کد خبر : 1685945 | 06 خرداد 1399 ساعت 14:38 | 33.5K بازدید | 0 دیدگاه

45 سال از بازی خاطره انگیز گذشت

تساوی پرسپولیس و منچستر با درخشش علی پروین

پرسپولیس در دهه 50 هجری شمسی در اوج بود و در آن سال ها بازی های مهمی را با تیم های مطرح فوتبال جهان برگزار کرد.

تساوی پرسپولیس و منچستر با درخشش علی پروین

به گزارش" ورزش سه" در ششم خرداد سال 1354 در ورزشگاه امجدیه و در حضور بیش از 25 هزار هوادار یکی از جذاب ترین و خاطره انگیز مسابقات دوستانه فوتبال باشگاهی ایران برگزار شد. منچستریونایتد همانطور که رسانه های آن زمان نوشتند یکی از تیم های مهم اروپا و پرطرفدارترین تیم بریتانیا محسوب می شد. تیمی که ستاره هایی مثل بابی چارلتون، جرج بست و دنیس لاو در آن بازی کرده بودند.


یونایتدی ها که در تعطیلات رقابت های فوتبال انگلستان به یک سفر به قاره آسیا اقدام کرده بودند یک اقامت یک روزه در تهران داشتند و بعد از بازی با پرسپولیس ایران را ترک کرده و برای بازی به کشورهای اندونزی و زلاندنو رفتند. آن ها در این بازی با ترکیبی از تیم اصلی و جوانان پا به میدان گذاشتند:" الکس استینی  (پدری روچ، از نیمه دوم)- نیکال ، جیم هولتون استیوجیمز ، آرتور آلبتیون ، جری دیلی ، جیمی گرین هاف ، تونی گرین شاو ، لایف ناین  (مک- کرزی از دقیقه ۵۱) استیوارت پیرسون ، جیمی مک ایلوری. مربی این تیم تامی داکرتی بود.

 

1498989


اما پرسپولیسی ها که در این بازی به دلیل اینکه منچستر با لباس قرمز به زمین آمده بودسفید پوشیده بودند با هدایت رضا وطنخواه و این بازیکنان برابر منچستر به میدان رفتند:" بهرام مودت ، ایرج سلیمانی (محمد دادگان  از دقیقه ۷۰)، بیژن ذوالفقارنسب ، جواد الله وردی ، (یعقوب فاطمی مقدم از دقیقه ۶۴)، رضا وطن خواه (کاپیتان) علی پروین،  اصغر ادیبی ،  محمدرضا خلعتبری ، محمد دستجردی ، (محمدرضا زادمهر از دقیقه ۷۴) صفر ایرانپاک ۹، جهانگیر فتاحی  (اسماعیل حاج رحیمی پور از دقیقه ۵۳). نکته جالب اینجا است که رضا غیاثی کارشناس و رئیس سابق کمیته داوران در کنار مصطفی ممیز دو کمک داور رضا حیدری دراین مسابقه بودند.


کیهان ورزشی در اولین شماره بعد از این مسابقه درباره بازی نوشت:" پرسپولیس با سایه ای از منچستریونایتد مساوی کرد."اما کیهان در همین روز از نمایش خوب و باانگیزه پرسپولیسی ها به خصوص در جناح راست زمین می نویسد که با وجود غیبت ابراهیم آشتیانی به خاطر مصدومیت و بازی خوب ایرج سلیمانی در این پست غیرتخصصی بازهم منچستر را تحت فشار گذاشته است. البته که مرد اول خط میانی پرسپولیس در جناح راست این تیم کسی غیر از علی پروین نبود. ستاره پرسپولیس و تیم ملی که در آن روزها در اوج قرار داشت:" من بین سال‌های 50 تا 55 عالی بودم. همواره جزو نفرات اول و دوم بودم و تیم‌مان هم همیشه قهرمان می شد."

 

1498991


او در این بازی هم ستاره تیمش بود و تنها گل پرسپولیس را هم از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند هرچند تامی داکرتی سرمربی شوخ طبع  ۵۴ ساله منچستر یونایتد در پایان بازی گفت:"  داور خوب قضاوت کرد اما پنالتی یک «جوک» بود" در ترکیب آنروز منچستر  مک کروی دروازه بان نیمه دوم  این تیم بازیکن تیم ملی ایرلند و مک ایلروی نیز بازیکن تیم ملی انگلستان بازی کردند.


پرسپولیس با وجود بازی با انگیزه اش در همان دقیقه ده و روی یک ضربه کرنر توسط استوارت پیرسون دروازه اش باز شد و پرسپولیس در حدود هفتاد دقیقه برای فرار از شکست تلاش کرد. عاقبت در دقیقه 79 محمددادگان رئیس سابق فدراسیون فوتبال که آن زمان بازیکن جوانی در ترکیب پرسپولیس بود توپی را از راست روی دروازه فرستاد، دروازه بان منچستر یونایتد و صفرایرانپاک برای زدن توپ اقدام کردند اما داور برخورد دروازه بان و مهاجم را پنالتی اعلام کرد. منچستری ها به این موضوع معترض بودند اما ایرانپاک بعد از بازی گفت که دروازه بان او را  گرفته و هنوز جای پنجه هایش رو کتف او دیده می شود. علی پروین مثل همیشه خونسرد پشت توپ قرار گرفت و دروازه دروازه بان نامدار تیم ملی ایرلند را باز کرد. او البته آنقدر در این دیدار نمایش درخشانی داشت که منچستری ها خواهان جذبش شدند:"اصلا نمی فهمیدم چه می‌گویند. گفتند که 500 هزار تومان به تو می‌دهیم تا به منچستریونایتد بیایی. گفتم که چه می‌گویید؟ من تیم محله‌ام را به هزار تا از این 500 هزار تومانی‌ها عوض نمی‌کنم.عقلمان نمی‌رسید. بعضی وقت‌ها که به تیم ملی دعوت می‌شدم نمی‌رفتم، اصلا نمی دانستم که تیم ملی چیست."

 

1498992

 

 

دیدگاه‌ها