کد خبر : 1686334 | 08 خرداد 1399 ساعت 13:02 | 7.9K بازدید | 0 دیدگاه

هزینه تست های کرونا در لیگ برتر و لیگ یک چقدر می شود؟

لطفا ١٦‌میلیارد تومان به فوتبال بدهید!

محاسبه هزینه تست کرونای اعضای تیم‌ها، داوران و نمایندگان فدراسیون برای مسابقات ما را به یک عدد نجومی می‌رساند مبلغی که تأمینش برای فوتبال بی‌پول کار بسیار دشواری است.

لطفا ١٦‌میلیارد تومان به فوتبال بدهید!

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از شهروند، الزام تیم‌های حاضر در لیگ‌برتر و لیگ دسته اول فوتبال به انجام تست کرونا از بازیکنان و دیگر اعضای تیم آن هم هر ٥روز یک‌بار، هزینه گزافی را روی دوش باشگاه‌ها گذاشته و باعث اعتراض همه مدیران شده است. در روزهای اخیر تنها از هزینه بالای انجام تست کرونا و خرید این کیت‌ها حرف به میان آمده، اما کسی به این موضوع توجه نکرده بازه ٧٥روزه‌ای که برای انجام تمرینات و مسابقات ادامه لیگ نوزدهم درنظر گرفته شده، در مجموع چه هزینه‌ای را به فوتبال ایران تحمیل می‌کند.


**هربار تست برای یک تیم چقدر آب می‌خورد؟


سعیدی، سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی طی روزهای اخیر هزینه هر کیت تست کرونا را ٦٠٠ تا ٨٠٠‌هزار تومان عنوان کرد. قبلا هم در صحبت‌های معاون وزارت بهداشت به هزینه ٧٠٠‌هزار تومانی هر تست اشاره شده بود. اگر همین ٧٠٠‌هزار تومان را به صورت میانگین هزینه کیت تست کرونا برای یک‌نفر درنظر بگیریم و اعضای یک تیم را حدوداً ٤٠نفر به حساب بیاوریم، هر وعده تست کرونا هزینه‌ای بالغ بر ٢٨‌میلیون تومان در برخواهد داشت. هر تیم حداقل ٢٥ بازیکن در فهرست خود دارد که با تعدادی اعضای کادرفنی، تدارکات، ماساژور، پزشک و... تعداد آنها به عدد ٤٠ می‌رسد و مدیران برای حفظ امنیت بهداشتی تیم مجبور به استفاده کیت کرونا برای همه اعضای تیم هستند.


**بیش از ١٤‌میلیارد تا اواسط مرداد


١٦ تیم در لیگ‌برتر بازی می‌کنند که در هر وعده ٥روزه تست کرونای اعضای همه این تیم‌ها حدود ٤٤٨‌میلیون تومان هزینه در پی دارد. حالا درنظر بگیرید از ابتدای خردادماه که تمرینات شروع شده تا اواسط مردادماه که مسابقات طبق برنامه سازمان لیگ ادامه دارد، تقریبا یک بازه ٧٥روزه را تشکیل می‌دهد. در این دوره تیم‌ها باید ١٥ تست کرونا را پشت‌سر بگذارند که در مجموع ٦‌میلیارد و ٧٢٠‌میلیون تومان هزینه دارد. این موضوع فقط لیگ‌برتر را شامل نمی‌شود و لیگ دسته اول هم که ١٨ تیم در آن فعالیت دارند، باید همین رویه را در پیش بگیرند. شاید به همین هزینه‌ها بود که سازمان لیگ تصمیم به تعطیلی مسابقات لیگ‌های دسته پایین‌تر گرفت. در لیگ دسته اول هر هفته هزینه تست‌های کرونا ٥٠٤‌میلیون آب می‌خورد و برای یک دوره ٧٥روزه این هزینه‌ها به ٧‌میلیارد و ٥٦٠‌میلیون تومان می‌رسد. مجموع این هزینه‌ها برای ادامه مسابقات لیگ‌برتر و دسته اول ١٤‌میلیارد و ٢٨٠‌میلیون تومان تخمین زده می‌شود.


