کد خبر : 1690399 | 29 خرداد 1399 ساعت 17:09 | 44K بازدید | 2 دیدگاه

چشم دو رئیس جمهور به نتایج تیم کی‌روش؛

مایکل جردن و صعود تیم ملی به جام جهانی 2014

مستند جذاب لست دنس (رقص آخر) که به تازگی از شبکه نتفلیکس تهیه شده، به زندگی مایکل جردن بزرگترین بسکتبالیست تاریخ می پردازد.

مایکل جردن و صعود تیم ملی به جام جهانی 2014

به گزارش "ورزش سه"، در این مستند به دوران ورزشی مایکل جردن پرداخته شده و تصاویر و داستان های جالبی از دوران های ورزشی او را به نمایش می گذارند. نکته شاخص در این مستند، تکیه کارگردان به روحیه مبارزه طلبی و رقابت جویی جردن در بسکتبالش است و حس تلافی جویانه و خشمی که او همواره در خود ایجاد می کرد تا در مسابقات مهم بدرخشد. 


این استراتژی همیشگی جردن برای بالا نگه داشتن انگیزه شاید بی شباهت به کارهایی که کارلوس کی روش در دوران حضورش در ایران انجام داده نباشد؛ اتفاق هایی که شاخص ترین آنها به دیدار ایران مقابل کره جنوبی در اولسان برمی گردد. زمانی که او با استفاده از یک اشتباه کلامی از سوی سرمربی کره، جنگ بزرگی را بین ایران و میزبان به راه انداخت و در نهایت پیروز این  مسابقه شد و در پایان هم پیروزی خود را با مشت کردن دست به سمت سرمربی کره جشن گرفت. 

 

مهرداد خانبان آنالیروز آن سال های تیم ملی و مربی فعلی پرسپولیس در گفتگو با "ورزش سه" نکات جالبی از آن صعود را بازخوانی می کند.


1-  عکس چوی سرمربی تیم ملی توسط کی روش در همه جا پخش شد تا از این طریق برای بازیکنان تیم ملی انگیز ایجاد شود.

 

1504062


مهرداد خانبان یکی از اعضای کادر فنی تیم ملی در آن زمان، در گفتگویی با "ورزش سه" در رابطه با دلیل این رفتار کی روش و ماجراهایی که به حک شدن عکس چوی روی پیراهن تیم ملی منجر شد، اینطور توضیح می دهد:« این داستان را همه می دانند. کارلوس کی روش همیشه به او می گفت مستر چوی. داستان هم از اینجا شروع شد که مربی کره مصاحبه ای انجام داده بود و گفته بود من دوست دارم که ازبکستان با ما به جام جهانی راه پیدا کند تا تیم ملی ایران و به خصوص کارلوس کی روش از خانه جام جهانی را تماشا کنند». خانبان در ادامه به تلاش کی روش برای تبدیل این تهدید به فرصت اشاره کرد و توضیح داد:« کارلوس از این به عنوان یک حربه انگیزشی استفاده می کرد و مدام در مصاحبه هایش به این موضوع اشاره می کرد. در جلسات فنی هم به بچه ها این موضوع را گوشزد می کرد و سعی می کرد بچه ها را تهییج کند.» 


2-  کی‌روش قصد داشته پس از شکست کره جنوبی و صعود به جام جهانی، با پیراهنی از تیم ملی ازبکستان در نشست خبری حاضر شود و این پیراهن را به سرمربی کره جنوبی تقدیم کند؛ ولی به دلیل اینکه تهیه پیراهن ازبکستان در اولسان کار دشواری می شود، برنامه اش را تغییر می دهد...

