کد خبر : 1683729 | 25 اردیبهشت 1399 ساعت 11:36 | 65.8K بازدید | 2 دیدگاه

بلوگرانا چگونه متولد شد؟

فلسفه مشهورترین پیراهن فوتبال؛ آبی‌اناری بارسلونا

درباره فلسفه دو رنگ پیراهن تیم فوتبال بارسلونا، آبی و اناری ادعاهای زیادی مطرح است از سرقت از پیراهن یک باشگاه سوئیسی گرفته تا نبودن رنگهای کافی مدادرنگی در زمان طراحی پیراهن!

فلسفه مشهورترین پیراهن فوتبال؛ آبی‌اناری بارسلونا

به گزارش "ورزش سه"، پیراهن باشگاه بارسلونا بدون شک یکی از شناخته‌ شده‌ترین پیراهن‌های دنیای فوتبال است. پیراهنی با دو رنگ آبی و اناری که با نام بارسلونا گره خورده. اما فلسفه استفاده از این دو رنگ در پیراهن بارسا چیست؟ در این باره ادعاهای زیادی مطرح شده، از این ادعا که طراحان اولیه پیراهن بارسا آن را از پیراهن یک باشگاه سوئیسی دزدیده‌اند یا اینکه در زمان طراحی چون تنها دو مداد رنگی به رنگ آبی و اناری در اختیار داشته‌اند پیراهن را با این دو رنگ طراحی کرده‌اند. ولی باشگاه بارسلونا رسما می‌گوید منشا این دو رنگ شهری انگلیسی است که در نزدیکی بندر لیورپول واقع شده است.

 

1496327

 

دو رنگ پیراهن بارسا عامل بوجود آمدن معروف‌ترین لقب این باشگاه است: بلوگرانا که در زبان کاتالان به معنای آبی- اناری است. بلو یعنی آبی و گرانا یعنی اناری (در زبانهای اروپایی انار را معمولاً سیب گرانادا می‌گویند که به وفور این میوه در منطقه گرانادا اشاره دارد). بارسلونا به جز چند استثنا همیشه از طرح راه راه این دو رنگ استفاده کرده. این استثنا هم به فصل 2019-2020 برمی‌گردد که بارسلونا تصمیم گرفت پیراهنی با طرح شطرنجی ولی با همین دو رنگ به تن کند.

 

بر اساس تئوری رسمی ارائه شده از طرف باشگاه این دو رنگ در جلسه اعضای موسس باشگاه در دسامبر 1899 انتخاب شده، در دومین جلسه بعد از  تاسیس باشگاه.  تاسیس باشگاه فوتبال بارسلونا چند هفته پیش از آن اتفاق افتاده بود. بر اساس این روایت، برادران آرتور و ارنست ویتی که در سالهای اولیه باشگاه، در شهر بارسلونا بسیار محبوب بودند پوشیدن پیراهنی راه راه به رنگهای آبی و قرمز را پیشنهاد دادند چرا که اینها رنگ پیراهن تیم راگبی مرچنت تیلورز بود، تیم راگبی شهری به نام کراسبی در نزدیکی بندر لیورپول که زادگاه این دو برادر بوده.

 

1496329

 

گفته میشود هانس مکس گامبپر هسیگ، پیشگام سوئیسی باشگاه کاتالان، که از او بیشتر به نام خوان گامپر یاد می‌شود و در بار سلونا او را به عنوان رهبر گروه بنیانگذار باشگاه می‌شناسند، با این پیشنهاد موافقت کرده  چون در دوران کوتاه حضورش در باشگاه بازل سوئیس پیراهنی با این رنگها به تن می‌کرده.

 

این روایتی است که بازماندگان موسسین باشگاه به آن معتقد هستند و باشگاه رسما آن را پذیرفته است. اما در این باره تئوری‌های دیگری هم وجود دارد. بر اساس یک نظریه، مادر یکی از بازیکنان آن روزهای بارسلونا این دو رنگ را انتخاب کرده چون تنها رنگ پارچه‌ای که در اختیارش بوده همین دو رنگ بوده. یا گفته می‌شود دو مداد رنگی آبی و قرمز تنها رنگهایی بوده که طراح اولیه پیراهن بارسا در اختیار داشته. داستان دیگری مدعی است علت انتخاب این دو رنگ استفاده از آنها در جریان انقلاب فرانسه به عنوان رنگهای اصلی انقلاب کبیر بوده است.

 

1496328

 

ماجرای اصلی را شاید هرگز نتوان از افسانه‌ها تشخیص داد ولی باشگاه بارسلونا معتقد است رنگ پیراهنش از رنگ پیراهن تیم راگبی مرچنت تیلورز در انگلیس اقتباس شده است. باشگاه بارسلونا خصلتی بین‌المللی دارد و در میان اعضای بنیانگذارش افرادی از کاتالونیا، سوئیس، آلمان  و بریتانیا دیده می‌شود. بارسلونا با این وجهه بین‌المللی و با انتخاب رنگهای تیمی انگلیسی، کشوری که به عنوان زادگاه فوتبال شناخته میشود، از همان آغاز حال و هوایی خاص به فوتبال اسپانیا می‌بخشد.

 

1496325

 

برخی تیمهای دیگر لالیگا در تاریخ خود پیراهن‌هایی مشابه پیراهن افسانه‌ای بارسلونا به تن کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به باشگاه آیبار اشاره کرد. این باشگاه منطقه باسک در شروع فعالیت خود چند پیراهن از  بارسلونا قرض می‌گیرد و همین باعث می‌شود تا مدتها از دو رنگ آبی و اناری در پیراهنش استفاده کند.

 

محتوای اختصاصی ورزش‌سه با همکاری رسمی لالیگا laliga
This Content Is Provided By Laliga In Partnership With Varzesh3

 

دیدگاه‌ها