کد خبر : 1696281 | 26 تیر 1399 ساعت 19:20 | 16.3K بازدید | 2 دیدگاه

دوئل های جذاب برای بازی هفته؛

تراکتور - سپاهان؛ دربی، منهای پایتخت! (گزارش)

در استادیوم شعار «تراکتور، سپاهان/ دو قهرمان ایران» سر می‌دهند اما پای قهرمانی یا هدف مشترک که وسط باشد، این شعارهای نمادین جایش را به نبرد مستقیم می‌دهد.

تراکتور - سپاهان؛ دربی، منهای پایتخت! (گزارش)

به گزارش ورزش سه، یک امتیاز اختلاف در جدول باعث شده تا فکر و ذکر شاگردان الهامی غلبه بر سپاهان و صعود به رتبه دوم جدول باشد، از آن سو طلایی پوشان بیش از 900 کیلومتر را طی نخواهند کرد که به سادگی تسلیم تی تی های شهر تبریز شوند؛ بنابراین یک جنگ تمام عیار در انتظار فوتبال ایران است که بازی هفته نیز از دل آن بیرون خواهد آمد.

 

* خواهرخواندگی؛ از ته دل یا فقط روی کاغذ؟

اولین بازی تراکتور و سپاهان به 45 سال قبل برمی‌گردد؛ زمانی که در ورزشگاه باغشمال شاگردان محمود یاوری و محمد بیاتی به تساوی یک بر یک رضایت دادند. از آن روز تا حالا فوتبال ایران تغییرات بسیاری کرده و این دو تیم نیز به قطب های جدید لیگ برتر تبدیل شده‌اند. تیم هایی که ادعای قهرمانی دارند و حتی از نظر هواداری نیز خود را در مقام مقایسه با سرخابی های پایتخت می‌بینند و البته تقابل خود را نیز مهم ترین بازی فوتبال ایران بدون حضور پرسپولیس استقلال می‌دانند که شاید درباره ادعای آخری چندان هم اشتباه نکرده باشند.

اما در کنار تمام این رقابت های همیشگی و دیرینه، تراکتور و سپاهان جزو باشگاه هایی هستند هوادارانشان دستکم در ظاهر و حداقل پیش از شروع بازی، رابطه خوبی بایکدیگر داشته اند. کسانی که برای تماشای این مسابقه به استادیوم نقش جهان یا یادگارامام رفته باشند شعار «تراکتور، سپاهان/ دو قهرمان ایران» را شنیده‌اند یا اگر کمی تیفوسی تر بوده و برای این بازی رنج سفر کشیده باشند، حتما با استقبال تیم میزبان در ورودی شهر مواجه شده‌اند. همیشه رابطه نیک بود که سبب شد این دو باشگاه از نظر مدیریتی هم به یکدیگر نزدیک شوند و تفاهم نامه «خواهر خواندگی» امضا کنند.

 

1511684

 

پیش از این که چنین قراردادی روی کاغذ بیاید نیز انتقال های بزرگ بین دو تیم در دهه 60، 70 و 80 سبب نزدیکی آن ها شده بود؛ استاداسدی، خطیبی، فرشباف، عباس آقایی، احسان حاج صفی، رضا حسن زاده، هدایت شهریاری و... ستاره هایی بود که در هر دو تیم به میدان رفتند و خود را متعلق به پیراهن سرخ تراکتور و لباس زرد سپاهان می‌دانند. این در حالی است که البته بعد از انتقال دو کاپیتان تراکتور به تیم اصفهانی (کیانی و ایرانپوریان) و ماجرای خرید حاج صفی توسط تیم تبریزی، این روابط به تیرگی گرایید و حتی مدیرعامل سپاهان، تراکتور را «تیمی بی افتخار» خواند که تعجب برانگیز بود.

