کد خبر : 1693897 | 15 تیر 1399 ساعت 13:16 | 23.8K بازدید | 3 دیدگاه

هواداری در فوتبال ایران، خشن تر و بی پرواتر؛

از روحت شاد تا قمه کشی؛ ریشه جنگ در توئیتر نیست!

هواداران به جان هم افتاده اند و فضای فوتبال بیش از هر زمانی نیازمند تغییر است.

از روحت شاد تا قمه کشی؛ ریشه جنگ در توئیتر نیست!

 

به گزارش "ورزش سه"، دیروز یک روزنامه نگار در توئیتر مدعی شد فضای کرکری بین هواداران استقلال و پرسپولیس به زودی به قمه کشی خواهد رسید، ادعایی که البته گرچه سبک نوشتن آن توام با شوخی بود، اما به نظر می رسد خیلی هم مزاح نیست و پیش بینی چنین روزهایی دور از ذهن هم به نظر نمی رسد.

 

درگیر شدن برخی بازیکنان چند تیم به ویروس کرونا، بدبینی گروه تندخو و خشن فضای مجازی را به درست یا غلط افزایش داده است. خروجی این بدبینی به جایی رسیده که ادای حتی یک جمله درست نیز به سختی میسر است و این دام گریبان حتی بسیاری از روزنامه نگاران و فرهیختگان را نیز گرفته است و برای جمع آوری چند لایک و فیو بیشتر، چه جمله هایی که گفته نمی شود.

 

اما در مورد فضای مجازی کمی دچار "خود تحقیری ملی" شده ایم. فضای روشنفکری معتقد است همه چیز در دنیا گل و بلبل است و شاید این روند تنها مختص به یک تیم و دو تیم است که علاقه ای به پذیرفتن شکست ندارد و می خواهد بهانه جویی کند که به هیچ وجه اینگونه نیست.

 

1508719

 

بالاترین سطح فوتبال دنیا را اگر ایتالیا و انگلیس و اسپانیا بدانیم نیز چنین اتمسفری بین هواداران حکمفرماست. هواداران اینتر در ایتالیا بارها تصویری از اورساتو، داور مشهور ایتالیایی با لباس یوونتوس منتشر کرده اند و همین اتفاق در مورد هاوارد وب با لباس یونایتد افتاده است. فحاشی در استادیوم های لالیگا قوت غالب سرخیو راموس و جرارد پیکه است و همسران آنها نیز به شدت درگیر این گرفتاری هستند.

 

1508717

 

شاید اصلا ذات هوادارای با چنین رویکردی گره خورده و این روند غیرقابل اجتناب است. سالهاست هواداران فوتبال در ایتالیا معتقدند یوونتوس قدرتی فراتر از مستطیل سبز دارد و یک خطای معمولی در میانه میدان در لالیگا هواداران بارسا و رئال مادرید را به جان هم می اندازد.

 

این که فضای هواداریست، حتی در سطوح بالاتر نیز چنین رویه ای تقریبا سیطره دارد. همین چند روز قبل باشگاه رئال مادرید به شدت به برنامه ریزی لالیگا و ساعت مسابقات معترض شده و آن را به سود بارسا خطاب کرد. نشریه اسپورت وابسته به بارسلونا نیز چندی قبل در پاسخ به ادعای تیبو کورتوا مبنی بر فراهم شدن شرایط قهرمانی بلوگرانا از تیتر "چرا خفه نمی شوی"" استفاده کرد.

 

1508720

 

اما تنها یک تفاوت بزرگ در این میان وجود دارد. نهادهای تصمیم گیری در کشور ما و اروپا متفاوت عمل می کنند. علیرغم تمام داد و فریادهای رئال مادرید، خاویر تباس و همراهانش حتی نیم ساعت هم تغییر در برنامه ریزی لالیگا ایجاد نکردند و برنامه ریزی داوری در سری آ بر اساس طبع آنتونیو کونته و جنارو گتوزو تغییر نمی کند.

 

عدم تمکین از قانون (ولو غلط) تبعات سنگینی به همراه دارد و به همین دلیل ضریب اشتباه هفته به هفته کاهش می یابد. حتی یک روزنامه نگار ساده نیز به ذهنش می رسد که برای از سرگیری لیگ برتر ایران راه های بسیار منطقی تری وجود داشت. ابتدا برگزاری تست کرونا به صورت واحد و از سوی یک ارگان (تا شایعاتی مبنی بر احتمال دست بردن هیئت مدیره یک بیمارستان در تست ها از بین برود)، برگزاری بازی ها در شهری یا درصد شیوع کمتر به صورت متمرکز و فشرده و راه حل هایی از این دست می توانست شدت بدبینی را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

 

پس در واقع چنین واکنش هایی گاهی خیلی غیرمنطقی هم نیست، اما شاید در ایران بیش از حد مورد توجه قرار می گیرد. طبیعی ست که یک نوجوان در توئیتر تنها هدفش جذب فالوئر بیشتر باشد و حرجی نیست، اما مدیریت در سطح کلان نباید با دو تا لایک و توئیت تصمیم گیری کند و پیش از آن باید با بررسی همه جوانب به نتیجه برسد. تصمیمات معمولا به قدری غلط است که مورد انتقاد تمامی طرفین درگیری قرار می گیرد و در این میان چاره ای جز تکیه بر "سیاست یک بام و دو هوا" نیست.

 

این قضیه به امروز و دیروز نیز مربوط نیست و در فوتبال ما تا بوده همین بوده است، اما شاید فقط امروز با گسترش شبکه های اجتماعی نمود بیشتری پیدا کرده است. وگرنه 30 سال پیش نیز هوادار پرسپولیس حکم سنگین دربی 73 را به دلیل استقلالی بودن داریوش مصطفوی می دانست و طرفدار استقلال نیز تیم درخشان دهه 70 پرسپولیس را نتیجه پرسپولیسی بودن روسای جمهور وقت.

 

به هر حال این رویه نتیجه خوبی به همراه نخواهد داشت. ته همه فوتبال را می توان در دقایق منتج به دیدار سیتی مقابل لیورپول هفته گذشته تصور کرد. جایی که پپ گواردیولا اصرار داشت برای قهرمانی مقتدرانه رقیب همیشگی گارد افتخار تشکیل شود و در چنین فضایی یکی مثل ژوزه مورینیو نیز چاره ای جز تغییر ندارد؛ قبول ندارید؟ به تفاوت مصاحبه های او با گذشته دقت کنید. از حملات شدید دیروز تا تعریف و تمجیدهای امروز.

 

آریا فاطمی مقدم

دیدگاه‌ها