کد خبر : 1692569 | 09 تیر 1399 ساعت 11:02 | 81.5K بازدید | 1 دیدگاه

خاطرات به یادماندنی از بازی استقلال - سایپا

خیانت، رکوردشکنی و روز تولد آقای بازیگر در فوتبال ایران!(عکس)

از آخرین گل دوران زندگی حرفه ای تا یادآوری دیداری با طعم تلخ خیانت.

خیانت، رکوردشکنی و روز تولد آقای بازیگر در فوتبال ایران!(عکس)

 

به گزارش "ورزش سه" از ادامه ی رقابت های هفته ی بیست و دوم لیگ برتر فوتبال کشورمان، فردا شب استقلال میزبان سایپا خواهد بود. در روزی که فرهاد مجیدی با لشکری از محروم و مصدوم باید تیمش را روانه ی این دیدار حساس کند، خودش نیز به دلیل محرومیت اجازه ی حضور بر روی نیمکت استقلال را ندارد.
جدای از بحث فقدان بازیکن و بخصوص مهاجم در ترکیب استقلال، قصد داریم در این گزارش مروری داشته باشیم بر بازیهای گذشته ی استقلال و سایپا. دیدارهایی که اکثرا یادآور خاطرات تلخی هستند برای استقلالی ها.

 

استقلال 3 – 4 سایپا؛خیانت!


به جرأت میتوان گفت این دیدار، جنجالی ترین و پرحرف و حدیث ترین دیدار استقلال و سایپا بوده است. در دیداری که در تاریخ 19 اردیبهشت 1378 برگزار شد، استقلال به سرمربی گری ناصرحجازی با 2 گل علی موسوی و تک گل سیروس دین محمدی، با نتیجه 3-1 از سایپا پیش بود که ناگهان اتفاقاتی غیرعادی در زمین مسابقه رخ داد. شاگردان حمید علیدوستی کامبکی رویایی زدند و با 2 گل بهنام ابوالقاسم پور و گل های صفدر یوسف لو و مجید صالح، بازی را 4-3 از استقلال بردند تا خودروسازان حکم اخراج ناصر حجازی را امضا کنند. حجازی بعد از آن بازی در مصاحبه هایی ادعا کرد که تعدادی از بازیکنان و کادر فنیش به او خیانت کرده اند.


شش روز پس از آن اتفاقات، ناصر حجازی در گفتگو با یک رادیوی خارجی ضمن تشریح اتفاقات رخ داده در جدال مقابل سایپا، ادعای بسیار بزرگی را مطرح کرده و گفت:


«من همه بازیکنان استقلال را متهم نمی‌کنم. تعدادی از شاگردانم واقعاً با جان و دل برایم بازی کردند و برخی از آن‌ها هم اشتباهاتی داخل زمین داشتند که ناشی از خستگی و سهوی بود، اما صراحتاً می‌گویم بعضی از بازیکنان استقلال در مسابقه با سایپا به من خیانت کردند. آن‌ها تعمداً کم‌فروشی کردند تا تیم شکست بخورد و من برکنار شوم.»


چندی پیش بهنام ابوالقاسم پور گلزن سایپا در آن دیدار در برنامه سلام صبح بخیر درباره آن بازی معروف گفت:" من در سایپا بودم و استقلال 3، 1 جلو بود. تیم ما هم خوب بازی کرد. نمی دانم چه بود و بازیکنان استقلال اختلاف داخلی داشتند که ما از آن استفاده کردیم. حجازی وقتی می خواست بچه ها را تعویض کند بچه ها حرفش را گوش نمی دادند. آنها تلاش خودشان را می کردند اما تیم ما سرحال تر بود و من هم گل زدم."


استقلال 1 – 1 سایپا؛پژمان علیه گل فرهاد


در دور رفت لیگ آزادگان در سال 78، استقلال با مربیگری سکوموروخوف به مصاف سایپای حمید علیدوستی رفت. در آن دیدار حملات پردامنه ی استقلال به جایی نمی رسید و فرصت های گلزنی یکی پس از دیگری از دست می رفت. تا اینکه در دقیقه 80 بالاخره فرهاد مجیدی توانست قفل دروازه ی سایپا را باز کند تا ورزشگاه آزادی که مملو از جمعیت بود، سر از پا نشناسد. در پخش زنده ی تلویزیونی آن بازی که جواد خیابانی گزارش بازی را به عهده داشت، به رسم گزارشگران تلویزیونی، به هنگام اذان عصر به افق تهران سکوت کرد و در همین حین بود که مجیدی توانست دروازه ی سایپا را باز کند.


