کد خبر : 1685008 | 01 خرداد 1399 ساعت 09:23 | 5.5K بازدید | 0 دیدگاه

دادستان سوئیس متهم پرونده فساد و تبانی با فیفا

لوپر به دلیل همدستی با اینفانتینو برکنار می شود

روزچهارشنبه کمیته پارلمانی تصمیم گرفت که پرونده ای در رابطه با برکناری مایکل لوپر دادستان سوئیس به دلیل همدستی با هموطن خود جیانی اینفانتینو رئیس فیفا را به جریان بیندازد.

لوپر به دلیل همدستی با اینفانتینو برکنار می شود

به گزارش" ورزش سه" کمیته قضایی فدرال سوئیس با 13 رای مخالف و 4 رای موافق این اقدام را تصویب کرد. آندره کارونی رئیس این کمیته در این رابطه گفته است:" به دلیل سوء ظنی که نسبت به نقض برخی قوانین به عمد یا از روی سهل انگاری به وجود آمده است این تصمیم گرفته شده است." او این حرف ها را در کنفرانس مطبوعاتی در برن پایتخت سوئیس گفت.


براین اساس اگر کمیته در پایان تشخیص بدهد که این اتهامات درست هستند پیشنهادی را به مجلس خواهد داد تا لوپر را برکنار کند. با اینحال روند بررسی و رسیدگی به این پرونده پشت درهای بسته صورت می گیرد و لوپر در آخرین جلسه که حدود دوساعت به طول انجامید بدون اینکه با خبرنگاری صحبت کند سوار اتومبیلش شد و آنجا را ترک کرد.


برخی از رسانه ها اخیرا گزارش داده اندکه اینفانتینو و لوپر یکسری جلسات غیررسمی را برگزار کرده اند که این موضوع به اتهامات و سوظن های مربوط به پرونده فوتبال و تبانی احتمالی با فیفا دامن زده است.


براساس گزارشی که از طرف دادسرای عمومی سوئیس اعلام شده ، لوپر 54 ساله یک قاضی اهل کشور سوئیس است که از ماه مارچ 2015 مسئولیت مربوط به رسوایی ها و فساد در فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) را به عهده داشته و گفته می شود که او بسیاری از وظایف و قوانین را نقض کرده است ضمن اینکه او سه ملاقات غیررسمی با اینفانتینو در سال های 2016 تا 2017 داشته است.در این گزارش آمده است:" لوپر بارها و بارها حقیقت را نگفت و ناعادلانه عمل کرد. او قوانین کشور سوئیس را نقض کرد و مانع از تحقیقات توسط نهاد نظارت بر دفتر دادستان شد." 


فیفا نیز جلسات بین اینفانتینو و لوپر را انکار نکرد اما آن را نشانه همکاری فیفا با دستگاه قضایی سوئیس دانسته است. با این حال ابهامات قانونی برگزاری این جلسات مساله تبانی احتمالی فیفا دادگستری سوئیس را پررنگ می کند. در مجموع بیش از 20 پرونده در 5 سال گذشته علیه فیفا مطرح شده که هیچکدام به نتیجه نرسیده اند. لوپر گفت هنگامی که او در آپریل گذشته در خواست تجدیدنظر در دادگاه را برای دفاع از خود مطرح اصل قانون اساسی توسط دادگاه زیرپا گذاشته شد. او اعضای کمیته قضایی به خصومت علیه خودش متهم کرد.

دیدگاه‌ها