کد خبر : 1687506 | 14 خرداد 1399 ساعت 13:42 | 24.2K بازدید | 0 دیدگاه

واکاوی یک جدایی؛ خداحافظی بعد از صعود (عکس)

سیروس پورموسوی – سرمربی تیم ملی جوانان در آستانه بازی های انتخابی جام جهانی از سمت خود استعفاء کرد.

واکاوی یک جدایی؛ خداحافظی بعد از صعود (عکس)

به گزارش"ورزش سه"، تیم ملی جوانان که در دوره قبل بازی ها در مرحله مقدماتی جام ملت ها حذف شده بود و به جام ملت ها راه پیدا نکرد اینبار با 3 پیروزی در بازی های مقدماتی با اقتدار به جام ملت ها صعود کرد و این شانس را دارد مهر ماه با موفقیت در جام ملت ها یکی از چهار نماینده فوتبال آسیا در جام جهانی 2021 – اندونزی باشد. 

 

سیروس پوموسوی در حالی جدایی خود را از تیم ملی رسمی کرد که اسفند ماه از سمت خود استعفاء کرده بود. البته باید به این نکته اشاره کرد قرارداد اعضای کادر فنی تیم ملی جوانان تا پایان بازی های مقدماتی بود و بعد از صعود به جام ملت ها این قرارداد تمدید نشده بود که به نظر می رسد به خاطر شیوع ویروس کرونا بود. 

 

سرمربی سابق تیم ملی جوانان بعد از اعلام رسمی کناره گیری از فدراسیون فوتبال به خاطر اعتمادی که به او کرد تشکر کرد و از همه مهمتر به این نکته اشاره داشت که دلایل جدایی ام برای خودم قابل احترام است. موفقیت این مربی در بازی های مقدماتی جام ملت ها قابل پیش بینی بود. سیروس پورموسوی اگر چه بعد از جدایی از تیم فولاد خوزستان هدایت تیم ملی جوانان برعهده گرفته بود اما پیش تر هدایت تیم های پایه در فوتبال خوزستان را برعهده داشت و حتی قهرمانی در فوتبال پایه کشور را هم تجربه کرده بود. زدن 9 گل به تیم های امارات – نپال و قرقیزستان بدون اینکه گلی دریافت کند نشان می دهد این مربی باتجربه در تیم ملی جوانان گزینش های خوبی داشته و به طور حتم تیم خوبی را برای آینده فوتبال ساخته است. پیش از صعود به جام ملت ها قهرمانی در تورنمنت کافا هم نشان داد این تیم می تواند علاوه بر صعود به جام ملت ها با موفقیت در این بازی ها به جام جهانی صعود کند و یکی از ستاره های از دست رفته فوتبال را به فوتبال برگرداند. 

 

1500698

 

مهمترین تغییر ایجاد شده از سوی سیروس پورموسوی در تیم ملی جوانان تغییر سبک بازی این تیم بود. در روزهایی که مارک ویلموتس در نشست با مربیان تیم های پایه از آنها خواسته بود ارایه گر بازی تهاجمی باشند. 2-4-4 سیستم بازی تیم ملی جوانان در مدت زمان حضور سیروس پورموسوی بود. اگر چه این مربی در روزهای حضور در استقلال خوزستان که به عنوان دستیار اول عبدالله ویسی قهرمانی در لیگ برتر را تجربه کرده بود شاهد بازی با سیستم 1-3-2-4 بود اما نشان داد به تنهایی علاقمند به بازی رو به جلو است. جالب اینکه تیم ملی جوانان در خیلی از بازی های دوستانه که با تیم های بزرگسالان برگزار می کرد پیروز می شد که می توان به پیروزی در برابر تیم هایی چون استقلال – خوشه طلایی – نساجی و ... اشاره کرد و به نظر می رسد تنها باخت این تیم در بازی های دوستانه در برابر تیم پرسپولیس بود. 

 

پیش بینی دلایل جدایی سیروس پورموسوی از تیم ملی جوانان خیلی سخت نیست. او حرفی در این باره نزد و تنها برای تیم ملی جوانان آرزوی موفقیت کرد و گفت می خواهد به لیگ برتر باز گردد. متاسفانه نه فقط در فدراسیون فوتبال در باشگاه ها هم همه توجه به تیم بزرگسالان است. در فدراسیون فوتبال هم این چنین است. فدراسیون فوتبال 2 میلیون دلار به مارک ویلموتس می دهد اما بعد از دو سال پاداش 20 میلیون تومانی دختران فوتسالیست را نمی دهد که برای دومین بار قهرمان جام ملت ها شدند. بله درست خوانده اید؛ قهرمان جام ملت ها. 

 

1500699

 

واکاوی این جدایی عایدی برای فوتبال نخواهد داشت. سرمربی تیم ملی جوانان راه خود را جدا کرد اما می شود با خود تکرار کرد کشورهای پیشرفته در فوتبال بهای زیادی به تیم های ملی پایه خود می دهند. تا جایی که پیش از رویارویی دو تیم در لیگ برتر تیم های پایه باشگاه ها با هم بازی می کنند. ستاره ها در دوران نوجوانان و جوانانی خود را نشان می دهند و بی شک هر فدراسیونی و هر باشگاهی به تیم های پایه بهاء دهند در آینده ستاره های بیشتری را در ترکیب خود خواهند دید. ما هم به خوبی می دانیم صعود تیم ملی نوجوانان و جوانان به جام جهانی به اندازه صعود تیم ملی اصلی به جام جهانی جذابیت نخواهد داشت اما این اتفاقات آینده بهتری را برای فوتبال ملی رقم می زند و از همه مهمتر موجب می شود در آینده شاهد تیم ملی قوی تری باشیم. همان تیمی که صعودش برای ما پر از جذابیت است. تیم های ملی پایه آینده تیم ملی هستند و به همین بهانه است در کشورهای توسعه یافته گاها به تیم های ملی پایه بیشتر از تیم ملی اصلی بهاء می دهند چون تیم ملی اصلی همین طوری مورد توجه است.

 

دلایل جدایی سیروس پورموسوی برای ما هم قابل احترام است. قصه حضور او در تیم ملی جوانان به پایان رسید اما فوتبال ادامه دارد. در یک چشم بهم زدن مهر ماه فرا می رسد و تیم ملی جوانان وارد رقابت های سخت جام جهانی می شود. باید به این تیم توجه کرد. بیش از دوران حضور سیروس پورموسوی در این تیم. وگر نه قصه جدایی ها و ناکامی ها تکرار خواهد شد.

 

1500700

دیدگاه‌ها