کد خبر : 1681332 | 11 اردیبهشت 1399 ساعت 14:00 | 35.9K بازدید | 1 دیدگاه

کریمی:کفاشیان در فوتبال مثل من در داروخانه

پیشنهاد 13 میلیون دلاری آقا فیروز به فدراسیون فوتبال

فیروز کریمی می گوید مسئولان ورزش کشور می توانند با هزینه ای 13 میلیون دلاری فوتبال را نجات دهند.

 پیشنهاد 13 میلیون دلاری آقا فیروز به فدراسیون فوتبال

به گزارش "ورزش سه"، اگرچه حالا نزدیک به 20 سال از آخرین قهرمانی فیروز کریمی با پاس در رقابت های آسیایی سپری شده و بارها نام این مسابقات و شکل بازی ها تغییر کرده، اما هنوز هیچ کس نتوانسته بار دیگر افتخاری که این مربی در بهمن ماه سال 1371 برای فوتبال ایران کسب کرد و در فینال آسیا، الشباب عربستان را با تک گل محسن گروسی شکست داد، تکرار کند. 

 

با فیروز کریمی که از مربیان خوش صحبت و خوش کلام به حساب می آید، گفتگویی در رابطه با آخرین قهرمانی یک تیم ایرانی داشتیم؛ گفتگویی که از چگونگی قهرمان پاس شروع شد و با انتقاد از مسئولان ورزش ایران که امکانات خوبی برای ادامه موفقیت ها فراهم نکرده اند، ادامه یافت و در پایان پیشنهاد جالب توجهی نیز برای مقابله با کرونا و نحوه شروع رقابت های فصل آینده مطرح شد.

 

گفتگوی ما با فیروز کریمی را در ادامه می خوانید.

 

آقای کریمی شما هنوز آخرین مربی‌ هستید که قهرمان آسیا شده اید. کمی ما را به آن سال ها ببرید و فضایی که منجر به قهرمانی پاس شد...

 

فیروز کریمی- « مسابقات برون مرزی و مسابقات بین المللی چه در سطح آسیا و چه در سطح جهان همیشه ویژگی های خاص خودش را دارد و با مسابقات داخلی متفاوت است. به هر حال نماینده یک کشور بودن با نماینده یک استان بودن فرق دارد. به عنوان مثال استقلال و پرسپولیس نماینده تهران هستند و مثلا صنعت نفت نماینده آبادان است. بحث برون مرزی حضور داشتن به عنوان نماینده کشور است و حساسیت کار چندین برابر می شود. ما برای قهرمانی آسیا، از سال قبلش که با پاس در لیگ قهرمان شدیم، استارت زدیم. از بد حادثه بعد از قهرمانی ما چند نفر از بازیکنان کلیدی ما مثل استیلی، خاکپور، عابدیان، کلهر و .. رفتند ولی چون شاکله کار هماهنگ بود، توانسیتم جبران کنیم و بازیکنان ذخیره را جایگزین آنها کردیم.» 

 

شافعی را جای استیلی آوردیم و پدیده مسابقات شد 


در ادامه فیروز کریمی به جدایی حمید استیلی و نقش تاثیرگذار او در تیم اشاره کرد و افزود:« به عنوان مثال حمید استیلی هافبک تاثیرگذار ما جدا شد و ما با محمود شافعی 17 ساله جای او را پر کردیم. البته در ابتدا مهدی تارتار جای او را گرفت، ولی بعد از اینکه مچ مهدی تارتار شکست، مجبور شدیم از محمود شافعی استفاده کنیم که اتفاقا پدیده مسابقات هم شد.» 

