کد خبر : 1677442 | 20 فروردين 1399 ساعت 20:03 | 33.5K بازدید | 2 دیدگاه

بروید التماس علی دایی را بکنید تا خود را درگیر فوتبال کند

نکیسا: عابدزاده روی گل آمریکا صد در صد مقصر بود

گلر اسبق تیم ملی در جام جهانی معتقد است که فوتبال را لا اقل باید برای 4 سال هم که شده به دست فوتبالی بسپارند.

نکیسا: عابدزاده روی گل آمریکا صد در صد مقصر بود

به گزارش "ورزش سه"، با نیما نکیسا یکی از ملی پوشان اسبق تیم ملی که در حال حاضر به‌عنوان مسئول توسعه فوتبال پایه فدراسیون فوتبال درخصوص مسائل مختلف حول‌وحوش فوتبال ایران گفتگوی مفصلی کردیم که در ادامه آن را می‌خوانیم.

 

نبی هنوز فرصت ایجاد تغییرات را نداشته است
وی در ابتدا درباره برکناری ابراهیم شکوری، یکی از دوستان او در فدراسیون فوتبال و حضور آقای نبی به‌عنوان دبیر کل فدراسیون اظهار داشت: «اگر بخواهم خیلی رک و رو راست با شما صحبت کنم باید عنوان کنم از زمانی که آقای نبی تشریف آوردند مدت‌زمان زیادی نگذشته است به همین جهت ما تغییر و تحولاتی در فدراسیون مشاهده نکردیم.»

 


شکوری بهترین مدیر فوتبالی تمام دوران فدراسیون بود
 وی در ارتباط بااینکه آیا ممکن است امسال او هم به عنوان یکی از اعضای جوان فدراسیون به  سرنوشت آقای شکوری دچار شود گفت: « امثال من برای هیچ جایی کیسه ندوخته است. مگر ابراهیم شکوری وقتی از فدراسیون خارج شد حرفی زد؟ چیزی گفت؟ اما این را بدانید عالی‌ترین دوره‌ای که یک جوان تحصیل‌کرده فوتبالی می‌توانست به همگان ثابت کند که مدیریت را بلد است در زمان ابراهیم شکوری اتفاق افتاد. ابراهیم شکوری ازنظر من بسیار دوران موفقی را پشت سر گذاشت و به همه فهماند بچه‌هایی که خاک فوتبال را خوردند و ازآنجا راهی دانشگاه‌ها شدند، درس خواندند و تحصیل کردند می‌توانند بیایند و این فوتبال را اداره کنند. برای مثال آقای ماجدی از زمانی که کمیته آموزش فدراسیون را در دست گرفت توانست نظام آموزش مربیان کشور را تغییر دهد و به‌نوعی این کمیته را متحول کرد. اگر سیاست دولت بر این است که فوتبال توسط فوتبالی‌ها اداره نشود این‌یک بحث دیگری است.»

 


فدراسیون فوتبال به داشتن مکانی به نام خانه فوتسال افتخار می‌کند
وی در ادامه با اشاره به ساخت خانه فوتسال به مدیریت سعید دقیقی به‌عنوان مسئول پروژه‌های عمرانی فدراسیون فوتبال بیان کرد: «از همه مهم‌تر باید اشاره‌کنم به خانه فوتسال  ایران که جدیداً با درایت سعید دقیقی ساخته‌شده است. آقای سعید دقیقی که یک فوتبالی است آنجا را به بهترین نحو ممکن ساخته است، به‌طوری‌که این سالن امروز یکی از افتخارات فدراسیون فوتبال محسوب می‌شود. این در حالی است این ساختمان در زمانی احداث شد که فدراسیون فوتبال فاقد هرگونه بودجه‌ای برای این مسئله بود.»

 

 

 


ما فوتبالی‌ها سابقه دزدی، رانت و لابی نداریم
دروازه‌بان تحصیل‌کرده تیم ملی ایران در جام جهانی 1998 همچنین در ادامه افزود: «از زمانی که افشین پیروانی به‌عنوان مدیر باشگاه پرسپولیس و سرپرست این باشگاه منصوب‌شده است کمتر کسی جرات می‌کند روی حرف او حرفی بزند یا آقای حمید استیلی وقتی هدایت تیم امید را در آن شرایط بغرنج تحویل گرفت، شما دیدید که چطور توانست از پس بسیاری از مشکلات بربیآید. ما در فوتبال کشورمان آن‌قدر فوتبالیست تحصیل‌کرده و درست حسابی داریم که درعین‌حال هیچ‌کدامشان سابقه دزدی، رانت لابی با هیچ جایی را ندارند. حالا چرا باید امثال این آقایان در رأس امور قرار بگیرند، سؤالی است که ما نباید به آن جواب بدهیم.»


