کد خبر : 1691275 | 03 تیر 1399 ساعت 10:46 | 15.2K بازدید | 0 دیدگاه

جام و سهمیه آسیایی؛چه جنگی شد

چرا لیگ برتر در شروع دوباره همچنان تماشایی است؟

رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران در حالی از فردا مجددا آغاز می شود که علاوه برقهرمانی ، جدال سختی برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا در بالای جدول وجود دارد.

به گزارش" ورزش سه" نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران بعد وقفه ای طولانی با دیدار تیم های فولاد و استقلال در اهواز آغاز می شود. هر دو تیم علاوه براینکه روی کاغذ شانس قهرمانی هم دارند هدفشان حضور در رتبه های بالاتر و رسیده به رقابت های لیگ قهرمانان آسیا در فصل آینده است. علاوه براین دو تیم های دیگری هم هستند برای گرفتن شانس قهرمانی از پرسپولیس و کسب سهمیه آسیا هستند.


در این رابطه سایت یازده در قالب چند اینفوگرافی شرایط و شانس پنج تیم بالای جدول را در راه قهرمانی یا کسب سهمیه آسیایی بررسی کرده است.


سه چالش مدعیان


لیگ ایران در شرایطی، چهارم تیرماه از سر گرفته می‌شود که سالهاست بازی های لیگ ایران در فصل بهار به پایان می‌رسد و تیم ها در تیرماه و اوج گرمای شهرهای جنوبی و کویری ایران به میدان نمی‌روند. این فصل اما تحت تأثیر معضل جهانی کرونا برنامه بازی‌ها به اینجا رسیده و تیم های مدعی قهرمانی و کسب سهمیه آسیایی با سه چالش بزرگ روبرو هستند:


۱. رویارویی با تیم های مدعی و رقبای مستقیم
۲. رویارویی با تیمهای که در خطر سقوط هستند و چیزی برای از دست دادن ندارند. 
۳. بازی در شهرهایی که دمای هوای آن در تیر و مرداد به بالای ۴۰ درجه سانتیگراد می‌رسد.

 

سرنوشت پوکر قهرمانی در دستان یحیی

پرسپولیس در ۹ هفته باقیمانده لیگ، با هیچ کدام از رقبای مستقیم‌اش بازی ندارد.
پرسپولیس باید با همه تیم‌های نیمه پایین جدول به جز پارس جم بازی کند و فولاد رتبه ششمی بالاترین رتبه را در بین حریفان صدرنشین دارد. پرسپولیس در دور رفت از این ۹ بازی، با ۷ برد و یک مساوی، ۲۲ امتیاز گرفته است.
پرسپولیس در بازیهای باقیمانده با شش تیم پیکان، شاهین، نفت مسجدسلیمان، نساجی، گل‌گهر و سایپا که خطر سقوط را احساس میکنند رودررو میشود و باید دو بار در شهرهای گرمسیری مسجدسلیمان و کرمان به میدان برود و آماده بازی در هوای شرجی قایم شهر در هفته بیست و هفتم شود.

 

1505081

 

سپاهان؛ تعیین سرنوشت در سه بازی بزرگ

سپاهان برای جبران فاصله ده امتیازی با پرسپولیس، باید از سد ۵ تیم پایین جدولی و تراکتور، استقلال و شهرخودرو سه رقیب مستقیم‌اش در کسب سهمیه آسیایی و قهرمانی بگذرد. 
صنعت نفت که در دور رفت سنگین ترین شکست سپاهان را رقم زده، تنها حریف سپاهان است که نه شانس قهرمانی دارد و نه ترس از سقوط. تیم قلعه نویی از این ۹ بازی در دور رفت، با ۳ بُرد، فقط ۱۴ امتیاز به دست آورده است.
گل‌گهر، سایپا، پارس جم، نساجی و پیکان تیم های هستند که برای فرار از سقوط نیاز به گرفتن امتیاز از سپاهان دارند. شانس بزرگ سپاهان در بازی های پیش رو موقعیت آب و هوایی شهرهایی است که به عنوان مهمان باید به میدان برود. سایپا، استقلال و پیکان در تهران و تراکتور در تبریز میزبانان سپاهان تا پایان لیگ هستند.

 

1505082

 

چالش ساکت؛ ۵ بازی بزرگ

عدد 8، رتبه متوسط حریفان تراکتور، نشان میدهد این تیم چه بازیهای سختی را در 9 هفته پایانی لیگ پیش رو دارد. 


تراکتور در ۵ بازی ابتدایی باید به مصاف سه رقیب کسب سهمیه و قهرمانی برود و از نساجی و صنعت نفت میزبانی کند. در دور رفت تراکتور از این ۵ بازی فقط شش امتیاز گرفته و برای ارتقای جایگاهش در جدول امیدوار به انجام ماموریت دشوار برابر استقلال، سپاهان و شهرخودرو است.
تراکتور در سه هفته پایانی لیگ، باید دو بازی در گرمترین روزهای بوشهر و اهواز انجام دهد و این چالش بزرگی برای تیمی است که متعلق به یکی از سردترین شهرهای ایران است.

 

1505083

 

استقلال؛ بازگشت به روزهای رویایی!

استقلال از ده هفته پایانی نیم فصل اول با ۷ برد و ۳ مساوی، ۲۴ امتیاز گرفت و حالا در دور برگشت امیدوار است با تکرار آن نتایج خودش را به صدر نزدیک کند. رتبه متوسط حریفان استقلال ۹ است و بازی های مستقیم مقابل تراکتور، سپاهان و شهرخودرو تعیین کننده سرنوشت تیم فرهاد در لیگ جاری است.


استقلال در تیر و مرداد ۴ سفر به شهرهای گرم ایران را تجربه خواهد کرد. فولاد در اهواز، پارس در بوشهر، صنعت در آبادان و شاهین در بوشهر میزبان استقلال خواهند بود. از این چهار تیم فولاد هنوز شانس کسب سهمیه دارد و شاهین و پارس برای فرار از سقوط نیاز اساسی به تک تک امتیازات باقیمانده دارند.

 

1505084

 

سربالایی در انتظار سرآسیابی

بدترین دوران شهرخودرو در فصل جاری بر میگردد به پنج هفته انتهای نیم فصل اول و زمانی که از پنج بازی، دو امتیاز گرفت و از سه بازی با رقبای مستقیم اش تراکتور، استقلال و سپاهان تنها یک مساوی به دست آورد. سرآسیابی برای کسب سهمیه آسیایی باید تیم اش را برای ۵ بازی بزرگ انتهای فصل آماده کند.
شهر خودرو در پنج بازی میزبان و در ۴ بازی مهمان است و باید به کرمان، جم، آبادان و اصفهان سفر کند و با چالش بازی در شهرهای گرم در تقویم فشرده لیگ، مواجه شود.

 

1505080

دیدگاه‌ها