کد خبر : 1700234 | 15 مرداد 1399 ساعت 14:12 | 6.8K بازدید | 0 دیدگاه

تبانی را به چشمم ندیدم اما این چیزها هست

گلزاری: صددرصد در رفسنجان می‌مانم

یکشنبه و در جریان هفته سی‌ویکم رقابت‌های لیگ یک فوتبال، تیم مس رفسنجان میزبان فجر سپاسی شیراز بود و در نهایت با تک گل حمید گلزاری به پیروزی رسید و 63 امتیازی شد.

گلزاری: صددرصد در رفسنجان می‌مانم

به گزارش ورزش سه و به نقل از اعتماد ،رفسنجانی‌ها با این پیروزی صعودشان را به عنوان نخستین تیم به لیگ برتر مسجل کردند تا این شهر برای نخستین بار در سطح اول فوتبال کشور صاحب نماینده شود. به همین منظور با زننده گل صعود مس رفسنجان، حمید گلزاری به گفت‌وگو نشستیم و با او در مورد شرایط تیم و لیگ یک و وضعیت آینده خودش حرف زدیم. گلزاری که یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان این فصل تیمش به حساب می‌آید و تاکنون 13 بار موفق به گلزنی شده، معتقد است اگر مس رفسنجان اسکلت تیمش را برای فصل بعد حفظ کند می‌تواند حتی به رتبه تک‌رقمی در لیگ برتر فکر کند. همچنین از بازیکن تاثیر‌گذار مس در مورد شایعات تبانی و شرط‌بندی در لیگ یک پرسیدیم که گلزاری پاسخ داد: متاسفانه چنین چیزهایی وجود دارد.

 

شرایط تیم مس رفسنجان امسال چطور بود؟

این تیم جزوتیم‌های ریشه‌دار لیگ یک به حساب می‌آید. این تیم 15، 16 سال است در لیگ یک حضور دارد و حتی به پلی‌آف صعود به لیگ برتر هم رسیده بود اما به هر ترتیب به لیگ برتر راه پیدا نکرد. زمانی که آقای محمد ربیعی به عنوان سرمربی به تیم اضافه شد، خیلی دیر شده بود و حتی من و چند بازیکن دیگر قبل از بازی اول به تیم پیوستیم. هنگامی که مسابقات را استارت زدیم، شرایط آن طور که می‌خواستیم نبود. ولی با صحبتی که بین بچه‌ها، آقای ربیعی و کادر فنی انجام شد با هم همدل شدیم که ان‌شاءالله تیم را برای صعود ببندیم. باشگاه در قراردادی که با آقای ربیعی بسته بود، قول رتبه تک‌رقمی گرفته بود. با این حال ما بین خودمان قولی گذاشتیم که تیم را بالا بیاوریم. حالا هم که با شما حرف می‌زنم، خدا را شکر توانستیم قولی که به خودمان داده بودیم را عملی کنیم.

 

تعطیلی مسابقات و وقفه‌ای که بابت کرونا رخ داد، چقدر روی تیم شما تاثیر گذاشت؟

این اتفاق در مجموع به ضرر ما شد. قبل از اینکه کرونا بیاید ما روند صعودی‌مان را داشتیم و نتایج خوبی می‌گرفتیم. ما قبل از کرونا کلا در 28 هفته 3 باخت داشتیم ولی در شروع مجدد مسابقات در 6 مسابقه دو تا باخت را تجربه کردیم. با این حال با توجه به اینکه قبل از تعطیلی، اختلاف خوبی با سایر رقبا ایجاد کرده بودیم، این دو باخت نتوانست در شرایط صعودمان تغییری به وجود آورد. ولی خب این اتفاقی بود که نه برای ما که برای کل جهان اتفاق افتاده و کاریش نمی‌شود کرد. البته در ایام تعطیلات تیم ما جزو تیم‌هایی بود که تمریناتش را به خوبی و به صورت انفرادی انجام می‌داد. ما در تعطیلی و در قرنطینه منظم و با برنامه تمرین می‌کردیم. مربیان با بازیکنان در ارتباط بودند و باعث شد تا حدی آمادگی خودمان را حفظ کنیم.