این ماجرای خواهرخواندگی و دوستی البته بارها تا آستانه فروپاشی نیز پیش رفته. به خصوص زمانی که در لیگ چهاردهم سپاهان قهرمانی بحث برانگیز خود را در روز تلخ تی تی ها در ورزشگاه یادگار امام به دست آورد و باعث خلق شبی شد که تراکتوری ها از آن به عنوان «جمعه سیاه» یاد می‌کنند. همچنین در ماجرای سربازی مهدی شریفی هم باشگاه سپاهان و هوادارانش نسبت به تبریزی ها موضع منفی گرفتند و همین اتفاق در انتقال سعید آقایی به اصفهان نیز از سوی دیگر تکرار شد.

 

* دوئل های ویژه؛ جنگ در راه است!

رشید - پیام: این شاید فنی ترین تقابل بازی فردا باشد. دو دروازه بان ملی پوش هیچ درگیری یا حاشیه خاصی ندارند اما برای پیراهن شماره یک تیم ملی و دستکش طلایی لیگ نوزدهم تلاش می‌کنند. هفته گذشته درخشش رشید مانع از شکست تراکتور برابر استقلال شد اما نیازمند نتوانست با کلین شیت خود تیم امیر قلعه نویی را به سمت پیروزی هدایت کند. حالا در سهند استادیوم، گلرهایی که 100 متر از یکدیگر دور هستند، با واکنش های خود خط و نشان خواهند کشید و البته کار مهاجمان برای گلزنی را سخت خواهند کرد.

 

1511685

 

سعید - تراکتور: سعید آقایی محبوبیت ویژه ای در بین هواداران تراکتور داشت اما درگیری اش با مدیرعامل وقت این باشگاه به جدایی منجر شد. سعید که یکی از بهترین دفاع چپ های فوتبال ایران به حساب می‌آید انتقال پرسروصدایی به سپاهان اصفهان داشت اما همیشه در شبکه های اجتماعی هوای همشهریانش را نگه داشته و رفته رفته دوباره همان جایگاه اجتماعی را بازیافته است. اما تمام این ها باعث نمی‌شود که منتظر تماشای دوئل شماره 7 سپاهان با تیم سابق نباشیم!

 

ایمانی - کیانی: «غیرتی ام، غیرتی ام، من ... ... ام!» این یکی از مهم ترین شعارهایی است که سکوهای تی تی پیش از شروع مسابقه سر می‌دهند. سال های سال شعار در مدح و ستایش مهدی کیانی بود اما بعد از جدایی وی و حضور اکبر ایمانی، او صاحب شعار جایگاه TT شد. بنابراین باید به خوبی دریافته باشید که دوئل ایمانی و کیانی تا چه حد حیثیتی است...

 

احسان - سپاهان: جالب است که چپ پای تراکتور هم مثل سپاهان در برابر تیم سابقش قرار خواهد گرفت. احسان بهترین روزهای فوتبالش را در اصفهان سپری کرد و اساسا از همین تیم بود که به فوتبال ایران معرفی شد اما دو سال پیش یک انتقال جنجالی از المپیاکوس به تراکتور داشت و در حالی که سپاهان به دنبال خرید او بود، وی تراکتور را به عنوان مقصد آینده انتخاب کرد، بنابراین دوئل حاج صفی با تیم سابق نیز حسابی تماشایی خواهد بود.

 

فخرالدینی - قلعه نویی: او یکی از بازیکنان مورد علاقه امیر قلعه است اما حالا چرخ روزگار فخرالدینی را برابر قلعه نویی قرار داده تا یک بازی حساس را در برابر سرمربی سابقش انجام دهد. فخرالدینی در تراکتور، استقلال و ذوب آهن شاگرد این مربی بود و روزهای خوبی را با وی سپری کرد و حالا در دیدار تراکتور - سپاهان، باید کیفیت فنی خود را ثابت کند و نشان دهد که قلعه نویی بی دلیل به او علاقه خاص نداشت.

 

ایرانپوریان - تراکتور: دفاع راست سپاهان در بازی قبلی به میدان نرفت اما این بازی شاید در برابر تیم سابقش بازی کند. او یک دهه در تراکتور حضور داشت و یکی از بازیکنان باسابقه این تیم به حساب می‌آید و روزهای بسیار خوبی را در تبریز داشت و حتی به بازوبند کاپیتانی هم رسید اما دو سال پیش ترجیح داد که به همراه کیانی راهی اصفهان شود. شاید اگر طرفداران بودند این دوئل شکل جالب تری به خود می‌گرفت اما همین حالا نیز تماشای بازی مدافع بی حاشیه با پیراهنی غیر از تراکتور در ورزشگاه یادگار امام، اتفاق مهم و قابل توجهی است.

