کد خبر : 1676957 | 18 فروردين 1399 ساعت 12:16 | 4K بازدید | 0 دیدگاه

حداقل 10 و حداکثر 20 سهمیه دیگر می گیریم

صالحی امیری: ایران از تعویق المپیک توکیو ضرر نکرد

رییس کمیته ملی المپیک گفت: و در پایان سال 98 به صددرصد تعهدات خود در قبال فدراسیون ها عمل کردیم.

صالحی امیری: ایران از تعویق المپیک توکیو ضرر نکرد

به گزارش "ورزش سه"، به دلیل شیوع ویروس کرونا، نشست خبری سیدرضا صالحی امیری، رییس کمیته ملی المپیک به صورت آنلاین برگزار و او به برخی سوالات پاسخ داد.


دادگاه CAS جودوی ایران به تعویق افتاد


ویزر رئیس جهانی جودو به دنبال انجام یک هدف سیاسی بود و ما سعی کردیم در دیدارهای مختلف از حقانیت ورزش ایران دفاع کنیم و تعلیق را بشکنیم. دادگاه تصمیم‌گیری 20 فروردین بود که به خاطر شیوع کرونا به تاخیر افتاد.


سال گذشته به صددرصد تعهدات خود عمل کردیم


در بحث بودجه در سال 98 در ابتدا با محدودیت هایی مواجه بودیم. با این حال در پایان سال به هدفگذاری که مد نظرمان بود، رسیدیم و در پایان سال به صددرصد تعهدات خود در قبال فدراسیون ها عمل کردیم. ما توانستیم حتی کمک های فوق العاده خارج از سقف بودجه به فدراسیون ها انجام دهیم؛ اگرچه معتقدیم نیاز فدراسیون ها بیش از این است. شفافیت مالی در 2 سال گذشته در دستور کار ما بوده است.

 

پیشنهاد دادیم ورزشگاه شیرودی موزه ورزش شود


مساله مهم بعد از موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک که یک ضرورت بود، هدف‌گذاری برای احداث ساختمان جدید با 8 هزار متر در خور شأن ایران و با استانداردهای جهانی است. این موزه با 3 هزار وسیله آغاز به کار کرده و قهرمانان زیادی با ورزش آشتی کرده‌اند. همه تحولات فرهنگی در موزه به عنوان قطب فرهنگی شکل می‌گیرد. ما پیشنهاد دادیم که ورزشگاه شهید شیرودی به عنوان موزه ورزش با همین ساختار و فیزیک معرفی و بازسازی شود و جمعیت زیادی از آن بازدید کنند و هم درب مجموعه باز و قابل دیدن باشد. با وزیر ورزش جلسه داشتیم و عده‌ای صاحب نظران دنبال فعال کردن آن هستند.  امیدواریم یک فضای جدید ایجاد و قابل ارائه برای گردشگران خارجی باشد.


20 میلیارد برای نوسازی هزینه می کنیم


در سال 98 بیش از 5 میلیارد تومان هزینه بازسازی کردیم و در سال جدید هم ادامه دارد. برنامه چهارسال ما این است 20 میلیارد برای نوسازی کمیته و آکادمی هزینه کنیم. توسعه زیر ساخت سخت افزاری و نرم افزاری را دنبال می کنیم و جزو سیاست های ما است.


تعویق المپیک برای ورزش ایران یک فرصت است


از نظر من تعویق المپیک برای ما زیان‌آور نبود. البته من از فرصت و تهدید صحبت می‌کنم. این تعویق برای ما فرصت بود چون می‌توانیم یک سال برای برگزاری اردوها شرایط ایده‌آل برای المپیک 2021 داشته باشیم. نکته دیگر اینکه چند مورد حساس داشتیم مثل یزدانی، عباسعلی و سهراب مرادی که شرایط خوبی نداشتند. این زمان برای این عزیزان که مصدوم شدند، شرایط خوبی است که به تمرینات بازگردند. نکته دیگر اینکه در شرایط به وجود آمده برای ما سلامت مهم است به همین دلیل من از سود و زیان حرف نمی‌زنم. این یک مطالبه جهانی بوده است. آمریکا، ایتالیا، اسپانیا و ... همه تقاضا داشتند و ما زودتر از همه تقاضای تعویق داشتیم. وقتی در IOC بسته شد آنها شرایط را جدی تلقی کردند. وقتی کشورهای مدعی گفتند ما حاضر نمی‌شویم نخست‌وزیر ژاپن به این نتیجه رسید بازی‌ها به تعویق بیفتد.


