که مقابل پرسپولیس داشت، به "ورزش سه" گفت: امشب(شنبه) و فردا پشت صحنه سریال پخش می‌شود و در آن مشخص است که چه اتفاقی افتاده، اما بطور کلی اگر بخواهم بگویم، این بود که جای آقای حقیقی را با بهتاش فریبا عوض کردیم.

 

 

او درباره تصاویر ویژه ورزشگاه آزادی ابراز کرد: ما چند ساعت قبل از شروع مسابقه به ورزشگاه رفتیم و هماهنگی‌ها و اقدامات لازم را انجام دادیم تا بتوانیم این کار را انجام دهیم.

 

گل‌سفیدی با بیان اینکه تصاویرِ مربوط به ورزشگاه آزادی را با هشت دوربین ضبط کردیم، گفت: به اندازه یک تایم ۹۰ دقیقه‌ای فوتبال و یک ساعت قبل از شروع مسابقه، کار ما طول کشید. ما به غیر از دوربین‌های تلویزیونی، با هشت دوربین تمام مسابقه را ضبط کردیم.

 

این فیلمبردار سرشناس با اشاره به همکاری انجام گرفته با آنها برای ضبط این تصاویر ابراز کرد: اگر همکاری باشگاه نساجی نبود، آن اتفاق نمی‌افتاد و آنها کاملا در جریان ماجرا بودند.

 

فرید ناظرفصیحی، طراح جلوه‌های بصری سریال پایتخت نیز در گفت‌وگو با "ورزش سه"، درباره چگونگی به نمایش درآمدن صحنه‌های ویژه از بهتاش فریبا مقابل پرسپولیس عنوان کرد: روابط عمومی و مدیریت بخش تولید ما هماهنگی‌های لازم را انجام داده بود و به همین دلیل، تا زمان شروع بازی بهرام(بهتاش) را در زمین داشتیم.

 

او ادامه داد: چالش اصلی ما زمان شروع بازی بود که نمی‌توانستیم بهتاش را در زمین داشته باشیم و از او تصویر بگیریم. بخاطر همین، یک سری تصویر از حین بازی دو تیم پرسپولیس و نساجی گرفتیم. تصاویر همان چیزهایی بود که می‌خواستیم و در کل، برای این گرفتیم که بهتاش را در آن تصاویر اضافه کنیم.


ناظرفصیحی یادآور شد: بعد از آنکه تصاویر را قبل و در حین دیدار پرسپولیس و نساجی گرفتیم، در یک استودیو کروماکی، یک سری ری‌اکشن از بهتاش گرفتیم که مطابق با تصاویرِ حین بازی باشد؛ در آنجا، بهتاش را کروماکی و بک‌گراند را حذف کردیم و در صحنه مسابقه آوردیم. بعدا نتیجه چیزی شد که مخاطب اگر می‌دید، فکر می‌کرد که بهتاش درون دروازه نساجی مقابل پرسپولیس است، در حالی که در واقعیت این اتفاق را شاهد نبودیم.

 

 

1489053

 

 

این طراح برجسته جلوه‌های بصری تصریح کرد: بین دو نیمه یک سری تصویر از بهتاش گرفتیم که در تدوین از آنها استفاده شده ولی قالب تصاویر که بهتاش را در حین انجام مسابقه و در زمان بازی بازیکنان می‌بینیم، تصاویری است که به صورت کامپیوتری بهتاش را به آن اضافه کردیم؛ به زبان ساده‌تر اینکه، علیرضا حقیقی را پاک کردیم و به جای آن، بهتاش را درون دروازه نساجی گذاشتیم.


 
او با بیان اینکه تصاویر پخش شده از بهتاش در جریان دیدار نساجی و پرسپولیس در سه بخش انجام گرفته، اظهار کرد: در یک بخش کلا بهتاش در تصاویر ما در زمین مسابقه حضور نداشته و او را در یک لایه‌ی جدا وارد بازی کردیم.

