کد خبر : 1694310 | 17 تیر 1399 ساعت 10:37 | 3.8K بازدید | 0 دیدگاه

راهی که ژاپن و ترکیه رفتند را نرویم

رضایی: زنگ خطر برای کشتی به صدا درآمده

نایب قهرمان سابق کشتی آزاد المپیک گفت: شرایط بودجه کشتی حداقل در 10 سال گذشته اصلا مناسب نبوده و با این وضعیت این ورزش به مشکل خواهد خورد.

رضایی: زنگ خطر برای کشتی به صدا درآمده

به گزارش "ورزش سه"، علیرضا رضایی که در سال های اخیر در سمت های مختلف با فدراسیون کشتی همکاری داشته و هم اکنون هم سرمربی تیم دانشگاه آزاد در لیگ برتر است، درباره وضعیت فعلی کشتی ایران هشدار داده است. 


دارنده مدال نقره المپیک آتن در این باره گفت: زنگ خطر برای کشتی سال هاست که به صدا درآمده چون شرایط و ویژگی هایی که باید برای اداره ورزشی مثل کشتی که گسترش آن زیاد است، مهیا شود، فراهم نیست. این رشته در شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز کشور طرفدار و علاقه مند دارد و همه کشور با آن درگیر است. از کشتی انتظارات فراوانی چه از نظر تاریخی و چه به لحاظ نتایجی که کسب کرده، وجود دارد. 


وی افزود: کشتی ظرفیت هایش از نظر مالی، امکاناتی و طوری که بتوانیم مربیان و کشتی گیران را راضی کنیم، هیچ وقت مهیا نبوده. الان قهرمانان بزرگی در ایران داریم که شرایطشان از نظر مالی اصلا مناسب نیست. آیا نباید واقعا به قهرمان ملی در یک ورزش ملی توجه ویژه ای شود؟ 


رضایی همچنین عنوان کرد: برای شما از کشورهای دیگر مثالی می زنم. ژاپن و ترکیه در دهه های 50، 60 و 70 میلادی بیشترین مدال ها را در المپیک به همراه شوروی سابق می گرفتند، اما آمدند و رو به ورزش های وارداتی آوردند. مثلا در ژاپن خیلی به رشته هایی همچون بیس بال و فوتبال توجه شد. کار به جایی رسید که این ها در دهه 80 و 90 یک مدال هم در مسابقات المپیک نمی گرفتند. بعد از آن به فکر این افتادند که چه کار باید بکنند تا به شرایط قبلی برگردند که متوجه شدند با غفلت از ورزش های سنتی خودشان به این روز افتادند. آن ها با صرف بودجه های کلان بعد از 7، 8 سال به تدریج شروع کردن به مدال گرفتن و به شرایط قبلی خود نزدیک شدند. الان کشورهایی مثل ژاپن و ترکیه در المپیک شرایط نسبتا ایده آلی است.


وی در پایان گفت: من این زنگ خطر را احساس می کنم و فکر می کنم متاسفانه اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند، برای کشتی ما هم چنین اتفاقی رخ خواهد داد؛ مگر اینکه چاره ای اندیشیده شود. با این حال شرایط بودجه کشتی حداقل در 10 سال گذشته اصلا مناسب نبوده و با این وضعیت این ورزش به مشکل خواهد خورد.

دیدگاه‌ها