کد خبر : 1691766 | 05 تیر 1399 ساعت 16:13 | 4.9K بازدید | 0 دیدگاه

خلیلیان: در تصمیمات سازمان لیگ دخالت نمی‌کنیم

سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: چالش کرونا همچنان ادامه دارد اما اینکه لیگ ادامه می‌یابد یا نه در حیطه اختیارات سازمان لیگ است و صلاحیت اظهارنظر در این خصوص را ندارم.

خلیلیان: در تصمیمات سازمان لیگ دخالت نمی‌کنیم
به گزارش ''ورزش سه'' و به نقل از تسنیم، نشست خبری مهرزاد خلیلیان سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی پیش از ظهر امروز در اصفهان برگزار شد.
 

احمد باقری‌مقدم رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان اصفهان در این نشست اظهار داشت: تنها ستاد فرعی مقابله با کرونا در کشور در حوزه ورزش تشکیل شد و خوشبختانه در حوزه ورزش با حداقل آسیب رو‌به‌رو بودیم که نشان از تلاش فدراسیون فدراسیون پزشکی ورزشی دارد.

 

در ادامه این نشست، سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: برخی افراد کشورهای جهان را بر اساس معیارهای خود طبقه‌بندی می‌کنند و فوکویاما جامعه‌شناس ژاپنی کتابی دارد که بهترین کشور دنیا را سوئیس می‌داند اما نه به خاطر پول و آب و هوا، بلکه به خاطر اعتمادسازی و صداقت، احترام و اتحاد موجود در این کشور. واقعیت این است که اگر در زمان شیوع کرونا در ایران اتحاد نداشتیم شرایط بسیار بدتری را تجربه می‌کردیم.

 

مهرزاد خلیلیان با بیان اینکه دین اسلام همواره بر احترام به والدین، بزرگ‌ترها، مربی و غیره تأکید دارد، افزود: مقام معظم رهبری کادر درمانی را مجاهدان راه سلامت دانستند و یاد بیش از 100 پزشک و پرستار که در این راه جان دادند را گرامی می‌داریم.

 

سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی ادامه داد: در کوران کرونا مسابقات لیگ و سایر رقابت‌ها و اردوها برگزار می‌شد که خوشبختانه شرایط به موقع بررسی شد و توانستیم شرایط نسبتاً مناسبی را فراهم کنیم. از الان به بعد شرایط خاصی داریم چون لیگ آغاز شده و مجوز آغاز به‌کار استخرهای سرپوشیده و برخی دیگر از اماکن ورزشی صادر شده و امیدوارم سازمان لیگ با کمک افسران سلامت شرایط خوبی در این 9 هفته رقم بزند.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت برگزاری دیدار فولاد و استقلال و اینکه با توجه به عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در برخی خطوط هوایی آیا لیگ فوتبال به طور قطعی برگزار می‌شود یا خیر، گفت: این سوال را باید از سازمان لیگ بپرسید. نامه اعتراض گونه‌ای به سازمان هواپیمایی نوشتم و حتی وزیر بهداشت نیز در سفر خود به مشهد به این امر اعتراض کرده است. متأسفانه در برخی پروازها مصوبه ستاد کرونا را رعایت نمی‌کنند که بار حقوقی دارد. سوال این است که چرا برای ورزش افسر کنترل سلامت تعیین کردند اما برای سازمان هواپیمایی نه. البته وزارت بهداشت نیز تحت فشار است اما راهش این است که مانند ما افسران کنترل سلامت را برای نظارت آموزش دهند و به‌کار گیرند.

 

خلیلیان اضافه کرد: چالش کرونا همچنان ادامه دارد اما اینکه لیگ ادامه می‌یابد یا نه در حیطه اختیارات سازمان لیگ است و صلاحیت اظهارنظر در این خصوص را ندارم.

