کد خبر : 1693243 | 12 تیر 1399 ساعت 10:04 | 9.2K بازدید | 4 دیدگاه

سایه روشن‌های عملکرد تیم های تبریز و ارومیه؛

آذربایجان‌ تیملری؛ فرار از موقعیت ناکامی مطلق!

در هفته گذشته هر چهار تیم فوتبال آذربایجان شکست خوردند تا در راه رسیدن به هدف خود دچار مشکلاتی شوند.

 آذربایجان‌ تیملری؛ فرار از موقعیت ناکامی مطلق!

به گزارش ورزش سه، وقتی در دقیقه سه دروازه تراکتور توسط سینا زامهران بازیکن تیم نساجی مازندران باز شد، طرفداران این تیم شوکه شدند اما آنچه در پیش بود، سه شکست دیگر برای تیم های آذربایجانی بود تا تی‌تی‌هایی که شعار «آذربایجان تیم‌لری، فرق المز رهلری» می‌دادند، هفته سختی را پشت سر بگذارند.

 

حالا سقوط تیم علم و ادب قطعی به نظر می‌رسد، نود ارومیه شانس کمی برای صعود دارد، ماشین سازی خود را در ۷ امتیازی منطقه سقوط می‌بیند و ممکن است تراکتور این هفته تا رده هفتم پایین برود؛ این‌ها گزاره هایی نگران کننده برای فوتبال دوستان شمال‌غرب کشور هستند که امیدوار بودند (و احتمالا هستند) فصل آینده میزبان لیگ قهرمانان آسیا باشند و دربی برادری را هم در مقابل نود ارومیه و در لیگ برتر برگزار کنند.

 

چه آینده‌ای پیش‌روی تیم های این منطقه است؟ آیا در یک ماه آینده ممکن است فوتبال به کام طرفدارانی شود که در سال های اخیر اغلب با اخبار تلخ و ناراحت‌کننده دست و پنجه نرم کرده‌اند؟

 

* لیگ یک/ دو هفته سرنوشت‌ساز برای «دوخسان»

فوتبال آذربایجان دو نماینده در لیگ دسته اول دارد. علم و ادب که با خرید مالکیت شهرداری تبریز در این مسابقات حضور یافته، پس از پایان هفته بیست و هفتم با کسب تنها ۱۰ امتیاز قعرنشین است اما نود در جایگاه بهتری قرار گرفته و شانس صعود هم دارد.


نودی ها که با استعفای مربی خود وحید بیاتلو مواجه بودند، این هفته در حالی مقابل آرمان گهر شکست خوردند که بازیکنانشان شب را خارج از هتل و در پارک های اطراف سپری کردند.


حال آن ها دو بازی حساس برابر گل ریحان و مس کرمان خواهند داشت که اکنون نسبت به تیم دوم چهار امتیاز کمتر دارد و برای صعود باید هر دو مسابقه را با پیروزی به پایان برساند.

 

 

1455651

 

* تراکتور در پیچ تند لیگ نوزدهم
تیم فوتبال تراکتور تبریز حالا در رتبه ششم قرار گرفته و لیگ را با شکست آغاز کرده است. مسئله مهم درباره این تیم، غیبت بازیکنان تاثیرگذار نظیر اشکان دژاگه و حمزاوی عکاشه، مصدومیت ستاره هایی چون رضا اسدی و اکبر ایمانی، محرومیت مسعود شجاعی و بیماری ویلیان میمبلا است که ممکن است تبعات این اتفاقات به بازی با صنعت نفت هم برسد. اما با این حال نمی‌توان از ناامادگی تراکتوری ها به خاطر تاخیر در شروع تمرینات هم به سادگی گذشت. 


به هر حال آنچه که رخ داده باعث شده تا تیم ساکت الهامی در رتبه ششم به پیچ تند لیگ برتر برسد؛ تقابل با صنعت نفت، استقلال، سپاهان و شهرخودرو ۱۲ امتیاز مهم را در خود دارد که از دست رفتن هر کدام از آن باعث می‌شود تا تراکتور پله به پله از اهداف خود دور شود؛ قهرمانی، نایب قهرمانی و سهمیه لیگ قهرمانان آسیا.

