کد خبر : 1681506 | 14 اردیبهشت 1399 ساعت 11:26 | 20.9K بازدید | 1 دیدگاه

فریم‌هایی خاطره‌ساز برای استقلالی‌ها

هفت و هشت استقلال برای کامیابی فرهاد مقابل شیث در دربی 69

فرهاد مجیدی بیشتر محبوبیت خود را مدیون نمایش فوق العاده‌اش برابر پرسپولیس و گلزنی سریالی به این تیم است.

هفت و هشت استقلال برای کامیابی فرهاد مقابل شیث در دربی 69 

به گزارش "ورزش سه"، در ادامه خاطره‌نگاری از دربی‌ها اینبار به سراغ دیدار دیگری از آرشیو امیرحسین خیرخواه رفته‌ایم که سرنوشت متفاوتی برای کاپیتان‌های دو تیم داشت.


دربی 69 یکی از خاطره‌انگیزترین دیدارها برای آبی‌ها محسوب می‌شود؛ پایان 5 سال حسرت برای پیروزی مقابل پرسپولیس در دیداری که پرویز مظلومی روی نیمکت آنها حضور داشت و علی دایی نیز به دنبال یک کامیابی بزرگ از این جدال بود.


دیداری که علیرغم حملات خطرناک دو تیم تا دقیقه 90 بی‌نتیجه بود و در حالیکه هواداران آبی‌ خود را برای یک تساوی دیگر و حسرت پیروزی آماده خروج از استادیوم می‌کردم، مهندس شماره هشت استقلال با پاسی دیدنی فرهاد مجیدی را در خط طولی صاحب موقعیت فرار کرد تا او با پیش‌روی و ضربه نهایی خود، ضمن دستیابی استقلال به گل پیروزی آنها را صاحب شعارها و ترول‌های جذابی علیه پرسپولیس کند. 
شاید همه اتفاقات این بازی با یادآوری شعار معروف هواداران استقلال علیه شیث رضایی و تلاش بی‌نتیجه او برای متوقف کردن فرهاد مجیدی مربوط شود اما همین دیدار هم سال‌ها بعد با حاشیه بزرگی همراه شد و کمک داور آن با یک اعتراف بزرگ آن را تحت شعاع قرار داد؛ محمد نوری، ستاره آن روزهای خط میانی پرسپولیس با گل خود موفق شد پرسپولیس را پیش بیندازد اما شادی گلش خیلی زود در نزدیکی خط کرنر با دیدن پرچم کمک داور نیمه کاره ماند. اعتراض نوری و هم‌تیمی‌ها به این مساله نتیجه‌ای در پی نداشت تا در نهایت فردای آن روز روزنامه ارگانی باشگاه استقلال دست به اقدامی عجیب زده و با دستکاری صحنه مشکوک نوری را کاملا در آفساید نشان دهد! هرچند تصاویر تلویزیونی کاملا از اشتباه کمک داور خبر می‌داد.

 

 

محمد محمدی، دروازه‌بان سابق پرسپولیس در اولین دربی خود مقابل تیم سابق در نقش یاغی ظاهر شده بود و البته برخلاف دیگر بازیکنان موردتوجه آن دوران این انتقال چندان با هجمه تندی همراه نشد.

 

 

 

اگر محمد نوری هم در این قاب حضور داشت تمامی اتفاقات بازی دربی 69 در آن خلاصه می‌شد؛ گل فرهاد مجیدی و اشتباهات داوری و رد گل صحیح پرسپولیس و شیث رضایی که قربانی بزرگ این بازی لقب گرفته بود و شعار تندی علیه‌اش ساخته شد.

 

 

 

این همان صحنه مورد بحث پرسپولیسی‌هاست؛ نوری بدشانس‌ترین بازیکن دربی بود که یک بار پنالتی‌اش گل نشد و یک بار هم گل صحیح او با اشتباه کمک داور آفساید اعلام شد و مسعود مرادی در نزدیک‌ترین حالت ممکن به صحنه گل او را از شادی گل محروم کرد.