 

رسیدن به نیمه نهایی هیچ فایده ای ندارد 


سرمربی سابق پاس تهران در رابطه با نحوه قهرمانی حرف هایش را از سر گرفت و گفت:« در مرحله حذفی در بازی رفت ابتدا 3-2 مسابقه با العربی در قطر را باختیم ولی در بازی برگشت با دو گل از مدیر روستا و اکبر یوسفی این تیم را شکست دادیم. در مسابقه نیمه نهایی که به نظرم حساس ترین مسابقه ما بود، یومیوری ژاپن را با نتیجه 2 بر 1 بردیم. واقعا باختن در نیمه نهایی اصلا فایده ای ندارد و اگر به فینال برسید و حتی بازنده هم باشید، باز هم یک عنوان نائب قهرمانی نصیبتان می شود که افتخار بزرگی است. خوشبختانه در فینال هم تیم تا دندان مسلح الشباب عربستان را با تک گل محسن گروسی شکست دادیم و قهرمان آسیا شدیم.» 

 

.در آن زمان آیا سطح مربیان ایرانی بالاتر بود یا موضوعات دیگری در این قهرمانی مطرح است؟


فیروز کریمی- « بحث سطح فنی مربیان یک بحث است و یک بحث هم بحث تداوم تیم ها است. من شخصا در عالم مربیگری نوآوری کردم؛ بحث حرمت لباس باشگاهی هم بود و در آن زمان خیلی بحث مادی مطرح نبود؛ بنابراین تعصب حرف اول و آخر را می زد. در سالی که قهرمان شدیم، قهرمان شدیم ماکار آقاجانیان، حکیم زاده، گروسی، اکبر یوسفی، غلامپور، ناصر قصاب، رضا امری، رضا رضایی منش و خیلی بازیکن با استعداد و خوب دیگر داشتیم که همه دنبال جذب آنها بودند. یک سری هم که قبل رفته بودند ولی نکته مهمی که وجود دارد، این است که من 5 سال مربی پاس بودم. سال اول با پاس در لیگ استانی سوم شدیم و بعد لیگ سراسری تشکیل شد. سال سوم و چهارم قهرمان شدیم و سال پنجم قهرمان آسیا شدیم. در واقع یک برنامه میان مدت داشتیم و طبیعی است که برنامه ریزی درست به موفقیت منجر می شود.»

 

1493741

 

برای کسب موفقیت باید هماهنگ بود و اسکلت تیم را حفظ کرد 


کریمی حرف هایش را از سر گرفت و اینطور ادامه داد:« یک موضوع را به لحاظ فنی می گویم و خیلی چیزها در آن نهفته است. اگر یک تیم بخواهد در حین بازی آفساید گیری کند، باید حداقل آن بازیکنان سه سال کار کرده باشند، که مثلا چه کسی خالی کند و چه کسی پوشش بدهد و .... این یعنی باید بازیکنان با هم هماهنگ باشند. الان ولی یک بازیکن یا مربی 2 سال هم در تیم نمی ماند و ایجاد هماهنگی کار ساده ای در این شرایط نخواهد بود. به عنوان مثال اگر پرسپولیس الان شرایط خوبی دارد و در حال تکرار قهرمانی است، به خاطر این است که بازیکنان اصلی تیم حفظ شده اند. اگر تیم هماهنگ باشد، حتی جدایی چند بازیکن اصلی هم نمی تواند به ساختار تیم ضربه بزند. مثلا در زمان ما استیلی، عابدیان، کلهر و خاکپور از تیم ما جدا شدند ولی مشکلی ایجاد نشد و با بازیکنان ذخیره جای آنها را پر کردیم و از سوی دیگر اسکلت اصلی تیم حفظ شده بود.» 

 

