کد خبر : 1686546 | 09 خرداد 1399 ساعت 16:13 | 9.3K بازدید | 3 دیدگاه

در جشن قهرمانی پرسپولیس شرکت می کنیم

مالک نساجی و نامه به وزیر؛باشگاه ها نباید باهم بجنگند

باشگاه نساجی یکی از چهار باشگاهی بود که طی بیانیه ای از سازمان لیگ خواهان دادن تضمین برای اجرای کامل پروتکل شد.

مالک نساجی و نامه به وزیر؛باشگاه ها نباید باهم بجنگند

به گزارش"ورزش سه" نساجی یکی از چهار باشگاه خصوصی لیگ برتر ایران است. این تیم از دی ماه که رضاحدادیان به تنهایی مالکیت آن را به عهده گرفت توانست مشکلات عدیده مالی اش را پشت سربگذارد و به آرامش برسد اما حالا تعطیلی مسابقات و اجرای پروتکل برای برگزاری مسابقات لیگ این باشگاه خصوصی را از نظر اقتصادی تحت فشار گذاشته است. حدادیان مالک هواپیمایی وارش است یکی از مشاغلی که در دوران پاندمی کرونا نه در ایران که در سراسر جهان با رکود مواجه شد. با این وجود او معتقد است که اولویت اصلی اش برای امضای این بیانیه سلامت بازیکنان و عوامل تیمش است. مالک باشگاه نساجی بعد از مدت ها که از حضور در این باشگاه می گذرد مصاحبه مفصلی با سایت "ورزش سه" انجام داده که حرف های او را در زیر می خوانید:


ایده بیانیه


بیانیه ایده خاصی ندارد بلکه حرف باشگاه ها است. ما می گوییم شرایط برگزاری مسابقات لیگ وجود ندارد و دلایلی هم پشت این حرفمان هست. ما در حال زیرساخت های لازم برای اجرای کامل پروتکل را نداریم. پروتکلی که از سوی ستادملی کرونا اعلام شده طبق حرف های دکترحریرچی الگوبرداری از کشورهای صاحب سبک فوتبال است. تا اینجا مشکلی نیست، پروتکل خیلی خیلی خوب و جالبی است اما آیا توان اجرای آن را داریم؟ این بحث ما است. به ما تضمین بدهند این پروتکل قابل اجرا است ما هم شرکت می کنیم. نه قهرهستیم و نه مشکلی داریم وخیلی هم دوست داریم فوتبال برگزار شود.


اگر بازی نکنیم؟


سازمان لیگ می خواهد بازی ها را برگزار کند اما ما جدول را پر می کنیم. شانزده تیم باید با هم بازی کنند و اگر ما بازی نکنیم رقابت های لیگ برتر برگزار نمی شود. باید به این اطمینان برسیم که پروتکل کامل اجرا می شود. پروتکل سختی است و ما شرایط اجرای آن را در لیگ برتر و لیگ یک را نداریم. ما می گوییم اگر سازمان لیگ می گوید قابل اجرا است به ما تضمین بدهد اما آن ها می گویند ما تضمینی نمی دهیم. فقط می گویند پروتکل باید اجرا شود. تضمین اجرای پروتکل باکیست؟ با باشگاه ها؟ در حال حاضر دنیا به خاطر ویروس کرونا در خواب است. حتی اگر تحریم های ظالمانه را کنار بگذاریم اقتصاد دنیا فلج است و خیلی از شرکت ها دارند نیروهایشان را اخراج می کنند. در این شرایطی که اقتصاد وجود ندارد چرا باید اینهمه هزینه کنیم. هر 5 روز باید تست برگزاری کنیم که هر بار 25 تا 28 میلیون تومان هزینه دارد. بازیکن می آید تست می دهد منفی است و بعد می رود به محیط آلوده می گیرد و فردا در تمرین از کجا بدانیم که همه آلوده نمی شوند. ما نمی توانیم بازیکنان را دوماه قرنطینه کنیم ، توان و ابزارش را نداریم.