اما این پایان کار نبود چرا که پس از این گل، حمید علیدوستی دست به تعویض زد و پژمان جمشیدی جوان را به بازی فرستاد. جمشیدی تنها چند دقیقه پس از حضورش در بازی، در آخرین ثانیه های آن دیدار گل تساوی تیمش را به ثمر رساند، تا او و سایپا شب دراماتیکی را گذرانده باشند.

 

1507033

 

استقلال 1 – 2 سایپا؛محسن رفت و برگشت


در تاریخ 30 اردیبهشت 1386 در حساس ترین بازی فصل و درهفته ماقبل پایانی لیگ، استقلال صدرنشین و سایپا رده دومی به مصاف هم رفتند. در آن فصل که آخرین فصل فوتبالی علی دایی به عنوان بازیکن بود، دایی پس از اخراج ورنر لورانت آلمانی، از هفته پنجم لیگ به عنوان مربی - بازیکن در خدمت سایپا بود. در آن بازی که با قضاوت محسن ترکی و در حضور بیش از 70 هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی برگزارشد، ابتدا استقلال در دقیقه 36 توسط سیاوش اکبرپور به گل رسید تا نیمه اول با همین نتیجه به پایان برسد و استقلال تا کسب عنوان قهرمانی، راه زیادی در پیش نداشته باشد. اما در نیمه دوم این شاگردان علی دایی بودند که دوبار دروازه استقلال را بازکردند تا به سه امتیاز حساس و سرنوشت ساز این دیدار دست پیدا کنند. در نیمه دوم و با تعویض هایی که علی دایی انجام داد و به میدان آمدن خودش، تیم سایپا متحول شد و دو بار در دقایق 74 و 77 توسط محسن خلیلی به گل رسید تا بازی باخته را با برد عوض کند. شاگردان صمد مرفاوی صدر را به سایپا و استقلال اهواز واگذار کردند و در حالیکه 45 دقیقه تا پیمودن 95 درصد راه قهرمانی فاصله داشتند، در پایان به مقام پنجم رسیدند! در نهایت سایپا با علی دایی قهرمان آن دوره ی لیگ برتر شدند.

 

1506991


استقلال 1 – 1 سایپا؛یک ورزشگاه علیه مایلی


در 27 فروردین 1387 دو تیم استقلال و سایپا در یکی از حساس ترین تقابل های خودشان، به مصاف هم رفتند. این دیدار از هفته 33 لیگ برتر و هفته ی ماقبل پایانی برگزار شد. استقلال و ذوب آهن رقابت شانه به شانه و سختی برای کسب عنوان قهرمانی داشتند. در حالیکه در دیدار همزمان، ذوب آهن با 3 گل از ملوان پیش افتاده بود، استقلال تا دقیقه 87 موفق به باز کردن دروازه ی سایپا نشده بود. در آن لحظات هواداران استقلال به شدت علیه تیم سایپا و محمد مایلی کهن شعار سر میدادند و او را به بازی ضدفوتبال متهم می کردند. فرصت های استقلالی ها یکی پس از دیگری از دست می رفت. در آن دیدار که قضاوتش را محسن قهرمانی به عهده داشت، در چندین صحنه آبی ها و در رأس آنها امیرقلعه نویی اعتقاد به خطای پنالتی داشتند اما نظر قهرمانی با استقلالی ها همسو نبود. با بازی تقریبا دفاعی سایپا، بازیکنان استقلال در نیمه دوم بر حملات خود افزودند. تلاش بازیکنان این تیم تا دقیقه 87 بی نتیجه باقی ماند. اما استقلال در این لحظه صاحب ضربه پنالتی شد. آرش برهانی این پنالتی را به گل تبدیل کرد تا امیدهای استقلال برای کسب عنوان قهرمانی، زنده شود. اما در دقایق پایانی بازی و در دقیقه 92 کاظم برجلو گل تساوی را به ثمر رساند تا کار استقلال برای قهرمانی دشوار شود. استقلال با 63 امتیاز پس از ذوب آهن 66 امتیازی در رده دوم قرار گرفت.

