کد خبر : 1686524 | 09 خرداد 1399 ساعت 13:16 | 6.5K بازدید | 0 دیدگاه

یا با زیرساخت ها آشنا نیستند یا هوشمندانه تصمیم گرفته اند؛

الهویی: دو اشتباه در پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد

مربی تیم فوتبال سپاهان معتقد است که پروتکل های بهداشتی بدون در نظر گرفتن واقعیات جامعه ایران شکل گرفته اند.

الهویی: دو اشتباه در پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد

سعید الهویی مربی تیم فوتبال سپاهان که تمریناتش به دلیل مثبت شدن تست کرونای دو نفر از اعضای تیم روز گذشته به حالت تعلیق درآمده است، در گفتگو با "ورزش سه"، حرف هایش را با انتقاد از پروتکل های بهداشتی اینطور آغاز کرد و گفت: بحث من، نه مورد برگزاری یا عدم برگزاری لیگ برتر و تمرینات است و نه در مورد تعیین یا عدم تعیین قهرمان، سهمیه یا سقوط کننده به لیگ یک . بحث در مورد مسائلی فراتر از این ها است . دو نکته مهم و مغفول مانده وجود دارد که مربوط به پروتکل بهداشتی ارائه شده توسط ستاد کرونا است . متاسفانه دوستان در این ستاد، دو اشتباه بزرگ مرتکب شده آمد که ریشه نگرش آکادمیک و عدم آگاهی ازعلوم مرتبط با فوتبال دارد.

 

او سپس در توضیح حرف های خود عنوان کرد: دوستان در ستاد کرونا، بنابر پیش زمینه ای که از تحصیلات آکادمیک این عزیزان داریم، مطمئنا با واژه 'محدودیت' در تحقیقات و پروژه های علمی آشنا هستند. برای خوانندگان شما عرض می‌کنم که  در اجرای هر تحقیق یا پروژه تحقیقاتی با محدودیت هایی مواجهه هستیم که از کنترل محقق خارج هستند و البته تاثیرگذار بر نتیجه تحقیق یا پروژه علمی. سطح و میزان تأثیرگذاری محدودیت ها بر نتیجه تحقیق یا پروژه می‌تواند منجر به بی ارزش شدن این پروژه و یا فرضیه علمی شود؛ آن‌هم با وجود هر سطحی از دقت و حساسیت در پروپوزال و یا پروسه تحقیقی.


سعید الهویی که یکی از نفرات تاثیر گذار امیر قلعه نویی در کادر فنی این تیم است، در مورد بندهای پروتکل های بهداشتی و ایرادهایی که به آنها وارد می شود، اضافه کرد: حال اجازه بدهید برویم سراغ پروتکل تهیه شده توسط ستاد کرونا. دوستان زحمت کشیده‌اند و پروتکلی را تهیه کرده آمد که دارای محدودیت های بیشماری در اجرا است که می‌تواند صحت و ارزش است پروتکل را زیر سوال ببرد. دوستانی که این پروتکل را نوشته اند، یا با شرایط باشگاه های فوتبال ایران از لحاظ مالی و زیر ساختی آشنا نیستند و یا هوشمندانه تصمیم گرفته‌اند که پروتکلی غیر قابل اجرا برای فوتبال ایران طراحی کنند که صرفا بار مسولیت برگزاری تمرینات و مسابقات و احتمالا ابتلا های احتمالی در هفته ها و ماه های پیش رو را از دوش خود بردارند. به هرحال زمانیکه باشگاه ها نمی‌توانند بدلیل محدودیت های موجود ، این پروتکل را دقیق و کامل اجرا کنند ، بهانه به دست ستاد کرونا می دهند که مسولیت قبول نکند. ولی واقعیت این است که محدودیت های بیشماری در مورد اجرایی شدن این پروتکل در فوتبال ایران وجود دارد، از هزینه های تست های پیاپی که البته با فاصله ۵ روز و عدم ایزوله کردن بازیکنان و اعضای باشگاه نمی‌تواند تست قابل اتکایی باشد بگیرید تا هزینه سفر و اقامت در هتل با شرایط جدید که هزینه باشگاه ها را دو برابر خواهد کرد.


