کد خبر : 1699255 | 10 مرداد 1399 ساعت 13:56 | 157.9K بازدید | 18 دیدگاه

لحظات فریز شده یک بازی خیلی بزرگ (عکس)

جباری در سپاهان؛ بعد از تو همه چیز تکراری است!

استقلال و سپاهان برای سی و هشتمین بار در تاریخ لیگ برتر به مصاف هم می روند.

جباری در سپاهان؛ بعد از تو همه چیز تکراری است!

به گزارش "ورزش سه"، روز شنبه شاهد یکی از حساس ترین دیدارهای استقلال و سپاهان خواهیم بود. دیداری که می تواند تا حدودی تکلیف سهمیه لیگ قهرمانان فصل بعد دو تیم را مشخص کند، البته اگر این دیدار برنده داشته باشد.


فرهاد مجیدی مربی جوان استقلال که این روزها زیر فشار و انتقادات زیادی قرار دارد، در صورتیکه بتواند حریف قدرتمند خود را از پیش روی بردارد، می تواند تا حدود زیادی انتقادات را از خود دور کند و برای دیدار جام حذفی مقابل همین سپاهان، روحیه تیمش دوچندان شود و در سوی دیگر میدان نیز امیر قلعه نویی قرار دارد که همیشه جدال هایش با استقلال حساس بوده و تیمش با وجود داشتن ستاره های زیادی، این روزها خوب نتیجه نمی گیرد.


در این گزارش، به بررسی به حساس ترین و به یاد ماندنی ترین دیدارهای دو تیم پرداخته ایم.

 

 

فینال حذفی 83 / استقلال 2 – 5 سپاهان 


هفدهمین فینال جام حذفی ایران بین دو تیم استقلال و سپاهان در سال 1383 برگزار شد. در آن زمان، دیدار فینال به صورت رفت و برگشت برگزار می شد. دیدار رفت در حضور بیش از ۳۰ هزار تماشاگر در ورزشگاه نقش جهان اصفهان برگزار شد که در دقیقه نهم مسابقه، لئون استپانیان از روی یک ضربه کاشته، گل اول سپاهان را به ثمر رساند. در دقیقه ۲۷ یدالله اکبری بازی را به تساوی کشاند. هر دو تیم نیمه اول را با تساوی ۱ بر ۱ به پایان رساندند. در نیمه دوم و در دقیقه ۵۶ خرمگاه مدافع استقلال با ضربه سر دروازه خودی را باز کرد تا سپاهان مجدداً از حریف خود پیش افتد. اما غلام‌رضا عنایتی در دقیقه ۷۹ مجدداً بازی را مساوی کرد. در شرایطی که به نظر می‌رسید مسابقه با تساوی ۲ بر ۲ هر دو تیم به پایان برسد و کسب تساوی در دیدار برگشت بتواند استقلال را امیدوار کند که به عنوان دیگر نماینده ایران در مسابقات لیگ قهرمانان فوتبال آسیا صعود کند، هاشمی‌زاده بازیکن تیم سپاهان در دقیقه ۸۷ موفق به گلزنی شد تا بازی با نتیجه ۳ بر ۲ به سود سپاهان به پایان برسد.


دیدار برگشت دو تیم در ورزشگاه آزادی و در حضور ۸۵ هزار تماشاگر برگزار شد که سپاهان توانست بازی برگشت را نیز برنده شود. در آن دیدار اصفهانی ها با 2 گل سیدمهدی سیدصالحی از سد استقلال گذشتند. در این دیدار امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم فوتبال استقلال به دلیل اخراج در بازی دور رفت، از جایگاه ویژه تماشاگران بازی را تماشا کرد.


سپاهان که هدایتش را فرهاد کاظمی بر عهده داشت، در مجموع دو دیدار رفت و برگشت با نتیجه 5-2 از سد استقلال گذشت. این اولین قهرمانی زردپوشان اصفهانی در جام حذفی ایران بود.

