کد خبر : 1695925 | 24 تیر 1399 ساعت 19:52 | 9.3K بازدید | 0 دیدگاه

از زیکو و پریرا تا زاکرونی و سانچز؛

جدال رئیس و مهاجرانی با بهترین مربیان آسیا (عکس)

آنها مدیرانی بزرگ و انگیزه دهنده هستند و بزرگ‌ترین اندیشه‌ها را برای رسیدن به موفقیت در اختیار شاگردانشان قرار می دهند.

جدال رئیس و مهاجرانی با بهترین مربیان آسیا (عکس) 

به گزارش "ورزش سه"، در تاریخ 64 ساله رقابت های جام ملت های آسیا تنها 16 مربی دستشان به این جام رسیده است و در سوی مقابل مربیان بزرگی بوده اند که در رسیدن به این عنوان مهم ناکام بوده اند.

 

با خواندن ادامه این مقاله می توانید با 10 مربی بزرگ تاریخ فوتبال آسیا آشنا شوید: 

 

 

1-  خلیل الزیانی (عربستان سعودی – 1984)


در سال 1984 عربستان برای نخسین مرتبه به مرحله نهایی رقابت های جام ملت های آسیا راه یافته بود و در شرایطی که تیم های ملی ایران و کویت شانس زیادی برای قهرمانی داشتند، این عربستان بود که در اولین حضور به عنوان شگفتی ساز مطرح شد و با خلیل الزیانی توانست عنوان قهرمانی را با غلبه بر چین در فینال رقابت ها با نتیجه 2 بر صفر ثبت کند؛ این بازی ها به میزبانی سنگاپور برگزار شد. تیم ملی عربستان در همان مقطع با الزیانی نیز به المپیک راه یافت تا این مربی نامش در تاریخ فوتبال آسیا و ورزش عقاب های سبز این قاره ثبت شود.

 

 

1511203

 

 

 

2-  محمد رنجبر ( ایران -1972) 


در سال 1972 تیم ملی ایران با محمود بیاتی به عنوان قهرمانی رقابت های جام ملت های آسیا دست یافته بود و محمد رنجبر توانست از این عنوان در تایلند دفاع کند  و تیم ملی ایران با انجام یک بازی دراماتیک در فینال مقابل کره جنوبی در وقت های اضافی موفق شد این تیم را با نتیجه 2 بر 1 شکست دهد؛ مربی‌ای که در فوتبال ایران با عنوان رئیس شناخته می‌شد. علی جباری  و حسین کلانی زننده گل های ایران در آن مسابقه بودند. تیم ملی ایران در این تورنمنت به 5 پیروزی پیاپی دست یافت که هنوز نتوانسته پس از تاکنون آنرا تکرار کند.

 

 

1511208

 

 

3-  حشمت مهاجرانی ( ایران  -1976) 


موفقیت های تیم ملی ایران در آن دوره پایانی نداشت و تیم ملی ایران 4 سال پس از کسب عنوان قهرمانی مجدد در رقابت های جام ملت های 1972، در جام ملت های 1976 هم موفق شد اینبار در خانه و بدون اینکه حتی یک گل دریافت کند، با حشمت مهاجرانی به مقام قهرمانی آسیا دست یابد. شکست یک بر صفر کویت در شرایطی به دست آمد که صد هزار تماشاگر در ورزشگاه آزادی فینال را تماشا  کردند و ایران به تنها کشوری تبدیل شد که برای سه دور پیاپی موفق به کسب قهرمانی در جام ملت ها می شود؛ عنوانی که هنوز و علیرغم ناکامی ها فوتبال ایران دست نخورده باقی مانده است. این البته تنها بخشی از موفقیت های تیم ملی ایران با مهاجرانی بود که به عنوان اولین تیم به جام جهانی 1978 آرژانتین نیز راه پیدا کرده بود.

 

 

1511199

 

 

4-  کارلوس آلبرتو پریرا ( کویت 1980 – عربستان سعودی 1988)


این مربی برزیلی، تنها فردی به شمار می آید که با دو کشور متفاوت موفق به کسب قهرمانی در رقابت های جام ملت های آسیا شده است. موفقیت او با کویت در حالی به دست آمد که آنها در نیمه نهایی تیم ملی ایران را با نتیجه 2 بر 1 شکست دادند و سپس در دیدار فینال کار بسیار راحت تری را انجام دادند و با نتیجه 3 بر صفر کره جنوبی را از پیش رو برداشتند. 


این مربی یک آمار ویژه دیگر هم دارد و آن هم اینکه 5 تیم که سه تای آنها آسیایی بوده اند را به جام جهانی رسانده و با تیم ملی برزیلی در جام جهانی 1994 موفق به کسب قهرمانی شد.

 

 

1511207

 

 

 

5-  آنگه پوستکوگلو (استرالیا – 2015)


پوستکوگو در سال 2014 تنها یک بازی از 11 بازی را برده بود ولی در سال 2015 دست به کار بزرگی زد و در کشور استرالیا موفق شد تیم ملی فوتبال کشورش را به مهم ترین عنوان تاریخش رهنمون کند. این مربی در این رقابت ها که تیم ملی ایران نیز با رهبری کی روش حضور داشت و مقابل عراق شکست تلخی را تجربه کرد، در فینال با نتیجه 2 بر 1 موفق به کسب پیروزی برابر کره جنوبی شد. پوستکوگو همچنین در سال اخیر موفقیت های قابل توجهی در جی لیگ ژاپن کسب کرده است.

