کد خبر : 1699860 | 13 مرداد 1399 ساعت 10:00 | 34.5K بازدید | 2 دیدگاه

سالگرد تلخ‌ترین خاطره ورزشی یحیی و برانکو (عکس)

امروز سالروز پنالتی معروف یحیی برابر چین است ، او پنالتی چیپ زد تا تیم خوب و دوست داشتنی برانکو به فینال جام ملتهای آسیا نرسد

به گزارش "ورزش سه " سوم آگوست 2004برای برانکو ایوانکویچ ، یحیی گل محمدی و تمام مردم ایران یادآور جمله تاریخی عادل فردوسی پور گزارشگر بازی نیمه نهائی ایران و چین در جام ملتهای آسیا در پکن و در هنگام ضربات پنالتی بود:"این چه وقت چیپ زدن بود آقای گل محمدی "


تیم خوب و دوست داشتنی برانکو در آن دوره ،تورنمنت خوب شروع نکرد ولی عالی ادامه داد و به نیمه نهائی رسید تا با چیپ بدموقع یحیی برانکو مغلوب آری هان هلندی شود و ایران در نهایت با شکست بحرین به رتبه سوم آسیا بسنده کند.


تیم برانکو در مرحله گروهی در برابر تایلند با سه گل دیر هنگام رضاعنایتی،جواد نکونام و علی دائی از روی نقطه پنالتی برابر تایلند به برتری دست یافت ، برابر عمان با گل وقت های اضافه نصرتی مساوی کرد و با یک مساوی صفر بر صفر برابر ژاپن به مرحله دوم صعود کرد.در مرحله یک چهارم نهائی و دیدار سنتی همه آن سال ها با درخشش کم نظیر علی کریمی که با هت تریک او همراه شد  برابر کره جنوبی 4بر 3پیروز شد و پا به مرحله نیمه نهائی گذاشت.

 

1516483


دیدار نیمه نهائی برابر چین میزبان بود . در حالی که با یک گل از حریف عقب بودیم با ضربه فنی راه دور سید محمدعلوی بازی را برابر کردیم . داور بازی ستار زارع را از تیم اخراج کرد تا تیم ده نفره ایران نتواند برابر چین پیروز شود و کار به ضربات پنالتی کشیده شود.


فرار ماندگار علی کریمی از روی نیمه که در حالت سه به تک با مدافعان چینی توپ پشت مدافعان چین انداخت و با گام های بلند به پشت هجده قدم رسید و با خطای  محرز اخراج مدافع چینی که تنها کارت زرد دریافت کرد متوقف شد ، یکی از ماندگارترین حرکات جادوگر فوتبال ایران بود که می توانست فوتبال ایران بعد از سال ها به فینال جام ملتهای آسیا برساند.


درضربات پنالتی در حالی که سه بر دو از حریف پیش بودیم ، ایمان مبعلی پنالتی از دست داد تا یحیی با چیپ بد موقع اش  در ضربه پنجم چین را به فینال رقابت ها برساند.چین در فینال از ژاپن شکست خورد و ایران با برتری 4بر2برابر بحرین به مقام سومی جام ملتهای آسیا رسید. علی کریمی آقای گل جام ملتهای آسیا شد و در پایان سال مرد سال 2004آسیا لقب گرفت ،لقبی که یک سال قبل از آن به مهدی مهدوی کیا رسیده بود.

 

1516482

دیدگاه‌ها