 

وی درباره اینکه برخی ادعا می‌کنند دولت با بازگشایی فعالیت‌های ورزشی قصد عادی جلوه دادن شرایط را دارد، بیان کرد: اصلاً این‌طور نیست و ما در پیشگاه خداوند مسئول هستیم. دولت اسفندماه سال گذشته تمام کارها را تعطیل کرد، چند ماه سخت داشتیم و جهان چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشت که خوشبختانه برخی از آن اتفاقات در کشورمان نیفتاد. وزارت بهداشت واقعاً جنگید و البته معیشت مردم را هم در نظر گرفت. ورزش همواره ویترین بوده اما بسیاری از صنوف زودتر از ورزش بازگشایی شد. تعداد زیادی از کارکنان باشگاه‌های ورزشی و استخرها در تمام کشور 4 ماه شغل نداشتند و شرایط سختی را تجربه می‌کردند و خواهان بازگشایی مراکز ورزشی بودند.

 

سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی با بیان اینکه دلواپسی اصلی وزارت بهداشت درباره آبان ماه است که ممکن است با پیک دیگری مواجه شویم، تصریح کرد: اما محکوم هستیم با کرونا زندگی کنیم، چون واکسن هم به امسال نمی‌رسد و نمی‌توانیم معیشت مردم را تعطیل کنیم. اگر در لیگ برتر فوتبال پروتکل‌ها را درست اجرا کنیم دلیلی برای تعطیلی وجود ندارد.

 

وی با اشاره به اعطای مجوز به استخرها برای فعالیت با 50 درصد ظرفیت گفت: جکوزی و سونای مرطوب استخرها باید تعطیل باشد و برای هر فرد 2.5 متر فاصله اجتماعی رعایت شود. تا حدی می‌شود با بستن اماکن، زنجیره انتقال را قطع کرد امت موفقیت در قطع زنجیره به آگاهی‌های ما و تعهدمان برمی‌گردد.

 

خلیلیان اظهار داشت: ابتدا فکر می‌کردیم گرما ویروس را از بین می‌برد و یا کسی که یک بار کرونا گرفته دیگر مبتلا نمی‌شود که دیدیم این‌طور نیست. پس از یک طرف باید با کرونا مبارزه کنیم و از طرف دیگر نمی‌توانیم در خانه‌ها پنهان شویم و باید فعالیت‌های اقتصادی و ورزشی ادامه یابد. همچنین یکی از مشکلات فعلی ناشی از شیوع کرونا، افسردگی است و باید هوای افراد بالای 60 سال را داشته باشیم.

 

وی به اعطای مجوز فعالیت به مدارس فوتبال افزود: مسابقات رشته‌های کاراته، تکواندو، جودو، ووشو (ساندا)، بوکس و کشتی فعلاً تعطیل است و تنها می‌توانند تمرین انفرادی با مربی داشته باشند. سایر رشته‌ها مجوز برگزاری مسابقات را اخذ کرده‌اند.

 

سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی درباره اینکه درباره مجوز به گروه‌های کوهنوردی وحدت رویه وجود ندارد، گفت: نباید این‌طور باشد و در 17 بیانیه خود به رشته کوهنوردی اشاره کردیم و در این زمینه با فدراسیون کوهنوردی نیز مکاتبه خواهیم کرد و از آنها گزارش می‌خواهیم.

 

وی درباره رونمایی از کتاب خود با عنوان «معجزه پنجم» درباره قهرمانی سپاهان در لیگ برتر در زمان مدیرعاملی او بیان کرد: فوتبال مانند زندگی پرهیجان است و شما از فردای خود خبر ندارید. نحوه مبارزه و مقاومت‌های موجود در فوتبال و تلخی و شیرینی آن جالب است. جهش تولید در ورزش به معنای جهش افتخار، غرور و مدال است و اینکه هیچ باشگاه ایرانی در 30 سال گذشته به قهرمانی آسیا نرسیده ضعف بزرگی است، در حالی که جوانان بااستعدادی در همه جای ایران حضور دارند. در فوتبال ایران کمتر کتابی نوشته می‌شود و به همین دلیل تصمیم گرفتم این کتاب را برای مستندسازی و ثبت تاریخ شفاهی بنویسم و امیدوارم نوشتن این کتاب حرکتی تأثیرگذار باشد. سپاهان تنها تیمی است که در جام باشگاه‌های جهان شرکت کرده و امیدوارم توانسته باشم دین خود را به سپاهان ادا کنم.

