کد خبر : 1689574 | 25 خرداد 1399 ساعت 12:50 | 8.7K بازدید | 0 دیدگاه

افشاگری پدر شاهین نصیری نیا از اتفاقات المپیک سیدنی

آیان از ایران 40 هزار دلار باج می‌خواست

پدر قهرمان سابق وزنه برداری ایران درباره باج خواهی تاماش آیان از فدراسیون ایران در المپیک سیدنی دست به افشاگری زد.

آیان از ایران 40 هزار دلار باج می‌خواست

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از خبر ورزشی، یک هفته پیش بود که بهداد سلیمی افشا کرد آیان اجازه نداد تا در المپیک ریو مدال بگیرد. حالا پدر شاهین نصیری نیا هم راز اینکه چرا  پسرش در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی با اینکه شانس مدال طلا را داشت اما وقتی روی تخته رفت به بهانه مصدومیت وزنه نزد را فاش می کند. اتفاقی که ایرانی ها را مبهوت کرد.  شاهین نصیری نیا چند سالی است که در آمریکا مربیگری می کند و تعدادی شاگرد را در رشته وزنه برداری پرورش می دهد.  حالا مدد نصیری نیا  پدر شاهین پرده از اتفاقات آن روز برمی دارد.


او می گوید: «تاماش آیان  شب قبل از اینکه پسرم  روی تخته برود، شاهین را متهم به دوپینگ کرد  و درخواست ۴۰ هزار دلار برای صرفه نظر کردن از این قضیه را کرد. اگر مسوولان کاروان این مبلغ را به آیان می دادند، شاهین می توانست به جای اینکه روی تخته تمارض به مصدومیت کند  و صحنه را ترک کند، اولین مدال طلای المپیکش خود را می گرفت، نشد. آن شب بدترین شب دنیای قهرمانی شاهین بود چرا که او بعداز مدال طلای جهانی ۱۹۹۹ آتن، می خواست اولین طلای المپیکش را هم بگیرد. شاهین آن زمان یکی از بهترین وزنه برداران جهان بود و سال ها می توانست بهترین وزنه بردار دسته ۸۵ کیلوگرم دنیا باشد  که متاسفانه آیان مانع از این امر شد. البته  شاهین اگر اشتباه نمی کرد و زودتر به یک دسته بالاتر می رفت می توانست مدال های  جهانی بیشتری بگیرد.»

 

1502995


به نظر او آیان در دوره ریاستش بارها از فدراسیون ایران باج گرفته : «آیان بارها به بهانه مثبت بودن تست دوپینگ ملی پوشان وزنه برداری ایران از فدراسیون باج گرفته بود که بیشترین آن هم زمانی بود که ۹ وزنه بردار ایران برای جهانی دومینیکن به دوپینگ متهم شدند. این یکی از شگردهای باج خواهی آیان برای تهدید فدراسیون های کشورها بود.»


سرمربی اسبق تیم ملی وزنه برداری با خوشحالی از افشا گری تخلفات آیان در دوره ریاستش بر فدراسیون جهانی وزنه برداری می گوید: «هر چه زمان می گذرد، تخلفات آیان بیشتر افشا می شود، او فردی پولکی بود که از فدراسیون های کشورهای مختلف به نحوی باج می گرفت و حتی از  فدراسیون ایران هم.»


به نظر او آیان لطمه بزرگی به وزنه برداری ایران زده: «آیان در دوره  ریاستش بر فدراسیون جهانی وزنه برداری، لطمه  زیادی به وزنه برداری ایران وارد کرد.» نصیری نیا همچنین امیدوار وزنه برداری یک رشته المپیکی باقی بماند : «امیدوارم  مسوولان جدید فدراسیون  جهانی با برنامه ریزی صحیح مانع حذف وزنه برداری از المپیک شوند و زمینه رشد و گسترش هر چه بیشتر آن را در جهان فراهم کنند.»

دیدگاه‌ها