 

1504066


آنالیزور پرسپولیس با دفاع از رفتار کی روش این موضوع را اینطور توضیح داد:« حق هم داشت. خیلی بد صحبت کرده بودند. حتی کاپیتان آنهاگفته بود که کاری می کنم نکونام خون گریه کند. تلاش می کردند، فضای سنگینی برای ما ایجاد کنند و فکر می کردند که برنده بازی هستند. جو روانی هم راه انداختند تا ما را بیشتر اذیت کنند.» خانبان در ادامه به دلایل عصبانیت کی روش پرداخت و افزود:« از یک طرف به کارلوس کی روش برخورده بود که یک مربی ناشناخته برای او کری خوانده است و هم اینکه از این موضوع به عنوان یک حربه انگیزشی استفاده کرد». خانبان ادامه داد:« کی روش قصد داشت یک پیراهن ازبکستان را به کنفرانس مطبوعاتی ببرد و بگوید این برای مستر چوی است ولی در اولسان بودیم و نتوانستیم این کار را انجام دهیم. به جای آن عکس چوی را در و دیوار هتلی که در آن اقامت داشتیم و جاهای دیگر زدیم. کی روش سعی می کرد از این اتفاق به نفع تیم ملی بهره ببرد؛ البته باید بگویم که آنها هم بیکار ننشسته بودند و یک بنر بزرگ از تصویر چوی مربی کره جنوبی در رختکن ما نصب کرده بودند. وقتی بازیکنان تیم ملی می رسند و عکس چوی را می بینند، عصبانی تصمیم به کندن این عکس از دیوار رختکن می گیرند و یکی دو نفر از اعضای تدارکات و ماساژوهای تیم با قلاب گرفتن و آویزان شدن به پوستری که محکم به دیوار چسبیده بود، در نهایت موفق به انجام این کار می شوند.»

 

3-  سوشا مکانی قربانی اصلی مشت‌های گره کرده کی روش

 

1504070


دستیار کی روش در ادامه این مصاحبه به شرایط فنی بازی و درگیری های پس از بازی پرداخت و به این سوال پاسخ داد که چطور کی روش توانسته بود، تیمی که قدرت کمتری نسبت به کره جنوبی داشت را شکست دهد. خانبان ضمن اشاره به درگیری های پس از سوت پایان بازی، در این مورد گفت:« پس از پیروزی مقابل کره جنوبی بود. ما سمت نیمکت آنها رفتیم و خیلی خوشحال بودیم. مربی بدنساز آنها سوشا مکانی را زد. سوشا را به همین دلیل یک بازی محروم کردند و همین باعث شد تا او در اولین دیدار جام جهانی نتواند حضور داشته باشد و یکی از مهم ترین دلایل خط خوردنش از تیم ملی همین موضوع بود». در رابطه با دلایل فنی صعود تیم ملی به جام جهانی 2014 با توجه به شرایط سختی که ایران پس از شکست مقابل ازبکستان، خانبان عنوان کرد:« ما دو بازی را برده بودیم و بچه ها انگیزه خیلی زیادی داشتند. کارلوس همیشه می گفت اول دفاع کنید و در بازی با قطر هم همین استراتژی را در نظر گرفته بود. البته کی روش به مسائل روحی و روانی هم خیلی اهمیت می داد و قبل از بازی با قطر اعضای تیم را به یک مرکز خیریه برد و به آنها گفت اگر قطر را بردید، پاداش این بازی را به این مرکز اختصاص بدهید.  در مورد بازی با لبنان هم کی روش به بازیکنان گفت که هر چقدر می توانید به تیم حریف گل زنید، چون اگر این کار را نکنید، به حریفتان بی احترامی کرده اید.» 


4-  پس از شکست مقابل ازبکستان اگرچه مهدی رحمتی به عنوان یک استقلالی از تیم ملی جدا ولی بازیکنان زیادی از این تیم جایگزین او شدند تا رنگ تیم ملی در جام جهانی 2014 بیشتر آبی باشد.

 

1504067


خانبان با اشاره به تغییراتی که پس از شکست مقابل ازبکستان ایجاد شد، اضافه کرد:« خب ما برای این تغییر زمان داشتیم. ما حتی ساعت ها برای دعوت کردن بازیکنان بحث می کردیم. بازیکنان بررسی می شدند. حریفان بررسی می شدند. در آن مقطع پولادی مصدوم شده بود و بیک زاده در پست دفاع چپ مورد استفاده قرار گرفت. کی روش به سیستم 3-3-4 اعتقاد ویژه ای داشت. به نظرم تغییراتی که ایجاد کرد، به خصوص در بازی با کره جنوبی جواب داد.» 

