کد خبر : 1679542 | 01 اردیبهشت 1399 ساعت 16:20 | 11.8K بازدید | 0 دیدگاه

مایکل جردن چگونه میلیاردر شد

ثروتمندترین ورزشکار تاریخ کیست؟

جردن در روزهای بازی‌اش برای شبکه‌های تلویزیونی حکم طلا را داشت. او در چهار فینال NBA که بیشترین تماشاگر تاریخ را داشت، حاضر بود، تعداد بینندگان در هر بازی در سال 98 به 29 میلیون نفر می‌رسید.

ثروتمندترین ورزشکار تاریخ کیست؟

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایران ورزشی ، وقتی برای دومین بازنشستگی از شیکاگو بولز رفت، میزان تماشاگران 45 درصد سقوط کرد. در دو دهه بعد آمار فینال حتی به این نزدیک هم نشد؛ پرتماشاگرترین فینال‌ها در سال‌های 2016 و 2017 بین گلدن استیت وریرز و کلیولند کاوالیرز بود که 20 میلیون بیننده را جذب کرد. این روزها که ورزش تعطیل است، جردن دوباره برگشته. سریال مستند «رقص آخر» که درباره فصل آخر جردن در بولز است، از یکشنبه شب شروع می‌شود و تا 28 اردیبهشت ادامه پیدا می‌کند. قرار بود این مستند اوایل تیر پخش شود اما ESPN  به دلیل کمبود برنامه ناشی از شیوع ویروس کرونا و درخواست مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی پخش آن را جلو انداخته. این اشتیاق و علاقه یک بار دیگر عشق مردم به این ستاره 57 ساله را نشان داد که در سال 2009 به انجمن مشاهیر وارد شد و البته به عنوان ثروتمندترین ورزشکار تاریخ شناخته می‌شود. «فوربز» به اسرار تجارت «مایکل جردن بودن» پرداخته است:


 ثروت خالص


در حالی که بیشتر میلیاردرها در 12 ماه گذشته از پولشان کم شده، ثروت خالص جردن 300 میلیون دلار افزایش داشته به دلیل افزایش ارزش شارلوت هورنتس که 70 درصد مالکیتش به او تعلق دارد و همچنین 145 میلیون دلار درآمدش که بیشتر از طریق نایکی است. حالا ارزش سهام او در هورنتس 940 میلیون دلار است. در شماره قبلی مجله فوربز در فهرست ثروتمندترین‌های جهان، جردن با ثروت تقریبی 1/2 میلیارد دلار نفر هزار و یکم بود. نفر بعدی در میان ورزشکاران، تایگر وودز با 800 میلیون دلار است.


 دستمزد بازی


در مجموع، جردن برای 13 فصل بازی در شیکاگو بولز و دو سال همراهی واشنگتن ویزاردز 94 میلیون دلار گرفت به اضافه 4 میلیون دلاری که بولز به او پرداخت تا در فصل 1994-1993 در لیگ رده پایین بیسبال بازی کند. برای روشن شدن موضوع باید گفت نخستین قرارداد جردن در سال 1984 برای چهار سال بازی 8/2 میلیون دلار بود که با در نظر گرفتن تورم 7 میلیون دلار یا 75/1 میلیون دلار برای هر سال می‌شود. زایون ویلیامسون، استعداد اول سال 2019، برای نخستین قرارداد چهار ساله‌اش 44 میلیون دلار می‌گیرد. جردن در دوازدهمین فصل حضورش در NBA  در حالی که چهار قهرمانی لیگ و چهار عنوان باارزش‌ترین بازیکن فصل را داشت، با 1/30میلیون دلار بیشترین دستمزد NBA  را به خود اختصاص داد که سال بعد به 1/33 میلیون دلار رسید قبل از اینکه در سال 1998 بازنشسته شود. 16 سال طول کشید تا یک بازیکن دیگر NBA  یعنی کوبی برایانت به 30 میلیون دلار دستمزد برسد به خاطر سقفی که در سال 1999 برای دستمزد در نظر گرفتند. جردن در سال 2001 به زمین بسکتبال برگشت و در حالی که بخشی از سهام ویزاردز را در اختیار داشت برای این تیم بازی کرد اما دستمزد یک میلیون دلاری سالانه‌اش را به قربانیان حملات 11 سپتامبر هدیه داد.

 

1491928


 درآمدهای جانبی


NBA  جردن را مشهور کرد اما اسپانسرهایش او را پولدار کردند. در طول نزدیک به چهار دهه از برندهایی مثل نایکی، کوکاکولا، مک­دونالد، ویتیز، شورلت و دیگران 7/1 میلیارد دلار دریافت کرد البته قبل از کسر مالیات.


 نایکی


نایکی همیشه بزرگترین حامی جردن بوده. نخستین قرارداد پنج ساله نایکی با او در سال 1984 به ارزش 500 هزار دلار بود که به ارزش دلار امروز 2/1 میلیون دلار می‌شود. بر اساس برآورد فوربز، آخرین دریافتی او از این کمپانی در سال گذشته 130 میلیون دلار بوده که چهار برابر لبران جیمز است؛ نفر دوم NBA  در قرارداد با یک کمپانی کفش.