 

سروش - مسعود: این دوئل اگرچه رگه هایی از حاشیه را در خود دارد اما ابعاد فنی آن بر حواشی اش غلبه می‌کند. سروش رفیعی که آسیب دیدگی جزئی دارد، در حالی مقابل تیم سابق خود قرار خواهد گرفت که در لیگ شانزدهم یک جدایی بحث برانگیز از تراکتور و حضور در دیگر تیم مدعی یعنی پرسپولیس داشت و به همین خاطر مورد غضب بخشی از هواداران تراکتور است. با این حال دوئل او با مسعود شجاعی در میانه میدان، یکی از اتفاقات جالب بازی است؛ کدام هافبک بیشتر موقعیت خلق می‌کند؟

 

ساسان - سپاهان: انصاری بعد از فصل درخشان با فولاد که تا آستانه آقای گلی هم پیش رفت، به عنوان یک ستاره راهی سپاهان شد اما در اصفهان هرگز درخشش قبلی را نداشت. در نهایت درگیری او با قلعه نویی منجر به جدایی از سپاهان و حضور در تیم تراکتور شد و حالا باید توانایی اش را به تیم سابقش ثابت کند.

 

1511683

 

شهباززاده - اسدی: سجاد شهباززاده حتی با تراکتور قرارداد هم بست اما محرومیت آن ها از نقل و انتقالات سبب شد تا موفق به بازی در این تیم نشود. شهباززاده بلند قامت حالا  در مقابل ستاره ای قرار خوهد گرفت که او نیز در نقل و انتقالات در باشگاه سپاهان حضور یافت و با زردها مذاکره کرد اما انتقالش انجام نگرفت؛ به نظر شما کدام یک پیروز خواهند بود؟

 

قلعه نویی - تراکتور: اولین نایب قهرمانی تراکتور با امیر قلعه نویی رقم خورد اما در ادامه اتفاقاتی در این رابطه رخ داد که باعث شد تا هواداران تراکتور از سرمربی پیشین خود دلگیر باشند. با این حال آنچه از تراکتورِ قلعه نویی در ذهن مانده، تیمی قدرتمند و مدعی است که البته هیچگاه به عنوان قهرمانی نرسید. حالا او تلاش خواهد کرد تا برابر تیم سابقش یک برد دیگر به دست بیاورد و تراکتور را از کورس مدعیان عقب براند.

 

* دربی؛ منهای پایتخت!

بسیاری اعتقاد دارند که دربی، تقابل دو تیم قدرتمند همشهری است اما دیدارهایی نظیر منچستر - لیورپول، بارسا - رئال و... که به عنوان مهم ترین دربی های جهان شناخته می‌شوند، دیدار تیم هایی از شهرهای مختلف هستند و بنابراین به بازی سپاهان و تراکتور هم می‌توان این واژه را اطلاق کرد.

 

این بازی مهم ترین دیدار هفته بیست و پنجم فوتبال ایران است و فارغ از دلایل تاریخی و تقابل های جذاب، از نظر جدولی هم اهمیت بسیاری دارد. اگر تراکتور پیروز میدان شود، آن ها با ساکت الهامی اصلی ترین گزینه نایب قهرمانی خواهند بود و در غیر این صورت، ممکن است برای سومین سال پیاپی از رسیدن به لیگ قهرمانان آسیا باز بمانند.

بنابراین چشم ها به زمین یادگار خواهد بود؛ جایی که 22 ستاره در مقابل هم صف آرایی خواهند کرد و مهم ترین بازی غیر سرخابی لیگ برتر را به انجام خواهند رساند؛ ای کاش نمایش فنی دو تیم نیز در سطح اسم مسابقه و آوازه بازیکنان باشد که در این صورت یک آخر هفته دلپذیر در انتظار فوتبال دوستان خواهد بود!

نویسنده: محمد همتی

دیدگاه‌ها