*چرا فوتبال ما سال ها است که نمی تواند در آسیا قهرمان شود؟


فیروز کریمی- « یکی  از دلایل همین است که در بالا به آن اشاره کردم؛ یعنی نداشتن برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت و حفظ نکردن اسکلت اصلی تیم. یکی از دلایل دیگر پیشرفت کشورها در قالب سرمایه گذاری مناسب است. ما هم پیشرفت کرده ایم ولی پیشرفت ما نامحسوس بوده ولی آنها محسوس رشد کرده اند. یکی از دلایل عدم سرمایه گذاری، هم به لحاظ سخت افزاری و هم به لحاظ مالی در لیگ خودمان است. ما هنوز درگیر پرونده های مالی 10 سال قبل هستیم. هر کسی را می بینیم می گوید من 10 سال است که از فلان تیم طلبکارم. وگرنه جوانان ما همان جوانان هستند. من همان مربی هستم که تیمم در 36 سالگی قهرمان آسیا شد. جز اینکه مطالع و تجربه ام بیشتر شده، چه اتفاقی افتاده؟! البته امکانات باشگاه پاس هم متعادل بود. دو زمین داشتیم. آن زمان امکانات کم بود ولی همه به یک میزان داشتند. الان هنوز تیم های مطرح ما درگیر این موضوعات هستند. استقلال یکی از محبوب ترین تیم های آسیا فاقد زمین تمرین است ! پرسپولیس هر روز از این طرف به آن طرف می رود ! با این شرایط هر سال فاصله ما با تیم های دیگر بیشتر خواهد شد و حتی حضور در مرحله یک چهارم نهایی هم برای ما آرزو خواهد شد.» 

 

*شما آخرین مربی ایرانی قهرمان آسیا هستید. به نظر  ما چند سال دیگر باید منتظر بمانیم تا رکورد شما شکسته شود و دوباره قهرمان آسیا باشیم؟ 


ببینید یک روزی یکی از بچه ها سوال خوبی کرد و گفت آقا فیروز شما واقعا دوست دارید یک تیم دیگر قهرمان آسیا شود؟ گفت اینطوری رکورد شما شکسته می شود. من گفتم کسی رکورد من را نمی زند. من بعد از قهرمانی با پاس در کنار استقلال قرار گرفتم. در کنار منصورخان پورحیدری و رایکوف قرار گرفتم. خدا رحمتشان کند. مگر منصور خان پورحیدری از یادها رفته؟ منصور خان پورحیدری قهرمان آسیا شده و برای همیشه خواهد بود. آرزوی من این است که همیشه تیم های ایرانی با حداکثر ممکن در مسابقات آسیایی حضور داشته باشند. اسم من هم هیچ وقت پاک نمی شود، همانطور که اسم پورحیدریِ بزرگ پاک شدنی نیست.»  


تا ساختار درست نشود، راهی برای رستگاری نیست 


کریمی سپس در واکنش به اینکه چقدر دیگر باید در انتظار بمانیم تا یک تیم ایرانی قهرمان شود، اضافه کرد:« ببینید من پیشگو نیستم و نمی توانم زمان دقیقی بگویم ولی ما تا شرایط را درست نکنیم، اوضاع هم درست نمی شود. دلایل را هم که در بالا اشاره کردم. در واقع تا ساختار درست نشود، راه رستگاری هموار نیست.

 

کفاشیان در فدراسیون؛ مثل اینکه من دارو فروش بشوم 


فیروز کریمی در ادامه بخشی از موفقیتش در قهرمانی با پاس را به ساختار فدراسیون وقت و افرادی نسبت داد کهه آن زمان در این سازمان پست های مهم را در اختیار داشتند و با انتقاد شدید از شرایط این روزهای فدراسیون فوتبال بیان کرد:« در آن زمان رئیس فدراسیون آقای نوآموز بود؛ بازیکن سابق تیم ملی و تیم های پاس و استقلال. دبیر فدراسیون آقای مصطفوی بود. یعنی دو فرد که تحصیلات عالیه داشتند و در سطح بالا بازی کرده بودند. الان شما خودتان مقایسه کنید. الان شما آقای نوآموز را با آقای کفاشیان مقایسه کنید. البته قدیمی ها می دانند که قهرمان دو و میدانی بوده ولی چه انتظاری می شود از آقای کفاشیان داشت، مثل اینکه من را بگذارند رئیس داروخانه و بگویند دارو بفروش ! ».

 

1329879

 

*نظرتان در مورد شرایط این روزهای فدراسیون فوتبال چیست؟


فیروز کریمی- « این شرایط اسف بار است؛ فدراسیون نه دبیر دارد و نه رئیس. چه کسی آقای نبی را انتخاب کرده است؟ آقای دکتر علیرضا اسدی برداشته شد و به یکباره جای او را به یک جوان دادند. ابراهیم (شکوری) خیلی زحمت کشید ولی آقای اسدی سابقه مدیریت زیادی داشت و خودش هم از جنس فوتبال بود. حالا هم آقای نبی آمده اند. فدراسیونی که رئیس ندارد، چطور دبیر انتخاب می کند؟ چه کسی خودش در فدراسیون جایش ثابت است که انتخاب هم می کند؟! با این شرایط رستگاری وجود نخواهد داشت.» 

