کد خبر : 1691164 | 02 تیر 1399 ساعت 17:18 | 28.3K بازدید | 1 دیدگاه

بالاتر از عبدی پله و آساموآ جیان

علی کریمی چگونه در الاهلی افسانه شد؟

از دورانی که علی کریمی با دریبل‌هایش تماشاگران اماراتی را به وجد می‌آورد روزهای زیادی گذشته، ولی آنها هنوز هنرنمایی ستاره ایرانی را فراموش نکرده‌اند.

علی کریمی چگونه در الاهلی افسانه شد؟

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایران ورزشی ، کریمی بین سال‌های 2001 تا 2005 پیراهن قرمز الاهلی را به تن کرد و همین چهار فصل کافی بود تا خاطره‌ای ماندگار در ذهن هواداران ثبت کند. در پانزده فصل اخیر خارجی‌های مطرح زیادی در لیگ امارات به میدان رفته‌اند، با این حال وقتی روزنامه البیان این کشور برای انتخاب بهترین بازیکن خارجی تاریخ این لیگ نظرسنجی برگزار کرد، کریمی در کنار خورخه والدیویا، ملی‌پوش سابق شیلی بیشترین آرا را به دست آورد.


در این نظرسنجی که در دو شبکه اجتماعی فیسبوک و توییتر بوده، کریمی و والدیویا هرکدام 25 درصد آرا را به دست آوردند و ریکاردو اولیویرا، مهاجم برزیلی سابق الجزیره با 75/18 درصد آرا سوم شد. آساموا جیان، مهاجم غنایی سابق العین و احمد البهجه، مراکشی سابق الوصل با 5/12 درصد در رتبه مشترک چهارم قرار گرفتند. سباستین تالیابوئه، مهاجم آرژانتینی النصر که به تازگی تابعیت اماراتی گرفته هم در این نظرسنجی با 25/6 درصد آرا در رده ششم قرار گرفت.

 

کریمی در 23 سالگی به الاهلی رفت، وقتی در تیم ملی به جایگاه ثابتی رسیده بود و همه منتظر بودند مثل همبازیانش راهی بوندس‌لیگا یا یک لیگ معتبر اروپایی شود. در آن زمان گفته می‌شد که کریمی با پتانسیل فنی بالایش باید به یک تیم مطرح برود و این نگرانی وجود داشت که بازی در امارات روی کیفیت فوتبالش تأثیر بگذارد، ولی او در الاهلی آنقدر خوب بود که از آنجا مستقیماً به بایرن مونیخ پیوست.
قرارداد اولیه ستاره ایرانی با الاهلی دو ساله با دستمزد سالانه‌ 3/1 میلیون دلار بود که به لطف درخشش او دو سال دیگر تمدید شد. الاهلی در آن سال‌ها ترکیب قدرتمندی برای قهرمانی لیگ امارات نداشت، ولی با درخشش کریمی دو بار فاتح جام ریاست ‌جمهوری شد. کریمی در فصل 2004 – 2003 با 14 گل آقای گل شد و در همان سال توانست عنوان بهترین بازیکن آسیا را هم به دست آورد. او در 65 بازی لیگ امارات با پیراهن الاهلی هم 45 گل زد.

 

این اولین بار نیست که نام علی کریمی در میان بازیکنان برتر خارجی لیگ امارات مطرح می‌شود. در سال 2015 روزنامه انگلیسی زبان «نشنال»، چاپ امارات هم ده بازیکن برتر لیگ این کشور را انتخاب کرد که علی کریمی همراه بازیکنانی مثل فرهاد مجیدی، عابدی پله، آساموا جیان، ابوبکر سانوگو، ریکاردو اولیویرا و گرافیته در این فهرست دیده می‌شد.

 

1504963

 

روزنامه نشنال در آن گزارش درباره کریمی نوشت: «این هافبک که به عنوان یکی از بزرگترین بازیکنان فوتبال ایران و آسیا شناخته می‌شود، چهار فصل برای الاهلی بازی کرد. او یک تکنیسین درجه یک و دریبل‌زنی قهار بود که با ضربات ماهرانه‌اش به توپ مدافعان را به هم می‌ریخت. او بازیکنی کاریزماتیک با مهارت‌هایی منحصر به فرد بود و به همین خاطر هواداران به او لقب جادوگر داده بودند.»
در ادامه این گزارش از قول یونس عبدالغفور، رئیس سابق کانون هواداران الاهلی آمده است: «او سبک بازی ویژه‌ای داشت. به راحتی از بازیکنان مقابل عبور می‌کرد. همه اینها برای او کاملاً طبیعی به نظر می‌رسید و هواداران عاشق سبک بازی‌اش بودند. او شاید دومین بازیکن برتر ایران باشد، هرچند برخی او را حتی بهتر از علی دایی می‌دانند. اگر بخواهید بر اساس مهارت‌های فوتبالی قضاوت کنید، او قطعاً بازیکن بهتری بود.»

 


الاهلی هرچند در آن سال‌ها قهرمان لیگ امارات نشد، ولی درخشش کریمی دوران خاطره‌انگیزی را برای هواداران این تیم رقم زد. سرتوپ زدن‌‌هایی که شگرد او بود و بازیکنان حریف را یکی بعد از دیگری کنار می‌زد، بعید است به این زودی از ذهن هواداران الاهلی کنار برود.

 

در آن سال‌ها لیگ ستارگان قطر هنوز اهمیت فعلی را نداشت و تعدادی از بهترین بازیکنان فوتبال ایران در لیگ امارات بازی می‌کردند. حضور کریمی در الاهلی، مجیدی در الوصل و دایی در الشباب لیگ امارات را برای هواداران ایرانی هم جذاب کرده بود و آنها اخبار درخشش این ستارگان را هر هفته مرور می‌کردند.
 بی‌جهت نیست که کریمی هم از آن روزها به خوشی یاد می‌کند و می‌گوید: «اگر به آن روزها برگردم، دوباره الاهلی را انتخاب می‌کنم.»

دیدگاه‌ها