کد خبر : 1687078 | 12 خرداد 1399 ساعت 10:32 | 12.8K بازدید | 0 دیدگاه

سه مربی و یک فوق‌ستاره

پپ، مورینیو و ونگر در آزمایشگاه ذهنی فابرگاس

ریو فردیناند در سری برنامه‌های ویدیویی The Locker Room میزبان سسک فابرگاس بود و با او درباره مسائل مختلف فوتبالی صحبت کرد.

پپ، مورینیو و ونگر در آزمایشگاه ذهنی فابرگاس

به گزارش "ورزش سه"، ریو فردیناند در سری برنامه‌های ویدیویی The Locker Room میزبان سسک فابرگاس، ستاره سابق اسپانیایی و یکی از جذاب‌ترین اسپانیایی‌های تاریخ لیگ برتر بود و با او درباره مسائل مختلف صحبت کرد. فابرگاس در دوران بازی خود سابقه شاگردی سه مربی بزرگ دنیای فوتبال آرسن ونگر، پپ گواردیولا و ژوزه مورینیو را داشته و بخش مهمی از صحبتهای او با فردیناند درباره تفاوتهای این سه مربی بزرگ بود.

 

 

فردیناند: تو سابقه بازی زیر نظر آرسن ونگر، پپ گواردیولا و ژوزه مورینیو را داشتی. تفاوتهای اینها به نظرت چه بود؟ نمی‌خواهم بگویی کدامیکی بهتر است، منظورم بیشتر تفاوت‌های سبک و روش و کار آنها است.

فابرگاس: به نظر من آرسن ونگر برای بازیکنان جوان است. او به جوانها فرصت می‌دهد و آموزش می‌دهد. او به جوانها یاد می‌دهد چطور رفتار کنند، چطور بازی کنند. او خصلتی دارد که راحت می‌تواند با بازیکنان جوان وقت بگذراند و به آنها یاد بدهد که از آنها می‌خواهد چطور بازی کنند. ونگر مربی صبوری است و اگر شما یک بازی بد داشته باشید به شما دوباره فرصت می‌دهد. من در زمان بازی در تیم ونگر احساس آزادی زیادی داشتم و بیشتر می‌توانستم آنطور که دوست دارم بازی کنم. چون بین ما یک اعتماد متقابل وجود داشت.

 

1500267

پپ بین این سه نفر تاکتیکی‌ترین مربی است. او عاشق ساختار است ولی دائم به شما نمی‌گوید اینجای زمین باش. البته این را هم بگویم که پپ همیشه تیمهای بزرگی داشته. توضیح دادن تاکتیک‌های مورد نظر او به اینیستا مسلما خیلی راحت‌تر است تا به خیلی از بازیکنان تیمهای دیگر. اینجا در فرانسه فوتبال عملا دوئل تن به تن است. ولی فلسفه پپ این است که توپ را سریع به حرکت در بیاورید و بهترین لحظه را در بهترین جای زمین برای پیدا کردن فضای مناسب پیدا کنید. او می‌تواند در یک بازی تاکتیکش را سه بار عوض کند و این روزها در منچسترسیتی بیشتر  هم با این تمایل دارد.

 

1500266

 

فردیناند: یک مربی برای این باید خیلی باهوش باشد.

فابرگاس: بله او خیلی باهوش است. البته آرسن هم همینطور.

 

فردیناند: و ژوزه؟

فابرگاس: ژوزه مربی‌ای است که فقط یک تاکتیک دارد ولی آن تاکتیک را عالی پیاده می‌کند. اولین بار که او را دیدم گفت من دو بازیکن می‌خواهم که یکی از آنها دیگو کاستا است. او شمای تاکتیکی را روی کاغذ برایم کشید و گفت تو اگر به تیم من بیایی قهرمان خواهیم شد. او گفت فقط دو بازیکن می‌خواهم، دیگو کاستا که عملا جذب شده و فقط تو مانده‌ای. اگر بیایی ما قهرمان می‌شویم. مورینیو برای بازیکنهای بزرگ مربی بی‌نظیری است چون با ذهن بازی می‌کند. او شما را تحریک می‌کند. او با شما بازی می‌کند. بلافاصله بعد از بازی برایتان پیام می‌فرستد و یک روز می‌گوید خیلی خوب بودی. ولی روز بعد بعد از بازی پیام می‌دهد و می‌گوید امروز مزخرف بودی. یک روز به من گفت در کارلینگ کاپ به تو بازی نمی‌دهم ولی امروز برایم خوب بازی کن تا چهار روز به تو مرخصی بدهم.

 

 

 

 

1500268

 

فردیناند: یعنی مثل یک جور داد و ستد

فابرگاس: بله. نمی‌دانم فرگوسن هم اینطور بوده یا نه. نمی‌توانم دقیق نظر بدهم. ولی ژوزه کسی است که با ذهن بازیکنش بازی می‌کند. یک روز به شما می‌گوید خیلی بد بازی کردی ولی اگر فردا ثابت کنید که اشتباه می‌کند جلوی کل تیم به اشتباهش اعتراف می‌کند و می‌گوید عالی هستی. یک روز به سراغ شما می‌آید بغل‌تان می‌کند و می‌گوید تو امروز جنگجوی من بودی ولی بقیه تیم واقعا مزخرف بودند. این به نظر من خصوصیت خیلی خوبی است. وقتی مربی من را جلوی کل تیم بغل می‌کند و می‌گوید بهترین بودی، باور کنید فردا صبح که بیدار می‌شوید می‌خواهید برای او هر چه در توان دارید بگذارید و هر کاری بتوانید بکنید.

 

 

 

دیدگاه‌ها