 

5-  گل رضا قوچان‌نژاد شانسی نبوده و براساس تاکتیک تیمی به ثمر رسیده ...

 

1504071


سوال بعدی ما از خانبان در رابطه با عملکرد درخشان و بی نظیر گوچی در سه بازی پایانی بود. اینکه از دیدگاه او آیا تیم ملی را به عنوان عضوی از آن تیم در راه رسیدن به جام جهانی خوش شانس می داند یا خیر. آنالیزور پرسپولیس در پاسخ به این سوال گفت:« ما می توانیم بگوییم رضا قوچان نژاد ما را به جام جهانی برزیل برد. او  به غیر از بازی های آخر، در بازی با لبنان هم گل زده بود. در بازی با کره جنوبی هم روی تاکتیک تیمی گل زدیم. کی روش گفته بود وقتی بازیکنان کره جنوبی به منطقه ما آمدند، برای تصاحب توپ می جنگید. همچنین او گفته بود که اگر توپ را گرفتید، در سمت چپ کانال های چپ را راه بیندازید و در سمت راست، کانال های سمت راست. رضا هم چند بار تاکسی خالی رفته بود ولی بالاخره جواب داد. البته اینکه چطور گل گوچی ثبت شد که نیاز به یک کلاس آموزشی دارد.» 

 

6-  جواد نکونام و استفاده از تجربه تلخ 4 سال قبل که با حذف تیم ملی و نرسیدن به جام جهانی 2010 همراه شده بود...

 

1504072


آنالیزور سابق تیم ملی در پاسخ به این سوال که بهترین بازیکن تیم ملی در دیدار برابر کره جنوبی چه کسی بوده، گفت:« ما نمی توانیم بگوییم شاخص ترین بازیکن در آن بازی چه کسی بوده است. همه فوق العاده بازی کردند. جو خیلی سختی بود. حتی یک هوادار از ما هم دیده نمی شد. بطری پرتاب می کردند. سوت می زدند و کارهایی می کردند که از مردم کشورهای شرق آسیا بعید است. به هر حال ولی آنها خیلی دوست داشتند ببرند. چهار سال قبل ما شرایط مشابهی داشتیم و گل زدیم ولی بعد گل خوردیم. نقش جواد نکونام در تیم ملی خیلی مهم بود. توی بازی مربی دیگر نمی تواند کاری بکند. یک چنین بازی ‌ای نکات فراوانی دارد. دقایق و لحظه ها در این بازی ها مهم است. نقش بزرگترها خارج از مسائل فنی ولی در این پیروزی بسیار مهم بود.»

 

7-  اعضای کادر فنی تیم ملی در دقایق پایانی دیدار برابر کره جنوبی و در شرایطی که قطر در حال واگذار کردن بازی به ازبکستان با نتیجه ای عجیب بود، تحت فشار زیادی که خطر حذف روی شانه های آنها ایجاد کرده بود، به از دست دادن سه امتیاز حساس برابر لبنان می اندیشیدند.

 

1504068

 

آنالیزور پرسپولیس در رابطه با فشاری که در آن مقطع روی تیم ملی در بازی با کره جنوبی وجود داشت و ازبکستان و قطر هم در بازی همزمان به مصاف هم رفته بودند، بیان کرد:« بازی قطر و ازبکستان آنقدر مهم بود که وظیفه من در آن بازی فقط گزارش لحظه به لحظه آن بازی به خصوص در نیمه دوم بود.   کارلوس نتیجه بازی نیمه اول قطر را قبول نداشت. نیمه اول قطر برده بود ولی انگار کارلوس می دانست قرار است اتفاقی بیفتد. روی کت کارلوس زدم، چون سر و صدا زیاد بود و گفتم ازبکستان گل ششم را زده. کارلوس سرش را تکان داد و گفت هر گلی زده شد به من اطلاع بده. قبلا می گفت هر پنج دقیقه من را در جریان اخبار بازی قرار بده. آن لحظات بود که یاد بازی با لبنان افتادیم.» 