نمودار کرونا منفی است


جواب من به آن هایی که می گویند اگر الان مسابقات برگزار نشود لیگ بعدهم نمی تواند برگزار شود این است که شرایط کرونا قبل از تعطیلی لیگ واقعا بد و در واقع تحت مدیریت ما نبود. فروردین ما اوضاع خراب شد اما اردیبهشت خرداد نمودار در حال کم شدن است. داریم ماجرا را مدیریت می کنیم. من فکر می کنم که مرداد و شهریور شرایط و امکانات با امروز خیلی متفاوت است. درست است ما فعلا باید با کرونا زندگی کنیم اما در این ماه های باقیمانده می توانیم کارهایی انجام دهیم اما در بیست روز نمی توانیم. با یک تونل و یک آزمایش نمی شود ماجرا را مدیریت کرد. برای هر بازی صدنفر درگیر هستند آیا گارانتی می کنند همه صدنفر سالم به خانه برگردند. 28 میلیون تومان برای هر تست می دهیم و تضمینی نیست که بازیکن فردا که می آید آلوده نشده باشد. این بازیکنان پدر و مادرهای مسن و بچه های کوچک دارند. همین جا اعلام می کنم اولویت یک ، دو و سه ما سلامت بازیکنان و اعضای تیم است. پروتکل کامل اجرا شود خیالمان راحت می شود اما می دانیم توانایی اجرای کامل پروتکل در حال حاضر وجود ندارد.


پول باشگاه ها را بدهید


لیگ باید درآمدزا باشد. نمی شود همه کار کنند و یک نفر بخورد. پول لیگ باید به خود باشگاه ها برسد. شما ببینید چند نفر در این فوتبال مشغول به کار هستند؛ از تدارکاتچی و بازیکن تا مدیر و خبرنگار، این یک صنعت بزرگ است که باید پولش عادلانه تقسیم شوند نه اینکه آن هایی که حداکثر کار را انجام می دهند کمترین درآمد را داشته باشند.  تجارت باید معنا داشته باشد. فوتبال یک صنعت است که باید درآمد داشته باشد. صنعت بزرگی است که در جهان شخصیت و اعتبار دارد و ما هم باید به این تجارت احترام بگذاریم.

 


2.5 میلیارد برای سریال وارش


درباره آقای میثاقی مجری فوتبال برتر که یکی از خبرنگاران و مجریان خوب است و برای نساجی هم همیشه ارزش قائل بودند من نقدی ندارم. ایشان مجری عوامل تلویزیون هستند. حرف من این است که ایشان می گوید تیم ها باید تونل بگیرند، باید هر 5 روز تست کرونا بدهند می گوییم چشم ، پول بازیکنان را بدهند می گوییم چشم اما در دنیای کرونایی همه باید خیس بشوند. از تدارکات و مالک باید بدانند اوضاع مالی خوب نیست. ما این تعهدات را انجام می دهیم ، بعضی تیم ها تازه 60 درصد بازیکنانشان را پر کردند اما ما اسفندماه تا 60 درصد پرداخت کرده بودیم. ما این کارها را کردیم شما چکاری می توانید انجام بدهید؟ اگر لیگ برتر برگزار شود تلویزیون درآمد زیادی خواهد داشت. سریالی به اسم وارش قرار بود پخش شود و من از مسئول روابط عمومی مان خواستم به خاطر تشابه اسم یک تبلیغ چند ثانیه ای در ابتدای سریال داشته باشیم به ما گفتند 2.5 میلیارد تومان باید بدهید. خب در این 9 هفته رقابت های لیگ برتر چقدر تلویزیون درآمدزایی می کند؟ پس تیم های فوتبال چکار کنند؟ از پرسپولیس و استقلال تا شاهین و پیکان همه باید در این درآمد سهیم باشند. تیم های اروپایی درآمد بالایی دارند اما بخش زیادی از پول هایشان را از همین طریق در می آورند. نساجی می تواند به درآمدزایی برسد اما این اتفاق نمی افتد.


