کد خبر : 1685046 | 01 خرداد 1399 ساعت 12:37 | 7.7K بازدید | 0 دیدگاه

افت یک میلیون نفری تماشاگر در فوتبال ایران!

اگر لیگ نوزدهم تا پایان، پشت درهای بسته برگزار شود، احتمالا عددی که به عنوان تعداد تماشاگر ثبت خواهد شد، کمتر از دو میلیون نفر در کل مسابقات خواهد بود.

افت یک میلیون نفری تماشاگر در فوتبال ایران!

به گزارش "ورزش سه"، لیگ برتر ایران مدت هاست که با کاهش میزان تماشاگر در ورزشگاه روبروست اما حالا به خاطر شیوع ویروس کرونا، احتمالا بیشترین میزان افت در یک سال، به ثبت خواهد رسید. این در حالی است که البته به دلیل فقدان سازوکارهای هوشمند، امکان ثبت دقیق تعداد تماشاگر وجود ندارد و برای بررسی این مولفه، باید به منابع غیررسمی استناد کرد؛ منابعی که تعداد کل تماشاگران در لیگ هجدهم 2 میلیون و 984 هزار نفر یعنی حدود 12 هزار نفر به ازای هر بازی عنوان کردند.

 

حالا باتوجه به این که مدعیان قهرمانی فصل گذشته، امسال هم وضعیت خوبی دارند، می‌توان متصور شد که میانگین 12 هزارنفری تغییری نسبت به فصل گذشته نداشته باشد. تاکنون 168 بازی در لیگ برتر به انجام رسیده که در صورت وجود چنین میانگینی باید کمی بیشتر از دو میلیون نفر بازی های لیگ ایران را از نزدیک تماشا کرده باشند.

 

اما نکاتی مهم مهم در این باره وجود دارد؛ یک بازی حساس پرسپولیس در مقابل نفت مسجدسلیمان به دلیل قطعی اینترنت مشکلات زیادی را برای بلیت فروشی ایجاد کرد، چند مسابقه حساس ابتدای فصل بدون فروش بلیت در طبقه دوم ورزشگاه آزادی صورت گرفت، در دربی تهران حداقل 20 هزار بلیت فروخته نشد. همچنین میانگین 12 هزار نفری باتوجه به بازی های حساس آخر فصل به ثبت رسیده و در واقع می‌توان گفت که تعداد تماشاگران در بازی های آخر فصل بیشتر هم می‌شود.

 

باتوجه به این 4 مشخصه، می‌شود عددی حدود 100 تا 200 هزار نفر را از 2 میلیون نفر کم کرد تا به عدد یک میلیون و 800-900 هزار نفر برای 21 بازی لیگ نوزدهم رسید (که البته سازمان لیگ باید آمار رسمی را منتشر کند). این یعنی اگر کرونا باعث شود تا لیگ نوزدهم تا پایان پشت درهای بسته به انجام برسد، لیگ ایران در آمار کلی یک میلیون کاهش تماشاگر را تجربه خواهد کرد که عدد معناداری است.

 

این البته در شرایطی است که دست کم دو باشگاه پرطرفدار پرسپولیس و استقلال عملا هیچ سود اقتصادی از بلیت فروشی ندارند و در واقع تنها از تشویق های طرفدارانشان برای غلبه بر حریف استفاده می‌کنند و حالا باید دید که این وضعیت چه تاثیری بر عملکرد سرخابی ها و همچنین تیم های پرهوادار دیگر خواهد گذاشت.

دیدگاه‌ها