کد خبر : 1685905 | 06 خرداد 1399 ساعت 12:29 | 3.7K بازدید | 0 دیدگاه

سعیدی: نگفتیم تیم ها از پرواز چارتر استفاده کنند

تست کرونا برای باشگاهها ارزان تر می شود

سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: وظیفه فدراسیون پزشکی فقط ارائه خدمات به فوتبال نیست.

تست کرونا برای باشگاهها ارزان تر می شود

به گزارش "ورزش سه"، امروز مسئولان فدراسیون پزشکی ورزشی جلسه ای را با سهیل مهدی، مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال پیرامون آخرین وضعیت تیم های لیگ برتری برای شروع دوباره رقابت ها از پایان خرداد برگزار کردند. 


بعد از این نشست، رضا سعیدی، سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی در جمع خبرنگاران گفت: فدراسیون پزشکی ورزشی نسبت به تدوین پروتکل، دستورالعمل بازگشایی و از سرگیری لیگ فوتبال با هماهنگی وزارت بهداشت اقدام کرد. خوشبختانه بعد از رایزنی های صورت گرفته با وزارت بهداشت و شخص آقای دکتر حریرچی بازنگری پروتکل ها نسبت به سایر نقاط جهان انجام گرفت. یک پروتکل بومی خاص کشور خودمان تدوین شد. برخی از دوستان این شبهه برایشان وجود داشت که پروتکلی که برای بازگشایی لیگ فوتبال تدوین شده، عینا پروتکل مربوط به بوندس لیگا هست که اصلا اینطور نبود. این پروتکل خاص کشورمان و با توجه به امکانات تدوین شده است.


وی افزود: بحث بعدی توصیه های بهداشتی درباره مقابله با کرونا هست که به همه باشگاهها، فدراسیون و سازمان لیگ ابلاغ شده. همچنین بحثی که فدراسیون پزشکی روی آن تاکید داشته، بحث آموزش افسران مقابله با کرونا هست که وظیفه آن ها نظارت بر حسن اجرای دستورالعمل های مبارزه با کووید 19 هست. خیلی از این دوستان که اکثر پزشک هستند را به صورت مجازی آموزش دادیم و آن ها در باشگاههای لیگ برتری حضور پیدا می کنند. 


سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی عنوان کرد: طی روزهای اخیر باشگاهها تست کووید 19 را پشت سر گذاشتند که بعضا مثل گل گهر تست مثبت هم داشتند. نتایج به سازمان لیگ ابلاغ می شود و ما هم از آن ها نتایج را می گیریم. ما نظارت می کنیم که تست ها درست انجام شود. بر اساس نتایجی که به دست ما می رسد، ما توصیه خود را به باشگاهها می کنیم. 


سعیدی درباره برگزار شدن یا نشدن لیگ برتر گفت: وظیفه فدراسیون پزشکی ورزشی تدوین پروتکل ها و دستورالعمل هاست و بحث بازگشایی و شروع لیگ و کاملا فنی است. تصمیم قطعی را خود فدراسیون و سازمان لیگ خواهند گرفت. فدراسیون پزشکی دخالتی در این موضوع نمی کند. برای ما مهمترین موضوع سلامتی ورزشکاران است. هر جایی هم لازم باشد، تذکرات لازم را می دهیم.


وی در واکنش به اینکه برخی از باشگاهها اعلام کردند بودجه لازم برای انجام تست کرونا را ندارند و فدراسیون پزشکی ورزشی به عنوان متمول ترین فدراسیون باید این تست ها را انجام دهد، گفت: اصلا اینطور نیست. فدراسیون پزشکی ورزشی از محل دریافت سرانه هایی که از آحاد جامعه ورزشی می گیرد، بودجه ای در اختیار دارد که آن را به پرداخت هزینه های درمان و ارائه خدمات درمانی به تمام جامعه ورزش کشور اختصاص داده؛ نه فقط فوتبالیست ها. وظیفه فدراسیون پزشکی فقط ارائه خدمات به فوتبال نیست. 


سعیدی ادامه داد: اگر هر تیم را 25 نفر در نظر بگیریم، در طول مسابقات با توجه به توصیه برای انجام تست هر 5 روز یک بار، باید 250 تست انجام شود. الان در حال حاضر هزینه تست ها به صورت آزاد 600 تا 800 هزار تومان است. قرار است با وزارت بهداشت رایزنی کنیم و تا جایی که امکان دارد، کیت ها به شکل ارزان تر و با هزینه دولتی در اختیار باشگاهها قرار بگیرد چون می دانیم باشگاهها مشکلات مالی دارند. تاکید می کنم این تست ها باید در آزمایشگاههای امین وزارت بهداشت انجام شود. یک وفاق ملی نیاز است تا این تست ها به نحو احسن انجام شود.


سخنگوی فدراسیون پزشکی درباره اجبار باشگاهها به پرواز چارتر و قرار دادن هر بازیکن در یک اتاق گفت: درباره پرواز چارتر چنین چیزی در دستورالعمل نیامده است. فقط ما به رعایت پروتکل جهانی تاکید کردیم که همه وسایل نقلیه از جمله هواپیما و اتوبوس را شامل می شود. ما لفظ چارتر را به کار نبردیم. درباره هتل ها هم باید بگویم که در حال حاضر هتل ها فعلا شلوغ نیست و می توان از هتل ها تخفیف های خوبی گرفت. ما ملزم هستیم این دستورالعمل ها را به خاطر سلامت خودمان رعایت کنیم. طبیعی است که هر بازیکن باید در یک اتاق باشد. 


وی در پایان افزود: امروز هم آقای خلیلیان، سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی با آقای سهیل مهدی جلسه ای داشتند و تمامی چالش های موجود و نقاط ضعف مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت مقرر شد هماهنگی بهتری با باشگاهها، هیات های ورزشی استان ها و ادارات کل داشته باشیم. ما می دانیم باشگاهها مشکلات زیادی دارند، اما راهی نداریم که مرور این مشکلات را یکی، یکی حل کنیم.

دیدگاه‌ها