وقتی ساختار اساس‌نامه مشکل دارد هرکسی بیاید فایده ندارد
نکیسا همچنین با ناقص خواندن اساس‌نامه فعلی فدراسیون و هیئت فوتبال گفت: «اساسنامه فدراسیون فوتبال و همچنین اساسنامه هیئت فوتبال می‌گوید:" درصورتی‌که شخصی که شغل دیگری دارد، برای مثال یک شرکت سوری ثبت کرده است که چند سال از افتتاح آن می‌گذرد و این شخص درعین‌حال یا رئیس، مدیرعامل، رئیس هیئت‌مدیره و یا مالک این کارخانه باشد، این شخص می‌تواند به کار در فوتبال مشغول شود."و این جای تأسف دارد.
گلر تیم فوتبال پرسپولیس در ادامه با طرح یک سؤال اضافه کرد: «من یک سؤال از شما دارم. پرسش من از شما این است که بهترین نتایج تاریخ فوتبال ما در ۴۰ سال گذشته در دوران کدام روسای فدراسیون فوتبال به‌دست‌آمده است؟
البته کسانی هم که امروز مثل آقای نبی، بهاروند، ساکت  که کار را در دست گرفته‌اند، افرادی نیستند که از جای دیگر آمده باشند اما زمانی که ساختار اساس‌نامه‌ای ما ایراد دارد و خلأ در آن وجود دارد، هرکسی در این سیستم قرار بگیرد، خودبه‌خود نمی‌تواند آن‌طور که باید کار کند.»

 

1304171

 


چطور می‌توانم به خودم اجازه خیانت به این مردم مظلوم را بدهم؟
وی درباره مبالغ خرج شده و دریافتی فدراسیون که همواره عدد نامشخصی است خاطرنشان کرد: «من اگر برفرض مثال در فدراسیون رأی می‌آوردم، اولین کاری که به ذهنم می‌رسید این بود که یک نفر را از سازمان بازرسی کل کشور درخواست می‌کردم تا امور مالی من را در دست بگیرد. چراکه من که نمی‌خواهم دزدی یا مال مردم را بخورم.آن‌ هم  چنین مردم مظلومی که باوجودآنکه می‌دانند که در معرض خطرند و اگاهند به این موضوع که کرونا چه عواقب سختی می‌تواند برایشان رقم بزند،  خطر می‌کنند و به کارشان مشغول می شوند .»

 


ساکت به من گفت: طرحت فوق‌العاده است اما بودجه نداریم
او درباره طرحی که سال قبل به فدراسیون درباره توسعه فوتبال پایه ارائه داد تأکید کرد: «من سال گذشته طرح خودکفایی را به فدراسیون و آقای ساکت تقدیم کردم که ایشان پس از مطالعه به من گفتند" نیما این طرح فوق‌العاده است اما الآن وقت اجرای آن نیست. چراکه فدراسیون هیچ پولی در چنته ندارد.

 


بروید التماس علی دایی را بکنید تا بیاید و به خاطر فوتبال خود را درگیر کند
من یک سوال دیگر از شما دارم .به نظر شما آیا یک آدم سیاسی و غیر فوتبالی می‌تواند در ژنو و در مقر فیفا پول بلوکه شده ما رابگیرد یا علی دایی؟ مگر علی دایی سواد ندارد؟ مگر دو مدرک فوق‌لیسانس ندارد؟ مگر مهندسی متالورژی از دانشگاه صنعتی شریف نیست؟ مگر دانشجوی دکترای مدیریت ورزش نیست؟

 

علیرضا دبیر که در حال حاضر رئیس فدراسیون کشتی شده است، اولین کاری که انجام داد حمید سوریان، حسن رنگرز، علیرضا رضایی و…. چند تن از دیگر کشتی‌گیران را آورد و به‌نوعی اکثر کسانی که باهم در دوره‌ای در تیم ملی حضور داشتند را به کار گرفت. چرا؟ چون به آن‌ها اعتماد کامل دارد. پس ما چرا در فوتبال این فرمول را پیاده نکنیم؟