 

1506989


محمد مایلی کهن سرمربی آن روز سایپا که سبک بازی تیمش به شدت مورد انتقاد هواداران استقلال بود، در پایان بازی گفت:


«گناهم چیست که باید ناسزا بشنوم؟ در این بازی کار تاکتیک خاصی از استقلال ندیدم.» قلعه نویی نیز گفت: «من مقصر قهرمان نشدن استقلال هستم.»


اما در هفته پایانی آن فصل، به لطف پیروزی 4-1 فولاد مقابل ذوب آهن، استقلال قهرمان لیگ برتر شد.

 

استقلال 3 – 2 سایپا؛درخشش امید


در ترایخ 28 مرداد 1393 و از هفته ی چهارم لیگ چهاردهم، استقلال و سایپا در شرایطی به مصاف هم رفتند که سایپا 3 بازی ابتدایی خود را با نتیجه صفر – صفر به پایان رسانده بود. شاگردان مجید جلالی خیلی زود و در دقیقه 6 توسط ابراهیم شکوری به گل رسیدند تا اولین گل خود را در لیگ چهاردهم به ثمر برسانند. در دقیقه 33 آن بازی، پرتاب اوت بلند فخرالدینی در محوطه جریمه به جاسم کرار رسید تا این بازیکن عراقی بعد از یک استپ سینه با یک ضربه آکروباتیک و زیبا دروازه سایپا را باز کرد و بازی مساوی شد. نیمه دوم با حملات سایپا شروع شد و در دقیقه 47 مدافعان استقلال روی بازیکن سایپا مرتکب خطای پنالتی شد و حامد شیری ضربه را برخلاف حرکت محسن فروزان دروازه‌بان استقلال به گل تبدیل کرد. بعد از این گل استقلال مدام بر روی دروازه سایپا حمله کرد. امید ابراهیمی ضربه کاشته از راه دور به زیبایی وارد دروازه سایپا کرد و گل دوم استقلال را به ثمر رساند تا بازی مساوی شود. در حالیکه بازی رو به پایان بود، در دقیقه 90 خسرو حیدری یک ضربه ی کاشته را به روی دروازه سایپا فرستاد و امید ابراهیمی با یک ضربه سر گل سوم استقلال و گل دوم خودش در این بازی را به ثمر رساند تا ستاره بی چون و چرای بازی لقب بگیرد و آبی‌پوشان به پیروزی برسند. این دیدار یکی از زیباترین بازی های دو تیم بود که با برد شیرین استقلالی ها همراه بود. امیرقلعه نویی مربی استقلال در نشست خبری پس از آن بازی گفت برنامه ۹۰ دیگر اسمی از من نیاورد و تصویری هم از من پخش نکند چون از این برنامه شکایت می‌کنم. به بازیکنانم گفتم دیگر با این برنامه حرف نزنید!

 

1506988

 

استقلال 2 – 1 سایپا؛آخرین گل پادو


در بیست و چهارمین هفته از مسابقات لیگ برتر کشور و در تاریخ 18 اسفند 1395 دو تیم استقلال و سایپا به مصاف هم رفتند. در این دیدار فرشید باقری در دقیقه 41 استقلال را پیش انداخت تا شاگردان علیرضا منصوریان تا آخرین دقایق بازی برنده ی بازی باشند. علیمنصور برای حفظ برتری تیمش، در دقیقه 85 لئوناردو پادوانی را بجای علی قربانی به بازی فرستاد تا خط دفاعی تیمش را تقویت کند. اما اوضاع بر وفق مراد آبی ها پیش نرفت. چرا که در دقیقه 90 عزت الله پورغاز روی یک کرنر ارسالی به روی دروازه استقلال، توانست دروازه ی حسین حسینی را باز کند و برتری استقلال از دست برود. در دقیقه 93 بازی استقلال صاحب یک ضربه کرنر شد که لئوناردو پادوانی توانست روی این ضربه ی ارسالی، به زیبایی هر چه تمام تر دروازه حامد فلاح زاده و سایپا را باز کند و 3 امتیاز به حساب استقلال و منصوریان منظور کند. این آخرین گل دوران ورزشی پادوانی بود. پادو که در آن شب به بازیکن محبوب استقلالی ها تبدیل شده بود، شاید فکرش را هم نمیکرد که یک سال بعد، بر اثر آن حادثه ی تلخ، برای همیشه خانه نشین شود.