**بیش از 1.5 میلیارد برای عوامل اجرایی


جدا از هزینه‌ای که باشگاه‌ها باید برای گذراندن تست کرونا پرداخت کنند، فدراسیون هم باید برای انجام تست کرونا به صورت هفتگی دست به جیب شود. حتی اگر نیروهای یگان ویژه و برخی از عوامل ورزشگاه که در کنار زمین چمن نیستند را درنظر نگیریم، به نظر می‌رسد داوران قضاوت‌کننده در هر هفته، ناظر فدراسیون، ناظر داوری و چند مسئول دیگر در کنار زمین باید تست کرونا را پیش از حضور در مسابقات پشت‌سر بگذارند. ٦ داور برای هر مسابقه لیگ‌برتر یا لیگ دسته اول، هر هفته فقط ١٠٢ داور را راهی شهرهای مختلف برای قضاوت می‌کند. اگر در کمترین حالت ممکن تعداد کل عوامل اجرایی با داوران را ١٥٠نفر در هر هفته بدانیم، تست‌های کرونا هر هفته ١٠٥‌میلیون و در ٧٥روز یک‌میلیارد و ٥٧٥‌میلیون تومان هزینه برای فدراسیون خواهد داشت.


**تحمیل هزینه ١٦میلیاردی به فوتبال


در مجموع هزینه‌گرفتن تست از اعضای تیم‌های لیگ‌برتری و لیگ دسته اول به همراه داوران و عوامل اجرایی تنها برای ادامه لیگ نوزدهم و جام حذفی‌ سال جاری، به صورت تخمینی چیزی حدود ١٦‌میلیارد خواهد بود؛ آن‌هم برای یک بازه ٧٥روزه و فشرده. تصور کنید با این هزینه ١٦میلیاردی شاید در همین لیگ نوزدهم می‌توان هزینه یک فصل دو تیم را داد. در لیگ دسته اول که قطعا ٣، ٤ تیم هزینه یک فصل‌شان روی هم ١٦‌میلیارد نمی‌شود. این هزینه که تبعات شیوع ویروس کرونا روی ورزش ایران است، درحالی به باشگاه‌ها و فدراسیون تحمیل می‌شود که درآمدها نیز از راه‌هایی همچون تبلیغات محیطی، بلیت‌فروشی و... به حداقل و حتی صفر خواهد رسید.


**اگر کیت کرونا دولتی باشد...

 

«قرار است با وزارت بهداشت رایزنی کنیم و تا جایی که امکان دارد، کیت‌ها به شکل ارزان‌تر و با هزینه دولتی در اختیار باشگاه‌ها قرار بگیرد، چون می‌دانیم باشگاه‌ها مشکلات مالی دارند.» این بخشی از یکی از مصاحبه‌های سعیدی، سخنگوی فدراسیون پزشکی ورزشی است که وعده‌ای خوشحال‌کننده به باشگاه‌ها داده، اما مشخص نیست تا چه زمانی عملی می‌شود و اصلا تا چه حد امکان عملی‌شدن آن وجود دارد. شاید سوال این باشد که کیت‌های دولتی تا چه حد می‌تواند در هزینه باشگاه‌ها را کاهش داده و برای فوتبال صرفه‌جویی کند. به گفته مسئولان وزارت بهداشت، هزینه کیت‌های تست کرونای دولتی کمتر از نصف کیت‌های آزاد قیمت دارد. می‌توان گفت، تقریبا هربار تست از یک بازیکن به جای ٧٠٠‌هزار تومان نزدیک به ٣٠٠‌هزار تومان هزینه در پی خواهد داشت که یک کاهش هزینه چشمگیر برای باشگاه‌ها و حتی فدراسیون خواهد بود. درنظر بگیرید هزینه ١٦میلیاردی با دادن سهمیه کیت‌های دولتی به ٦ یا ٧‌میلیارد برسد. به نظر می‌رسد درشرایط فعلی که کرونا همچنان آمار پایینی در ایران ندارد، تنها راه برای راضی‌کردن باشگاه‌ها به انجام این تست جهت برگزاری مسابقات فوتبال اختصاص‌دادن کیت‌هایی با قیمت دولتی به فوتبالی‌هاست؛ موضوعی که می‌تواند مانند یک آرام‌بخش در جامعه فوتبال و باشگاه‌های معترض عمل کند.

دیدگاه‌ها