کد خبر : 1677366 | 20 فروردين 1399 ساعت 13:54 | 36.6K بازدید | 0 دیدگاه

از المحرق و القادسیه تا گوانژو و بنیادکار؛

پرسپولیس به دنبال رکوردزنی در قرن 21 (گزارش)

در بین لیگ های آسیایی کمتر تیمی توانسته 4 سال متوالی قهرمان لیگ برتر شود.

پرسپولیس به دنبال رکوردزنی در قرن 21 (گزارش)

به گزارش "ورزش سه"، تیم فوتبال پرسپولیس تهران شانس بسیار خوبی دارد تا در صورت آغاز دوباره لیگ، عنوان قهرمانی را از آن خود کند. سرخپوشان پایتخت از لیگ شانزدهم جام قهرمانی را بالای سر بردند و حالا با 10 امتیاز اختلاف نسبت به سپاهان در صدر جدول جای گرفته‌اند و فرصت پوگر قهرمانی را دارند. در فوتبال آسیا کمتر تیمی توانسته 4 سال متوالی قهرمان شوند اما هستند تیم هایی نظیر گوانژو اورگراند که 7 سال پشت سر هم عنوان قهرمانی را از آن خود کردند و رکورددار هستند.

 

* کشورهای عربی؛ القادسیه و المحرق


در بین 6 کشور عربی (عربستان، امارات، قطر، عراق، اردن، کویت و بحرین) که در لیگ قهرمانان آسیا نماینده دارند، تنها دو تیم القادسیه و المحرق هستند که در قرن 21 موفق به پوکر قهرمانی شده‌اند. المحرق باشگاه 92 ساله بحرینی که در فینال جام در جام آسیا مغلوب پرسپولیس شد، از سال 2005 تا 2009 قهرمانی لیگ این کشور را به دست آورد و رکورددار است.


در لیگ کویت تیم زردپوش القادسیه موفق به این کار شده است. القادسیه که لقب پادشاهان را به خود اختصاص داده، تاکنون 18 بار قهرمان لیگ کویت شده و در فاصله سال 2008 تا 2012 چهار قهرمانی متوالی را در لیگ برتر این کشور تجربه کرد.

 

1489739

 

* لیگ های معتبر غرب؛ پرسپولیس رکورد می‌زند؟


در بین لیگ های معتبر غرب آسیا اما هیچ تیمی موفق به پوکر قهرمانی نشده است. در لیگ ستارگان قطر تیم الغرافه 3 سال متوالی عنوان قهرمانی را به دست آورد اما سال چهارم لخویا گوی سبقت را ربود و اجازه پوکر را نداد. این در حالی است که البته در قرن بیستم تیم الاروبا 5 سال متوالی قهرمان شد.


در آمار و ارقام 50 سال اخیر لیگ عربستان تنها دو هت‌تریک قهرمانی دیده می‌شود که آن هم به نام الشباب و النصر ثبت شده است. با این حال الهلال در سال های اخیر دو بار توانست دبل کند و الاتحاد نیز یک بار موفق به این کار شد.


تیم العین در لیگ امارات فرصت پوکر را داشت. آن ها از سال 2001 تا 2004 قهرمان شدند اما فصل 2004-05 تیم الوحده در رتبه نخست جای گرفت و العین نایب قهرمان شد.


حالا اگر پرسپولیس بتواند قهرمانی لیگ نوزدهم را به دست آورد در بین رقبای غرب آسیا رکورددار خواهد شد. این در حالی است که تیم بنیادکار در روزهایی که اسکولاری و ریوالدو را داشت، 4 بار متوالی در آسیای مرکزی قهرمان لیگ ازبکستان شد.

 

1489740

 

شرق آسیا؛ گوانژو و 7 قهرمانی متوالی


در شرق آسیا اوضاع متفاوت است. در لیگ های کره و ژاپن قهرمانی از هت تریک و پوکر قهرمانی نیست اما در کشور چین تیم گوانژو اورگراند از سال 2011 تا سال 2017 قهرمان لیگ برتر شد تا با 7 قهرمانی متوالی، رکورددار کسب جام شود. نکته جالب این که آن ها در سال 2011 برای اولین بار توانستند قهرمان شوند. 

 

* نقش اول پوکر؛ برانکو ایوانکوویچ؟


در تاریخ باشگاه پرسپولیس این تیم دو بار با آلن راجرز و استانکو پوکله‌پوویچ موفق به دبل قهرمانی در لیگ شد اما کاری که حالا آن‌ها کرده‌اند ابعاد بزرگتری دارد. در آن سال‌ها ستاره های زیادی در ترکیب تیم حضور داشتند و هرکسی آن دو قهرمانی را با ستاره های محبوب خود می‌شناسد اما شاید این بار از هر پرسپولیسی که سوال شود، نقش اول هت‌تریک قهرمانی را «برانکو ایوانکوویچ» بداند. حالا اگر قهرمانی چهارم نیز به دست بیاید، اگرچه با هدایت برانکو نبوده اما تردیدی نیست که این جام نیز میراث او خواهد بود؛ هرچند که این فصل گابریل کالدرون و یحیی گل محمدی سرمربی بوده‌اند و تلاش زیادی نیز کرده‌اند.


این در حالی است که البته اولا مشخص نیست باتوجه به شیوع ویروس کرونا لیگ برتر به چه شکلی دنبال خواهد شد و همچنین تیم های تراکتور، سپاهان، استقلال و شهرخودرو تهدیدهای بسیار مهمی در راه کسب پوکر قهرمانی پرسپولیس به حساب می‌آیند. همچنین لازم به ذکر است که در لیگ های نهم، دهم و یازدهم تیم سپاهان برای اولین بار در تاریخ فوتبال ایران موفق به هت‌تریک قهرمانی شد.

 

1489741

دیدگاه‌ها