 

 

1515640

 

 

لیگ نهم / استقلال 1 – 0 سپاهان


در فصلی که امیر قلعه نویی تهران را به مقصد اصفهان ترک کرده بود، صمد مرفاوی در ابتدای لیگ نهم دوباره جانشین ژنرال شد؛ جانشینی که این بار با اتفاقی که در لیگ ششم رخ داد بسیار متفاوت بود. واعظ آشتیانی، مدیرعامل وقت استقلال با طرح موضوعاتی قلعه نویی را از کار برکنار کرد و این بار صمد مرفاوی به شکلی دور از انتظار در حالی که بسیاری گمان می کردند در حمایت از دوست قدیمی خود حاضر به همکاری با آشتیانی نیست، سرمربی استقلال شد. این دو سرمربی خیلی زود در هفته اول لیگ نهم برابر یکدیگر قرار گرفتند و صمد مرفاوی در بازی که خیلی بوی دوستی نمی داد، در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی مچ قلعه نویی را خواباند.


آن دیدار که در مرداد 88 برگزار شد، استقلال توانست بازی را با تک گل روانخواه به سود خود به پایان رساند تا آبی پوشان پس از 3 سال موفق به شکست سپاهان شوند. آن دیدار با حکم کمیته انضباطی بدون تماشاگر برگزار شد.

 

 

1515657

 

 


لیگ دهم / استقلال ۴-۳ سپاهان


شاید هیچکدام از بازی‌های حساس استقلال و سپاهان، به اندازه بازی رفت لیگ دهم برای طرفداران این تیم خاطره‌انگیز نباشد. مظلومی تازه وارد روی نیمکت استقلال، روبروی سپاهان قلعه‌نویی، مدافع عنوان قهرمانی قرار گرفت. رابطه قلعه‌نویی و استقلالی‌ها، در آن دوران زیاد خوب نبود و ۷۰ هزار نفر، برای حمایت از استقلال برای شکست تیم قلعه‌نویی به ورزشگاه رفتند. در آن فصل، خسرو حیدری نیز از جمع آبی پوشان جدا شده بود و به سپاهان پیوسته بود. سکوهای ورزشگاه کاملا علیه قلعه نویی و حیدری بود. هرگاه که خسرو صاحب توپ می شد، تمام استادیوم او را هو می کردند. اما بازی برای تیم مظلومی فوق العاده آغاز شد. دو گل از میداوودی و یک گل از مجیدی، باعث شد استقلال ۳-۰ برنده به رختکن برود. آن هم در روزهایی که از افشین قطبی بابت عدم دعوت از مجیدی و میداوودی انتقاد می شد، این دو بازیکن نیمه اول فوق العاده ای را پشت سر گذاشتند. اما در نیمه دوم سپاهان با شوت‌های از راه دور بیک زاده و یانوش بازگشتی باورنکردنی داشت و بازی ۳-۳ مساوی شد. در دقایق پایانی دیدار، روی یک ارسال و دفع توپ عجیب رحمتی، آرش برهانی مقابل دروازه خالی قرار گرفت و ضربه عجیب او به عنایتی خورد و وارد دروازه شد. رضا عنایتی که با پیراهن سپاهان روبروی تیم سابقش قرار گرفته بود، دروازه تیم خودی را باز کرد و استقلال برنده یکی از جذاب‌ترین بازی‌های تاریخ لیگ برتر شد.

 

 

1515641

 

1515660

 

 


لیگ قهرمانان 2012 / سپاهان 2 – 0 استقلال


استقلال و سپاهان یک بار در لیگ قهرمانان آسیا نیز به مصاف هم رفته اند. استقلال که رقابت قهرمانی لیگ یازدهم را به سپاهان باخته بود، از گروهش در لیگ قهرمانان به عنوان تیم دوم صعود کرد و مقابل سپاهان، که به عنوان صدرنشین بالا آمده بود قرار گرفت. مرحله یک هشتم، به صورت تک بازی و در خانه سپاهان انجام می‌شد. استقلالی‌ها قصد گرفتن انتقام لیگ را از سپاهان داشتند اما خیلی طول نکشید که سپاهانی‌ها پرونده استقلال را ببندند. برونو سزار، ستاره بی چون و چرای آن روزهای اصفهانی ها، گل اول بازی در دقایق ابتدایی زد و قبل از پایان نیمه اول، بنگر گل دوم را هم وارد دروازه رحمتی کرد. تیم بی روحیه استقلال، نتوانست در ادامه مسابقه عملکرد خوبی داشته باشد و عمر مربیگری مظلومی هم به فصل بعد نرسید.