 

1470939


نکیسا که خودش سال‌ها با علی دایی هم در تیم ملی و هم در باشگاه پرسپولیس هم‌بازی بوده است و از او شناخت زیادی دارد می‌گوید: «آقایان و دوستان بروید التماس آقای علی دایی رو بکنید که بیاید و کار را در دست بگیرد و یا بروید التماس ۴ نفر افراد فوتبالی تحصیل‌کرده و موجه را کنید و از آن‌ها بخواهید به خاطر مصالح فوتبال هم که شده بیایند و خود را درگیر کنند.


اگر نام علی دایی را می‌برم به این خاطر است که او هم تمکن مالی دارد، هم وجهه داخلی و هم وجهه بین‌المللی دارد، هم مسلط به چند زبان زنده دنیا است و کاریزمای این پست را دارد و در کل بهترین فرد برای احراز در چنین پستی است.»


کاری نکنید که امثال من هم حاضر به مهاجرت شوند
او همچنین خودش را هم از قلم نمی‌اندازد و اضافه می‌کند: « مگر نیما نکیسا خدای‌نکرده اسرائیلی است؟ نیما نکیسا تنها فوتبالیستی است که ارتوپد، آسیب‌شناسی حرکات، طب ورزش خوانده است. آیا دوست دارید که نیما نکیسا هم مثل کیمیا علیزاده‌ها از این مملکت برود؟ مگر این‌همه ورزشکار نرفتند؟ خواهشا کاری نکنید ما هم بلند شویم و برویم. مگر رفتن کاری دارد به قرآن مجید آسان است.

 


رضا گل محمدی پاک‌ترین مدیری است که من دیده‌ام
این گلر پیشکسوت که یکی از نامزدهای پست ریاست هیئت فوتبال تهران است درخصوص انتخابات هیئت فوتبال تهران نیز گفت: «در این مورد فقط از قول من بنویسید آقای رضا گل محمدی مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران یکی از پاک‌ترین و انسان‌ترین مدیرانی است که نیما نکیسا در تمام عمرش دیده است.»

 


بعد از جام جهانی 13 دعوت‌نامه داشتم اما عابدینی نگذاشت
بعد از طرح این سوالات سری به گذشته زدیم و از او به‌عنوان اولین لژیونر دروازه‌بان ایران، درباره دوران ناموفقش در یونان و شرایط انتقال علی‌رضا بیرانوند پرسیدیم که او در جواب تصریح کرد: «م ن اگر از کشور یونان سریع برگشتم مقصر خودم بودم، البته به‌نوعی خیلی هم تقصیر نداشتم چون من در سن و سال بسیار کمی به اروپا رفتم و بلد نبودم چطور بتوانم در آنجا بر شرایط مسلط شوم و دلیل بعدی اینکه، به‌صورت شخصی رفتم و به همین دلیل ارج‌وقربم پایین آمده بود.

 

1489789


این در حالی است که من ‌بعد از جام جهانی ۱۳ دعوت‌نامه از تیم‌های مختلفی مثل ساتهمپتون، گلاسکو، کاشیما آنتلرز، نانت، مون پلیه و.. داشتم. اگر آن موقع آقای عابدینی با رفتن من موافقت می‌کرد من به این روز نمی‌افتادم که بلند شوم بروم یونان و آن باشگاه ورشکست شود و من سرگردان به ایتالیا و ازآنجا به کشورم برگردم.

 

 

به بیرانوند توصیه می‌کنم که خیلی زود یک معلم زمان استخدام کند
اما بیرانوند با قد و قامت مناسب و استاندارد شرایطش با من خیلی فرق می‌کند. او حتی شرایطش با حقیقی و سوشا مکانی نیز تفاوت دارد. به خاطر این‌که بیرانوند در یک لول بسیار خوبی منتقل می‌شود و من به علیرضا توصیه می‌کنم که خیلی زود یک معلم زمان استخدام کند چون در آنجا خیلی به کارش خواهد آمد. مسئله بعدی اینکه من این انتقال را بسیار مثبت می‌بینم و باعث افتخار کشورم است. من معتقدم اگر او در اروپا خوب کار کند می تواند  دلیلی شود تا دروازه‌بان‌های دیگری از کشورمان مثل حسینی و نیازمند در معرض دید قرار بگیرند.»