او سپس با اشاره به لیگ بوندسلیگا بیان کرد: دوستان در ستاد کرونا از الگو برداری از بوندسلیگا لیگا صحبت می کنند. یک مثال ساده ، سه روز قرنطینه شدن باشگاه های  بوندسلیگایی پیش از دیدار رسمی است تا تست کرونا، اعتبار داشته باشد ولی کدام تیم ایرانی می تواند سه روز پیش از هر مسابقه، قرنطینه شود ؟

 

الهویی در ادامه اینطور بخش اول حر فهایش را نتیجه گیری کرد و گفت: محدودیت های موجود، اعتبار این پروتکل را از بین می برد و این بندها و باید و نباید ها  ، صرفا فرار رو به جلو بابت عدم پاسخگویی و پذیرفتن مخاطرات شروع تمرینات و مسابقات است.


مربی سپاهان سپس به موضوع دیگری اشاره کرد و گفت: موضوع دوم ، عدم آشنایی دوستان با ورزش فوتبال، مختصات این ورزش و مهمتر از آن ، علم تمرین است. مواردی که دوستان در ستاد کرونا در موارد مختلف مربوط به تمرین و مسابقه ذکر کرده اند ، نشان می‌دهد که نه شناختی نسبت به فوتبال و علوم مربوط به آن داشته اند و نه در جلسات خود از مربیانی که دانش آکادمیک دارند دعوت کرده اند تا بخش های مربوط به علوم ورزشی را مطابق با اصول و نیازها تدوین نمایند . به طور مثال ، دوستان ذکر کرده اند که تعداد جلسات تمرینی در هفته ، ماکزیمم ۵ جلسه و زمان تمرینی ٩٠ دقیقه باشد . این در حالی است که حدود ٧٠ روز بازیکنان ، تمرین گروهی و  حتی فردی مطابق با نیازهای فوتبال از لحاظ شدت و حجم تمرین نداشته اند.  بنابراین باید تعداد جلسات و تایم تمرینی جلسات براساس علم تمرین به نحوی طراحی شود که بازیکنان به ظرفیت و توان اجرای فعالیت های شدید جسمانی در طول ٩٠ دقیقه مسابقه  در کنار هماهنگی حرکتی بعنوان جزیی از کل و ساختار تیم براساس مدل بازی برسند. حال صحبت کردن از پنج جلسه تمرینی در هفته، عجیب یا بهتر بگویم خنده دار است و نشان می دهد دوستان نمی‌دانند فوتبال چه چیزی است. همانطور که با مخالفت با برگزاری دیدارهای دوستانه ، ماهیت دوره بندی تاکتیکی تمرینات را زیر سوال می برند.


الهویی ادامه داد: خلاصه کلام اینکه ، از دیدگاه علمی و آکادمیک ، پروتکل ارائه شده به جهت محدودیت های تاثیرگذار و عدم سازگاری و همسویی با نیازهای فوتبال ، صحت و ارزش اجرایی شدن ندارد مگر اینکه دوستان ، چند روز یا هفته دیگر بدون توجه به محدودیت ها بگویند : ما که گفته بودیم باید اینکار را بکنید ولی شما نکردید .


بخش پایانی حرف های مربی سپاهان تاکید بر صحبت های ابتدایی خود بود و اضافه کرد: باز هم عرض می کنم ، بحث نه بر سر کنسل کردن یا نکردن لیگ است و نه تعیین قهرمان ، سهمیه و یا سقوط . بحث بر سر سلامت جامعه ای است که همه ما عضو آن هستیم و امیدواریم که فعالیت و سلامت اعضا این جامعه ادامه دار باشد و گرنه جان یک انسان و حتی سلامتی یک انسان ، ارزش بسیار بالاتری از فوتبال دارد .

دیدگاه‌ها