کد خبر : 1696046 | 25 تیر 1399 ساعت 13:58 | 55.1K بازدید | 14 دیدگاه

از کنار ماندن با حاشیه تا اشکالات فنی؛ 

محسن مسلمان؛ افول این مهندس یک‌شبه نبود!

سقوط امپراطوری‌ای که محسن مسلمان در فوتبال ایران برای خود تشکیل داده بود، یک‌شبه اتفاق نیفتاده است.

محسن مسلمان؛ افول این مهندس یک‌شبه نبود! 

به گزارش "ورزش سه"، هنوز زمان خیلی زیادی از روزهایی که نام محسن را روی سکوهای ضلع غربی ورزشگاه آزای فریاد می‌کشیدند و چند ثانیه بعد با فریاد بلندِ "مسلمان" از سوی ضلع شرقی جواب می‌گرفتند، فاصله نداریم...
آن روزها مسلمان پس از پشت سر گذاشتن یک دوره ناموفق در پرسپولیس، یکی از نفرات کلیدی تیمی بود که معمارش برانکو ایوانکوویچ بود و در کنار کمال کامیابی نیا، فرشاد احمدزاده و وحید امیری تشکیل دهنده لوزی معروف خط میانی پرسپولیس می‌شد.


نگاهی به تعداد دقایق حضور او در زمین مسابقه نشان از اهمیت این بازیکن در پازل تیمی پرسپولیس داشت؛ او در اولین فصل طی 23 بازی 1870 دقیقه بازی کرد؛ سپس در لیگ شانزدهم که پرسپولیس یکی از آماده ترین تیم های خود را زیر نظر برانکو در اختیار داشت، مسلمان 2330 دقیقه در 27 بازی در لیگ برای سرخپوشان بازی کرد و درآخرین فصل حضورش هم که مشکلاتش با برانکو علنی شده بود، 16 بازی و 1521 دقیقه به او فرصت بازی داده شد.
در همین برهه بود که برانکو با وجود اینکه مسلمان عملکرد خوبی طی 16 بازی ارائه کرده بود و پاسور برتر لیگ نیز لقب گرفت، برای اخراج کردنش کوتاه نیامد و آن لایو اینستاگرامی پس از ثبت قهرمانی در لیگ هفدهم، این جدایی را اجتناب ناپذیر کرد.


مسلمان علیرغم میلی باطنی‌اش و با وجود اینکه برانکو از نظر فنی به او اعتقاد داشت، راه جدایی از تیم محبوبش را در پیش گرفت؛ آن هم درست در زمانی که پرسپولیس در آسیا هم تبدیل به قدرتی برتر شده بود و این جدایی را سخت‌تر می‌کرد.


پس مسلمان مثل دوران گذشته، تیمی را انتخاب کرد که در آن سابقه دارد و به ذوب آهن بازگشت ولی به نظر می رسید که حواشی او پایانی ندارد و اینبار با اینکه امید نمازی خودش برای جذب او اقدام کرده بود، در تمرینات نتوانست نظر مثبت این مربی را جلب کند و وقتی یک بازی از این هافبک در ترکیب اصلی استفاده نکرد، واکنش مسلمان آنطور که امید نمازی می گوید، سبب شد تا او از فهرست تیم کنار برود و تصمیم شماره 77 سابق پرسپولیس هم ترک اردوی ذوب آهن بود.

 


این اتفاقات سبب شد تا مسلمان راه جدایی از تیمی را در پیش بگیرد که او را به فوتبال ایران معرفی کرده بود و امیرقلعه نویی در پنجره زمستانی لیگ هجدهم برای جذب او پیشقدم شد تا این بازیکن در اصفهان بماند ولی به تیمی بپیوندد که هوادارانش ذهنیت خوبی از پرسپولیس و بازیکنانش دارند.