 

1506996

 

1506997

 

1506998


استقلال 1 – 1 سایپا؛ترابی علیه رکوردشکن


در هفته نوزدهم لیگ هفدهم، استقلال و سایپا در تاریخ 22 دی 1396 در ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند. بزرگترین حادثه ی این بازی، رکورد شکنی سیدحسین حسینی بود. جایی که سنگربان آبی ها با خلق رکورد 872 دقیقه گل نخوردن، رکورد بیشترین دقایق ممتد گل نخوردن در فوتبال ایران را شکست. هر چند بعد ها پیام نیازمند توانست رکورد حسینی را بهبود ببخشد.


اما در آن بازی، در حالیکه استقلال با یک گل از حریفش پیش بود، در دقیقه 85 بازی کرنری روی اشتباه منتظری در پاس به عقب نصیب سایپا شد که این بدترین اتفاق را برای استقلال رقم زد. ضربه کرنر بازیکنان سایپا با اشتباه بازیکنان استقلال در یارگیری با ضربه سر اسدی وارد دروازه آبی ها شد تا رکورد حسینی چند دقیقه بعد از شکستن رکورد تاریخ کلین شیت ایران به پایان برسد. حسینی در بازی برابر سایپا موقعیت های زیادی را از بازیکنان سایپا گرفت. او یک ضربه ایستگاهی خیلی خطرناک را از مهدی ترابی گرفت که باعث مصدومیتش شد و تا پایان بازی با بینی پانسمان شده بازی کرد. اما اوج درخشش سید حسین حسینی در این بازی در صحنه ای بود که ترابی روی یک و دو قلی زاده را با دروازه بان استقلال تک به تک کرد؛ اما حسینی با یک خروج عالی توپ مهاجم تکنیکی و خطرناک سایپا را گرفت و بعد از گرفتن این صحنه شادی جالبی را انجام داد که به قول فردوسی پور گزارشگر بازی چیزی از شادی گل کم نداشت.

 

1506990

 

1506987

 

سایپا ۰ - ۴ استقلال ؛پرشهای غلامپور


اما آخرین دیدار استقلال و سایپا که در ۲۹ مهر سال قبل برگزار شد، با برتری مطلق شاگردان استراماچونی به پایان رسید. آن بازی را میتوان استارت محکم و قوی تیم استرا دانست که در ادامه، موفق به حضور در صدرجدول شد. استقلال ۴ روز قبل از آن بازی، در وقت های اضافه با ۳ گل از سد فجرسپاسی گذشته بود و در ورزشگاه تختی به مصاف سایپا رفت. در شب درخشش مدافعین استقلال، این تیم توانست با ۴ گل سایپا را در هم بکوبد و با ارائه یک بازی زیبا و دلنواز، هواداران آبی را به آینده امیدوار کند. در آن دیدار، عارف غلامی، دانشگر، وریا غفوری و سجاد آقایی ۴ گل استقلال را وارد دروازه ی احمد گوهری، سنگربان تیم ابراهیم صادقی کردند. اتفاق ویژه و تلخ این دیدار، پارگی دوباره‌ی رباط صلیبی داریوش شجاعیان در دقیقه ۴۰ بازی بود. شجاعیان که بازی خوبی را از خود ارائه داده بود و یک پاس گل نیز داده بود، در صحنه ی جدال با عارف حاجی عیدی، دچار پارگی رباط صلیبی شد. حالا با گذشت بیش از ۸ ماه از آن بازی و به لطف توقف رقابتهای لیگ بخاطر شیوع ویروس کرونا، شجاعیان به تمرینات استقلال برگشته است ولی احتمال اینکه مقابل سایپا به میدان برود، پایین است. از دیگر لحظات به یاد ماندنی دیدار رفت، خوشحالی های غلامپور بعد از گلهای استقلال بود که روی سر و کول استراماچونی پرید. حالا که دیگر استرا روی نیمکت استقلال نیست و مجیدی نیز محروم است، به نظر می رسد در صورتی که استقلالی ها گلی را به ثمر برسانند، غلامپور حداقل امشب را نتواند خوشحالی ویژه‌اش را اجرا کند.

 

1507009

 

 

این مهمترین دیدارهای استقلال و سایپا در طول این چند سال بوده است. معمولا بازی های این دو تیم زیبا و با حاشیه همراه بوده است. باید دید بازی فردای استقلال و سایپا که با سرمربیگری 2 مربی جوان برگزار خواهد شد، همچون دیدارهای قبلی این دو تیم، پرفراز و نشیب و حساس خواهد بود، یا خیر.

 

نویسنده: جعفر احمدی

دیدگاه‌ها