 

1507086

 

* مهاجری؛ منجی ماشین در پروژه تک رقمی؟
شکست این هفته تیم ماشین سازی مقابل فولاد باعث شد تا آن ها دوباره رتبه دورقمی داشته باشند. احد شیخ لاری که مشخص بود توانایی هدایت قدیمی‌ترین تیم آذربایجان را ندارد، استعفا داد و خیلی زود رضا مهاجری هدایت تیم سبزپوش تبریز را برعهده گرفت. حالا او باید نقش منجی را ایفا کند و علاوه بر کسب نتایج درخشان برای بهبود رتبه این فصل، عملکرد نه چندان خوب فصل گذشته را هم جبران کند. او سال پیش به جای فیروز کریمی آمد و در نهایت ماشین سازی با رتبه سیزدهم به کارش خاتمه داد. 


ماشین سازی البته در هفته های آتی مسابقات نسبتا سختی را پیش رو دارد؛ ابتدا باید در مسجدسلیمان با نفت دیدار کنند و سپس میزبان پرسپولیس در تبریز خواهند بود که شاید نتیجه مثبت در مقابل سرخپوشان سبب شود تا جایگاهش در میان هواداران و همچنین تیم مدیریتی - مالکیتی تراکتور هم بهتر شود.


نکته مهم این است که هدف این فصل ماشین سازی رتبه تک رقمی و حتی حضور در جایگاه هشتمی است که حالا باید دید به دست مهاجری حاصل خواهد شد یا نه؟

 

* در انتظار پرچم‌داری تراکتور با آقاساکت
تراکتور بعد از کناره‌گیری مصطفی دنیزلی و حضور ساکت الهامی چند هفته درخشان را پشت سر گذاشت اما در دو بازی قبلی مقابل پارس جنوبی و نساجی مازندران شکست خورده. اگر این نتایج نبودند، اکنون تراکتور در جایگاه دوم قرار داشت و با پنج امتیاز اختلاف نسبت به پرسپولیس، برای قهرمانی تلاش می‌کرد.


اما به هر حال این دو بازی سپری شدند و حالا زنوزی چشم انتظار نمایش شاگردان ساکت الهامی در برابر مدعیان است؛ به وضوح انتقادات در شبکه های اجتماعی افزایش یافته‌اند و مالک تراکتور کسب سهمیه را یک نیاز جدی برای خود می‌بیند که اگر با موفقیت در لیگ برتر به دست آید، ممکن است منجر به ابقای الهامی هم بشود که در آن صورت ساکت تیم خود را خواهد بست و می‌تواند یک فصل درخشان را رقم بزند.


نکته مهم این که باتوجه به نتایج سه تیم دیگر، هوادارانتبریزی چشم انتظار تراکتور هستند تا پرچم‌داری کند؛ تی تی ها که سه سال از حضور در لیگ قهرمانان بازمانده‌اند، حالا برای وجاهت خود به این سهمیه نیاز دارند و در غیر این صورت، جایگاه خود به عنوان تیمی مدعی را هم باتوجه به قدرت گیری فولاد و ظهور شهرخودرو، در خطر خواهند دید.

 

1464889

 

* آذربایجان تیم‌لری؛ آیا باید نگران بود؟
پاسخ به این سوال مثبت است اما نگرانی را چطور می‌توان تبیین کرد. ابتدا نگرانی عملکرد و کسب نتیجه است که طبق توضیحات بالا به صراحت باید گفت که نگران‌کننده است. از طرف دیگر نگاهی به فهرست بازیکنان تبریزی یا حتی اهل آذربایجان که در این چهار تیم بازی (یا حتی بقیه تیم های لیگ برتر) می‌کنند، نشان می‌دهد که دیگر مثل گذشته تعداد فوتبالیست های شناخته شده این منطقه در فوتبال ایران زیاد نیست؛ سعید آقایی، مهرداد بایرامی، پیمان بابایی، سعید مهری، اکبر ایمانی و... که این فهرست به زحمت می‌تواند ۱۰ نفر را در خود داشته باشد. آن هم در شرایطی که روزگاری تیم ملی ایران نفراتی چون کریم باقری، علی اکبر استاد اسدی، سیروس دین محمدی، رسول خطیبی و... را به صورت همیشگی در اردو داشت.

دیدگاه‌ها