کد خبر : 1700294 | 15 مرداد 1399 ساعت 18:30 | 54.1K بازدید | 4 دیدگاه

راهکار تشویقی برای کاهش جنجال در روزهای حساس لیگ

جایزه ویژه برای مرد اخلاق هر هفته

سازمان لیگ فدراسیون فوتبال قصد دارد در چهار هفته پایانی رقابت های لیگ فرد اخلاق هر هفته را انتخاب و مورد تقدیر قرار بدهد.

جایزه ویژه برای مرد اخلاق هر هفته

 

به گزارش" ورزش سه"، سازمان لیگ برتر طرحی آزمایشی را در چهارهفته پایانی رقابت های لیگ برتر برای تقدیر از برترین های اخلاق در نظر گرفته است.


این طرح براساس یازده اصل اساسی فیفا که برای عمل و رفتار در بازی جوانمردانه و مواردی چون صداقت و رفتار اخلاقی، احترام به دیگران، بازی جوانمردانه و تبعیت از قانون ، قواعد و مقررات و همچنین شاخص هایی چون تلاش برای ترویج فرهنگ صحیح در فوتبال، احترام گذاشتن به حریف،هم تیمی ، داور، مسئولان بازی و تماشاگران نوشته است.


روش اجرای این طرح هم به این گونه است که پس از پایان بازی نماینده سازمان لیگ (ناظر بازی) موظف به تشکیل کمیته "انتخاب" متشکل از معاون فرهنگی یا یکی از مدیران تیم میزبان، معاون فرهنگی یا یکی از مدیران تیم های میهمان، نماینده فدراسیون (ناظر بازی)، نماینده هواداران و نماینده مطبوعات است.


این کمیته یک فرد را از میان بازیکنان اصلی و ذخیره، کادرفنی یا مدیرباشگاه هر دوتیم که امتیاز بیشتری براساس شاخص های تعیین شده گرفته اند را انتخاب می کند. هر هفته یک تندیس و همچنین جایزه نقدی به فرد برتر تعلق می گیرد.


در این انتخاب ملاک هایی چون فعالیت فرد در راستای ایجاد فضای مثبت بین هواداران از 72 ساعت قبل از بازی تا پایان مسابقه نیز در نظر گرفته می شوند.


در طرح این جایزه  فرم امتیاز ملاک های ارزیابی و همچنین شاخص انتخاب فرد برتر را نیز مشخص شده اند.


اکبرشیرکوند رئیس اداره فرهنگ و ارشاد شهر تهران که طرح این پروژه از او است در ارتباط با ایده آن و شرایط اجرایش گفت:" این طرحی است که از سال 95 به ذهنم رسید و در همان سال با آقای مناف هاشمی معاون وزارت ورزش مطرح کردم که ایشان استقبال کرد و ما طرح را ثبت کردیم. یادم هست که یکسال بعد از این طرح بود که در فوتبال ایتالیا – سری B- کارت سبز ابداع شد و به بازیکنی که کار جوانمردانه ای می کرد کارت سبز می دادند. البته آن موضوع در فوتبال ایتالیا چند هفته ای اجرا شد و بعد از آن دیگر انجام نشد."

 

1517012

 


او افزود:" ما این طرح را به طور آزمایشی در فوتبال ورامین با عنوان کارت جوانمردی اجرا کردیم، طرح آنطور که مسئول برگزاری کمیته مسابقات می گفت طرح موفقی بود چرا که احکام کمیته انضباطی به مراتب کمتر شده بود. خوشبختانه یک سال پیش طرح در جاهای مختلفی مثل سازمان فرهنگی شهرداری مورد تایید قرار گرفت. پس از آن با آقای بهاروند ، مسئولان کمیته اخلاق ، دوستان در باشگاه ها و رسانه ها و همچنین کمیته ملی المپیک طرح را درمیان گذاشتیم که همه استقبال کردند. از دوستان وزارت ورزش نیز آقایان دکتر علی نژاد و دکتر احمدی هم اعلام کردند که از این طرح حمایت می کنند و از ما خواستند که شیوه نامه اجرایی برای آن بنویسیم و در فوتبال اجرا شود در صورتی که موفق بود در دیگر رشته ها نیز این طرح عملی شود."


رئیس اداره فرهنگ و ارشاد تهران در ادامه گفت:" این طرح قرار است در چهار هفته پایانی رقابت های لیگ برتر انجام شود. در دو هفته اول یک بازیکن برتر از میان هشت بازی و در دو هفته آخر از هر بازی یک نفر جایزه را می گیرد. " او درباره اسم این جایزه و ارزش مالی آن گفت:" تا الان بارها اسم طرح عوض شده اما آخرین چیزی که به ما گفته اند اسمش جایزه  " رفتارجوانمردانه هفته" است. فرد برتر یک تندیس و جایزه ای نقدی خواهد گرفت که فکر می کنم."

 

1517013

 


او همچنین گفت:" همه تا امروز کمک کرده اند، آقایان نبی ، صالحی امیری، زمان آبادی، بهمنی و احمدی هم خیلی حمایت کرده اند و امیدوارم این حمایت ها ادامه داشته باشد تا این طرح با کمترین کاستی انجام شود. البته قطعا در این چهار هفته می توانیم ایراداتی که وجود دارد را هم رفع کنیم تا برای ادوار آینده به طور مستمر چنین طرحی در فوتبال ایران انجام شود."


با توجه به اینکه سازمان لیگ تصمیم گرفته است که این طرح را در چهارهفته پایانی رقابت های لیگ برتر برگزار کند انتظار می رود که از این پس در بازی های حساس باقیمانده شاهد تلاش بیشتری برای انجام رفتار و اعمال جوانمردانه و مثبت باشیم.

 

 

1517050

 


رفتارهای اعتراض آمیز و خروج از مرزهای رفتار و اعمال جوانمردانه در طول مسابقات در فوتبال ایران در سال های اخیر شدت گرفته است. چالشی که حتی عدم حضور تماشاگران نیز در بازی هایی که بعد از تعطیلی چندماهه به خاطر شیوع ویروس کرونا دیده شده است.


از آنجایی که اتفاقات حاشیه به اصل فوتبال ایران همواره آسیب زده است به نظر می رسد هر اقدامی که در جهت مثبت شدن فضای مسابقات ، ورزشگاه ها و رسانه ای باشد امیدوار کننده است.

دیدگاه‌ها