کد خبر : 1684929 | 31 اردیبهشت 1399 ساعت 17:05 | 8.9K بازدید | 0 دیدگاه

در گفتگوی اختصاصی با نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس؛

تخلفات در استقلال و پرسپولیس بیشمار است!

نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی می گوید روند اداره دو باشگاه استقلال و پرسپولیس هیچ شباهتی با قوانین اداره شرکت های دولتی ندارد و با نظر شخصی است.

 تخلفات در استقلال و پرسپولیس بیشمار است!

سیدصادق طباطبائی نژاد نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با "ورزش سه" در رابطه با گزارش مجلس از تحقیق و تفحص باشگاه پرسپولیس و استقلال طی سال های 1386 تا 1396 اینطور حرف هایش را آغاز کرد: « این تحقیق و تفحص به درخواست تعداد نمایندگان در صحن علنی مجلس بود و وقتی رای آورد، تهیه این گزارش یک سالی طول کشید.»

 


منابع، مصارف و .. مدنظر ما بود
او سپس به چرایی این تحقیق اشاره کرد و افزود: « سوال های تحقیق و تفحص در رابطه با منابع، مصارف، ساز و کار مدیریتی، جرائم و این مسائل در دو باشگاه بود. 10 سال مورد نظر هیئت تحقیق و تفحص بود و اسناد هم اسنادی بود که دو باشگاه در اختیار ما گذاشتند و در واقع از گفتگوی مردم نبوده است. همان هایی که خود باشگاه در اختیار دیوان محاسبات مجلس گذاشته و بررسی کرده اند، به این نتایج ختم شده است.»

 

دو باشگاه با نظر شخصی اداره می شوند نه قوانین دولتی ! 
او سپس با اشاره به ایرادهای اساسی در قوانین این دو باشگاه تاکید کرد: « قوانین حاکم بر شرکت های دولتی در این دو باشگاه اجرا نمی شود. به هر حال این آئین نامه ها، قانون ها، دستورالعمل های و سایر مواردی که در شرکت های دولتی مد نظر قرار دارد، در این دو باشگاه رعایت نمی شود؛ به صورت آزاد عمل می کنند و براساس نظر شخصی اداره می شوند. از این نوع تخلفات در دو باشگاه زیاد بود.» 

 

حسابداری پرسپولیس منظم تر بود اما ...
نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سیستم حسابداری دو باشگاه اضافه کرد: «از نظر حسابداری هم باید گفت که متاسفانه حسابداری دقیقی در دو باشگاه انجام نمی شود. می شود گفت که حساب سالانه ندارند. حالا باز پرسپولیسی ها منظم تر بودند ولی ضعف در حسابداری هر دو باشگاه دیده می شود. رفت و برگشت پول در حساب های شخصی یا پرداخت هایی از حساب های شخصی در مدارکی که از سوی دو باشگاه ارائه کرده اند، دیده می شود.» 

 

استقلال و پرسپولیس واحد حقوقی مناسب هم ندارند
طباطبائی نژاد در ادامه از سیستم حقوقی دو باشگاه ایراد گرفت و گفت: « یک سری مسائل حقوقی وجود دارد که این هم نشان می دهد دو باشگاه ازیک واحد حقوقی قوی برخوردار نیستند تا در محاکم داخلی و بین المللی از منافع باشگاهشان دفاع کنند. یکی از دلایل تحقیق و تفحص از استقلال و پرسپولیس، جرائم بین المللی بود و جواب اصلی این است که اصلا در این دو باشگاه واحد حقوقی مناسب وجود ندارد و باعث می شود تا در محاکم بین المللی بازنده باشند.» 

 

استقلال و پرسپولیس امکانی برای تحقق شرکت دولتی ندارند
او در همین رابطه ادامه داد: « مجموعه دو باشگاه انگار اصلا امکانی برای تحقق شرکتی تحت مجموعه دولت وجود ندارد.» 

 

 

 

 

رویه اداره این دو باشگاه اصلا دولتی نیست ! 
از نائب رئیس پرسیدیم چرا دولت طی سال های متمادی واگذاری این دو باشگاه را به تعویق انداخته که او اینطور واکنش نشان داد: « واقعیت این است که این ها باید حتما خصوصی شوند. رویه اداره این دو باشگاه، اصلا دولتی نیست. اصلا ساز و کار دولتی بر آنها حاکم نیست. اینطوری منافع شرکت ها هم تضییع می شود. اگر به صورت خصوصی این دو باشگاه اداره شوند و البته درست واگذار شوند، عملکردشان شفاف تر می شود و به سوددهی می رسند. می توانند با این روش درآمدهایی برای گردش جاری داشته باشند.» 

 

این دو باشگاه با واگذاری مناسب حتما سودده خواهند بود
طباطبائی در ادامه به پتانسیل دو باشگاه برای درآمدزایی اشاره کرد و افزود: « اگر این دو باشگاه به صورت درست و واقعی واگذار شوند، حتما سود دهی خواهند داشت. آنها با برندشان و با روش های تجاری که وجود دارد، حتما سوددهی خواهند داشت.»

 

به دل دولت نیست؛ باید خصوصی شوند
از نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس پرسیدیم که آیا اصلا دولت تمایلی برای واگذاری این دو باشگاه دارد یا خیر که او اینطور واکنش نشان داد: قانون است؛ دل دولت ملاک نیست و باید خصوصی بشوند. اصل 44 قانون اساسی خصوصی سازی این دو باشگاه را تصویب کرده و باید خصوصی شوند. به هر حال وزیر ورزش در آخرین دیداری که با ما داشت هم گفت که در تاریخ 17 فرودین 1399 جلسه ای در دولت برگزار شده است و این موضوع را تصویب کرده اند. اینکه روند واگذاری و قرار گرفتن دو باشگاه در بورس تسهیل شود. 

 

 

1497716

 

 

رقم دقیق در ذهنم نیست 
سوال بعدی از نائب رئیس کمیسیون فرهنگی در این رابطه بود که آیا رقم هزینه دو باشگاه طی 10 سال اخیر که چیزی نزدیک 250 میلیارد تومان برآورد شده است، دقیق است؟ طباطبائی نژاد در واکنش به این سوال گفت: در مورد رقم دقیق حضور ذهن ندارم.


اسنادی را بررسی کردیم که خود باشگاه ها دادند
از طباطبائی نژاد پرسیدیم که بی شک این رقم در مورد هزینه های دو باشگاه با توجه به چیزی که در واقعیت می بینیم، درست نیست. او با تایید تلویحی این موضوع بیان کرد: اشکالی که وجود دارد این است که مثلا آپشن های پاداش و تشویق در قراردادها نیامده است و البته باید این را هم بگوییم که این ارقام با توجه به اسنادی است که خود باشگاه ها در اختیار ما قرار داده اند. کلا ما چیزی فراتر از اسناد ارائه شده توسط باشگاه ها نداشتیم. البته گزارشات خارج از آن هم داشتیم که جداگانه آوردیم. البته چیزی که مدنظر ما بود، بررسی دفاتر خود دو باشگاه بود که با کمک دیوان محاسبات این کار را انجام دادیم.

 

بله کمک های حسین هدایتی سند دارد
آخرین سوال ما از نائب رئیس کمیسیون فرهنگی در این رابطه بود که آیا کمک های اشخاصی مانند حسین هدایتی در اسناد باشگاه پرسپولیس بوده یا خیر که او پاسخ کوتاهی به این سوال داد و حرف هایش را اینطور خاتمه داد: بله. این ها اشاره شده و گزارش کامل این تحقیق آمده است.

دیدگاه‌ها