باشگاه ها نباید با هم بجنگند


دلیل اینکه باشگاه نمی توانند حقشان را بگیرند هم این است که باشگاه های فوتبال در کنار هم نیستند، یک فکر منسجم وجود ندارد و هرکسی می خواهد یک تکه از فوتبال را بکند و ببرد. ما باید رقابتمان با دیگر تیم ها درون زمین باشد و بیرون از زمین همه باید همفکرد باشند. همه تیم ها مشکل دارند و با این وضعیت نمی شود فوتبال را اداره کرد. وقتی قرار است یک صنعت را ارتزاق کنید باید با همکاری کنیم نه اینکه هر روز بگوییم فلان هوادار یا فلان تاجر کمک کند. شانزده تیم لیگ برتری باید درباره ادامه لیگ برتر به نقطه نظر مشترک برسند. چه قهرمان اعلام شود چه نشود جنگ و جدلی نباید باشد. وضعیت بدتر از این حرف ها است. جلسه هم اندیشی برگزار کنند. برای ما فرقی نمی کند هرکسی قهرمان شود ، اگربگویند پرسپولیس قهرمان شود ما هم در جشن قهرمانی شان شرکت می کنیم. اگر بگویند قهرمان مشخص نشود بازهم به آن عمل می کنیم. در نهایت همه باید به یک فکر واحد برسند.


بیانیه حرف همه باشگاه ها است


این بیانیه حرف همه باشگاه ها حتی دولتی ها است چرا که همه باشگاه ها می خواهند که پروتکل کامل اجرا شود. ما این بیانیه را دادیم و خواستار امکانات بیشتر شدیم تا سلامت و جان بچه های تیم حفظ شود. عده ای می گویند کرونا بهانه است. اجرای پروتکل مساله اقتصادی را هم پشتش را دارد. باید حمایت اقتصادی هم بشود. برای بعضی تیم ها پرداخت هر 5 روز 28 میلیون تومان فقط برای تست شدنی نیست. من می خواهم هشدار بدهم که اگرپروتکل اجرا نشود فاجعه ای در پیش است.


شاید نمی خواهند مدیران تیم ها کنار هم بنشینند. دورهم نشینی قطعا نتایج مثبتی خواهدداشت. من نمی دانم اما فکر کنم فدراسیون و سازمان لیگ مجری چنین کاری می تواند باشد. گفت و گو ها می توانند سازنده و نتیجه بخش باشند. متاسفانه فوتبال ما الان محل کری خوانی شده و یکسری از لجبازی می گویند برگزار شود عده ای هم می گویند برگزار نشود.


اگر بازیکن کرونا بگیرد او را نمی خواهند


باید این را بدانیم که سال بعد تیم ها بازیکنانی که کرونا دارند را سخت تر جذب می کنند. اولویت هرمربی یا باشگاه قطعا انتخاب بازیکنان سالم خواهد بود. اگر بازیکنی در این زمان کرونا بگیرد چه کسی او را کمک می کند. در خیلی از تیم ها بازیکنان بزرگ و گرانقیمتی هستند. مصدوم بشوند چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ اگر قرار است کاری بکنیم نباید احساسی باشد و عقلانی تصمیم بگیریم. اگر شرایط اجرای مو به موی پروتکل را دارید مشکلی نیست برگزار کنید.

 

 

باشگاه ها به هم کمک مالی کنند

 

برخی از باشگاه های ما از شرکت های بزرگ اقتصادی هستند؛ الان شرایط مثل زمانی است که سیل و زلزله آمده است و همه باید به هم کنند. در فوتبال آلمان بایرن مونیخ به دورتموند کمک مالی کرد و چه اشکالی دارد که در فوتبال ایران هم تیم های پولدار این کار را بکنند. منظورم نساجی نیست چون ما می توانیم از عهده خودمان بربیاییم. اما با این وجود پول تیم ها جای دیگری است و اگر حق و حقوق باشگاه ها را بدهند آن وقت شاید بندرت با مشکل مالی مواجه شوند. متاسفانه در این فصل به نساجی 300 میلیون از بودجه تبلیغات داده اند و چهارصد میلیون تومان این تیم را به خاطر تخلفات تماشاگران محروم کردند. این کاری است که انجام می شود به جای آنکه حق و حقوق واقعی باشگاه ها را بدهند.