 

 

1515659

 


لیگ دوازدهم / استقلال ۱-۱ سپاهان


دو هفته به پایان لیگ دوازدهم، بازی استقلال و سپاهان در آزادی قهرمان لیگ برتر را تعیین می‌کرد. استقلال یک امتیاز بیشتر داشت و با پیروزی، می‌توانست کار را تمام کند. دو تیم در 26 فروردین 92 در ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند. سپاهان در همان نیمه اول با اخراج پرحاشیه فرشید طالبی ۱۰ نفره شد. پس از اخراج طالبی، امیر قلعه نویی سرمربی استقلال برای بیرون بردن مدافع سپاهان، وارد زمین مسابقه شد. با این حال، نیمه دوم نویدکیا سپاهان را جلو انداخت و فرصت صدرنشینی را به تیمش داد. این نتیجه، تا دقیقه ۹۳ باقی ماند. دقیقه‌ای که محسن ایران‌نژاد، مدافع سپاهان با پرشی عجیب دروازه تیم خودی را باز کرد و صدرنشینی و قهرمانی را در تهران باقی گذاشت. استقلال یک هفته بعد با غلبه بر فولاد در اهواز، قهرمان لیگ برتر شد.

 

 

1515658

 

1515656

 

1515642

 

 

 

لیگ سیزدهم / استقلال 1 – 2 سپاهان


استقلال و سپاهان دیدار رفت لیگ سیزدهم را در مرداد 92 و در استادیوم آزادی برگزار کردند. مهمترین نکته این دیدار، بازگشت مجتبی جباری به آزادی بود، اما در لباس سپاهان. در ابتدای آن فصل، مجتبی جباری در انتقالی جنجالی از استقلال جدا شد و به سپاهان پیوست.  در آن دیدار، سپاهان در همان لحظات ابتدایی به گل دست یافت؛ در دقیقه 2 اشتباه خسرو حیدری سبب شد تا احسان حاج صفی صاحب توپ شود و این بازیکن با حرکت درون محوطه جریمه استقلال توپ را به آرش افشین رساند تا او با ضربه‌ای دقیق دروازه استقلال را باز کند.  جنجالی ترین صحنه دیدار در دقیقه 55 اتفاق افتاد؛ آرش افشین در موقعیت ضد حمله قرار گرفت و با سماجت توپ را درون محوطه جریمه به ایوان بولکو رساند، در حالی که شدت ضربه این بازیکن با تکل پژمان نوری گرفته شده بود، توپ با برخورد به امیرحسین صادقی به رحمتی رسید که فغانی اعلام پنالتی کرد تا پس از صحنه جنجالی قهرمانی در دیدار پرسپولیس و تراکتورسازی یک پنالتی مشکوک دیگر در آزادی گرفته شد تا سیل شعارهای تند هواداران بر سر فغانی سرازیر شود. هادی عقیلی پشت توپ قرار گرفت و ضربه او بعد از برخورد به نوک انگشتان رحمتی درون دروازه استقلال غلتید تا تیم اصفهانی با 2 گل از میزبان خود پیش بیفتد. امیرحسین صادقی در دقایق پایانی تنها گل استقلال را به ثمر رساند و استقلال قلعه نویی بازی را به شاگردان کرانچار واگذار کرد. در این دیدار، مجتبی جباری که در مقابل تیم سابقش قرار گرفته بود، به شدت مورد تشویق هواداران استقلال قرار گرفت.

 

 

1515644

 

1515643

 

 


جام حذفی ۱۳۹۲ / استقلال ۱-۱ سپاهان (۴-۵ در ضربات پنالتی)


