کد خبر : 1686135 | 07 خرداد 1399 ساعت 12:47 | 56.6K بازدید | 1 دیدگاه

حماسه ال سادار مقابل رئال مادرید

جواد و مسعود در پرسروصداترین بازی تاریخ لالیگا!

استادیوم باشگاه اوساسونا، ورزشگاه ال سادار یکی از ترسناک‌ترین استادیومهای اسپانیا است و در سال 2009 رکورد پر سر و صداترین استادیوم تاریخ لالیگا را به نام خود ثبت کرده.

جواد و مسعود در پرسروصداترین بازی تاریخ لالیگا!

به گزارش "ورزش سه"،  در اسپانیا استادیومهای زیادی هست که به پر سر و صدا بودن و حضور هواداران پرشور معروفند. اما استادیومی که بر اساس آمار رسمی و بر اساس معیار دسی‌بل اندازه‌گیری شده، در صدر فهرست قرار می‌گیرد ورزشگاه ال سادار، خانه باشگاه اوساسونا است.

 

 

در آخرین هفته فصل 2008-2009 اوساسونا در خانه در حالی به مصاف رئال مادرید رفت که برای باقی ماندن در لالیگا به یک پیروزی نیاز داشت و هر نتیجه دیگری به سقوطش منجر می‌شد. آنها در حالی وارد این بازی شدند که در رتبه هیجدهم جدول قرار داشتند. پیروزی دراماتیک 2-1 اوساسونا در آن روز و تساوی ختافه و تساوی رو در روی بتیس و وایادولید باعث شداوساسونا با سه پله صعود فصل را در رتبه پانزدهم تمام کرده و در لالیگا ماندگار شود.

 

وقتی در نیمه اول با گلهای گونزالو ایگواین و یاروسلاو پلاشیل بازی 1-1 دنبال می‌شد و نتایج دیگر بازی‌ها هم به سود اوساسونا نبود به نظر می‌رسید سقوط آنها به دسته پایینتر قطعی است. اما در دقیقه شصت شوت عالی خوان‌فران تورس از ایکر کاسیاس عبور کرد تا اوساسونا پیش بیفتد.

 

19هزار تماشاچی حاضر در استادیوم از خود بیخود شده بودند و صدای شادی آنها 115.17 دسی‌بل ثبت شد. این صدایی است که شدت آن با صدای یک موتور جت برابری می‌کند. رکوردی که تا امروز به عنوان بلندترین صدای ثبت شده در تاریخ لالیگا پابرجا مانده است. رکورد قبلی 112 دسیبل بود که در سال 2000 در ال‌کلاسیکو ثبت شده بود. در همان روزی که لوئیس فیگو بعد از انتقال جنجالی‌اش به رئال مادرید، به نوکمپ بازگشته بود.

 

1499208

 

با اینکه تعداد تماشاچی‌های آن روز ال سادار کمتر از 20هزار نفر بود ولی اهمیت شرایط مسابقه، زیبایی گلی که به ثمر رسید و معماری خاص استادیوم دست به دست هم داد تا این رکورد جالب به ثبت برسد. استادیوم اوساسونا ورزشگاهی است کوچک و متراکم که روی هر یک از سکوهایش با سقف پوشیده شده. حتی امروز با گذشت یک دهه این استادیوم همچنان بسیار پر سر و صدا و برای تیمهای رقیب، ترسناک است. رکورد بدون شکست ماندن اوساسونا در بازی‌های خانگی که از آوریل 2018 تا نوامبر 2019 به اندازه 31 بازی خانگی ادامه داشت تا حد زیادی مدیون سر و صدای هواداران در این استادیوم بود.

 

در این دیدار تاریخی جواد نکونام ملی پوش کشورمان هم با پیراهن اسپانیا در میدان حضور داشت و یک کارت زرد از داور دریافت کرد. ولی تنها فوتبالیست ایرانی اوساسونا در آن روزها نکونام نبود. مسعود شجاعی هم در این بازی تاریخی فیکس اوساسونا بود و در دقیقه 79 تعویض شد و جای خود را به کیکه سولا داد.

 

نکونام در این بازی سه بار فرصت گلزنی به رئال مادرید داشت که موفق نشد از سد خط دفاعی سفیدپوشان و ایکر کاسیاس عبور کند. یک بار مارسلو ضربه عالی جواد را از روی خط دروازه بیرون کشید. یک بار کاسیاس توپ نکونام را به زیبایی دفع کرد و یک بار هم کاشته قدرتمند جواد به خط دفاعی رئال مادرید برخورد کرد و منحرف شد تا دروازه رئال از باز شدن نجات پیدا کند. بعد از به ثمر رسیدن گل دوم اوساسونا و قبل از تعویض مسعود شجاعی در دقیقه 79 او هم یک موقعیت گلزنی عالی داشت که شوتش با اختلاف بسیار اندک از کنار دروازه کاسیاس بیرون رفت. 

 

 

1499207

 

 

البته اخیرا هواداران اوساسونا در یک رای‌گیری با بازسازی استادیوم‌شان موافقت کرده‌اند. ولی باشگاه قول داده که برای تشکیل یک سکوی ویژه که قرار است عنوان "دیوار سرخ" را بر خود بگیرد برنامه‌ریزی کرده، سکویی که باید امکان تماشای ایستاده و ایمن بازی را برای تماشاچی‌ها فراهم کند. در ضمن معمار این استادیوم جدید اعلام کرده که در طراحی ورزشگاه بهبود شرایط آکوستیک را در نظر خواهد گرفت تا شاهد صداهایی حتی بلندتر از قبل در ال سادار جدید باشیم.

 

1499212

معماری جدید استادیوم ال سادار که قرار است با حفظ خاصیت آکوستیک بازسازی شود

 

1499213

 

خوان‌فران بعد از گل تاریخی خود که مانع از سقوط اوساسونا شد در سال 2009 به خبرنگاران گفت:" هیچ استادیومی بهتر از این برای جشن گرفتن گلی مثل این وجود ندارد".

 

محتوای اختصاصی ورزش‌سه با همکاری رسمی لالیگا laliga
This Content Is Provided By Laliga In Partnership With Varzesh3

 

دیدگاه‌ها