8-  دو دولت نگران نتیجه بازی ایران و کره جنوبی بوده اند. دولت محمودی احمدی نژاد و دولت حسن روحانی. این دو رئیس جمهور هر دو در اردوی کره جنوبی با کاپیتان تیم ملی تلفنی صحبت کرده اند.

 

تیم ملی در بحبوبه انتخابات ریاست جمهوری برای حضوردر جام جهانی تلاش می کرد. سوال بعدی را به این موضوع اختصاص دادیم و درباره اتفاق های جالب رای گیری در اردوی تیم ملی هم پرسیدیم. خانبان اینطور به این سوال واکنش نشان داد:« ما یک هفته زودتر به کره جنوبی رفته بودیم. روزهای اول و دوم بود که انتخابات برگزار شد. ما در سئول نبودیم و به هر ترتیب و برای بعد تبلیغاتی هم شده، یک صندوق به اولسان آورده بودند ولی بچه‌ها با توجه به اتفاقات گذشته تمایلی برای ظاهر شدن جلوی دروبین نداشتند. در نهایت فقط چند نفر از کنار تیم مقابل دوربین حاضر شدند. البته دوربین های صدا و سیما هم مقداری دیر رسیدند. بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات، آقای روحانی با جواد نکونام تماس گرفت و از تیم حمایت کرد. آقای احمدی نژاد هم با جواد نکونام تماس گرفت. این برای هر دو دولت مهم بود که تیم ملی به جام جهانی برود. جشن های خیابانی بعد از پیروزی های تیم ملی و رفتن به جام جهانی از جشن خیابانی طرفداران روحانی بیشتر بود.» 


9-  کارلوس کی روش در تمامی مسابقاتی که هدایت تیم ملی را برعهده داشته، سعی بر جمع آوری اطلاعات به صورت مخفیانه از حریفانش داشته است.

 

1504073


خانبان در این مورد و کشف اطلاعات از تیم حریف به روش های نامتعارف و مخفیانه، توضیحاتی ارائه کرد و گفت:« ببینید این حرف ها زیاد خوب نیست. تمام تیم های ما جاسوسی می کنند. بازی با چین، من و مدیر رسانه ای تیم ملی روی سکوها حالت نیمه خیز خوابیدیم و آنجا فهمیدم که 2-5-3 بازی می کنند. ما تا شب قبل از بازی فکر می کردیم که 1-3-2-4 بازی می کنند. حتی افشین پیروانی گفت که اگر مطمئن نیستی به کی روش نگو؛ گفت اگر نتیجه نگیریم، کی روش یقه ات را می گیرد. همه بازی ها اینکار را می کنیم. علیرضا منصوریان هم این کار را با پنهان شدن در دستشویی انجام داده بود ولی فهمیده بودند. حتی در سرمبان مالزی من و مارکار (آقاجانیان) رفتیم تمرینشان را ببینیم. یک درخت نارگیل بود که من تا جایی که می توانستم بالا رفتم و توانستم مقداری از ضربات ایستگاهی آنها را ببینم.» 

 

10-  تراشیده شدن سبیل یکی از اعضای تیم با قیچی تیپ پا !  


خانبان در این رابطه می گوید:« فضای رختکن مثل تمام بازی هایی بود که تیم برنده می شود. همه خوشحال بودند و آب روی هم می پاشیدند. اما نکته جالبی وجود داشت. مسعود شجاعی به دهقان یکی از اعضای تدارکات تیم گفته بود که اگر ببریم، سبیل هایت را می زنیم. از آن به بعد هم دیگر سبیل نگذاشت. سبیل هایش را با قیچی تیپ پا زدیم (باخنده).


11-  کی‌روش در آخرین بازی تیم ملی برسر استفاده از دو بازیکن باتجربه فوتبال کشور تردیدهایی داشته که در نهایت هم این دو را وارد ترکیب اصلی نمی کند.

 

1504063

دیدگاه‌ها