 

 

 

فرهاد مجیدی، ستاره آن روزهای استقلال کاملا غیرقابل مهار به نظر می‌رسید و دفاع منطقه‌ای برای از کار انداختن او توسط مدافعان سرخ با حضور مجتبی شیری، حسین بادامکی و البته شیث رضایی صورت می‌گرفت اما او بالاخره زهر خود را به سرخ‌ها ریخت.

 

 

 

 

گل دقیقه 6 پرسپولیس و محمد نوری اینچنین توسط کمک داور رد شد. مرتضی کریمی هرچند بعدها به اشتباه خود اعتراف کرد اما این اعتراض توسط فشنگچی، نوری و مرحوم هادی نوروزی برای دستیابی به حق‌شان ناکام ماند و آنها دست خالی به بازی برگشتند.

 

 

 

علیرضا محمد، دفاع راست آن روزهای پرسپولیس بود که با شکل خاص دویدن خود سوژه جالبی محسوب می‌شد. میداوودی نیز در قامت ستاره آبی‌ها رقابت خاصی برای گلزنی به پرسپولیس با این مدافع داشت که البته بی نتیجه ماند.

 

 

 

اعتراض به داور و بی توجهی به جریان بازی از گذشته تاکنون همراه فوتبال ایران بوده است. فشنگچی را ببینید که چطور به دنبال اعتراض است در حالیکه برهانی عزم دروازه سرخ‌ها را کرده است.

 

 

 

صحنه خاص در محوطه جریمه پرسپولیس و با حضور مجیدی و امیرحسین صادقی علیه مدافعان سرخ که اجازه خودنمایی در این بازی حداقل از مسیر هوایی را به آبی‌پوشان نمی‌دادند.

 

 

 

پرویز مظلومی با کادرفنی‌اش اینچنین در دقیقه 90 با گل کاپیتان فرهاد به هوا پریدند. سیبیل پرویز و مدل موی او در آن روزها سوژه جالبی برای عکاسان محسوب می‌شد و در ابتدای بازی نیز تمام فریم‌ها به این موضوع اختصاص داده شده بود. از همین جا بود که پرویز مظلومی مشت‌های گره خود را برای بردهای پیاپی برابر پرسپولیس دنبال کرد و البته در آخرین تقابل خود شکست تلخی را تجربه کرد.

 

 

 

علی دایی تیم عجیبی را گردهم آورده بود. تیمی با حضور حقیقی درون دروازه و شیث به عنوان کاپیتان. دو بازیکنی که در مقطعی تاریخی اختلاف‌نظرهای بزرگی با یکدیگر داشتند. گل فرهاد مجیدی به علیرضا حقیقی که گلر خوش قد و قامتی درون دروازه پرسپولیس بود، ترول فوتبالی علیه این دروازه‌بان شکل داد.

 

 

 

شیث رضایی با تمام حواشی عجیب و غریب خود در این دربی هم بازوبند کاپیتانی را در اختیار داشت و مامور اصلی مهار فرهاد مجیدی محسوب می‌شد و شاید یک غفلت چند ثانیه‌ای آینده فوتبالی او را تغییر داد. شیث که البته برخلاف گمانه زنی و شایعات آن زمان مدعی بود که برای تمرکز کامل روی فوتبال شخصا تصمیم به کچل کردن موهایش گرفته، در این بازی چهره ویژه دربی محسوب می‌‎شد.

 

 

 

 

 

و این هم فریم پایانی این دیدار جنجالی و خاطره‌انگیز برای آبی و قرمزها؛ فرار پایانی فرهاد مجیدی با پاس دیدنی مجتبی جباری و تعقیب بی نتیجه شیث رضایی و گل استقلال. شیث مبهوت در میانه محوطه جریمه و عصبانیت غیرقابل فروکش علی دایی و مجیدی شادمان از رستگاری آبی‌ها.

 

دیدگاه‌ها