 

فصیحی تصریح کرد: در یک بخش دیگر، بهتاش در زمین حضور داشته که ما از طریق تکنیک‌های مونتاژی و به‌عنوان پنال مستقل کات زدیم. برای مثال مهدی ترابی یا وحید امیری یک شوت زدند و ما برای اینکه نشان دهیم بهتاش در جریان مسابقه حضور داشته، دفع توپ او را اضافه کردیم و به نوعی کار مونتاژ انجام گرفته است.

 

 

 

طراح جلوه‌های بصری سریال پایتخت یادآور شد: یک بخش دیگری هم از تصاویر گرفته شده‌ی ما از بازی، خودِ علیرضا حقیقی درون دروازه بود که به همین دلیل ما کلاه بهتاش را روی سر او گذاشتیم و در مجموع شکل دروازه‌بان را به سمتی بردیم که انگار بهتاش در ترکیب نساجی است.

 

او ابراز کرد: در یک بخشی از تصاویر، کاملا حقیقی را حذف و بهتاش را جایگزین کردیم، اما در لحظاتی مثل شروع مسابقه، مراسم قبل از آغاز بازی و ... ، تغییر شکل حقیقی را انجام دادیم.

 

ناظرفصیحی عنوان کرد: بخاطر اینکه شکل بدن بهتاش و حقیقی متفاوت بود و ما نیاز به آن تصاویر داشتیم، اما در زمان استفاده از تصاویر دروازه‌بان نساجی، بدنِ حقیقی را جمع کردم و به سمتی بردم که با بدن بهتاش شباهت پیدا کند. شکل بدن، فرم گردن و نوع ایستادن حقیقی را به شکلِ بدن بهتاش بردم.

 

او ادامه داد: در برخی صحنه‌ها از بدن حقیقی استفاده شده ولی روی آن کار کردیم. بدن علیرضا حقیقی را لاغرتر و گردن او را نازک‌تر کردم تا به بهتاش شباهت پیدا کند. فیزیک بدن‌ها متفاوت شده و سر بهتاش را جایگزین سر حقیقی کردیم. یک مقداری پیچیده است.

 

طراح جلوه‌های بصری سریال پایتخت درباره صحنه‌های تشویق بهتاش در ورزشگاه آزادی گفت: آن تصاویر به طور واقعی و طی هماهنگی با هواداران نساجی ضبط شد ولی بعد از آن، صداگذاری هم مورد استفاده قرار گرفت.

 

 

ناظرفصیحی ابراز کرد: ممکن است در برخی صحنه‌ها که بهتاش تشویق شده و پلاکاردها بالا می‌رود، صداگذاریِ خود هواداران نساجی باشد و لزوما برای همان لحظه نباشد.

 

او با بیان اینکه بخاطر منحصر به فرد بودن تصاویر، باید کار را براساس شرایط بازی پرسپولیس و نساجی طراحی می‌کردیم، گفت: هدفمان این بود که بهتاش در این مسابقه تبدیل به قهرمان شود و برای انجام این کار، نیاز بود تا واکنش‌های زیادی از او داشته باشیم، اما پرسپولیس در این بازی خیلی حمله نکرد و شاید در مجموع، چهار یا پنج موقعیت جدی داشت و ما نمی‌توانستیم حملات پرسپولیس را هم کامپیوتری کنیم!

 

این طراح برجسته جلوه‌های بصری یادآور شد: ما باید دعا میکردیم که پرسپولیس حملات بیشتری انجام دهد تا بتوانیم واکنش‌های بیشتری از بهتاش در سریال بگذاریم، اما خدا را شکر فکر می‌کنم در مجموع قابل قبول بود. البته شاید یک سری اشکالاتی داشت ولی به نظرم وقتی مخاطب عام تصاویر را می‌دید، شاید قبول می‌کرد که بهتاش درون دروازه نساجی بوده است.

دیدگاه‌ها