 


قلعه نوعی با یک کودک کار قراردادی 5 ساله بست
نکیسا درخصوص پیام نیازمند هم به یک خاطره شنیدنی اشاره کرد: «پیام نیازمند یکی از تکنیکی‌ترین دروازه‌بانانی است که من در تمام عمرم دیدم. شیرجه‌های درست، خروج‌های درست، قد و قامت مناسب و استاندارد و فوق‌العاده انسان شریفی است.

 


بگذارید دلیلش را برایتان بگویم:
«ازآنجاکه من رئیس هیئت‌مدیره کودکان کار هستم یک بازی با تیم سپاهان برگزار کردیم. شاید برای شما جالب باشد که بدانید در پایان آن دیدار  آقای قلعه نوعی یکی از آن کودکان کار را گرفت و با او قرارداد است. یعنی آن کودکی کاری که به خاطر هزار تومان یا دو هزار تومان شیشه ماشین شمارا تمیز می‌کرد الآن با قراردادی ۵ ساله به تیم سپاهان پیوسته است. آقای پیام نیازمند هم به این بچه یک جفت دستکش و یک جفت استوک به او داده که این برای من خیلی ارزش دارد و من مطمئناً برای او همیشه دعا می‌کنم و آرزو می‌کنم روزبه‌روز موفق‌تر شود.»

 


بضاعت من همین بود اما عابدزاده هم‌روی گل آمریکا صد در صد مقصر بود
 نکیسا درباره سابقه دروازه‌بانی خودش و گلی که در جام جهانی از یوگسلاوی دریافت کرده بود و هجمه‌های پس‌ازآن گل اظهار داشت: «جاگیری من درست بود، اما دیوار دفاعی باز شد و من توپ رو ندیدم. آمدم این سمت چپ توپ را ببینم که توپ وارد دروازه شد. بزرگ‌ترین گلرهای دنیا گلهایی را دریافت کردند قابل‌مقایسه با این گل نمی‌تواند باشد.

 

1489788

 


 بضاعت من همین بوده است هرکسی در دوران فوتبال خودش یک سری روزهای خوشی دارد و روزهای تاریکی هم دارد. مثلاً عابدزاده در دریافت گل ایران در مقابل آمریکا 100 در 100 مقصر بود اما به‌این‌علت که ما دو گل آمریکا زده بودیم آن گل خورده به چشم نیامد. در کل می‌خواهم بگویم شرایطِ هم خیلی مؤثر است.»


برای یک بار هم شده فوتبال را به مدت 4 سال به فوتبالی‌ها بسپارید

 


وی به‌عنوان حرف آخر یک خواهشی از جامعه فوتبال دارد:
«حرف آخرم این است که اگر فوتبالی‌ها بر مسند کار بنشینند حتی به خاطر سابقه خودشان و آبرویی که در نزد مردم در این چندساله به دست آوردند، هیچ‌گاه حاضر نمی‌شوند به آن خیانت کنند، چراکه در این صورت باید عمر خود زیر پا بگذارند.
ما فوتبالی‌ها هیچ موقع بدی هم را نخواهیم گفت حتی اگر مشکلی هم داشته باشیم سعی خواهیم کرد بین خودمان این مشکل را حل کنیم. برای مثال، بارها پیش‌آمده که مشاجرات سنگینی با ابراهیم شکوری و میرشاد ماجدی داشته باشیم، اما هیچ‌کس نفهمید.


من به‌عنوان نیما نکیسا التماس می‌کنم از تمام مجامع ذی‌ربط فدراسیون فوتبال یک‌بار بیاید به ما فوتبالی‌هایی که اتفاقاً خودتان ما را بزرگ کرده‌اید؛ یا مربی‌مان بودید یا مدیران ما بودید یا هم‌بازی‌های ما بودید، به ما اعتماد کنید. اگر خدای‌نکرده از پس‌کار برنیامدیم، مجمع فوق‌العاده تشکیل دهید و ما را برکنار کنید. ما هم می‌آییم می‌گوییم معذرت می‌خواهیم و نتوانستیم. 40 سال نتوانستیم ۴ سال هم‌روی آن. اشکالی دارد مگر؟

دیدگاه‌ها