دربی در فینال جام حذفی، رویایی است که طرفداران پرسپولیس و استقلال سال‌هاست به آن نرسیده‌اند. لیگ دوازدهم، این رویا بیشتر از همیشه نزدیک به واقعیت بود. پرسپولیس مسیر راحتی تا فینال داشت و استقلال، برای فینالیست شدن فقط کافی بود سپاهان را در نیمه نهایی شکست دهد. فرشید طالبی، این بازی هم تیمش را نیمه اول با کارت قرمز ده نفره کرد. خسرو حیدری، نیمه دوم کارت قرمز گرفت. بازی در نود دقیقه، یک یک تمام شد و وقت اضافه هم بی نتیجه بود. نتیجه به پنالتی رفت و یکی از جذاب‌ترین ماراتن‌های پنالتی جام حذفی رقم خورد. جی لوید ساموئل، یکی از گلزنان استقلال بود. امیرحسین صادقی، پنالتی‌اش را از دست داد و نکونام برای حفظ امیدهای تیمش، پنالتی پنجم را با ضربه چیپ گل کرد. جمشیدیان، آخرین پنالتی سپاهان را بد زد و بازی در پنالتی پنجم مساوی شد. رحمتی، به عنوان پنالتی‌زن توپ را به اوت زد و خودش، پنالتی بعدی را گرفت تا مقصر حذف استقلال نباشد. در نهایت، سپاهانی‌ها با گل کردن پنالتی هفتم فینالیست شدند. آن‌ها در فینال هم پرسپولیس را بردند و جام قهرمانی را بدست آوردند.

 

 

1515646

 

1515647

 

1515645

 

 

لیگ چهاردهم / استقلال 2 – 1 سپاهان


از هفته هجدهم رقابت های لیگ چهاردهم، استقلال و سپاهان در هوای بارانی ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند که در نهایت شاگردان امیر قلعه نوعی با نتیجه 2-1 تیم فرکی را با شکست بدرقه کردند. بازی با سرعت خوبی شروع شد و رضا عنایتی که در بازگشت دوباره اش به جمع آبی های پایتخت بازوبند کاپیتانی را هم به بازو بسته بود، خیلی زود روی حرکت زیبای کرار صاحب توپ شد و با شلیکی تماشایی و دقیق توپ را به گوشه دروازه رحمان احمدی فرستاد و تیمش را در دقیقه 7 پیش اندازد.سپاهان در دقایق بعد از گل میزبان، سوار بر بازی بودند و سرانجام در دقیقه 41 به گل رسیدند؛ پاس در عمق خلعتبری با اشتباه صادقی نصیب شریفی شد تا پاس به بیرون این بازیکن را حسین پاپی به گل تبدیل کند. در حالیکه به نظر می رسید بازی با تساوی به پایان برسد، امید ابراهیمی در دقیقه 92 پاس به بیرون فخرالدینی را از پشت محوطه با شلیکی تماشایی به کنج دروزاه فرستاد تا سه امتیاز شیرین و حساس را در خانه حفظ کنند.

 

 

1515649

 

1515652

 

 

لیگ شانزدهم / سپاهان 1-1 استقلال


نتایج سینوسی، خریدهای ناکام و قرار گرفتن در رده هفتم جدول، شروع خوبی برای منصوریان در استقلال محسوب نمی‌شد. مشکلات داخلی تیم هم به اوج رسیده و به نظر می‌رسید سفر به اصفهان، آخرین حضور منصوریان روی نیمکت استقلال باشد. منصوریان در تصمیمی بزرگ، بسیاری از ستاره‌های تیم را نیمکت نشین کرد و رحمتی، کاپیتان تیم هم جزو نیمکت نشینان بود. نمایش فوق العاده بازیکنان جوان استقلال، با گل دقایق پایانی برزای به نتیجه رسید و آن‌ها با یک امتیاز اصفهان را ترک کردند. بازی خوبی که پرونده اخراج منصوریان را بست و نقطه شروع دوران جدید استقلال شد. آن‌ها با تیمی که در اصفهان از آن رونمایی شد تا رده دوم بالا رفتند، دربی را با برد تمام کردند و توانستند از گروه‌شان در لیگ قهرمانان هم صعود کنند.

 

 

1515650

 

1515653

 

 

 

