کد خبر : 1683112 | 22 اردیبهشت 1399 ساعت 00:52 | 28.8K بازدید | 0 دیدگاه

بزرگداشتی برای فرانک سو

چرا یک بازیکن روی لوگوی گوگل رفت؟

فرانک سو بازیکن سابق تیم استوک‌سیتی و لستر، یکی از اسطوره‌های فراموش‌شده فوتبال انگلیس است اما او هنوز هم تنها بازیکن دارای رگ و ریشه آسیای شرقی است که برای تیم ملی انگلیس بازی کرده است.

چرا یک بازیکن روی لوگوی گوگل رفت؟

به گزارش ورزش سه و به نقل از ایران ورزشی ، این هفته، «گوگل دودل» (لوگوی گوگل که هر روز برای بزرگداشت یک اتفاق یا چهره خاص، تغییر می‌کند) تجلیلی از این فوتبالیست پیشکسوت بود. سو سال 1991 در سن 76 سالگی در گذشت و امروزه خیلی‌ها داستان او را به دست فراموشی سپرده‌اند. با این حال کسی نمی‌تواند منکر این موضوع شود که فرانک سو چهره‌ای برجسته در داستان فوتبال انگلیس بود.
او در زمان جنگ جهانی دوم، همان زمانی که در کارخانه تایرسازی میشلن کار می‌کرد، به اولین غیر سفیدپوستی تبدیل شد که برای تیم ملی انگلیس بازی کرده است. او بعدها به استخدام نیروی هوایی انگلیس درآمد و کاپیتان تیم فوتبال آنها شد.


تا به امروز سو همچنان تنها بازیکن دارای رگ و ریشه آسیای شرقی است که برای تیم ملی بزرگسالان انگلیس بازی کرده. اولین بازی او برای سه‌شیر سال 1942 ثبت شد، 36 سال قبل از آنکه یک رنگین پوست دیگر به نام ویو اندرسون به اولین بازیکن سیاه‌پوست تاریخ تیم ملی انگلیس تبدیل شود.


سو سال 1914 در شهر باکستون در منطقه دربی‌شایر انگلیس متولد شد و در شهر لیورپول رشد کرد. پدرش، اور کونگ سو یک ملوان چینی بود که در مرسی‌ساید اقامت داشت و مادرش بئاترس ویتام که در شهر منچستر زندگی می‌کرد. سو برای چند تیم باشگاهی کوچک محلی در شهر دوران کودکی‌اش بازی کرد و در نهایت مورد توجه هر دو باشگاه مرسی‌سایدی اورتون و لیورپول قرار گرفت اما او سال 1933 ترجیح داد که به تیم استوک‌سیتی ملحق شود. در تاریخ 4 نوامبر همان سال او به اولین بازیکن دارای رگ و ریشه چینی تبدیل شد که در لیگ فوتبال انگلیس بازی می‌کند هرچند که تیمش در آن بازی خارج از خانه مقابل میدلزبورد با شکست 6 بر یک میدان را ترک کرد. با این حال سو آنقدر خوب بازی کرد که جایگاهش را در ترکیب اصلی تیم حفظ کند. در فصول بعد، سو به بازیکنی ثابت در ترکیب اصلی استوک تبدیل شد و بازی در کنار اسطوره‌هایی مانند استنلی متیوس را تجربه و بیش از 200 بازی در این تیم انجام داد تا اینکه مسابقات فوتبال در سال 1939 به دلیل آغاز جنگ جهانی متوقف شد.

 

1495630


 او اما در زمان جنگ هم توانست به بازی‌هایش ادامه دهد و آن زمانی بود که او در شرکت تایرسازی میشلن کار می‌کرد اما وقتی که به استخدام نیروی هوایی درآمد، مدت زمان بیشتری از باشگاهش دور بود. در نهایت در ابتدای سال 1945، سو به خاطر بروز یکسری اختلافات میان او و سرمربی باب نک‌گروری تقاضای خود برای جدایی از تیم را ارائه کرد. او معتقد بود که در پستی غیر تخصصی از او استفاده می‌شود. سو در نهایت به تیم لسترسیتی پیوست و سرمربی وقت تیم، تام ماتر بازوبند کاپیتانی را به او داد. ماتر همان مربی بود که در استوک از مدیران باشگاه خواست سو را جذب کنند اما «روباه‌ها» در فصل 46-1945 مشکلاتی داشتند و به همین دلیل سو بعد از تنها یک فصل حضور در این تیم آن را ترک کرد و قبل از بازنشستگی‌اش در سال 1950 بازی در تیم‌های لوتون و چمزفورد را هم تجربه کرد.


دوران مربیگری سو هم او را به مکان‌های مختلفی برد. او هدایت تیم‌هایی مانند اسکانتورپ و جورگاردن سوئد، پادووای ایتالیا و تیم ملی نروژ را برعهده گرفت. او تیمش را از دسته سوم فوتبال سوئد بالا برد و با آن در فصل 55-1954 قهرمان لیگ دسته اول این کشور شد.


4 سال پیش بود که برای حفظ میراث فرانک سو، بنیادی با نام او تأسیس شد و هر ساله، یک تورنمنت فوتبال 5 نفره برای گرامیداشت یاد او برگزار می‌شود. دو سال بعد از آن هم یکی از خیابان‌های وطن معنوی‌اش، استوک به نام او نامگذاری شد.


منبع: گل

 

1495628

دیدگاه‌ها