 

خلیلیان با اشاره به اینکه در مراسم رونمایی از کتاب خود آن را به سردار شهید قاسم سلیمانی اهدا کرده است، گفت: شهید سلیمانی که خود را سرباز وطن می‌دانست الگوی مدیریت است و ما نیز زمانی جاودانه می‌شویم که مانند او باشیم. دیدید که پیکر ایشان در چند شهر و کشور تشییع شد و شنیده‌ام افراد زیادی عصرهای پنجشنبه و جمعه برای زیارت مزار ایشان در کرمان حضور پیدا می‌کنند.

 

وی درباره اینکه آیا در انتخابات فدراسیون پزشکی ورزشی شرکت می‌کند یا خیر، ادامه داد: هنوز تصمیم نگرفته‌ام اما بستر فدراسیون برای خدمت آماده است و از حضور افرادی که توانایی ریاست را در خود می‌بینند استقبال می‌کنیم و امیدوارم فرد اصلحی انتخاب شود.

 

سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم درباره تکلیف حضور خبرنگاران و عکاسان در مسابقات 9 هفته لیگ برتر و اینکه گویا نقل قولی از مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ مبنی بر منتفی شدن حضور خبرنگاران منتشر شده، تصریح کرد: اگرچه پروتکلی که به وزارت بهداشت دادیم تغییراتی کرد و برای مثال فاصله تست PCR به 10 روز رسید، اما برای حضور خبرنگاران و عکاسان پروتکل و روش وجود دارد و حتی خود سهیل مهدی نیز از حضور تعداد بیشتری خبرنگار دفاع می‌کرد. نمی‌دانم این خبر چقدر موثق است و هیچ ابلاغی از وزارت بهداشت به ما نرسیده و ابلاغی نیز به فدراسیون فوتبال نداشته‌ایم، اما سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال حتماً شرایط را می‌دانند و به هیچ وجه در کار آنها دخالت نمی‌کنیم. شاید درباره حضور خبرنگاران و عکاسان تصمیم خاصی اخذ شده که ما از آن اطلاع نداریم و به ما هم ارتباطی ندارد. در جلسات قبلی در وزارت بهداشت با حضور مسئول کمیته مسابقات تصمیم این بود که خبرنگاران با حفظ فاصله فیزیکی و رعایت پروتکل‌ها می‌توانند در ورزشگاه‌ها حضور داشته باشند مگر اینکه تصمیم خاصی گرفته شده باشد که در صلاحدید سازمان لیگ است.

 

خلیلیان درباره پیش‌‌بینی خود از سرنوشت برگزاری فصل آینده لیگ برتر فوتبال خاطرنشان کرد: کرونا پدیده‌ای نوظهور است که نه من، نه هیچ کارشناس و نه حتی سازمان بهداشت جهانی نمی‌تواند آن را پیش‌بینی کند. امیدوارم 9 هفته باقیمانده لیگ امسال را پشت سر بگذاریم و برای فصل بعد بر اساس شرایط ملی و جهانی تصمیم بگیریم. البته قرار است مسابقات مقدماتی جام جهانی در مهرماه برگزار شود و اردوها باید آغاز شود. برای لیگ آینده نیز اگر از ما استعلام کنند شرایط را در شهرهای گوناگون می‌سنجیم و نظر خود را اعلام می‌کنیم.

 

وی تصریح کرد: طبق اعلام یکی از مسئولان وزارت بهداشت، از رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برگزاری نمازهای جمعه و برگزاری تمرینات ورزشی 80 درصد راضی بوده‌اند. خوشبختانه باشگاه‌ها بسیار همکاری کرده‌اند و در مجموع از این بخش راضی هستم. مسلماً اشکالاتی وجود دارد اما تلاش‌های خوبی صورت گرفته و امیدوارم قولی که فدراسیون فوتبال برای پرداخت حق‌الزحمه افسران سلامت داده را نیز عملی کنند.

دیدگاه‌ها