نایکی برند جردن را تا آنجا پیشرفت داد که در سال مالی منتهی به اردیبهشت گذشته درآمد جهانی‌اش 1/3 میلیارد دلار بود و نسبت به سال قبلش 10 درصد افزایش داشت. حتی با وجود شیوع ویروس کرونا فروش امسال احتمالاً بهتر هم خواهد بود. این کمپانی اعلام کرده نخستین بار در یک فصل سال به فروش میلیارد دلاری رسیده و جردن را به عنوان عامل مهمی در فروش دانسته است. سهم نایکی در بازار کفش بازیکنان NBA  در سال 2019 بالغ بر 86 درصد بود.


 هورنتس


قرار بود جردن بعد از بازنشستگی مدیر اجرایی و مالک ویزاردز باشد اما آبه پولین مالک وقت باشگاه اجازه نداد. سه سال بعد سهام اندکی در شارلوت بابکتس خرید که بعد از آن نامش به هورنتس تغییر پیدا کرد. در سال 2010 با 175 میلیون دلار سهامدار عمده باشگاه شد که بخش اعظم این پول صرف بدهی‌ها شد، بعد سهام خود را به 90 درصد افزایش داد. سرمایه‌گذاری او درست به موقع انجام شد چون ارزش تیم به سه دلیل بالا رفت: اول توافق جمعی برای کاهش سهم بازیکنان از درآمدها از 57 درصد به 50 درصد در سال 2011. دوم بمب بالمر، خریداری لس‌آنجلس کلیپرز توسط مدیر اجرایی سابق مایکرو سافت، استیو بالمر به ارزش 2 میلیارد دلار در سال 2014 که سه برابر رکورد قبلی خریداری تیم‌های NBA  بود و سوم قرارداد تلویزیونی با ESPN و TNT. جردن شهریور گذشته 20 درصد از سهام خود را به یک و نیم میلیارد دلار فروخت.

 

1491929


 سرمایه‌گذاری‌ها


در حالی که هورنتس با فاصله بزرگترین سرمایه‌گذاری جردن محسوب می‌شود، او در اسپورت رادار، شرکت سوئیسی فراهم‌کننده اطلاعات ورزشی، برند هدفون موزیک، گیگ استار، شرکت محصولات الکترونیکی مستقر در سانفرانسیسکو و اکسیوماتیک که اخیراً ارزشش برابر 320 میلیون دلار برآورد شد، به همراه دیگر ستاره سابق NBA، مجیک جانسون سرمایه‌گذاری کرده است. علاوه بر سرمایه‌گذاری‌های دیگر، جردن در سال 2017 به گروه سرمایه‌گذاری که تیم حاضر در لیگ بیسبال آمریکا، میامی مارلینز را خرید، پیوست. درک جتر، دوست قدیمی جردن، مدیر اجرایی باشگاه است و 4 درصد سهام آن را در اختیار دارد در حالی که جردن یک درصد دارد. او همچنین عاملیت توزیع اتومبیل را دارد و در مجموعه رستوران‌های کرنراستون سهامدار است.


 شیکاگو بولز


جردن نه تنها برای حساب بانکی خودش جادو می‌کند، دیگران را نیز راه انداخته. در سال 1985 یک سال بعد از ورود جردن به بولز، جری رینسدورف سرپرست گروه سرمایه‌گذاری بود که برای خرید بولز 16 میلیون دلار داد. آن سال چهار تیم فروخته شدند از جمله میلواکی باکس، دنور و یوتا که بولز ارزان‌ترین آنها بود. در زمان رفتن جردن در سال 1998، بولز باارزش‌ترین تیم NBA  شد و اگرچه از آن موقع تنها یک بار به فینال کنفرانس شرق رسیده اما افزایش ارزشش ادامه داشته و به چهارمین تیم باارزش لیگ با قیمت 2/3 میلیارد دلار تبدیل شده یعنی 200 برابر چیزی که رینسدورف و رفقایش برای تیم پرداختند.


 خیریه


تمام سهم جردن از درآمدهای «رقص آخر» صرف امور خیریه می‌شود از جمله در گروه غیرانتفاعی «دوستان بچه‌ها» که در شارلوت و شیکاگو فعالیت دارند. جردن هم مثل بقیه مالکان باشگاه‌ها در NBA  موافقت کرد به کارکنان استادیوم‌ها که در جریان تعطیلی لیگ به خاطر شیوع کرونا بیکار شده‌اند، پول پرداخت شود. او چک‌های هفت رقمی برای کمک به توفان باهاماس و کارولینا اهدا کرده و در بنیاد «یک آرزو کن» که سه دهه است صدها آرزو را از نیازمندان برآورده کرده، فعال است. یکی از دو کلینیک بهداشتی خانوادگی مایکل جردن در شارلوت در آبان گذشته افتتاح شده که جردن برای آن هفت میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده. این کلینیک در جریان شیوع کرونا به عنوان مرکز ارزیابی بیماران با علائم تنفسی فعالیت می‌کند.

 

1491930

 

منبع: فوربز

دیدگاه‌ها