امید نمازی با امیدواری زیادی اقدام به خرید مسلمان کرده بود و اینطور ویژگی های این بازیکن را توصیف می‌کرد:« خودم تقاضا کردم باشگاه مسلمان را جذب کند چون فکر می‌کردم در بخش هافبک تهاجمی بازیکنی می‌خواهیم که خلاقیت داشته باشد و بتواند برای ما موقعیت گل بسازد؛ به حملات اضافه شود و گلزنی کند؛ اما متاسفانه الان پی بردم که این نگاه من به محسن مسلمان اشتباه بود. نه تنها آن چیزی که من راجع به عملکرد مسلمان در زمین و در فاز تهاجمی در فکر داشتم که البته همیشه در کار دفاعی مشکل هم داشته و مقدار دوندگی و حضورش در کارهای دفاعی کم است که این موضوع به تیم ضربه می‌زند.» 
با تمام این ها این بازیکن در ذوب آهن 994 دقیقه طی نیم فصل در 12 بازی به میدان رفت که آمار بسیار خوبی به شمار می رود، ولی حالا این هافبک که پرسپولیسی‌ها به او لقب مهندس را داده بودند، طی یک و نیم فصل حضور در سپاهان نتوانسته تعداد دقایق حضورش در این تیم را حتی به 400 دقیقه برساند ! او 266 دقیقه طی نیم فصل لیگ هجدهم برای تیمش بازی کرد و حالا هم که لیگ رو به اتمام است و 5 بازی دیگر باقی مانده، تنها 92 دقیقه و در دو بازی توسط امیرقلعه نویی استفاده شده است.


علیرغم برخی مصدومیت‌ها که گاهی این بازیکن را از دسترس خارج کرده بود، مشکل امیرقلعه نویی با مسلمان برخلاف برانکو که با حواشی این بازیکن مشکل داشت، مانند امید نمازی مسائل فنی است. اینطور برداشت می‌شود که قلعه‌نویی هم با توجه به اهمیتی که دوندگی، سرزنی و جنگندگی بازیکنانش برایش دارد، ویژگی‌های سایر نفراتش را به فانتزی بودن مسلمان و تواناهایی او که ارسال پاس های زمینی در فضاهای کوچک است را ترجیح می‌دهد و همین دیدگاه کامل کننده روند نزولی‌ای شده که مسلمان با جدایی از پرسپولیس آغاز کرده بود.


پنج بازی تا پایانی یکی از سخت‌ترین فصل‌های زندگی حرفه‌ای این بازیکن باقی مانده است؛ مسلمان بی‌شک از این وضعیت کلافه و ناراحت است ولی دوست ندارد اتفاقات تلخی که منجر به حذف او از پرسپولیس و ذوب‌آهن شد را تکرار کند یا مدیریت خاص امیرقلعه‌نویی این اجازه را به او نداده است.

 

هر چه که هست ادامه همکاری سپاهان ومحسن مسلمان با پایان فصل در صورت ادامه حضور امیرقلعه‌نویی روی نیمکت این تیم، پایان خواهد یافت؛ مگر اینکه اتفاقات دیگری در راه باشد و قلعه‌نویی برای ادامه همکاری به توافق نرسد تا احتمالا مسلمان تحت هدایت مربی دیگری در سپاهان بتواند به ترکیب اصلی راه یابد و بار دیگر خودش را به عنوان یک هافبک بازیساز و طراح در فوتبال ایران مطرح کند.


لیگ شانزدهم که تمام شده بود، همه از کی‌روش انتقاد می‌کردند که چرا مسلمان با توجه به تاثیری که در روند تیمی پرسپولیس دارد، به اردوی تیم ملی دعوت نمی‌شود ولی حالا کار این بازیکن به جایی رسیده که در این فصل بیشتر از 90 دقیقه در دو بازی به او فرصت نرسیده و شاید اگر در فصل آینده تصمیمی هوشمندانه در رابطه با آینده حرفه‌ای خود متناسب با توانایی‌هایی که دارد، نگیرد، آماری بدتر مقابل اسم او در آمارها ثبت شود.

دیدگاه‌ها