کد خبر : 1678889 | 28 فروردين 1399 ساعت 18:17 | 94.6K بازدید | 2 دیدگاه

رویای کارتونی ژاپنی ها در فوتبال

فوتبالیستها و سوباسا اوزارا روی میز تشریح

فوتبالیست ها شاید تاثیرگذارترین و مهمترین کارتون در مورد فوتبال باشد. مجموعه ای که انقلابی بین کودکان ژاپنی و دیگر نقاط دنیا ایجاد کرد.

فوتبالیستها و سوباسا اوزارا روی میز تشریح

به گزارش "ورزش سه"، کارتون فوتبالیست ها با نام اصلی"کاپیتان سوباسا" سری مشهور کارتون های مانگا از کمپانی شوئیشا بود که برای اولین بار نزدیک به 40 سال پیش در سال 1981 پخش آن اغاز شد و به سرعت توانست به یک کارتون محبوب در ژاپن و سراسر دنیا تبدیل شود. تاثیرگذاری این کارتون روی فوتبال ژاپن و علاقه مندی مردم این کشور به ورزش فوتبال را بسیار بالا می دانند. 

 

یک دهه بعد، فوتبال در ژاپن حرفه ای شد و این کشور مدت هاست که یک پای ثابت در جام های جهانی محسوب می شود.

 

 

[foto de la noticia]

 

 

یوئیچی تاکاهاشی خالق فوتبالیست ها در جدیدترین مصاحبه خود و در مورد ایده ساخت این مجموعه مشهور گفت:« در کودکی من هوادار ورزش بیسبال بودم و شناخت چندانی روی فوتبال نداشتم اما با شروع جام جهانی 1978 و پخش آن در تلویزیون ژاپن بود که علاقه فوق العاده ای به فوتبال پیدا کردم.  با خودم فکر کردم که خوب خواهد شد اگر یک سریال کارتونی در مورد فوتبال خلق کنم و اینکه احتمالا مورد استقبال نیز قرار خواهد گرفت. آنجا بود که همه چیز شروع شد.»

 

سال های ابتدایی دهه 80، فوتبال حرفه ای در ژاپن وجود نداشت و شرایطی مساعدی بر فوتبال ژاپن حاکم نبود و این کشور تنها یک بار در بخش فوتبال المپیک حاضر شده بود ولی با خلق کارتون فوتبالیست ها سوباسا اوزارا توانست ژاپن را با گل خود به قهرمانی جهان نیز برساند.

 

 

1491251

 

 

تاکاهاشی ادامه داد:« هنگام طراحی کارتون به این فکر می کردم که کاش ژاپن تیمی فوتبال قدرتمندی داشته باشد و بتواند به جام جهانی راه یابد تا لذت حضور در این تورنمنت را تجربه کنیم. "توپ دوست من است"، شعار این کارتون بود و به این فکر می کردیم که با انگیزه مثبت و تعهدی بالا می توان به موفیقیت های بزرگ رسید.»

 

سوباسا در طول مجموعه، رقبا و البته دوستان زیادی داشت. مهارت های خاص او در زمین مثل شوت های خاصش به سرعت در میان کودکان و نوجوانان محبوب شد. در شروع مجموعه 120 هزار کودک ژاپنی در مدارش فوتبال بازی می کردند و سال 1988 و با پایان مجموعه این تعداد دو برابر شد.

حالا فوتبال در ژاپن بالاتر از بیسبال و هر ورزش دیگری قرار دارد.

 

 

AS Roma - Alessandro Florenzi scores a bicycle kick against Genoa ...

 

 

تاکاهاشی اما معتقد است که مجموعه ای که او خلق کرد، دلیل اصلی رشد فوتبال نبود:« رشد فوتبال در ژاپن فقط به خاطر من نبود. برای مثال جنگ تایتان ها نیز کارتون مشابهی در مورد بیسبال بود یا اسلم دانک برای بسکتبال. کارتون های مانگا بخش لاینفکی از فرهنگ مردم ژاپن هستند.»

 

یکی از فوتبالیست های مطرح ژاپنی که از کارتون فوتبالیست ها تاثیرگذاری زیادی گرفت، هیدتوشی ناکاتا بود. ستاره ای که زمانی برای آاس رم بازی می کرد و با این تیم فاتح سری آ نیز شد. او در مصاحبه های خود همواره تایید کرده است که یکی از تحسین کنندگان فوتبالیبست ها بوده و این کارتون روی فوتبالیست شدنش اثر مهمی گذاشته است.

 

تاکاهاشی در مورد ناکاتا می گوید:« وقتی ناکاتا در سری آ( با پیراهن پروجا) آن گل برگردان را به ثمر رساند، از خوشحالی منفجر شدم. آنجا بود که کارتون من به واقعیت در فوتبال تبدیل شد و من به بخشی از اهدافم از خلق این کارتون رسیدم. گل ناکاتا و عملکرد او در فوتبال ایتالیا همان چیزی بود که من از خلق فوتبالیست ها می خواستم.»

 

 

1491254

 

 

فوتبالیست ها در دیگر نقاط دنیا نیز تاثیرگذاری فراوانی داشت. زین الدین زیدان و آندرس اینیستا هر دو عاشق تماشای این کارتون بودند و از آن به عنوان یکی از دلایل ورود به دنیای فوتبال یاد کرده اند.

 

داستان به همینجا ختم نمی شود. در آخرین قسمت های مجموعه فوتبالیست ها سوباسا و دوستانش با ژاپن به عنوان قهرمانی المپیک دست یافتند. اتفاقی که می تواند الگویی باشد برای ستاره های جوان ژاپن که سال بعد در المپیک توکیو، آن اتفاق را به واقعیت تبدیل کنند.

 

 

Le footballeur Kylian Mbappé dessiné par Yoichi Takahashi, l ...

 

 

تاکاهاشی معتقد است فوتبال در عصر کنونی تغییر کرده است:« با گذشت زمان فوتبال با ظهور نسل جدیدی از فوتبالیست ها در ژاپن تغییر کرده است. بازیکنانی مثل تاکه فوسا کوبو(عضو رئال مادرید) یا تاکوهیر ناکای که در آکادمی های بارسا و رئال مادرید فوتبال خود را شروع کرده اند و خارج از ژاپن در حال پیشرفت هستند. کودکان حالا می توانند در همه جای دنیا و جایی که دوست داشته باشند، فوتبال خود را شروع کنند. این چیزی بود که من در مجموعه فوتبالیست ها ترسیم نکرده بودم اما دنیای فوتبالیست ها بسیار شبیه به دنیا واقعی فوتبال است.

 

قدرت تخیل ترسیم شده در فوتبالیست ها، همچنان زمینه برای خلق موقعیت ها و توانایی های جدید را باز گذاشته است.

دیدگاه‌ها