 

از وضعیت خودت به شخصه راضی بودی؟ گل صعود به لیگ برتر را هم خودت به ثمر رساندی.

من پارسال گل‌گهر بودم و آن تیم را بردیم لیگ برتر. امسال آمدیم اینجا و حقیقتش اول فصل به آقای گلی مسابقات فکر نمی‌کردم. در واقع من اصلا مهاجم نیستم و بیشتر به عنوان هافبک یا هافبک دفاعی بازی می‌کنم. اول فصل فکر نمی‌کردم یکی از تاثیرگذارترین بازیکنان مس رفسنجان باشم. با این حال اعتماد به نفسی که آقای ربیعی به من و همه بچه‌ها دادند، باعث شد شرایط خوبی داشته باشم. مربی تاثیر خیلی زیادی این فصل روی بچه‌ها داشت و توانست از بچه‌ها بهترین عملکردشان را بگیرد. او از لحاظ روحی روانی و رفاقتی مثل یک برادر بزرگ‌تر بالای سر تیم بود. روی خود من هم از لحاظ روحی تاثیر زیادی گذاشت. الان هم خوشحالم که توانستم گل صعود را بزنم و دل مردم رفسنجان را شاد کنم.

 

1516941

 

وضعیت مس رفسنجان از لحاظ مالی به نظر مساعد است. یعنی مشکلاتی که حتی خیلی از تیم‌های لیگ برتری با آن مواجهند در تیم شما دیده نمی‌شود.

در لیگ برتر هفت، هشت تیم هستند که شرایط‌شان مشخص است و مشکلی ندارند و چند تا تیم هم هستندکه مشکلات دارند. با این حال بحث شرایط مالی در لیگ برتر با لیگ یک خیلی فرق می‌کند. خیلی از تیم‌هایی که می‌گویند، پول ندارند مثل پارس جنوبی یا نفت مسجد سلیمان بازیکنان‌شان هفتاد هشتاد درصد پول گرفته‌اند. هر طور حساب کنیم اینها با هم قابل مقایسه نیستند. قرارداد بازیکنان در مس رفسنجان 250 میلیون است. هیچ کسی بیشتر از این مبلغ نگرفته است. حتی خود آقای ربیعی به عنوان سرمربی قرارداد پایینی با تیم امضا کرده است. فقط و فقط پاداش صعود به لیگ برتر بچه‌ها را امیدوار کرده است. با این حال نمی‌خوام از شرایط مالی مس گلایه کنم. ما امسال شرایط خوبی داشتیم. سال‌ قبل مس رفسنجان کلا 55 درصد پول داده بود به بازیکنانش ولی امسال ما تا امروز 75 درصد پول گرفتیم. امسال دغدغه مالی نداشتیم. مدیریت باشگاه و صنعت مس خیلی تاثیرگذار بودند. هم برای مس رفسنجان این اتفاق افتاد هم برای مس کرمان. این دو تیم امسال مشکل مالی نداشتند. امسال تیم از لحاظ مالی عملکرد موفقی داشت.

 

گفته می‌شود در لیگ یک شرط‌‌‌بندی و تبانی در این هفته‌ها زیاد شده، آیا همین‌طور است؟ برای شما موردی پیش آمده که ببینید؟

این چیزهایی که شما می‌گویید ما هم شنیدیم ولی ندیدیم. البته هر کسی هم که توی این برنامه‌ها باشد، نشان نمی‌دهد چون برای شخصیت خودش و اطرافیانش خوب نیست. من به چشمم ندیدم چنین چیزی ولی متاسفانه این جور چیزها وجود دارد. یعنی نمی‌توان گفت همه ‌چیز خوب است. پارسال اگر یادتان باشد این مساله برای برخی تیم‌ها رخ داد. راه‌آهن پارسال همین داستان را داشت. سال گذشته مخصوصا که رقابت برای صعود خیلی تنگاتنگ بود و بحث تفاضل گل مطرح بود، دیدیم که این اتفافات افتاد. البته امسال برای صعود فاصله‌های معناداری بین تیم‌ ما و سایر تیم‌ها وجود داشت که دیگر چنین بحث‌هایی مطرح نشود.