 

مجیدی قائمشهری است


در فضای مجازی می گویند که بعد از حرف های فرهاد مجیدی سرمربی استقلال این حرف ها را زدیم و به می گویند استقلالی هستیم. اما ابتدا بگویم که احتمالا آقای مجیدی طرفدار نساجیاست چون ایشان قائمشهری است و فوتبالش را آقا فرهاد از این شهر شروع کرده است. ما اینجا بحث رنگ نداریم ؛ فقط یک رنگ آن هم نساجی. من حرفم با تماشاگران فهیم مازندرانی و طرفداران نساجی است، تیم ما برند است و شصت سال قدمت دارد. رنگ ما نساجی است. چرا ما باید در فضای مجازی دنبال این باشیم که بقیه چکار می کنند؟ ما باید خودمان باشیم، ماخودمان صاحب سبک هستیم. خیلی است که تیم شصت سال حفظ شود. چرا هواداران نساجی باید دنبال رنگ های دیگر باشند. حق ندارند. هر هواداری که دلش برای نساجی می تپد و روی سکوهای وطنی می نشیند حق ندارد به رنگ دیگری فکر کند از من مالک تا هوادار.

 

کوهی از بدهی


من دوسالی هست که در خدمت دوستان در نساجی هستم و از دی ماه تیم را به طور کامل تحویل گرفتم. نساجی وقتی این باشگاه را گرفتیم به اندازه یک کوه بدهی داشت که ما هشتاد تا نود درصد بدهی ها را دادین. باشگاه در بدترین وضعیت ممکن بود و تمام طلبکاران باشگاه از سال 90 تا امروز برای گرفتن مطالباتشان آمدند.


اما من وارد فوتبال نشدم که خسته شوم. همیشه سعی کردم که خارج از فوتبال سیاستگذاری کلان را انجام بدهم و فوتبال را فوتبالی ها اداره کنند. الان هم اگر مصاحبه می کنم به خاطر حفظ صیانت نساجی است. وظیفه من سیاستگذاری کلان است و مدیرعامل و هیات مدیره کارها را انجام می دهند و سیاست های کلان باشگاه را با من هماهنگ می کنند.


نساجی مظلوم است


نساجی واقعا مظلوم است. مردم مازندران نساجی را دوست دارند. نساجی نه فقط مال قائمشهر که از  رامسر و نوشهر تا گلوگاه و بهشهر همه این تیم را دوست دارند. 5 میلیون نفر خانواده استان پشت تیم هستند. باید این تیم را حفظ کنیم و نگه داریم.درحال حاضر هدف اصلی  حفظ تیم است. باشگاه نساجی هیچی نداشت و الان هم ندارد ما  فقط توانستیم چند آمپول مسکن بزنیم که بتواند فعلا زندگی کند تا در فصل های بعد زیرساخت های لازم برای باشگاه را بسازیم. نساجی آبروی استان است.

 

 

فوتبال درآمدزا است


اگر مدیریت موفقی وجود داشته باشد می تواند باشگاه را به سوددهی برساند.نساجی اگر بتواند حقش و درآمدش را از لیگ برتر خودکفا خواهد بود. همه چیز درباره فوتبال مشخص است فقط ما نمی توانیم حق و حقوقمان را بگیریم. در کشورهای صاحب فوتبال اما باشگاه ها هم حق و حقوشان را می گیرند و هم شخصیت دارند. اما در فوتبال ما بعضی تیم ها حتی مشکل لباس و رفت و آمد دارند و متاسفانه پولی که حقشان است به دستشان نمی رسد. باشگاه ها درآمد دارند اما به دستشان نمی رسد.

 


کادرفنی استقلالی


نکونام و قلعه نویی، استقلالی هستند اما مقابل استقلال بهترین عملکرد را داشته اند. مربیان ما هم روزی روزگاری کاپیتان و بازیکن استقلال بوده اند و الان در نساجی هستند. استقلال برایمان قابل احترام است اما از ما نیست. این فرهنگ را قبول ندارم. ما یک تیم جدا هستیم  همه ما پیراهن نساجی را بر تنمان است و مثل ناموسمان می ماند. باید حفظش کنیم. حقیقی ، ماهینی و عباس زاده هم پرسپولیسی بوده اند ، حمیدمطهری مربی فصل قبل پرسپولیس بود، یا آقای جلالی و مهاجری هم متعلق به رنگ خاصی نبودند، محمود فکری سرمربی تیم که مازنی است و مربیگری اش را از همین نساجی شروع کرده است. ما چرا از این نیروها استفاده نکنیم. مردم مازندران از این ذهنیت بیرون بیایند و بدانند برای همه باید یک تیم وجود داشته باشد و آن نساجی است.ما غرق در هیچ رنگی نیستیم ، غرق در نساجی هستیم.

دیدگاه‌ها