 

این راه به تاکستان نیست و به قبرستان است ! 


او ادامه داد:« این شرایط را در هیچ رشته ای در هیچ جای دنیا تجربه نکرده ایم. این ها را در هیچ جایی نمی بینید. من به عنوان پیشکسوت وظیفه دارم که این چیزها را بگویم و شما هم وظیفه دارید که بنویسید تا مردم بدانند؛ این راه به تاکستان نیست و به قبرستان است ! باید بنشینند و یک فکر اساسی بکنند. مسئولان فوتبال در ایران می توانند خوشحال باشند که اگر کرونا به همه جای دنیا ضربه زد، ولی حداقل به داد فوتبال ما رسید !  حالا ورزش های دیگر را نمی دانم. همینجا در صحبت هایم می خواهم آرزوی سلامتی بکنم برای تمام مبتلایان این ویروس منحوس. یک تشکر ویژه از سوی جامعه فوتبالی ها از کادر پزشکی دارم که مدیون آنها هستیم و آرزو می کنم کسی به این ویروس مبتلا نشود و همچنین طلب غفران و مغفرت دارم برای تمام کسانی که بی گناه و بدون هیچ تقصیر و جرمی از جمع ما رفتند.» 

 

*پیشنهاد شما برای مشخص شدن وضعیت لیگ در این شرایط بحرانی چه چیزی است؟


فیروز کریمی- « من یکبار پیشنها دادم و به مسئولان گفته ام؛ باید نقطه سر خط، فصل 98 از نو شروع شود. این شرایط پنج، شش تیم را ناراضی می کند ولی چاره ای نیست. من خودم هم بحث قهرمانی و صعود را می دانم و شرایط آنها را درک می کنم. در مقابل اما چندین هزار تیم راضی هستند. الان اگر به خود من بگویند یکی از عزیزان من قرار است در ادامه مسابقات و در حضور استادیوم و تمرینات از دست برود، اصل راضی نیستم که در کل ایران و کل دنیا فوتبال برگزار شود. الان جان ها در آستانه خطر است. فصل باید دوباره شروع شود.» 

 

13 میلیون دلار برای فصل بعد بدهید؛ فکر کنید ویلموتس برگشته ! 


فیروز کریمی در پایان حرف هایش پیشنهادی را خطاب به مسئولان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش برای برگزاری بهتر مسابقات در فصل آینده مطرح کرد و تاکید کرد:« در مورد قرادادها فدراسیون بیاید بگوید تا جایی که گرفته اید، کافی است و تا همان مسابقاتی که برگزار شده را ملاک قرار بدهند. از سوی دیگر برای فصل بعدی مسابقات؛ وزارت ورزش به تیم های لیگ برتری 8 میلیارد، به تیم های لیگ یکی 4 میلیارد، به تیم های لیگ یکی 2 میلیارد و به تیم های لیگ سومی 1 میلیارد کمک کند تا بتوانند در فصل جدید ادامه بدهند. من حساب کرده ام؛ می شود چیزی حدود 13 میلیون دلار. ورزش ما برای شادی و قلب کل ملت است. فوتبال یک بحث فراگیر در سطح کشور است و زن و مرد و پیر و جوان به فوتبال علاقه دارند و می ارزد برای خوشی دل مردم 13 میلیون دلار هزینه شود. اصلا فکر کنند یک قرارداد ترکمنچای دیگر می خواهند با ویلموتس ببندند. فکر کنند یک ویلموتس دیگر آمده و قرارداد او را به مردمی بدهند که عاشق فوتبال هستند. 13 میلیون دلار اصلا پول نیست برای این ملت بزرگ.»

دیدگاه‌ها