 

فصل بعد در تیم مس رفسنجان می‌مانی؟ فصل قبل هم با گل‌گهر صعود کردید اما از این تیم جدا شدی.

ما با گل‌گهر هم قرارداد بستیم منتها روز آخر که قرار بود، تمرینات شروع شود به ما پیام دادند که شما نیایید من هم گفتم چشم نمی‌آیم! الان هم اگر مس رفسنجان مرا بخواهد برایم افتخار است. بالاخره این تیم را خودمان آوردیم بالا و خودمان زحمتش را کشیدیم. اگر باشگاه نظری روی بنده داشته باشد حتما رویش فکر می‌کنم و اگر باشگاه خواسته‌های ما را عملی کند، صددرصد می‌مانم.

 

معمولا تیم‌هایی که از دسته یک به لیگ برتر می‌آیند، هدف‌شان برای فصل بعد بقا در لیگ برتر است. آیا شما در این مدت در مورد هدف‌گذاری فصل بعدتان بحثی داشته‌اید؟

تیم وقتی از لیگ یک می‌آید بالا اولین هدفش این است که در لیگ برتر بماند. طبیعی هم هست. با این حال اصلا به این فکر نمی‌کنند که چرا باید هدف‌مان نگه داشتن تیم باشد؟ چرا دنبال رتبه تک رقمی نرویم؟ اگر در این 5، 6 سال به تیم‌هایی که از لیگ یک به لیگ برتر رسیدند، نگاه کنید اکثرشان بعد از یکی، دو فصل افتادند یا در پایین جدول قرار گرفتند. تنها تیمی که نیفتاد و یک نیم فصل هم حتی در صدر جدول قرار گرفت، پارس جنوبی جم بود که آن هم دلیلش حفظ تیم بود. بازیکنانی که این تیم را به لیگ برتر آوردند، ماندند. ما پارسال گل‌گهر بودیم اما بعضی از بازیکنان را حفظ نکردند. می‌توانستند سه چهار تا از بازیکنان دیگر را نیز در تیم نگه دارند. به نظرم آن مهره‌های اصلی تیم نباید جابه‌جا شوند. با تمام احترام به نفرات جدید، آمدن‌شان در کوتاه‌مدت کمکی به تیم نمی‌کند. فاصله بین لیگ برتر و لیگ یک هست ولی نه آنقدری که نیاز باشد، کل تیم تغییر کند. به نظرم اگر سیاست باشگاه برای حضور در لیگ برتر حفظ بازیکنان باشد برای تیم بهتر است. چون بازیکنان با هم هماهنگ هستند و انگیزه‌ بسیار زیادی دارند و می‌خواهند خودشان را نشان دهند. نفرات جدید معمولا کسانی هستند که چند سال در لیگ برتر بازی کردند و شاید از لحاظ انگیزشی چندان مشتاق نباشند. این برای خیلی از تیم‌ها در چند سال اخیر اتفاق افتاده که بلافاصله سقوط کردند. اکثر این تیم‌ها اسکلت تیم‌شان را حفظ نکردند. اینها باید کارشناسی شود و باشگاه باید حساب کتاب کند، ببیند چه چیزی به صلاحش است. اما از نظر من بچه‌ها توانایی‌اش را دارند و می‌توانند. نمی‌گویم همه بازیکنان حفظ شوند چون عقلانی نیست ولی اگر قرار است 5 بازیکن نگه داشته شوند، می‌شود این تعداد بشود 7 تا.

 

وقتی تیمی از لیگ یک به لیگ برتر صعود می‌کند با هجوم دلالان مواجه می‌شود. آنها مدیران و مربیان را تحت فشار قرار می‌دهند که ساختار تیم را تغییر دهند.

دقیقا ولی خب آنها هم کارشان را می‌کنند. شغل‌شان این است و زورشان را می‌زنند. این برمی‌گردد به مدیریت تیم که باید جلوی این مساله را بگیرد. اگر مدیریت نخواهد هیچ دلال یا ایجنتی نمی‌تواند در نقل‌و انتقال باشگاه دخالت کند. باید دید باشگاه چه هدفی دارد و مدیران بالادستی در شهر یا استان چه می‌خواهند.

دیدگاه‌ها