 

 

1511204

 

 

 

6-  زیکو (ژاپن – 2004)


تقریبا یک دهه پس از موفقیت های چشم گیری که با پیراهن تیم ملی برزیل داشت، به عنوان سرمربی تیم فوتبال ژاپن انتخاب شد؛ آرتور آنتونیوس کوئیمبرا ملقب به زیکو. این سومین قهرمانی ژاپن در جام ملت های آسیا از سال 1992 محسوب می شد و با شکست 3 بر 1 چین در شرایطی ثبت شد که چینی ها با شکست ایران در کشور خودشان به فینال راه یافته بودند. زیکو همچنین دو سال بعد در جام جهانی 2006 آلمان نیز هدایت تیم ملی ژاپن را در اختیار داشت و در کشورهای مختلف آسیایی نظیر قطر و هند و عراق و امارات نیز سابقه کار دارد.

 

 

1511205

 

 


7-  فلیکس سانچز ( قطر – 2019) 


عده بسیار کمی بودند که شانسی برای قهرمانی قطر در رقابت های جام ملت های 2019 امارات قائل بودند ولی این عنابی ها بودند که سلطه قابل توجهی زیر نظر تفکرات سانچز بر رقبای خود ایجاد کردند و در فینال هم با نتیجه عجیب 4 بر 1 ژاپنی را شکست دادند که در نیمه نهایی تیم ملی ایران را به سه گل پشت سر گذاشته بود. قطر در این رقابت ها 7 پیروزی پیاپی به دست آورد و 19 بار گلزنی کرد و معز علی و اکرم عفیف ستاره های این تیم منسجم زیر نظر سانچز بودند. او احتمالا در جام جهانی 2022 نیز که به میزبانی قطر برگزار می شود، هدایت آنها را برعهده خواهد داشت.

 

 

1511201

 

 

8-  فیلیپه تروسیه ( ژاپن 2000) 


تروسیه پس از نزدیک به یک دهه حضور در فوتبال آفریقا پس از جام جهانی 1998 فرانسه سرمربی ژاپن شد و دو سال بعد این تیم را به دومین مقام قهرمانی در آسیا رساند. آنها در راه رسیدن به فینال، شکست سنگینی به عربستان در مسابقات گروهی تحمیل کردند و در عراق و ازبکستان را نیز شکست دادند تا در بیروت که ایران با جلال طالبی مقابل کره جنوبی شکست خورد، بار دیگر به سبزپوشان عربستانی بخورند و این تیم را در فینال هم مغلوب کنند.

 

 

1511206

 

 

 

9-  ویرا ( عراق – 2007) 


یکی از دراماتیک ترین قهرمانی های تاریخ فوتبال آسیا در سال 2007 و در بحبوحه حمله آمریکا به عراق شکل گرفت؛ جایی که این تیم با اتکا به ستاره هایی نظیر نشات اکرم و یونس محمود به رهبری ویرا که زمانی نیز هدایت سپاهان را بر عهده داشته، موفق به کسب قهرمانی رقابت ها شد و در فینال عربستان را با تک گل یونس محمود شکست داد. جالب اینکه این قهرمانی در شرایطی به دست آمد که ویرا تنها دو ماه پیش از آغاز رقابت ها به عنوان سرمربی انتخاب شده بود.

 

1511209

 

 

 

10-  آلبرتو زاکرونی ( ژاپن – 2011) 


این مربی ایتالیایی در سال 1999 و در شرایطی که تروسیه اماده کسب دومین قهرمانی با ژاپن در رقابت های جام ملت های آسیا در سال 2000 می شد، با میلان قهرمانی سری آ را جشن گرفت و در سال 2011 چهارمین عنوان قهرمانی در جام ملت های آسیا را نصیب سامورائی ها کرد. این عنوان با کسب پیروزی در فینال مقابل استرالیا و با نتیجه یک بر صفر در وقت های اضافی به دست آمد. زاکرونی در سال 2014 نیز به عنوان سرمربی ژاپن در این رقابت مهم حضور داشت و در جام ملت های 2019 نیز سرمربی امارات بود و در نیمه نهایی مغلوب قطر قهرمان شد که در فینال ژاپن را شکست داد و قهرمان لقب گرفت. 

 

 

1511200

 

 


تیم ملی ایران پس از سه قهرمانی متوالی در سال های 1968، 1972 و 1978 که به ترتیب با محمود بیاتی، محمد رنجبر و در نهایت حشمت مهاجرانی به دست آمد، هنوز در حسرت کسب قهرمانی چهارم در این تورنمنت مهم است و حتی کی روش نیز پس از هشت سال نتوانست به این حسرت طولانی مدت خاتمه دهد. طی این مدت همانطور که خواندید، مربیان زیادی موفق به کسب قهرمانی با تیم های مختلف شده اند ولی مربیان بزرگی هم نظیر برانکو، پروین، دهداری، مایلی کهن، امیرقلعه نویی، جلال طالبی و در نهایت کی روش، برای رساندن ایران به قهرمانی چهارم تلاش کرده اند که در این مسیر سخت ناکام مانده اند. 

 

شما هم می توانید به سایت رسمی AFC بروید و به مربی‌ای رای دهید که او را بزرگ ترین و موفق ترین مربی قاره طی تاریخ 34 سال اش می دانید.

دیدگاه‌ها