حداقل 10 و حداکثر 20 سهمیه دیگر می گیریم


درباره تعویق المپیک شرایط مشابه ما برای 206 کشور وجود دارد. ما با هزینه هایی که کردیم 52 سهمیه گرفته ایم. پیش بینی آقای سجادی این است حداقل 10 سهمیه و حداکثر 20 سهمیه دیگر است و آنچه هزینه کردیم در مقابل، سهمیه گرفتیم. بودجه در نظر گرفته برای ما نیز خوب است. هدف گذاری ما 150 میلیارد تومان بود اما الان هم بودجه خوبی برای ما در نظر گرفته شده است. ارز را از قبل خریداری کرده ایم و چون پیش بینی برخی شرایط را می کردیم، ارز از بانک مرکزی با هزینه 11200 تومان گرفته ایم و با تعویق المپیک خسارتی ندیدیم. اکنون با افزایش بودجه آمادگی بیشتری برای حمایت از فدراسیون ها مخصوصا المپیکی ها داریم.

 

در انتخابات فدراسیون دوومیدانی دخالتی نداشتم


درباره انتخابات دوومیدانی آخرین جمع‌بندی من با سلطانی‌فر این بود که از فردی حمایت نمی‌کنیم و هر کسی رای بیاورد ما حمایت خواهیم کرد. هم داوری با سابقه و هم کیهانی با انگیزه بودند. در مورد کیهانی هیچ گاه با واسطه و بی‌واسطه توصیه نکردم. رئیس کمیته نباید هزینه اشخاص شود؛ چرا که کمیته المپیک یک نهاد ملی است. علی‌نژاد شهامت به خرج داد و گفت که انتخابات دوومیدانی دچار اشکال حقوقی و مخدوش است و آن  را ابطال کرد و تجدید می‌شود. این تصمیم شجاعانه بود. من شخصاً پیگیری و با هیات‌های استانی صحبت کردم. جلسه‌ای  با سلطانی‌فر و علی‌نژاد داشتیم و انتخابات ابطال شد. این تصمیم نه برای تخریب داوری و نه برای حمایت از کیهانی بود. برخی هیات‌ها به دلیل کرونا نیامدند و نهادهای نظارتی هم همین جمع بندی را داشتند.


فعلا سیاست IOC برگزاری المپیک در سال 2021 است


سیاست قطعی IOC برگزاری این رویداد در تاریخ دوم تا 20 مرداد سال آینده است اما رئیس کمیته المپیک ژاپن و رئیس برگزاری بازی‌های توکیو گفته‌اند، ممکن است کرونا تا 2021 هم از منطقه خارج نشود و ما شاید ناچار باشیم آن را به سال 2022 منتقل کنیم. IOC هیچ اظهارنظری نداشته است. کتابچه‌ای به ما داده‌اند و تمام فرآیند برگزاری رویداد نوشته شده و قرار است روی آن کار کنند. تا یک هفته 10 روز آینده به شما اطلاع رسانی می‌کنیم.


برای برگزاری اردوها منتظر تصمیم ستاد مبارزه با کرونا هستیم


ما تمام برنامه های خود را براساس ستاد ملی مبارزه با کرونا تنظیم می کنیم. هر زمان این ستاد مجوز بدهد فدراسیون ها برنامه ریزی می کنند. این ستاد تا پایان فروردین مجوزی نداده است. برای اردیبهشت هم منتظر نظر ستاد کرونا هستیم. یکی از بحث های جدی ما در جلسه فردای ستاد عالی بازی ها، در مورد چگونگی برگزاری اردوها است که بستگی به نظر ستاد کرونا، ظرفیت ما و  فدراسیون ها دارد.


اولین پرداختی ما به فدراسیون ها در اردیبهشت است


منطق بودجه هر ساله بر این است که فروردین حقوق و اردیبهشت بودجه فصل اول را واریز می‌کند. فکر می‌کنم اولین پرداخت ما به فدراسیون‌ها اردیبهشت ماه خواهد بود. در بحث بودجه مصوبه و تحقق بودجه مهم است. این مسئله توسط دولت تصمیم‌گیری می‌شود. الان هیچ پیش‌بینی و قضاوتی نمی‌توان داشت. اگر شرایط تحریم تغییر کند، شرایط متفاوت است. تاکنون دولت ما را تنها نگذاشته و در سال 98 در حوزه ورزش قهرمانی حداکثر مشارکت را داشته است. تخصیص ما از سوی دولت بالای 90 درصد بوده است، ولی ما تعدات خود را به فدراسیون ها صد درصد انجام دادیم.

 

دیدگاه‌ها