لیگ هیجدهم / سپاهان 0 – 1 استقلال


بازی تیم های قلعه نویی و شفر در ورزشگاه نقش جهان، یکی از به یادماندنی ترین دیدارهای تاریخ دو تیم است. در حالیکه استقلال در یک بازی جنجالی دربی را به پرسپولیس واگذار کرده بود و هفته بعدش نیز مقابل سایپا متوقف شده بود، زمزمه های اخراج پیرمرد آلمانی به گوش می رسید. در آن دیدار، استقلال تیم برتر میدان بود و چهره ویژه آن دیدار کسی نبود جز آیاندا پاتوسی هافبک آفریقایی استقلال. درحالیکه 2 ماه از اولین بازی آیاندا پاتوسی برای استقلال می گذشت، اما درخشش این هافبک آفریقایی آنقدر فوق العاده بود که در همان مدت کم به ستاره تیمش تبدیل شده و هر لحظه می توانست یا گل بزند یا گل بسازد. پاتوسی در پیروزی دراماتیک برابر سپاهان در ورزشگاه پر از تماشاگر نقش جهان، نقش اول را ایفا کرد. این هافبک خوش تکنیک که یکی از بهترین روزهای خود را سپری می کرد، با همان سانترهای خطرناک خود در دقیقه 87 پاس گلی را برای علی کریمی مهیا کرد و در حالی که توپ هم به تور دروازه سپاهان رسید، با تصمیم مشکوک زاهدی فر داور مسابقه آن گل مردود اعلام شد. هنوز هیچ کس نمی داند زاهدی فر چرا گل سالم کریمی را مردود اعلام کرد. اما این پایان کار آیاندا نبود و او در لحظاتی که سپاهانی‌ها بیشتر از حریف تشنه گلزنی بودند، توپ را از منشا پشت محوطه جریمه میزبان گرفت و با جا گذاشتن چند نفر به زیبایی دروازه سپاهان را در دقیقه 97 گشود. دریبل فوق العاده پاتوسی، پورقاز و دیگر مدافعان سپاهان را از بازی محو کرد و در نهایت با یک ضربه دقیق این بازیکن آفریقایی به قهرمان آن روز استقلالی ها تبدیل شد. بعد از بازی، فرهاد مجیدی سرمربی امروز استقلال که آن زمان دستیار شفر بود، با یک استوری جنجالی، به فرد یا افرادی کنایه زده بود که گفته می شد مخاطب او، امیر قلعه نوعی است.

 

1515651

 

1515654

 

 

لیگ نوزدهم / سپاهان 2 – 2 استقلال


به جدیت می توان گفت دیدار رفت دو تیم در لیگ امسال، جنجالی ترین بازی سالهای اخیر استقلال و سپاهان بوده است. در حالیکه تیم اوج گرفته استراماچونی 6 دیدار متوالی را برنده از زمین مسابقه خارج شده بود، به مصاف سپاهان صدرنشینی رفت که در 10 دیدار گذشته اش تنها یکبار دروازه اش باز شده بود. سپاهان بازی را خوب شروع کرد و با گل گولسیانی از استقلال پیش افتاد. اما در نیمه دوم جنجالی ترین صحنه داوری امسال فوتبال ایران رخ داد. جایی که ارسال بازیکنان استقلال به درون محوطه جریمه رسید. در این لحظه کی روش استنلی مهاجم سپاهان برای زدن توپ به هوا برخواست که در اقدامی عجیب توپ کاملا به دست او برخورد کرد و در اقدامی عجیب تر، زاهدی فر داور مسابقه اعتقادی به پنالتی نداشت. اعتراض های شدید استراماچونی در کنار زمین و بازیکنان استقلال در درون زمین فایده ای نداشت و داور از اعلام یک پنالتی مسلم به سود استقلال سرباز زد. پس از این صحنه آبی پوشان 2 بار توسط قایدی و شیخ دیاباته به گل رسیدند و تا دقیقه 96 از سپاهان پیش بودند تا اینکه امید نورافکن در این دقیقه توانست دروازه حسینی را باز کند و کار را به تساوی بکشاند. هر چند در تصاویر آهسته به نظر می رسید گل سپاهان در شرایط آفساید به ثمر رسیده، اما شادی نورافکن بعد از به ثمر رساندن این گل به مذاق هواداران استقلال خوش نیامد و حمله های شدیدی در فضای مجازی به هافبک سپاهان شد.

 

 

1515648

 

 

 

این مهمترین دیدارهای استقلال و سپاهان در طول این سالها بوده است. روز شنبه نیز یکی دیگر از دیدارهای حساس دو تیم در ورزشگاه خالی از تماشاگر آزادی برگزار خواهد شد. دیداری که برنده آن می تواند خیالش را بابت کسب سهمیه فصل بعد لیگ قهرمانان آسیا راحت کند.


 

دیدگاه‌ها